Stevigheid gelaste velg

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
683
449
Antwerpen
Beste MF'ers,

Laatst had ik een gebruikte 5.5inch brede velg gevonden van een Boxercup Replica voor mijn BMW R1100S.
Deze was in gebruikte staat, en in de foute kleur. Dus had ik besloten ze te laten poederlakken.
Echter na het chemisch ontlakken liet mijn poederlakker weten dat er al stevig was gewerkt aan te velg. Opgelast & geslepen en dergerlijke. :/

Nadat ik mijn wantrouwen had uitgesproken ging hij het met zijn overste nog bespreken of ze nog met deze velg zouden verdergaan of niet.
Ik ben bang dat als de gebeurde herstellingen door een beunhaas gedaan zijn, dat de velg structureel niet meer stevig en veiling is. De motor zal zoiezo gebruikt worden voor circuit dagen en sportief rijden, dus veiligheid is prio 1!

Wat is jullie mening over de mogelijke herstellingen van gegoten alu velgen?
Zal ik mijn gevoel volgen en er een dure tuinslag houder van maken? :r

Bedankt!
 
Vdv heeft gewoon gelijk, je moet het beestje bij zijn naam noemen. Volgens mij durft gewoon niemand het woord wiel te gebruiken. Klinkt saai en a-technisch, velg is veel stoerderder :+

Nee, ik was er ook van overtuigd dat een wiel een velg met een band was. De velg is dus werkelijk alleen maar de zitting waar de band op komt. Samen met de naaf en spaken, of een compleet gegoten stuk, hebben we het dus over een wiel.
Weer wat bijgeleerd. En eerlijk is eerlijk, het zijn de correcte termen. Ik vind het persoonlijk ook erg belangrijk de juiste benaming voor onderdelen te gebruiken. Dit om verwarring te voorkomen.
En remvloeistof is inderdaad remvloeistof en geen remolie. Uitgezonderd LHM, wat in wezen ook geen remolie is maar hydrauliekolie.
Je moet een koe een koe noemen en een haas een haas.
 
Je moet een koe een koe noemen en een haas een haas.

Nee, dat moet je rund noemen, anders benoem je alleen het vrouwelijke dier.
Vrouw = koe, man = stier.

Haas, bedoel je dan de voedster of de rammelaar :?




Allemaal geneuzel.
Iedereen heeft het er ook over dat ze door de politie zijn aangehouden terwijl ze bedoelen dat ze zijn staandegehouden.
Juridisch een erg groot verschil, maar niet iedereen spreekt vakjargon, het is gewoon spreektaal.

Je snapt wat er bedoeld word, niet moeilijker doen dan nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen heeft het er ook over dat ze door de politie zijn aangehouden terwijl ze bedoelen dat ze zijn staandegehouden.
Juridisch een erg groot verschil, maar niet iedereen spreekt vakjargon, het is gewoon spreektaal.
Bij die verwarring helpt het ook niet dat het Politiejargon lijkt af te wijken van de officiele betekenis van die termen;

Als je er van uit gaat dat (taaltechnisch) de Van Dale klopt, is aanhouden synoniem voor staandehouden. Iemand aan-/staandehouden en meenemen heet volgens dhr. Van Dale dan weer arresteren :P
 
Nee, dat moet je rund noemen, anders benoem je alleen het vrouwelijke dier.
Vrouw = koe, man = stier.

Haas, bedoel je dan de voedster of de rammelaar :?




Allemaal geneuzel.
Iedereen heeft het er ook over dat ze door de politie zijn aangehouden terwijl ze bedoelen dat ze zijn staandegehouden.
Alleen het idee wetende al dat zoiets je kan overkomen :+
Juridisch een erg groot verschil, maar niet iedereen spreekt vakjargon, het is gewoon spreektaal.

Je snapt wat er bedoeld word, niet moeilijker doen dan nodig is.

Genaaid worden ook zoiets ...........het is fijn of het is niet fijn ;)
 
Even ter uwer informatie;

Er is een topic aangemaakt in de rubriek "techniek" om deze hele oeverloze discussie lekker voort te zetten zodat alleen de mensen die het wél boeit er iets van op kunnen steken.
 
