verschil tussen wiel en velg, tandwiel en kettingwiel

tribute

MF veteraan
Donateur
7 sep 2008
1.213
618
enschede
Om serieuze topics niet om zeep te helpen mag iedereen hier uitleggen hoe het werkelijk in mekaar steekt. Zo zullen mensen die het niet boeit dus (hopelijk) ook niet meer lastig gevallen worden in serieuze topics, die keer op keer uitdraaien op een discussie die totaal niet terzake doet.
Ik zeg: leef je uit!
 
Een aluminium gietwiel uit een stuk wordt in de volksmond veelal 'velg' genoemd. De velg, is het buitenste gedeelte van een wiel waar de band in ligt, en welke met losse spaken verbonden wordt aan een naaf. De velg, spaken en naaf kunnen ook uit een stuk gegoten, gesmeed of gefreesd zijn. Het geheel noemt met een wiel, ongeacht de manier waarop deze drie delen met elkaar verbonden zijn.

In de volksmond en zelfs in reclameuitingen is velg een algemeen geaccepteerd synoniem voor wiel, al is dat technisch niet correct. Sommige mensen moeten hier nog even aan wennen en menen dat er elke keer wat van gezegd moet worden als het woord velg valt waar volgens de letter der technische wet het woord wiel had moeten staan. De rest van ons is inmiddels gewend en voelen niet echt de behoefte om er elke keer een boek over te schrijven.
 
Laatst bewerkt:
Zijn meer velgen te koop voor auto's dan wielen op marktplaats.

≥ Vind Wielen in Auto-onderdelen op Marktplaats.nl
Als je een een wiel een velg noemt wil dat nog niet zeggen dat het een velg is.
Zelfs marktplaats heeft een rubriek velgen waar het eigenlijk wielen betreft.
Dat zelfs hun het verkeerd benoemen maakt het nog niet juist.
Als kettingwielen tandwielen worden genoemd is het duidelijk dat men kettingwielen bedoeld.
Als men het heeft over velgen is het in veel gevallen duidelijk dat men wielen bedoeld.
Soms is dat niet duidelijk en vraag ik om duidelijkheid. Als er lezers zijn die zich daar aan storen zijn ze daar geheel vrij in. Ik maar er niet een heel verhaal van maar de mensen die het prima vinden dat er onduidelijkheid geschept word doen dat door er een eindeloze discussie van te maken.
 
:^ :^

full


Eindelijk Dit Topic *D

full


gewoon lekker je velg aan je velg bouten :

IMG_2938.jpg


naaaaaf :W
 
Laatst bewerkt:
Hoe word er over gedacht dat bewust me wordt gebruikt waar het mijn moet zijn?
Me fiets i.p.v. mijn fiets b.v. Als hier niks van gezegd word zegt straks half Nederland Me i.p.v. mijn. Ik vind het triest dat de Nederlandse taal zo verbasterd. Mag hier iets van gezegd worden of ben je dan een zeurkous? Het valt me erg op dat op meerder fora dit steeds meer toeneemt. Ik heb het hier niet over per abuis een schrijffout maar bewust het gebruik van de verkeerde woorden.
 
Hoe word er over gedacht dat bewust me wordt gebruikt waar het mijn moet zijn?
Me fiets i.p.v. mijn fiets b.v. Als hier niks van gezegd word zegt straks half Nederland Me i.p.v. mijn. Ik vind het triest dat de Nederlandse taal zo verbasterd. Mag hier iets van gezegd worden of ben je dan een zeurkous? Het valt me erg op dat op meerder fora dit steeds meer toeneemt. Ik heb het hier niet over per abuis een schrijffout maar bewust het gebruik van de verkeerde woorden.



Gelijk heb je. Aan de andere kant zou het je sieren je eigen schrijfsel(s) ook even te controleren alvorens op 'VERSTUUR REACTIE' te kloppen.

;)
 
Hoe word er over gedacht dat bewust me wordt gebruikt waar het mijn moet zijn?
Me fiets i.p.v. mijn fiets b.v. Als hier niks van gezegd word zegt straks half Nederland Me i.p.v. mijn. Ik vind het triest dat de Nederlandse taal zo verbasterd. Mag hier iets van gezegd worden of ben je dan een zeurkous? Het valt me erg op dat op meerder fora dit steeds meer toeneemt. Ik heb het hier niet over per abuis een schrijffout maar bewust het gebruik van de verkeerde woorden.

Zeursok :+

Gooi dan meteen alle niet Nederlandse woorden in de ban.
 
Laatst bewerkt:
Een velg is een rond geval dat deel uitmaakt van een wiel. Een tandwiel is een wiel met tanden en een kettingwiel is een wiel voor de ketting.
 
Laatst bewerkt:
In de categorie "meest onbelangrijke en stompzinnige topic ooit" zijn dit jaar genomineerd:

1. VERSCHIL TUSSEN WIEL EN VELG, TANDWIEL EN KETTINGWIEL.

oh, dat waren alle nominaties trouwens....



De oscar voor meest onbelangrijke en stompzinnige topic ooit gaat dit jaar naar...

(tromgeroffel)


NOMINATIE NUMMER 1: VERSCHIL TUSSEN WIEL EN VELG, TANDWIEL EN KETTINGWIEL!!!

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
 
Een aluminium gietwiel uit een stuk wordt in de volksmond veelal 'velg' genoemd. De velg, is het buitenste gedeelte van een wiel waar de band in ligt, en welke met losse spaken verbonden wordt aan een naaf. De velg, spaken en naaf kunnen ook uit een stuk gegoten, gesmeed of gefreesd zijn. Het geheel noemt met een wiel, ongeacht de manier waarop deze drie delen met elkaar verbonden zijn.

In de volksmond en zelfs in reclameuitingen is velg een algemeen geaccepteerd synoniem voor wiel, al is dat technisch niet correct. Sommige mensen moeten hier nog even aan wennen en menen dat er elke keer wat van gezegd moet worden als het woord velg valt waar volgens de letter der technische wet het woord wiel had moeten staan. De rest van ons is inmiddels gewend en voelen niet echt de behoefte om er elke keer een boek over te schrijven.

:^ mooier had ik het niet kunnen verwoorden! :}
 
Hoe word er over gedacht dat bewust me wordt gebruikt waar het mijn moet zijn?
Me fiets i.p.v. mijn fiets b.v. Als hier niks van gezegd word zegt straks half Nederland Me i.p.v. mijn. Ik vind het triest dat de Nederlandse taal zo verbasterd. Mag hier iets van gezegd worden of ben je dan een zeurkous? Het valt me erg op dat op meerder fora dit steeds meer toeneemt. Ik heb het hier niet over per abuis een schrijffout maar bewust het gebruik van de verkeerde woorden.
Helemaal mee eens, maar je haalt nu een duidelijk voorbeeld aan. Je maakt je overigens zelf ook schuldig aan dat soort verbasteringen.

Dat zelfs hun het verkeerd benoemen maakt het nog niet juist.(quote)

Wat minder opvallend maar niet minder fout, wie zonder zonden is werpe de eerste steen.

En onduidelijkheid wordt geschapen en niet geschept.

scheppen - schiep - geschapen / schepte - geschept | Genootschap Onze Taal
 
Laatst bewerkt:
Hoe word er over gedacht dat bewust me wordt gebruikt waar het mijn moet zijn?
Me fiets i.p.v. mijn fiets b.v. Als hier niks van gezegd word zegt straks half Nederland Me i.p.v. mijn. Ik vind het triest dat de Nederlandse taal zo verbasterd. Mag hier iets van gezegd worden of ben je dan een zeurkous? Het valt me erg op dat op meerder fora dit steeds meer toeneemt. Ik heb het hier niet over per abuis een schrijffout maar bewust het gebruik van de verkeerde woorden.

hoewel in princiepe correct wat je zegt, moet je ook realiseren dat taal een levend iets is, constant evolueert, nooit hetzelfde geweest is en in de toekomst ook niet hetzelfde zal zijn.
Lees eens een origineel boek geschreven in het nederlands uit de 19de eeuw.
Ook toen maakten mensen zich waarschijnlijk druk over het feit dat het "mensch" moest zijn ipv "mens" en waren er mensen die zich waarschijnlijk ergerden aan het feit dat het not-done is om "mens" te gebruiken in een telex alleen maar om de prijs te drukken door minder letters te moeten versturen (ik zeg maar wat).
Als iets fouts door enorm veel mensen constant gebruikt wordt,evolueert dat naar iets corrects. En je mag van mij volharden in je pogingen, de discussie velg/wiel zal je nooit winnen en op den duur zal velg een synoniem worden van wiel.

een tandwiel bv , is toch ook maar wat het woord zegt dat het is : een getand wiel. Het zegt niets over hoe die tanden eruit moeten zien of niets over waar die tanden ingrijpen.

als je hierover valt, waarom zeg je dan niets over "carb's". dat staat ook niet in het woordenboek. of een dashboard, het correcte nederlandse woord hiervoor is "instrumentenbord/paneel"
 
Laatst bewerkt:
Het gebruik van me en mijn zit hem toch altijd in dyslectie, tenminste dat zijn altijd de excuusjes die dan meestal worden gegeven. De hele wereld is dislektysch blijkbaar :P (soms zal het uiteraard wel kloppen hoor :+)
 
Terug
Bovenaan Onderaan