Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Ach, we zijn er allemaal per toeval op terecht gekomen denk ik, leuk topic zonder al teveel gezeur... Maar je vraag is eigenlijk wel leuk: Hoeveel DTA-ers zouden er hier bij zitten? We hebben er in elk geval al 2 nu...
 
Ach, we zijn er allemaal per toeval op terecht gekomen denk ik, leuk topic zonder al teveel gezeur... Maar je vraag is eigenlijk wel leuk: Hoeveel DTA-ers zouden er hier bij zitten? We hebben er in elk geval al 2 nu...

*O*

Hiahaah.. Tenere

full


full


full


full
 
Indertijd wel lid van geweest. Leuke sleutelmiddagen en ritten waren dat.

Zo'n xtz ook gereden:

1479246565556-a429b3c5-dde3-4b56-83e4-2dbce0a6c0ee.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kibbe zit je dit gedeelte te bevuilen met foto's van de oude 660.
:).
Ja ik zit hier ook. 3 DTA ers dus en nog wel meer.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen

heb uiteindelijk de Cat uit de uitlaat verwijderd en twee gaten naar de dempers gemaakt.
Je merkt gelijk verschil onderin bij het wegrijden. in de bochten kan ik nu makkelijk in de derde versnelling blijven zonder dat de motor een beetje begint te hakken.

Geluid is trouwens ook niet overdreven!!! ;)
full
 
Die is inderdaad zaterdag opgehaald.
Alles is al bijna weg. Veel sleutel plezier voor de kopers.

Ps als iemand nog de navigatie bracket en navigatie houder(zumo 590) zoekt die liggen er nog.

Idd, super blij met de leo's, beugels en bash plate. Die laatste zit er al op, rest komende zaterdag samen met OTR foam filter en kev fuel mod. Heel benieuwd!

Bedankt!
 
Goedemorgen

heb uiteindelijk de Cat uit de uitlaat verwijderd en twee gaten naar de dempers gemaakt.
Je merkt gelijk verschil onderin bij het wegrijden. in de bochten kan ik nu makkelijk in de derde versnelling blijven zonder dat de motor een beetje begint te hakken.

Geluid is trouwens ook niet overdreven!!! ;) [afbeelding]

:t

Staat ook nog op mijn to-do list. Net onder "leren lassen" :+
 
Ik heb besloten om volgend jaar een andere motor te gaan kopen. Ik ga de Teneree inruilen. Ik heb hier nogal wat extra's op die ik eraf ga halen.

Mocht iemand interesse hebben in:
- valbeugels
- karterbeschermer
- oliebeschermer
- middenbok
- complete Yamaha kofferset

Laat het mij dan weten.

Ik ga hem inruilen omdat ik geen gedoe aan de deur wil maar mocht iemand hier serieus interesse hebben dan kan je ook mailen.
De motor is van 2014, heeft 20.000 km gelopen. Heeft net een grote beurt gehad. Zit een nieuwe ketting en nieuwe banden op.

full
 
Laatst bewerkt:
De Leo's van Digimi en de OTR foam filter zijn geplaatst, ik herken mijn XT bijna niet meer terug! Het geluid en de ploffen zijn fantastisch maar de prestaties onderin maken het een groot feest.

Echter viel mij vanmorgen op dat na ±3 min stationair draaien beide uitlaatbochten komende vanuit de cilinder letterlijk gloeiend heet werden.

Dit is mij nooit eerder opgevallen en lijkt mij verre van normaal. Kan het zijn dat de ontbranding niet goed is omdat deze ontregeld is door het plaatsen van een after market uitlaat en luchtfilter welkemeer lucht doorlaat?

De KEV fuel mod heb ik nog niet geplaatst, deze zou kunnen helpen om het brandstofmengsel over het hele toerenbereik rijker te maken. Deze ga ik asap plaatsen om te kijken of dit voldoende verschil maakt.

Het lijkt mij onverstandig om zonder aanpassingen nog verder te rijden, zoveel hitte wat van de cilinder afkomt kan niet gezond voor het blok zijn lijkt me.

  • Hebben jullie hier ervaring mee?
  • Als de ontbranding niet juist is, is het dan aannemelijk om te stellen dat het mengel te arm of juist te rijk is?
  • Sinds de aanpassingen heb ik drie dagen met de XT gereden (6x 25km), zou dit schade hebben kunnen veroorzaken?

Gr. Joël

PS. Is het mogelijk om meerdere foto's te uploaden zonder extern te moeten hosten?
full
 
Ja, meerdere foto's uploaden is mogelijk van hieruit.

Zowel rijk (verbranding in de uitlaat) als arm (veel hetere verbranding) zijn mogelijk zover ik weet.
Ik heb dat ooit gehad met m'n ttr 250. Bleek de vorige eigenaar een winkelhaak op de luchtfilterkast te zijn vergeten, die de inlaat smoorde.

Jouw xt zal dan allicht gezien de mods eerder te rijk staan. Mijn kev mod stond met dna stage 3, open leo's met killers, O2 + kev net iets voor de helft. Dus flink rijker.

Zowel koppel als gasreactie waren vrij heftig voor een 'tam' blok.
 
Laatst bewerkt:
De cilinder is niet heet hoor; je uitlaatgassen wel. Je hebt het over stationair draaien dus de bochten worden dan niet gekoeld door rijwind. Daarbij draait de Tenere af fabriek erg arm. Te arm eigenlijk. Fuel mod en O2 mod maken dat zeker beter. Maak je er niet druk om, het veroorzaakt geen schade en je kan gewoon rijden. Als je zeker wil weten of de afstelling goed is moet je een uitlaatgasmeting (laten) doen.
Als je trouwens dat stationair draaien doet om de motor alvast "warm te draaien", stop daar dan maar mee, heeft geen enkele zin.
 
Ja, meerdere foto's uploaden is mogelijk van hieruit.

Zowel rijk (verbranding in de uitlaat) als arm (veel hetere verbranding) zijn mogelijk zover ik weet.
Ik heb dat ooit gehad met m'n ttr 250. Bleek de vorige eigenaar een winkelhaak op de luchtfilterkast te zijn vergeten, die de inlaat smoorde.

Jouw xt zal dan allicht gezien de mods eerder te rijk staan. Mijn kev mod stond met dna stage 3, open leo's met killers, O2 + kev net iets voor de helft. Dus flink rijker.

Zowel koppel als gasreactie waren vrij heftig voor een 'tam' blok.


De cilinder is niet heet hoor; je uitlaatgassen wel. Je hebt het over stationair draaien dus de bochten worden dan niet gekoeld door rijwind. Daarbij draait de Tenere af fabriek erg arm. Te arm eigenlijk. Fuel mod en O2 mod maken dat zeker beter. Maak je er niet druk om, het veroorzaakt geen schade en je kan gewoon rijden. Als je zeker wil weten of de afstelling goed is moet je een uitlaatgasmeting (laten) doen.
Als je trouwens dat stationair draaien doet om de motor alvast "warm te draaien", stop daar dan maar mee, heeft geen enkele zin.

Bedankt voor de snelle reacties, echt top! Blij te horen dat het geen schade zou moeten veroorzaken, met Key fuel mod geïnstalleerd zou het beter moeten gaan. Met de prestaties van de leo's en luchtfilter ben ik dik tevreden. Bedankt voor de tip mbt "warmdraaien", niet nodig dus :+

Binnenkort eerste 20K beurt, misschien idd ff een meting laten doen. Overweeg ook om direct achterbrug/linksysteem (te laten) schoonmaken en smeren. Balhoofdlagers smeren zijn normaal nog niet nodig bij 20K lijkt me?
 
Idd wel vaker gezien, vooral in het donker bij langer stationair draaien, anders valt het niet op.
 
Ik lees altijd dat iedereen wild enthousiast over die o2 en Kevmod is. Nu heb ik beiden gehad, maar ik merkte destijds nauwelijks tot geen verschil. Ik heb het hele spul er dus weer afgehaald. Ik heb ze allebei ook nog een tijdje afzonderlijk van elkaar geprobeerd, maar ook dat gaf nauwelijks verschil. Uiteindelijk heb ik alles er dus maar weer afgehaald.

Nu vraag ik me nog steeds af, heb ik het toen fout gedaan of verwacht ik gewoon teveel? Bij die Kevmod merkte ik totaal geen verschil bij het draaien aan die knop...

Overigens heb ik die Kevmod toen zelf gemaakt (volgens beschrijving die hier ooit ergens stond), en die O2 besteld bij Kevin.
 
Ik heb deze gekocht met O2 en kev mod, dus kan niet goed vergelijken.
Dat die knop niet heel veel doet als je eraan draait, klopt wel volgens mij.

Wel onlangs het luchtfilter gedaan + leo's en dat reed duidelijk soepeler.
 
Terug
Bovenaan Onderaan