Juridisch een erg groot verschil, maar niet iedereen spreekt vakjargon, het is gewoon spreektaal.

Je snapt wat er bedoeld word, niet moeilijker doen dan nodig is.

En dan is taal ook nog aan verandering onderhevig. Ik heb nog geleerd (2 havo in 1984) dat vakjargon niet correct was. Het was vaktaal of jargon. Vakjargon was een pleonasme als ik me goed herinner. Maar inmiddels staat het in de Van Dale als correct Nederlands.
 
Ooow, het is dus gewoon wat mierenneukerij. Beetje van het niveau tandwielen vs kettingwielen en remolie vs remvloeistof. -O-

Nou.....
Als het voor iedereen duidelijk was dat er in een remsysteem remvloeistof moet, dan had ik hier nu geen motor staan met stuurbekrachtigingsolie in het reservoir.... Ik citeer: "het zag er net zo uit"
Ja, misschien dan met jenever (vloeistof) of zo, maar dan waren nu alle dichtingen tenminste nog heel ;)

En ach, taalfoutjes. Vroeger toen ik net zo oud was als jullie, werkte ik in de bouw. En of ik nu Zement, of Sement bestelde, ik kreeg altijd beton :P
 
Nee, ik was er ook van overtuigd dat een wiel een velg met een band was. De velg is dus werkelijk alleen maar de zitting waar de band op komt. Samen met de naaf en spaken, of een compleet gegoten stuk, hebben we het dus over een wiel.
Weer wat bijgeleerd.
En eerlijk is eerlijk, het zijn de correcte termen. Ik vind het persoonlijk ook erg belangrijk de juiste benaming voor onderdelen te gebruiken. Dit om verwarring te voorkomen.
En remvloeistof is inderdaad remvloeistof en geen remolie. Uitgezonderd LHM, wat in wezen ook geen remolie is maar hydrauliekolie.
Je moet een koe een koe noemen en een haas een haas.

Goh zo kan men dus ook reageren :)
 
Nou.....
Als het voor iedereen duidelijk was dat er in een remsysteem remvloeistof moet, dan had ik hier nu geen motor staan met stuurbekrachtigingsolie in het reservoir.... Ik citeer: "het zag er net zo uit"
Domme mensen die eigenlijk niet zelf zouden moeten sleutelen aan hun motor hou je toch })
Ja, misschien dan met jenever (vloeistof) of zo, maar dan waren nu alle dichtingen tenminste nog heel ;)

En ach, taalfoutjes. Vroeger toen ik net zo oud was als jullie, werkte ik in de bouw. En of ik nu Zement, of Sement bestelde, ik kreeg altijd beton :P
 
Allemaal geneuzel.
Iedereen heeft het er ook over dat ze door de politie zijn aangehouden terwijl ze bedoelen dat ze zijn staandegehouden.
Juridisch een erg groot verschil, maar niet iedereen spreekt vakjargon, het is gewoon spreektaal.

Je snapt wat er bedoeld word, niet moeilijker doen dan nodig is.
Grappig, jij doet precies hetzelfde als v.d.v. Elke keer als iemand het woord "aangehouden" heeft gebruikt zie ik een reactie van jou waarin je schrijft dat het "staandegehouden" moet zijn...
 
Grappig, jij doet precies hetzelfde als v.d.v. Elke keer als iemand het woord "aangehouden" heeft gebruikt zie ik een reactie van jou waarin je schrijft dat het "staandegehouden" moet zijn...
Ik kan me niet herinneren dat ik het hier ooit over staandehoudingen heb gehad. :?
 
Met "precies hetzelfde" bedoel ik het corrigeren als het verkeerde woord gebruikt is. Jij bij "velg" versus "wiel", en MBM bij "aangehouden" versus "staandegehouden".
MBM benoemt het als geneuzel, maar hij doet er net zo goed aan mee.
 
Laatst bewerkt:
Met "precies hetzelfde" bedoel ik het corrigeren als het verkeerde woord gebruikt is. Jij bij "velg" versus "wiel", en MBM bij "aangehouden" versus "staandegehouden".
MBM benoemt het als geneuzel, maar hij doet er net zo goed aan mee.
Dat is niet precies hetzelfde maar ongeveer hetzelfde. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan