Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Snap het ook niet helemaal, op de motorbeurs sprak ik ze nog en toen vertelde hij nog dat de reis nog nooit niet was doorgegaan omdat er niet voldoende aanmeldingen waren.

Ierland ben ik nog nooit geweest, foto's?
 
Laatst bewerkt:
In het binnenland is niks. Grootste deel van het jaar ligt er een dikke laag sneeuw en ijs. Tanken voordat je de route door het binnenland op gaat. Haal je wel met de grote tank van de tenere. Mijn vriendin was op een xt660r en die heeft een flink kleinere tank. Daarvoor hadden we jerrycannetje bij.

Alleen... Tsja ze zeggen dat het niet veilig is om alleen off the road te gaan. Ik doe het ook wel eens met risico voor lief dan maar?!

Op de doorgaande routes door het binnenland is zomers genoeg (teveel volgens de IJslanders) verkeer. Genoeg mensen alleen gezien, op de fiets of zelfs lopend (230km..?!)
 
Ik ben ook van plan om alleen te gaan, jammer genoeg niet meer dit jaar vanwege een verbouwing en een tekort aan vakantiedagen (wie heeft dit probleem nu niet) maar als ik de filmpjes bekijk op internet zie ik toch vaak hordes aan motoren van de boot afgaan om in Ijsland te gaan touren.
Lijkt me ergens wel hoopvol te zijn dat je wat hulp kan verwachten + er gaan ook veel 4x4 tours door het binnenland, met gewone en de gekende superjeeps.

Dus ik zou persoonlijk het risico wel nemen mits extra voorzorgen te nemen zoals een simkaart van ginder (indien mogelijk) met een dumbphone, goede ehbokit ea.
 
Ik ben ook van plan om alleen te gaan, jammer genoeg niet meer dit jaar vanwege een verbouwing en een tekort aan vakantiedagen (wie heeft dit probleem nu niet) maar als ik de filmpjes bekijk op internet zie ik toch vaak hordes aan motoren van de boot afgaan om in Ijsland te gaan touren.
Lijkt me ergens wel hoopvol te zijn dat je wat hulp kan verwachten + er gaan ook veel 4x4 tours door het binnenland, met gewone en de gekende superjeeps.

Dus ik zou persoonlijk het risico wel nemen mits extra voorzorgen te nemen zoals een simkaart van ginder (indien mogelijk) met een dumbphone, goede ehbokit ea.
staan verrekte weinig masten in het binnenland. :+
 
IJsland valt ook onder het EU tarief dus je kunt gewoon je eigen SIM gebruiken. Deze zomer is het geloof ik zelfs helemaal gedaan met de roaming kosten.

Veel aan deze weerdienst gehad:
Als je het regengebied ziet aankomen kun je nog een andere kant op gaan of een dagje langer blijven.

Nog maar een paar plaatjes dan om je lekker te maken.

30t0u15.jpg


2rgnaq9.jpg


1zqeafm.jpg


15pgw03.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er nog niet geweest natuurlijk, maar uitgaan van Lycamobile kan je er toch bellen of is dit enkel in de bebouwde delen dan? Ik ga er licht van uit (kan er compleet naast zitten) dat de bereikbaarheid net iets verder rijkt ook dan dat.
staan verrekte weinig masten in het binnenland. :+
 
Ik neem aan dat er in het binnenland geen dekking is, dus overweeg nog om eventueel een Spot te huren. Als het niet voor mezelf is dan wel voor de gemoedsrust van het thuisfront.

Moet zeggen, hoe meer ik er over nadenk, hoe groter ik de uitdaging ook vind worden en hoe meer zin ik er in krijg. Nu alleen nog even kijken of mijn vakantie iets kan verlengen en naar voren kan halen. Ik ben nu niet gebonden aan een vaste reisperiode dus overweeg iets langer te gaan en ook iets eerder.
 
Vooral dat laatste als het voor de gemoedsrust van er thuisfront en jezelf beter is gewoon zo'n ding huren. Ik heb hem even moeten googlen maar lijkt me een handig apparaat.

Heb zelf niet zoveel met gsm en gps maar kan me niet herinneren dat ik daar langere tijd geen signaal had. Zie ook: 404 villa - Þessi síða er ekki til
 
Interessant toestel die Spot. Zet ik gelijk in de longlist van eventueel nodig te hebben en er blijkt toch een redelijke ontvangst te zijn via het gsm netwerk. Ik heb in ieder geval weer wat bijgeleerd vandaag :Y
 
Dat die ontvangst op het gsm netwerk zo goed wist ik ook niet. Internetten en bellen gaat het me niet om, het liefst zo min mogelijk op vakantie. Gaat mij er met name om dat ik in geval van nood eventueel hulp kan zoeken. Een valpartij op het onverhard is zo gemaakt natuurlijk en als je net verkeerd terecht komt kan je toch een probleem hebben.
 
Vanmorgen al rijdende op de snelweg ging het motormanagement lampje aan, paar keer lang knipperen waarna het lampje weer uit ging. Aangekomen op mijn werk even geprobeerd de foutcode uit te lezen; bij aanzetten contact gaat het lampje 3x lang en 1x kort branden. Foutcode 31 dus neem ik aan.

Iemand enig idee waar dit voor staat? Ik kan het online niet vinden.

Thanks!
 
Dat is een foutcode die aangeeft dat je mengverhouding niet in orde is. Hij loopt te arm. Code 32 is voor te rijk.

Heb je iets aan je inlaat/luchtfilter of O2 sensor veranderd de laatste tijd?

Het kan ook zijn dat je brandstoftoevoer niet voldoende is. (tankontluchting verstopt of brandstofleidingen ergens klem)
 
Dank UTP! Net al even uit laten lezen door Motorcity, zei gaven hetzelfde aan. Nette service overigens, geen kosten voor berekend.

Op de motor zit een DNA luchtfilter en een Kev mod (+O2 dacht ik, niet zeker), ik heb de motor nog niet heel lang in bezit (<500km) maar deze melding nu voor het eerst gezien.

Wat betreft brandstoftoevoer, ik heb 110km geleden getankt en misschien de tank iets te vol gedaan. Kan dit ermee te maken hebben?

En zijn er manieren om het mengsel iets te veranderen? Ik zal sowieso even wat draaien aan de potmeter, misschien heeft dit zin.
 
Laatst bewerkt:
Dank UTP! Net al even uit laten lezen door Motorcity, zei gaven hetzelfde aan. Nette service overigens, geen kosten voor berekend.

Op de motor zit een DNA luchtfilter en een Kev mod (+O2 dacht ik, niet zeker), ik heb de motor nog niet heel lang in bezit (<500km) maar deze melding nu voor het eerst gezien.

Wat betreft brandstoftoevoer, ik heb 110km geleden getankt en misschien de tank iets te vol gedaan. Kan dit ermee te maken hebben?

En zijn er manieren om het mengsel iets te veranderen? Ik zal sowieso even wat draaien aan de potmeter, misschien heeft dit zin.

Da's inderdaad fijne service van motorcity. Hadden ze verder nog geen reparatievoorstel gedaan?

Je kunt de potmeter eens op 10 voor half zetten als 12uur dicht is. Openen is met de klok mee draaien.

Tank te vol kan wat dit betreft geen problemen opleveren.

Ik vermoed dat het een digitaal probleem is (sensor over de zeik of iets in die mods verkeerd aangesloten) maar als de foutcode blijft aanhouden is het wel zaak dat je dit oplost en er niet te lang er mee door rijdt. De xt660's lopen al erg schraal af fabriek. Langdurig te arm lopen kan motorschade tot gevolg hebben.
 
Je kunt de potmeter eens op 10 voor half zetten als 12uur dicht is. Openen is met de klok mee draaien.

Dat hangt ervan af of het een "originele" Kevmod is, of een zelfgemaakte. Een potmeter heeft nl. 3 pootjes, waarvan je bij deze mod de middelste gebruikt, en 1 van de buitenste. Als je de linkse gebruikt dan werkt hij net andersom dan wanneer je de rechtse gebruikt. Maakt voor de werking trouwens niets uit. ;)
 
Klopt! Zou dat misschien een reden zijn dat sommigen hier hebben gemeld dat die mods geen verschil maken? Ik vond dat heel vreemd om te lezen. het motorkarakter van mijn tenere was na het monteren van die kevmod, O2mod en dna luchtfilter compleet verandert.

Deze zomer misschien met de Tenere en XT660R naar Polen. Volgens mij zijn daar ook nog wel wat leuke onverharde paadjes te rijden. Zit te denken aan het Zuiden van polen, puntje Oekraïne en dan weer via Slowakije en Tsjechië huiswaarts.
 
Ja, zit ik nu net ook aan te denken. Als je bij een potmeter de 2 buitenste contacten gebruikt is het sleepcontact buiten spel en kun je draaien tot je een ons weegt zonder dat er iets verandert. Dan heb je altijd de maximale weerstand te pakken.... Dat zou natuurlijk nog een reden kunnen zijn van niet werken.
 
Ja, zit ik nu net ook aan te denken. Als je bij een potmeter de 2 buitenste contacten gebruikt is het sleepcontact buiten spel en kun je draaien tot je een ons weegt zonder dat er iets verandert. Dan heb je altijd de maximale weerstand te pakken.... Dat zou natuurlijk nog een reden kunnen zijn van niet werken.

Bij mij werkte het niet, maar heb wel de goede contacten gebruik. Als ik hem doormeet geeft hij ook gewoon de juiste waarden door. Ben er inmiddels al een tijdje klaar mee hoor, ook zonder die mods ben ik tevreden met de motor!

Zojuist bij OTR een nieuw schuimfilter besteld nadat mijn Pipercross voor de 3e keer uit elkaar gevallen is. Nu die van OTR eens proberen. Gister ook de nieuwe Brembo blokken geplaatst, hoop dat hij nu weer gewoon als vanouds remt.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij werkte het niet, maar heb wel de goede contacten gebruik. Als ik hem doormeet geeft hij ook gewoon de juiste waarden door. Ben er inmiddels al een tijdje klaar mee hoor, ook zonder die mods ben ik tevreden met de motor!

Zojuist bij OTR een nieuw schuimfilter besteld nadat mijn Pipercross voor de 3e keer uit elkaar gevallen is. Nu die van OTR eens proberen. Gister ook de nieuwe Brembo blokken geplaatst, hoop dat hij nu weer gewoon als vanouds remt.

Die van OTR lijkt op de Unifilter, die standaard op de Australische Tenere´s gemonteerd worden, klopt dat?
 
Beste rijders,

Mijn 20.000 beurt. Begint eraan te komen, kleppenstellen etc lukt me prima. Kijk alleen erg op tegen het ballhoofdlager vervangen of extra invetten.

Hij stuurt nog erg soepel.

Nu de vraag; wachten tot hij aan vervanging toe is, of extra invetten met de 20.000 beurt?

Hoor graag jullie meningen
 
Hallo XT ers, gezien mijn lichamelijke toestand ben ik genoodzaakt over te stappen naar een ander type motor dan de welke ik de laatste jaren in mijn bezit heb (NC 30 en NC 35). Nu is mijn oog gevallen op een XT 660 Z Tenere. Mijn vraag ? Kan er iemand mij de hoogte van dit type motor opmeten/doorgeven i.v.m. het opstappen (lees been over zadel slingeren). Bij voorbaat dank. Ellan Vannin.
 
Iemand interesse in een mooie xt660z tenere limited edition van 2009 (2008 model) compleet met koffers navigatie en bijna alles van touratech wat je erop kan schroeven.
26xxx km er word nog mee gereden.
full

full

full
 
Hallo XT ers, gezien mijn lichamelijke toestand ben ik genoodzaakt over te stappen naar een ander type motor dan de welke ik de laatste jaren in mijn bezit heb (NC 30 en NC 35). Nu is mijn oog gevallen op een XT 660 Z Tenere. Mijn vraag ? Kan er iemand mij de hoogte van dit type motor opmeten/doorgeven i.v.m. het opstappen (lees been over zadel slingeren). Bij voorbaat dank. Ellan Vannin.


895mm zithoogte
 
Om je been erover te slingeren mag je er nog een cm of 5 bij tellen. Het achterste deel van het zadel is nl. hoger. De ABS versie is dan weer lager. Dat gezegd hebbende, je kan ook op andere manieren plaatsnemen dan je been erover te slingeren. Beste is gewoon eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan