Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Ik heb er ook enorm spijt van dat ik hem weg gedaan heb......
helaas maar de zaak heeft hem ook al doorverkocht.

Ik wacht nu tot de tenere 7 daadwerkelijk verkocht word.
En hopelijk bevalt die me en koop ik hem nieuw.
 
Jammer te lezen van al de afmeldingen eigenlijk, ik was de afgelopen maanden wel aan het meelezen maar veel zin om te posten had ik niet meer.. Heel de cirque met mijn vorige ténéré heeft redelijk wat geld gekost, en dan nog wat familiale zaken. Dus ik ben blij dat het allemaal wat terug op wieltjes loopt.

Maar dit terzijde, aangezien ik nu een 'kale' ten heb en toch terug wil gaan touren (plannen voor Faeröer en Ijsland) ben ik op zoek naar enkele extra's ondertussen. Wat ik zoek:

Koplamp beschermer
Zijkoffers (vermoedelijk zullen dit Heavyduties worden)
Valbeugels (voor extra bagage mogelijkheden)
Handkappen
Middenbok

Dus als iemand deze extra's heeft liggen en er van af wil? En anders bekijk ik binnenkort wel de nieuwhandel.
 
@Merijnw

Ik heb helaas geen van de onderdelen voor je, ik rijd er zelf nog mee rond! :)
Heb zelf Hepco & Becker koffers, zaten er al bij tijdens de aankoop, anders had ik ook zeker die van Heavy Duties overwogen!

Een vriend van mij heeft ze wel vorige maand binnen gekregen voor z'n XT660Z uit 2009, uit mijn hoofd de 40L + kofferrek voor +- 600 euro. Maar hij heeft ze rechtstreeks besteld bij Heavy Duties en niet via een Nederlandse importeur, dan zou het ongeveer 80-100 euro duurder zijn geweest.

Dus als er niks te vinden is tweedehands en je wil graag Heavy Duties, is dat prijsverschil misschien het overwegen waard voor je om het rechtstreeks te bestellen! *O*
 
Laatst bewerkt:
Afspraak gemaakt voor mijn Tenere('08 met 110.000km's), 10.000km beurt met handvatverwarming monteren en nieuwe set banden(Avon Trailrider, zie foto). Dan is ie weer klaar voor een nieuw seizoen(rijd tegenwoordig in de "winter" niet meer door, gaat ie mooi de winterstalling in, ha!)! Hoop dit jaar toch wat meer km's te kunnen maken, vorig jaar door omstandigheden een stuk minder gereden. En ik blijf gewoon mijn 660 rijden, bevalt me goed, kan er ook alles mee doen wat ik wil en is super betrouwbaar en gewoon hartstikke leuk om mee te rijden! De T7, tja nu nog alleen een concept, wat er uiteindelijk van gaat komen in de vorm van een XT700Z Tenere.....en wanneer? En het is natuurlijk ook geen ééncilinder, toch.... Ga wellicht eerder weer terug naar de oervader de XT500, ook heel erg leuk om te rijden!
full
 
Hepco& becker heb ik eerst ook gehad, mooi materiaal maar veel te diur voor wat het is, daarom de heavyduties, maar ik wacht er nog wat mee aangezien zij ook crashbars etc hebben. Eerst bekijken wat ik zo kan verkrijgen. En dan pas in 1x bestellen en idd rechtstreeks ook bij de broers uit Roemenie.
Ik plan pas in september oktober te gaan. Geen haast erbij.
@Merijnw

Ik heb helaas geen van de onderdelen voor je, ik rijd er zelf nog mee rond! :)
Heb zelf Hepco & Becker koffers, zaten er al bij tijdens de aankoop, anders had ik ook zeker die van Heavy Duties overwogen!

Een vriend van mij heeft ze wel vorige maand binnen gekregen voor z'n XT660Z uit 2009, uit mijn hoofd de 40L + kofferrek voor +- 600 euro. Maar hij heeft ze rechtstreeks besteld bij Heavy Duties en niet via een Nederlandse importeur, dan zou het ongeveer 80-100 euro duurder zijn geweest.

Dus als er niks te vinden is tweedehands en je wil graag Heavy Duties, is dat prijsverschil misschien het overwegen waard voor je om het rechtstreeks te bestellen! *O*
 
Ik heb de mijne eind jan. verkocht (staat bij motorcentrum Deventer) voor een FJR. Ik rij teveel snelwegkm's voor WWW, en daar vond ik de Ten niet echt geschikt voor, voor al het verkeer op 80km wegen en alles daaronder Super, maar lange stukken autoweg en snelweg was geen feest.
Daarnaast vond ik het ook geen aangename motor om met z'n 2-en op te zitten
 
Heeft er trouwens iemand ervaring met de acerbis rally handkappen met spoilers? Zelf heb ik de bbb storm gehad van sw motech maar daar kwamen de beugelbevestigingen tegen de tank aan waardoor krassen zichtbaar waren. Maar ze hielden wel veel wind tegen en stevig was het ook wel.

Voordeel van een nieuwe tenere is dat je van je fouten kan leren 😄
http://www.off-the-road.de/en/XT-66...dguards-Rally-incl-mounting-kit-XT-660-Z.html

Ik vind ze goed op lichtere motoren, maar had grote zwarte van ktm op de tenere. Die zijn wat steviger en beschermen de hendels beter tegen 200 neerstortende kilos.
 
Ik heb die handkappen erop zitten, inclusief spoilers en bevallen me goed, ook na gebruik op 2 rallye-KTM,s, een oude Super Tenere, AT en op een KTM 950 Adventure S. Wel enige ervaring mee dus. Overigens niet via OTR (veel te duur) maar gewoon via Ebay.

Met die harde zijkoffers: tja, ik heb er zo mijn bedenkingen over. Rij zelf on tour met 2 waterdichte kanozakken van 30 liter en dat bevalt me prima. Kwestie van klein pakken en niet te luxe willen reizen. Je kan op reis best zonder 20 onderbroeken, 15 shirts en volledige keuken. Heel klein pakbare 1-of 2 persoonstent is dan een must. (net mijn mini-mini 1 persoons Nordisk Svalbard (heerlijk tentje maar net iets té klein voor motortrips) verkocht en een net iets groter Exped 2 persoonstentje met bijna dezelfde pakmaat ervoor terug gekocht.)
Probleem van die hard cases is in mijn ogen dat ze je ook een heavy-duty beenbreuk opleveren als je er bij een val onder klem komt te zitten. Niet geheel ondenkbeeldig bij een offroad vakantietour. Ik pas daarvoor.
 
Die handkappen, ik heb er ook naar gekeken maar ben er een beetje huiverig voor; het is allemaal plastic. Maar van jou, Harry, begrijp ik dus dat ze wel een stootje kunnen hebben?
Ik kwam gisteren nog oude handkappen in de schuur tegen, wist heel niet meer dat ik die nog had. Eens kijken of ik die een beetje netjes passend kan maken, scheelt weer benzine (en bier)geld. *D

Voor wat betreft koffers: zijtassen vind je genoeg op marktplaats. Ik kan vooral de Ortliebs aanraden, ik heb ze al jaren en ze bevallen heel erg goed.

Heb ik gelijk een excuus om mee te doen met die mooie plaatjes. :P
38101011-5593-49aa-83c7-286b57e3c8a1_zps0dumbbm5.jpg
 
Ik heb (kunststof) handkappen van Touratech. Hebben al de nodige klappen gehad maar zijn nog goed. Wel wat krassen en butsen erop, maar dat maakt niet uit.
 
Hier nog een piccie van mijn Tenere op de Slovaakse en Tsjechische grens, reisje Polen,Slovakije en Tsjechië, paar jaar geleden.
[afbeelding]

Dat (óf Zuid-Engeland/Wales) is mijn bestemming eE zomer met de Tenere. Heb je daar ook nog een beetje onverhard kunnen pakken?


Vwb. de kofferdiscussie: voor veel offroad werk neem je echt beter zachte zadeltassen. Ik heb de yamaha zijkoffers en die bevallen me goed maar als ik opnieuw moest kiezen werden het denk ik tassen van Enduristan.

Verder past er ook veel spul in een roltas (ortlieb maakt ze in div maten, super kwaliteit) meestal bevestig ik die met rok straps in de lengt over duo zit en bagagerekje. Stabiel en minder kwetsbaar als je de motor neerlegt.
 
Of je combineert koffers met twee roltassen... tegenwoordig neem ik niet meer zoveel shit mee. Deze foto's zijn wel van een trip van twee maanden en er zit ook redelijk wat eten en drinken in de koffers.

full


full


full
 
Ik heb koffers van Hepco en Becker. Vind het fijne koffers, makkelijk in te pakken, stevig en waterdicht. Vind het grote voordeel van harde koffers ten opzichte van tassen dat ze vast aan de motor zitten en op slot kunnen, zodat je de motor gewoon ergens kan neerzetten zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze je bagage meenemen.

Wat ik vaak doe als ik wat extremer offroad ga doen (lees: iets meer dan een simpel gravelpad) is een centrale plek uitzoeken om te kamperen en van daar uit een aantal dagtripjes maken. Vooral de Franse Alpen lenen zich daar goed voor omdat je binnen een korte afstand vrij veel onverhard kan doen. Dan laat ik alle bagage inclusief koffers lekker op de camping en heb je helemaal nergens last van. Als ik op doorreis ben en ik heb er wel bagage opzitten dan doe ik gewoon wat rustiger aan.

Zou ik meer offroad inclusief bagage gaan doen dan zou ik wellicht ook wel overstappen naar tassen, vooral Enduristan vind ik mooi spul hebben.
 
Dat (óf Zuid-Engeland/Wales) is mijn bestemming eE zomer met de Tenere. Heb je daar ook nog een beetje onverhard kunnen pakken?


Vwb. de kofferdiscussie: voor veel offroad werk neem je echt beter zachte zadeltassen. Ik heb de yamaha zijkoffers en die bevallen me goed maar als ik opnieuw moest kiezen werden het denk ik tassen van Enduristan.

Verder past er ook veel spul in een roltas (ortlieb maakt ze in div maten, super kwaliteit) meestal bevestig ik die met rok straps in de lengt over duo zit en bagagerekje. Stabiel en minder kwetsbaar als je de motor neerlegt.

Nee, niet veel onverhard. Wel heel veel slechte B-binnenwegen, maar uiteraard goed te doen met de Tenere(met bagage maar ook Hyperpro vering), helemaal top!
 
Ja de vaste koffers zijn natuurlijk wat minder diefstalgevoelig. Aangezien ik ze hier in de grote westelijke steden ook nodig heb. En laat ze hier soms wat minder eerlijk zijn.
Maar de handkappen ga ik straks eens wat bekijken, die barkbusters waren wel zeer goed alleen die bevestigingblokjes kwamen tegen de zijkanten waar het contact is. En dan krijg je putjes op die plaats. Krassen komen er wel genoeg op natuurlijk.
Die van Ktm een bepaald model?
 
Heeft er trouwens iemand ervaring met de acerbis rally handkappen met spoilers?

Dingen zijn aardig bulletproof, ben ermee naar Australie geweest en ze deden het nog prima. Daarbij heeft mijn toenmalig motor genoeg keren de grond gezien. Op mijn huidige Ten zitten ze alleen nog niet, daar zaten de originele yamaha beschermers al op.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik vaak doe als ik wat extremer offroad ga doen (lees: iets meer dan een simpel gravelpad) is een centrale plek uitzoeken om te kamperen en van daar uit een aantal dagtripjes maken. Vooral de Franse Alpen lenen zich daar goed voor omdat je binnen een korte afstand vrij veel onverhard kan doen. Dan laat ik alle bagage inclusief koffers lekker op de camping en heb je helemaal nergens last van. Als ik op doorreis ben en ik heb er wel bagage opzitten dan doe ik gewoon wat rustiger aan.

Doen wij ook zo. Rolmops + topkoffer + tanktas en twee rugzakken zijn voor ons voldoende voor 1 week offroad met twee.
Buiten de tanktas blijft alles dan gewoon in de tent liggen.

full

full
 
zo reservering en aanbetaling voor het verschepen van mijn XTtje naar IJsland is gedaan :) Daarmee is alles wat ik van tevoren wilde boeken geboekt en staat niks in de weg voor een leuk tripje deze zomer :P
 
Zou ik meer offroad inclusief bagage gaan doen dan zou ik wellicht ook wel overstappen naar tassen, vooral Enduristan vind ik mooi spul hebben.

Die heb ik vorig jaar ook gekocht. Die bevallen prima en zijn makkelijk erop te zetten. Bewegen ook bijna niet tijdens het rijden. Nog geen offroad ervaring mee helaas, maar dat kan misschien van de zomer.
 
zo reservering en aanbetaling voor het verschepen van mijn XTtje naar IJsland is gedaan :) Daarmee is alles wat ik van tevoren wilde boeken geboekt en staat niks in de weg voor een leuk tripje deze zomer :P

Nice! Ik ben er vorig jaar geweest. Er is genoeg over IJsland geschreven maar het gedeelte; "alles gaat kapot / slijt extra hard" is echt waar. Bizar hoe weinig kilometers ik met de ketting en Mitas E-09 heb gedaan. Die banden kan ik wel aanraden overigens. (voor IJsland niet voor NL)

15pgw03.jpg


2d2dmjl.jpg


2aij75u.jpg


2cdhkr7.jpg


vo4bb7.jpg


Deze foto's zijn van de Sprengisandur route (door het hart van IJsland) Een van de mooiste routes die ik ooit gereden heb. Beetje voorbereiding kan geen kwaad. Er is helemaal niks op ruim 200km. Ook geen asfalt :t

Laatste tankstation op de kaart was gesloten. Dus ik kwam zo op de pomp aan:

2je78tt.jpg


Voor de XT660R hadden we gelukkig wat extra benzine.
 
Terug
Bovenaan Onderaan