Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Ik moet die van mij nu echt eens gaan fixen.
Staat al vanaf begin augustus stil. :/

Problemen?

Die van mij staat sinds een paar weken weer in winterstalling. Vandaag even warm gereden, olie ververst, morgen even goed wassen. Komende maanden de remblokken voor vervangen, remvloeistof verversen, kettingset vervangen, spaken laten spannen en hopelijk slinger eruit laten halen, nieuw achterbandje erop, en dan moet hij wel weer klaar zijn voor het nieuwe seizoen.
 
Problemen?

Die van mij staat sinds een paar weken weer in winterstalling. Vandaag even warm gereden, olie ververst, morgen even goed wassen. Komende maanden de remblokken voor vervangen, remvloeistof verversen, kettingset vervangen, spaken laten spannen en hopelijk slinger eruit laten halen, nieuw achterbandje erop, en dan moet hij wel weer klaar zijn voor het nieuwe seizoen.

Niet echt. Ketting en tandwiel voor zijn alleen tot op de draad versleten. Heb er van de zomer mee op IJsland gereden en het laatste weekend heb ik zelfs niet meer gereden maar bij vriendin achterop xt660r gezeten. Er wordt door diverse reisorganisaties aangeraden om voor je naar IJsland gaat je slijtagedelen te vernieuwen. Dat blijkt dus geen onzin te zijn :+ Ik ben soms een beetje eigenwijs en dacht die ketting kan nog wel effe...

Echt wonderbaarlijk hoe snel alles daar naar de klote gaat.

Verder had ik voor de zomer besloten de tenere niet meer voor woonwerk te gebruiken. Nu heb ik toch wel weer eens zin de XT te pakken maar er staan nog twee andere motoren in de werkplaats die eerst klaar moeten. Aan de andere kant.. kettingsetje en wat nieuwe olie is natuurlijk ook maar twee uurtjes werk.. toch maar eens bestellen :)
 
Laatst bewerkt:
Ohja dat stuk over IJsland had ik gelezen inderdaad. Was wel tricky met die ketting. Ik ga in september die kant op maar ik vervang de boel nu, dat kan tegen die tijd nog wel, desnoods neem ik een reserveset mee.

Ik ken dat wel, van die klusjes die blijven liggen terwijl het eigenlijk niks voorstelt... Gelukkig staat mijn Tenere momenteel in een verwarmde loods op het werk en pak ik in de loze uurtjes en pauze gewoon af en toe een klusje aan. Meestal ben ik dan tegen het eind van de winter wel klaar :X Hoewel ik dit jaar niet heel veel te doen heb dus het valt wel mee denk ik.
 
Wat me gisteren opviel nadat de motor twee weken stil stond, is dat hij soms een beetje moeite met starten heeft. Doet zich vaker voor de laatste tijd. Als ik dagelijks rij is er niks aan de hand, maar als hij meer dan een week stil staat doet hij wel eens moeilijk. Soms start hij helemaal niet, pas na ruim een halve minuut doorstarten. Soms slaat hij aan en na 2 seconden weer af, waarna ik ook weer lange tijd moet doorstarten voor hij weer oppakt. Lijkt me dat de brandstoftoevoer wordt afgesloten ofzo, aangezien hij volgens mij niet verzuipt. Iemand dit wel eens aan de hand gehad?

Wat me de laatste tijd ook opvalt is dat het vrij lang duurt voor de controlelampjes van het motormanagement en de temperatuur uitgaan. Normaal gingen ze na aanzetten van het contact even kort branden en direct weer uit (gewoon zoals het hoort), maar de laatste tijd duurt het na het starten nog wel enkele seconden voor ze uit gaan. Hij geeft geen foutcode en loopt verder ook prima, maar het viel me wel op.
 
Hoe goed is de batterij?

Klinkt alsof er niet genoeg vermogen meer is om het ding goed rond te slingeren.


Ik rijd intussen offroad met een oude dr350. Beter voor de baantjes en blubber hier, maar veel minder veelzijdig, en ik mis de grunt van de 660.
 
Laatst bewerkt:
Die is wel al een paar jaar oud en ik was al van plan om er komend voorjaar een nieuwe in te zetten. Toch heeft hij wel genoeg om gewoon een halve minuut te kunnen doorstarten zonder dat hij leeg raakt.

Ik heb de accu nog niet doorgemeten want hij is er momenteel ivm de winterstalling uit. Hij zit er al vanaf aankoop in (bouwjaar 2009), dus vandaar dat ik hem eigenlijk preventief al wilde vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Kwaaltje van een 660, zet hem eens ff aan de lader en probeer het dan nog eens.

Probleem heb ik ook gehad. Met een nieuwe accu was het probleem verdwenen.
 
Dan zet ik er in het voorjaar gewoon een nieuwe accu in en zien we vanzelf wel over het over is. Bedankt voor de tips
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag.
Ik heb nu stuurverhogers van 3cm, voor het 'standaard-stuur' 7/8".
Als ik een 1 1/8" stuur wil, bv een Pro-taper Contour, dan heb ik nieuwe risers nodig.
Bestaan er verloop-stuurverhogers die van 7/8 naar 1 1/8 gaan (onderkant 7/8 komt dan in de originele onderkant en de bovenkant 1 1/8 om het stuur te klemmen)?
 
Probleem is allicht dat de batterij wel lang genoeg voldoende spanning kan leveren om de startmotor rond te draaien (10V?), maar niet genoeg spanning om de motor even kort snel genoeg rond te draaien (13V). Ik heb het op meerdere motoren al gehad en vermoed dat een nieuwe batterij zal helpen.
 
Wat de stuurverhogers betreft vrees ik dat de bouten op de ten niet ver genoeg uit elkaar staan om een fatbar te kunnen monteren op die manier. Ik weet dat dat voor andere motoren met een offset bestaat, maar specifiek voor de tenere nog niet gezien. Je zou beter de volledige stuts vervangen denk ik (enkel zien dat je dan hoog genoeg komt).

Misschien dat deze kunnen?
Of deze?
Of 't systeem van Harry00
Of de volledige stuts

Mogelijkheden zat.
 
Laatst bewerkt:
Yep, ik heb Rox-risers. Kost wel iets maar is iedere cent dubbel en dwars waard, kan ik alleen maar aanbevelen. Een Fatbar trouwens ook.
Standaard verlopende verhogers bestaan, maar ik vind het persoonlijk net helemaal niks. Probleem met standaard stuurverhogers is namelijk dat naarmate je je stuur hoger zet, het ook steeds dichterbij komt. En bij de Tenere zit het al zo dicht bij je.
Met Rox-risers (worden tegenwoordig trouwens ook door enkele anderen gemaakt) kun je het stuur niet alleen in de hoogte, maar ook verder naar voren of naar achteren verstellen en eigenlijk een ideale positie vinden. De juiste risers kan je op hun site wel vinden. Ze hebben risers die verlopen van 7/8 naar 1 1/8.
 
Ik heb al gekeken. Schijnt dat je het stuur zonder problemen tot 7cm kan verhogen.
Dus nu alleen het juiste stuur erbij gaan zoeken.
Eens voor een Renthal fatbar kijken.

Even wat anders.
Ik keek gister een stuk naar een woonprogramma (waarom?....geen idee)
Titel was:'verbouwen of verhuizen?".

En toen kreeg het idee voor de Tenere.

"Aanpassen naar mijn wensen, of...verkopen?".

Stuur is dus al 1 ding wat ik wil veranderen, ook het oppakken in een laag toeren gebied.

Andere uitlaten hoeft voor mij niet. Ik kan nu zonder problemen met een vroege dienst vertrekken zonder dat daar gezeik over komt.
 
Ik heb de mijne helemaal Aangepast tot hij super was.. En dan een beetje per ongeluk verkocht.
 
Ik speelde ook eventjes met de gedachte om die fout te maken en een AJP terug te nemen. Maar toen dacht ik: "waarom zou ik eigenlijk?" De vering is nu super, offroad eigenschappen ook, qua vermogen ga ik niks vooruit, de Ten heeft nu een heerlijk dik koppel onderin en het gewicht maakt ook al niet zo heel veel meer uit. De Tenere blijft dus gewoon, Het is me de meerprijs niet waard.
 
Ik heb afgelopen jaar zo'n 5000 kilometer gereden, dat is bijzonder weinig voor mijn doen.
Positief is wel dat de meeste kilometers zijn gemaakt in Marokko (2000 km) en tijdens DTA weekeinden (Duitsland en Luxemburg).

Nu ik nog zo weinig rij merk ik ook wel eens wat lastig starten. Maar het is vooral het echt aanslaan, accu en startmotor doen het gewoon goed. Voor Marokko heb ik preventief de accu (origineel 2009!) vervangen voor een gelaccu.

Overigens had de Tenere weer totaal geen problemen in Marokko, de baas had er vaak meer moeite mee dan de motor zelf. En ik blijf het zeggen: iedere Tenerist zou een keer in Marokko moeten rijden (maar IJsland lijkt me ook heel leuk).
 
Laatst bewerkt:
Ja Jack, in Luxemburg sliepen we nog naast elkaar op het DTA weekend (getver, wat is dat nou weer voor openbaring!).... Dat mini-mini tentje naast je, dat was ik dus...

Zelf nog geen problemen met starten maar als de tijd daar is ga ik ook voor een Motobatt accu.
 
Dat het wat langer duurt voordat 'ie aanslaat na langer stilstaan doet die van mij al altijd. Paar seconden starten, dan slaat hij nog eens af en daarna nog een keer starten en dan loopt hij gewoon goed.

Accu is nog de af-fabriek Yuasa uit 2008. Ik denk dat 't iets met de benzine inspuiting te maken heeft. Systeem loopt leeg, benzine verdampt ofzo. Accu preventief vervangen lijkt mij onnodig. Zolang de startmotor nog een vlot rond gaat blijft die lekker zitten.
 
Dat het wat langer duurt voordat 'ie aanslaat na langer stilstaan doet die van mij al altijd. Paar seconden starten, dan slaat hij nog eens af en daarna nog een keer starten en dan loopt hij gewoon goed.

Accu is nog de af-fabriek Yuasa uit 2008. Ik denk dat 't iets met de benzine inspuiting te maken heeft. Systeem loopt leeg, benzine verdampt ofzo. Accu preventief vervangen lijkt mij onnodig. Zolang de startmotor nog een vlot rond gaat blijft die lekker zitten.

Dat is inderdaad precies het probleem wat ik ook heb. Toch was ik sowieso al van plan om die accu te vervangen, in ieder geval voordat ik richting IJsland ga, maar dat duurt toch nog even.
 
Na 20,000 km met plezier op de XT heb besloten toch weer over te stappen naar een 2-cilinder en zoek ik nieuwe eigenaars voor de volgende XT660Z onderdelen:

- Mistlamp houder € 20

Adventure-Spec Vision X Lighting Bracket Yamaha XT660Z Tenere

- Jiffy verbreder van Off-the-Road €15

OFF-THE-ROAD | Side stand extension (kickstand shoe) XT-660Z Tenere | Online Webshop

- Touratech comfort zadel standaard hoogte € 175

- Puig hoge ruit met spoiler getint €75

- Stuurverhogers 20 mm (OTR) €25

- Setje Heidenau K60 (vóór 90%, achter nog 7,5 mm) € 50

Reactie graag per PM om dit draadje niet te vervuilen.
 
Laatst bewerkt:
Wil iemand die een fatbar heeft, eens kijken naar de nummers in het midden, of aangeven welke type hij heeft.
Ik heb gekek naar een RC high, maar die lijkt mee een stuk hoger dan het originele stuur, als ik dan ook nog met Rox-risers ga werken, dan denk ik dat ik veel hoger kom dan de situatie nu mu 3cm verhogers
 
Terug
Bovenaan Onderaan