Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

E09 zijn mijn favoriete allroad banden als ik prijs in rekening breng. Ook voor hier.

Nog even terugkomend op de banden: gebruik jij de 'gewone' E09 of de 'Dakar' uitvoering?
Ik begrijp dat de laatste een hardere/stijvere wang heeft, klopt dit in de praktijk ook? Merk en voel je dat ook echt?
 
Laatst bewerkt:
En ik moet nog even kijken wat ik aan de achterbrug ga doen, de verf bij de stelpunten van de ketting is aan het afbladderen. Hoe het er uit ziet interesseert me niet zo veel, maar het moet niet verder gaan afbladderen.

Dat is er bij mij al een tijdje af en tot nu toe wordt het gelukkig niet erger. Ik draaide gister wel de moer van het kettingspanboutje aan gort, omdat ik geen zin had om echt gereedschap te zoeken maar die zooi uit het standaardsetje van Yamaha gebruikte.
 
Hier beloofde link: www.advridermag.com.au/scoop-yamahas-plans-for-an-850cc-115bhp-adventure-bike

Geruchten of kern van waarheid? Misschien als opvolger voor de S10 en dan de T7 als middenklasse allroad? We zullen zien.....
 
Hier beloofde link: www.advridermag.com.au/scoop-yamahas-plans-for-an-850cc-115bhp-adventure-bike

Geruchten of kern van waarheid? Misschien als opvolger voor de S10 en dan de T7 als middenklasse allroad? We zullen zien.....

thnx! weet niet wat ik liever heb 3 cilinder is wel gaaf maar voor offroad denk ik toch liever 2.
 
Ik wil graag het onderhoud van mijn Tenere zelf gaan doen, de achterbrug piept en wil ik een smeerbeurt geven, mag nieuwe olie etc.

Het werkplaatshandboek lijkt me een goede hulp. Ik zie dat het boek van Haynes tot model 2011 gaat. Nu heb ik model 2014, dus ik vroeg me af of Haynes 2011 het meest recente boek is. Of heeft Yamaha zelf ook nog een werkplaats handboek.

Google geeft me in ieder geval geen recentere resultaten. Als jullie me op weg kunnen helpen, alvast bedankt
 
Lijkt me niet dat er verschil zit tussen een 2011 en 2014 model hoor. Het onderhoud voor een 2014 kun je gewoon 1 op 1 overnemen. Waarschijnlijk kun je naast Haynes ook eens kijken naar Bucheli (Duits en erg goed)
Het echte en officiële werkplaatshandboek komt uiteraard van Yamaha zelf, en is bedoeld voor de dealer.

Zorg bij het zelf onderhouden wel dat je goed gereedschap gebruikt en geen goedkope hobbyzooi. Zo zonde, die motoren die compleet verkloot zijn door het bezuinigen op gereedschap.

En tenslotte altijd goed bedenken dat een werkplaatshandboek nooit een monteur kan vervangen. Zorg dus dat je altijd goed weet wat je doet, en waarom. Werk schoon en georganiseerd of begin er anders niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag het onderhoud van mijn Tenere zelf gaan doen, de achterbrug piept en wil ik een smeerbeurt geven, mag nieuwe olie etc.

Het werkplaatshandboek lijkt me een goede hulp. Ik zie dat het boek van Haynes tot model 2011 gaat. Nu heb ik model 2014, dus ik vroeg me af of Haynes 2011 het meest recente boek is. Of heeft Yamaha zelf ook nog een werkplaats handboek.

Google geeft me in ieder geval geen recentere resultaten. Als jullie me op weg kunnen helpen, alvast bedankt

Ik gebruik het werkplaatshandboek van Yamaha, die kun je wel downloaden als je een beetje zoekt. Vind ik persoonlijk makkelijk werken. De uitleg is goed (maar wel kort en bondig aangezien ze natuurlijk uitgaan van de basiskennis van een monteur) en de afbeeldingen zijn duidelijk.

Volgens mij is het meest recente model van de Tenere technisch gezien niet echt veranderd ten opzichte van de eerste in 2008, dus dat boek moet je gewoon kunnen gebruiken. Het enige verschil door de jaren heen is wel of geen abs.

Het onderhoud aan de Tenere is niet moeilijk. Het is allemaal vrij basic en heel goed zelf te doen. Werk gewoon netjes en maak desnoods foto's zodat je later weet hoe je het weer terug kan monteren.
 
Oke! Bedankt voor de reacties! De basiskennis is er wel. Ik ga eens verder zoeken naar de service manual. Goed om te weten dat het qua jaren niet zo veel uit maakt!
 
Laatst bewerkt:
Mark, bedankt! Had hem inmiddels ook gevonden, maar goed om te weten dat het de juiste is! ;).

Ik ga het chassis gedeelte eens doornemen.
 
Op 22 april de Warme Sjoko Tour. Deze keer kan ik erbij zijn.
Nog meer van hier?

XT660 treffen in GB is voor mij bijna rond, gaat zo het er nu uit ziet, ook lukken.
 
Ben wel aan het nadenken over de sjoko tour lijkt me wel leuk.

Ik heb de Kev fuel mod binnen gekregen. Ik vraag me alleen af waar deze te plaatsen onder het zadel? Iemand hier ervaring daarmee? De snorkel zit er bij mij niet meer op.
 
Ik overweeg om mijn XT weg te doen.

Ik ben de 2e eigenaar de 1e was Yamaha zelf.
Ik rij er op sinds mei 2014 km stand is 50.000

Kleur mat grijs met gele accenten
Verhoogde donkere ruit
incl Fuel mod, O2 mod en stage 1,2 en3 filters van DNA
Topkoffer H&B xplorer.

Iemand die interesse heeft of iemand kent die interesse heeft?
 
Die ligt bij mij gewoon naast de snorkel, gaat prima.
Misschien met wat tapijttape vastplakken aangezien jij die niet meer hebt?
 
Ik overweeg om mijn XT weg te doen.

Ik ben de 2e eigenaar de 1e was Yamaha zelf.
Ik rij er op sinds mei 2014 km stand is 50.000

Kleur mat grijs met gele accenten
Verhoogde donkere ruit
incl Fuel mod, O2 mod en stage 1,2 en3 filters van DNA
Topkoffer H&B xplorer.

Iemand die interesse heeft of iemand kent die interesse heeft?

Zag ik die toevallig gisteren bij Van Meel Motoren staan?
 
Klopt.

Ik denk dat jij weg reed toen ik terug kwam van een proefritje op een Tracer 700
(wat een klein brommertje is dat :+ )
 
Die ligt bij mij gewoon naast de snorkel, gaat prima.
Misschien met wat tapijttape vastplakken aangezien jij die niet meer hebt?

Ik heb een mooi plekje gevonden. Onder de tool roll aan de linker kant van het frame. Met wat dubbelzijdig tape vastgezet.
Ben benieuwd wat het gaat brengen. Pas een klein stukje gereden. :]
 
Klopt.

Ik denk dat jij weg reed toen ik terug kwam van een proefritje op een Tracer 700
(wat een klein brommertje is dat :+ )

En heeft Corné ´m ingeruild? Hij was net een rondje om de motor aan het maken toen ik aan kwam, liet 'm ook even lopen. Viel mij op dat ie met die DNA filter(en originele uitlaten) wel meer geluid maakt dan mijn standaard Tenere met alleen Leovinces.
 
Lekker geluidje hè met die filters (en zonder snorkel)

Ik heb hem nog niet ingeruild twijfel heel erg en mijn budget moet het ook leuk vinden.
Maar dan zal het denk ik toch de 900 worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan