Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

19553977_1932874990059745_8073502903226397438_n.jpg


En nee ik ga niet extreem zwaar bepakt IJsland rond :P in die twee tassen zit behalve een tent ook mijn pak, laarzen, helm en handschoenen aangezien de boel per container naar ijsland verscheept wordt... hoef ik alleen maar een rugzakje handbagage mee te nemen in vliegtuig :P

Op IJsland zelf zal bovenop de koffers slechts 1 tas gebonden zitten met daarin de tent en de andere lege tas :P

Dat kaartenboek is overigens wel koning trouwens. Elk geitenpad staat erop zo ongeveer en is een souvenir van toen mijn broer er zat voor zijn studie.
 
Super gaaf naar ijsland toe, dat wil ik tzt ook wel doen.

Morgen de tenere even een beurtje geven, alles even nalopen. Heeft maar 6000 km op de klok, maar geeft toch een fijn gevoel om ff de vloeistoffen te verversen. Even een vraagje aan jullie: er zitten kleine droogtescheurtjes in de wang van de voorband (tourances) kan ik hier nog mee naar de ardennen touren?

Na het weekendje verhard rijden in de ardennen, wil ik er bandjes op leggen met grover profiel. Las hier positieve ervaringen over de heidenhk60 scout, hier zal ik eens naar informeren bij motorport. Ik zit dan helaas wel met een zo goed als nieuwe achterband (500km)..
 
[afbeelding]

En nee ik ga niet extreem zwaar bepakt IJsland rond :P in die twee tassen zit behalve een tent ook mijn pak, laarzen, helm en handschoenen aangezien de boel per container naar ijsland verscheept wordt... hoef ik alleen maar een rugzakje handbagage mee te nemen in vliegtuig :P

Op IJsland zelf zal bovenop de koffers slechts 1 tas gebonden zitten met daarin de tent en de andere lege tas :P

Dat kaartenboek is overigens wel koning trouwens. Elk geitenpad staat erop zo ongeveer en is een souvenir van toen mijn broer er zat voor zijn studie.

Wanneer ga je precies?

Ik heb voor IJsland tassen van Enduristan aangeschaft, de koffers laat ik thuis. Verder ben ik van plan om op de boot zo'n grote duffelbag met al mijn zooi op de motor te binden, waar ik die tas laat zolang op IJsland ben zie ik dan wel weer. Ik ga eerst volgende week nog een weekend richting de Stella Alpina, daarna nog een maandje de tijd om de motor klaar te maken voor IJsland.
 
Super gaaf naar ijsland toe, dat wil ik tzt ook wel doen.

Morgen de tenere even een beurtje geven, alles even nalopen. Heeft maar 6000 km op de klok, maar geeft toch een fijn gevoel om ff de vloeistoffen te verversen. Even een vraagje aan jullie: er zitten kleine droogtescheurtjes in de wang van de voorband (tourances) kan ik hier nog mee naar de ardennen touren?

Na het weekendje verhard rijden in de ardennen, wil ik er bandjes op leggen met grover profiel. Las hier positieve ervaringen over de heidenhk60 scout, hier zal ik eens naar informeren bij motorport. Ik zit dan helaas wel met een zo goed als nieuwe achterband (500km)..

Welkom! Wat offroad in binnenland betreft zit je in Doetinchem in ieder geval aan de goede kant van het land. Wat banden betreft, als de scheurtjes niet te erg zijn moet het vast nog wel kunnen. De band zal waarschijnlijk nog de eerste zijn, van 2009 dus ongeveer. 8 jaar oud moet best nog wel kunnen voor je Ardennen toer en dan daarna vervangen. Ik zou het in ieder geval gewoon doen.

Achterbandje raak je wel kwijt hier, vast wel iemand interesse of anders op Marktplaats. Heidenau is een prima bandje. Ik zou ze persoonlijk gewoon ergens bij een motorbandenzaak bestellen en niet bij Motoport, dat zal waarschijnlijk iets goedkoper zijn.
 
Laatst bewerkt:
Online bestellen en zelf monteren scheelt je al snel 50 tot 70 euro per band....

tja waar ik werk kost het je zon half uur per band, 35eu man uur, en dan komen daar er band 5 euro milieu afvoerkosten en kosten van lood nog bij. (en eventueel binnenband)
je kan ook vaak bij veel zaken zelf je wielen demonteren, dat scheelt weer enorm in man uren. (geld)
 
Laatst bewerkt:
Wanneer ga je precies?

Ik heb voor IJsland tassen van Enduristan aangeschaft, de koffers laat ik thuis. Verder ben ik van plan om op de boot zo'n grote duffelbag met al mijn zooi op de motor te binden, waar ik die tas laat zolang op IJsland ben zie ik dan wel weer. Ik ga eerst volgende week nog een weekend richting de Stella Alpina, daarna nog een maandje de tijd om de motor klaar te maken voor IJsland.
maandag motor inleveren en de 10e vlieg ik zelf. 14e motor ophalen in reykjavik
 
https://www.boksmotyre.nl/prijzencondities.html

zit in duiven (niet ver van doetichem) goeie ervaring mee.


Dank voor de tips, ik zal eens informeren. Bandjes zelf monteren vind ik te lastig, m.n. het balanceren..

Gisterenavond even een stukje offroad gereden met de Tenere. Wat mij opvalt is dat de vering prima is, maar wel erg soepel/comfortabel. Verder merk ik bij staande houding het stuur wat aan de lage kant staat voor mij.. De metzeler tourance bandjes deden het nog niet eens zo slecht. Wel komen er anderen op.

PS, de vorige eigenaar heeft er een akra uitlaat opgezet (origineel tenere), k&N luchtfilter en een dynojet powercommander. Ok is dit een flinke investering (bon van Gebben motoren 1500E) Ik weet niet dit echt wat uithaalt qua 'power' maar het geluid is wel erg goed. De DB killers er even uitgehaald en helaas zag ik dat de deze zijn ingekort, het is slechts een eindstukje. Hier ga ik nieuwe voor bestellen. Bij koude motor knalt de uitlaat behoorlijk wanneer je afremt op motor, dat zal hier ook wel mee te maken hebben.
 
Dat knallen ga je niet verhelpen met de DB-killers, dat wordt hooguit wat minder hard maar blijft wel gewoon. Knallen heeft te maken met het AIS systeem op de Tenere, dat zit er op vanwege de uitstoot, maar doet motortechnisch gezien verder niks. Als je hier vanaf wilt kan je deze afdoppen in de luchtfilterbox, of je sloopt het hele systeem eraf. Dan voldoet hij niet meer aan de milieueisen, maar aangezien je toch geen apk hebt maakt het niet uit.

Stuurverhogers zijn wel aan te raden als je veel offroad gaat en wat prettiger wilt staan. Uit mijn hoofd kan je tot 3cm verhogen zonder dat je kabels hoeft te gaan verlengen. 2cm kan in ieder geval sowieso, voor een paar tientjes ben je klaar. De vering (mn achter) is vrij slap. Daar kan je natuurlijk wel wat aan doen, maar als je met de vering aan de gang gaat dan kost het meestal wel een paar centen. Je kunt van progressieve vering van een paar honderd euro tot de duurste Ohlins van 1000+. Is in de voorgaande edities van dit topic een hoop over geschreven en hier is genoeg ervaring op veren gebied.
 
oke, dank voor je toelichting. Ik vind het op zich wel mooi dat geknal, dus lekker laten zo. Ik wou alleen de DB killers herstellen om problemen te voorkomen met geluid. Hoor wel eens wat over controles in de Eiffel.

Wat betreft de vering, dit zie ik nog even aan. stuur verhogers 2cm ga ik bestellen. Misschien dat ik ook nog een 'vlak' zadel aanschaf, eerst nog even wat kilometers maken zo.
 
ps, ik zit eraan te denken om de all- en offroad cursus te volgen bij Arjan Brouwer in Putten. Iemand ervaring mee? of suggesties voor cursus ( liefst niet te ver vanuit Doetinchem)
 
oke, dank voor je toelichting. Ik vind het op zich wel mooi dat geknal, dus lekker laten zo. Ik wou alleen de DB killers herstellen om problemen te voorkomen met geluid. Hoor wel eens wat over controles in de Eiffel.

Wat betreft de vering, dit zie ik nog even aan. stuur verhogers 2cm ga ik bestellen. Misschien dat ik ook nog een 'vlak' zadel aanschaf, eerst nog even wat kilometers maken zo.

Velen hier hebben hun zadel laten aanpassen door hawk gt hier van MF. Hij past het zadel naar je eigen wensen aan en scheelt je een hoop geld ten opzichte van een nieuw zadel. Weet niet wat zijn tarieven nu zijn, maar voor minder dan 100 euro ben je klaar. Je bent hem wel een weekje kwijt. Voor mij een van de beste mods aan de Tenere!
 
Laatst bewerkt:
Oke! Klinkt goed. Heb je een foto van jouw zadel??

Niet specifiek van het zadel, maar op deze foto kan je het wel redelijk goed zien:


DSC04839_zpsunfzk5xy.jpg


Het ging mij voornamelijk om het opvullen van die zitkuil. Door die kuil zakte ik steeds een beetje onderuit waardoor ik teveel op mijn onderrug ging hangen, en dat vond ik niet prettig. Nu nergens meer last van. Ik heb hem laten opvullen met schuim wat steviger is dan het originele, want dat vond ik ook een beetje te slap.
 
Dank voor de tips, ik zal eens informeren. Bandjes zelf monteren vind ik te lastig, m.n. het balanceren..

Gisterenavond even een stukje offroad gereden met de Tenere. Wat mij opvalt is dat de vering prima is, maar wel erg soepel/comfortabel. Verder merk ik bij staande houding het stuur wat aan de lage kant staat voor mij.. De metzeler tourance bandjes deden het nog niet eens zo slecht. Wel komen er anderen op.

PS, de vorige eigenaar heeft er een akra uitlaat opgezet (origineel tenere), k&N luchtfilter en een dynojet powercommander. Ok is dit een flinke investering (bon van Gebben motoren 1500E) Ik weet niet dit echt wat uithaalt qua 'power' maar het geluid is wel erg goed. De DB killers er even uitgehaald en helaas zag ik dat de deze zijn ingekort, het is slechts een eindstukje. Hier ga ik nieuwe voor bestellen. Bij koude motor knalt de uitlaat behoorlijk wanneer je afremt op motor, dat zal hier ook wel mee te maken hebben.

Je snapt me verkeerd,
Het wiel demonteren word mee bedoeld,

Je wiel uit de motor halen (meer niet) (en als klaar is er weer op zetten)
Band van velg afhalen, nieuwe erop en balanceren doet boksmotyre gewoon voor je.
Maar simpel de motor op bok zetten en het wiel eronder uit kost je gelijk wat minder.
 
Vast al veel over geschreven, maar ik kan zo snel geen goed antwoord vinden:

Welke navigatie hebben jullie? ik zoek een navigatie voor Europa, zowel voor motor als MTB te gebruiken. Moet robuust zijn en ook zandwegen/paden/ed in binnen en buitenland herkennen.

hoor graag!!
 
Ik heb een zumo 340, maar die is te groot voor de mtb. Misschien een garmin etrex een optie voor je?

Veel hangt af van de kaarten natuurlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan