ingezakte klepgeleider

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Vraagje:
Ik heb en Honda Helix gekocht die het niet deed, geen compressie. Na demontage van de carburateur kon ik zien dat de inlaatklep niet meer sluit. Kop er af en nu blijkt
de oorzaak een ingezakte klepgeleider De olieseal zit helemaal platgedrukt.
Ct2oftL.jpg

Na verwijderen van de olieseal is de klepgeleider vrij eenvoudig terug op zijn plaats te tikken met een hamer en een stuk hout. Ik vraag me nu alleen af of dat nu dan wel blijft zitten als ik alles weer in elkaar zet of moet er iets meer gebeuren?

Oorzaak?
De vorige eigenaar had na een ritje op een hete dag de Helix geparkeerd bij een terrasje. Daarna startte de motor niet meer.
Toen ik de koelvloeistof af wilde laten bleek er niets meer in te zitten. De Helix heeft na het defect wel ruim een jaar in de garage gestaan dus misschien is de koelvloeistof langzaam weggelekt. Het zou ook kunnen dat er te weinig in zat waardoor de motor te heet werd en de klepgeleider is gezakt. Verder heb ik geen schade kunnen ontdekken gelukkig.
 
Zal het eens navragen.
Bij CMSNL kan ik alle onderdelen bestellen maar ik vraag me af of dat dan een overmaat geleider is.
ff rondje bellen. wil wel graag de originele kop behouden.
 
Laatst bewerkt:
bij cms of de dealer kun je geen overmaat klepgeleider bestellen.
dan zul je dikkere geleider op maat moeten laten maken bij een revisiebedrijf.
bovendien moet als je een nieuwe klepgeleider plaatst, eigenlijk ook de klepzitting opnieuw laten frezen.
ik zou de kop verwarmen en de geleider terug tikken.
als de geleider dan nog redelijk strak zit dan hoef je verder niets te doen, mits de geleider niet versleten is natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de geleider al terug getikt. Ging vrij makkelijk met een hamer en een stuk hout
Daarom ben ik bang dat de geleider weer gaat zakken.
Denk dat ik even bij een revisiebedrijf langs ga.
 
Als hij op kamertemperatuur zo terug te tikken is, valt hij te losjes. Dat moet met moeite gaan als de geleider gekoeld en de kop verwarmd is. Kost niet de wereld, gewoon een nieuw geleidertje laten plaatsen.
 
Je laatste theorie van de oorzaak lijkt mij het meest waarschijnlijk, de Helix heeft zonder koelvloeistof gereden.
Als ik het zo lees is de klepgeleider veel te los. Je ontkomt dus niet aan een overmaat, of beunoplossingen.
 
Heb je de klepgeleider en de klepsteel ook nagemeten?
(géén onbelangrijke details)
In het WPH vind je de meetwaarden en toleranties.

Het is ook niet ongebruikelijk om bij bewerkingen aan of vervanging van een klepgeleider, deze met een passende ruimer even te "re-finishen".

Ik heb een speciaal gedraaid tooltje om klepgeleiders er gecontroleerd in te slaan.
Even de cilinderkop in de oven en de klepgeleider in de vriezer. En dan nog vaak best pittig slaan om hem netjes op z'n plaats te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Net even bij een revisiebedrijf langs geweest. Dat wordt dus veel te duur.
Bovendien zag ik net ook nog een scheur bij de uitlaat:
d8TLM1l.jpg

Op zich niet heel erg maar voor mij genoeg om er niks meer in te investeren dus op zoek naar een andere kop lijkt me de beste oplossing.
Beunoplossing zie ik niet zo zitten.

Klepstelen heb ik opgemeten en die zijn nog perfect. Motor heeft ook maar 22000 mijl gereden.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een mooi project om eens met Durafix te proberen ?

Scheur in de kop is denk wel te repareren met dat spul, vraag is alleen of het tijdens gebruik niet te heet wordt waardoor het spul weer vloeibaar wordt, ik denk dat dat wel meevalt.
Smelttempratuur is 400graden.

Idem met de klepgeleider :+

Terug op zijn plek, en dan aan de bovenkant een klein smeerseltje durafix geven, en dan het sealtje er weer terug op doen.

Ik zou het zelf wel durven wagen :)
 
Toch maar zelf wat verzonnen:
gaatje boren, klein stukje in de geleider.
mPE6uRl.jpg

schroefdraad erin en een boutje:
05rrkVc.jpg

Even getest met de hamer en geen beweging meer in te krijgen *O*

Net ook nog een geheugenkaartje met allerlei info die ik bij de Helix kreeg zitten bekijken.
Blijkt dat de Helix in 2008 helemaal gereviseerd is geweest. Heel het blok is toen aangepakt en ook het uiterlijk. Alles met veel foto's gedocumenteerd.
Ik vond alles er al zo goed uit zien, nauwelijks roest en zo.
Daar wordt ik nou blij van *D
 
Als je hem nog lang wilt houden (verzamelobject?) dan kún je overwegen om een nieuwe kop te bestellen nu deze nog leverbaar is. Kost je wel tegen de 450-500 euro inc. BTW.

Anders eens kijken of er een Loctite geschikt is voor jouw toepassing. Ik hoop dat het boutje genoeg is, maar ben er bang voor!
 
Heb ook wat loctite gebruikt dus we gaan het meemaken.
Een nieuwe kop heb je al voor 100 euro (incl verzenden) in de VS maar dat zal ongetwijfeld imitatie spul zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan