verschil tussen wiel en velg, tandwiel en kettingwiel

tribute

MF veteraan
Donateur
7 sep 2008
1.225
622
enschede
Om serieuze topics niet om zeep te helpen mag iedereen hier uitleggen hoe het werkelijk in mekaar steekt. Zo zullen mensen die het niet boeit dus (hopelijk) ook niet meer lastig gevallen worden in serieuze topics, die keer op keer uitdraaien op een discussie die totaal niet terzake doet.
Ik zeg: leef je uit!
 
Me of mijn staat bij mij met stip op de eerste plaats van ergenissen. Ik ben het ook 100% met je eens, zelfs in de "discussie" over velg of wiel. Maar het is zo zonde dat een interessant topic weer moet uitmonden in een Neerlandsch kundig taal spelletje waardoor je ik-weet-niet hoeveel pagina's door moet spitten om de (slechts) enkele goede/bruikbare antwoorden eruit te filteren.


Ik ben het eigenlijk toch ook wel met vdV eens. Dat velgen ipv van wielen zorgt gewoon soms voor verwarring.
Ik snap dat monteurs hier niet zo'n moeite mee hebben, want die weten bij benadering vaak al wel of er echt ouderwetse spaakwielen inzitten of dat het wiel is.
Is voor leken toch wel weer even kraakkraak/twijfel in de bovenkamer, wat zou er nu precies onderzitten.

Waar ik het niet helemaal mee eens eens ben is dat het ook extra gebeurt. Het gebeurt vaak wel extra , maar ik vind het ook nog eens een keer aartslui overkomen. Te beroert om het verhaal even door te lezen en fouten te verbeteren.
Pas geleden was er weer iemand met Boe in zijn nickname.
De openingspost was weer zo geweldig verschrikkelijk, zonder punten en komma's, dat je het weer eerst 3 keer door moest lezen en dan snap je nog maar de helft van dat kindertaaltje.
Dan knap ik ook gelijk af, zoek het maar lekker uit.
Vanzelfsprekend kwamen er ook niet echt reacties waar je echt wat aan hebt. En dat krijg je er van, ze vragen er zelf om met het niet begrijpbare kindertaaltje.

Dus ik ben het met vdV eens, wees gewoon duidelijk in je openingspost, en probeer gewoon de goeie termen te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Als je op google zoekt op 'velgen', dan krijg je duizenden wielen te zien en als je nou gaat letterneuken, dan is een wiel het totaal van velg, spaken (ook bij gegoten wielen) en naaf.

Als je naar een kettingwiel kijkt zie je ook tanden.
 
Als je op google zoekt op 'velgen', dan krijg je duizenden wielen te zien en als je nou gaat letterneuken, dan is een wiel het totaal van velg, spaken (ook bij gegoten wielen) en naaf.

Als je naar een kettingwiel kijkt zie je ook tanden.

Kettingwiel bekt gewoon niet lekker vind ik, tandwiel wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het eigenlijk toch ook wel met vdV eens. Dat velgen ipv van wielen zorgt gewoon soms voor verwarring.



Ik snap dat monteurs hier niet zo'n moeite mee hebben, want die weten bij benadering vaak al wel of er echt ouderwetse spaakwielen inzitten of dat het wiel is.
Is voor leken toch wel weer even kraakkraak/twijfel in de bovenkamer, wat zou er nu precies onderzitten.

Waar ik het niet helemaal mee eens eens ben is dat het ook extra gebeurt. Het gebeurt vaak wel extra , maar ik vind het ook nog eens een keer aartslui overkomen. Te beroert om het verhaal even door te lezen en fouten te verbeteren.
Pas geleden was er weer iemand met Boe in zijn nickname.
De openingspost was weer zo geweldig verschrikkelijk, zonder punten en komma's, dat je het weer eerst 3 keer door moest lezen en dan snap je nog maar de helft van dat kindertaaltje.
Dan knap ik ook gelijk af, zoek het maar lekker uit.
Vanzelfsprekend kwamen er ook niet echt reacties waar je echt wat aan hebt. En dat krijg je er van, ze vragen er zelf om met het niet begrijpbare kindertaaltje.

Dus ik ben het met vdV eens, wees gewoon duidelijk in je openingspost, en probeer gewoon de goeie termen te gebruiken.

Dat het soms voor verwarring kan zorgen kan ik begrijpen, echter heb ik in diverse topics bepaalde personen bijdehand zien lopen doen over dat het geen velgen maar wielen waren terwijl het toen wel zo klaar als een klontje was (wielen welke uit 1 geheel bestaan en de velg,naaf en spaken dus onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn)
 
Dat het soms voor verwarring kan zorgen kan ik begrijpen, echter heb ik in diverse topics bepaalde personen bijdehand zien lopen doen over dat het geen velgen maar wielen waren terwijl het toen wel zo klaar als een klontje was (wielen welke uit 1 geheel bestaan en de velg,naaf en spaken dus onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn)

Ja oke, daar heb je ook weer gelijk in.
Dat zou dus eigenlijk een ban moeten zijn wegens opruiing :o
 
Als je weet dat er mensen bellen om te zeggen dat hun motor niet meer lekker schakelt en dat hun tandwiel kaal is, ga je dan kijken naar de versnellingsbak of naar de ketting?

Dat soort gevallen komen dus voor, en dat is de reden dat ik altijd navraag of iemand soms een kettingwiel nodig heeft als hij om een tandwiel vraagt.....

Een kettingwiel is wel een getand wiel (in de volksmond tandwiel), maar een tandwiel is niet altijd een kettingwiel.
Een ijsbeer is wel een beer, maar niet elke beer is een ijsbeer.

Hetzelfde foutje is de vraag om een ander wiel als ze alleen een andere band willen. Het komt niet vaak voor, maar toch elk jaar wel 1 of 2 keer.....

De juiste benamingen gebruiken scheelt gewoon erg veel onduidelijke communicatie. |( (begrijp je?)
 
Ik ben beslist geen taaldeskundige en maak zeker spelfouten.
Ik had het dus over bewust verkeerde woorden gebruiken en niet over onbewuste spelfouten.
Het is helemaal niet mijn bedoeling om je af te zeiken maar het viel me wel op dat je in je stukje over taalfouten er zelf een aantal in had staan. Ja, de voorbeelden die ik aangaf zijn taalfouten en geen spelfouten. Er staan ook nog een aantal spelfouten in je stukje maar ik vond het kinderachtig om daarop ook te reageren.
Ik bezoek dit forum al een aantal jaren en zie enorm veel fouten voorbij komen en ik stoor me er eigenlijk niet zo aan, ik maak zelf ook genoeg fouten, maar dit was gewoon een te mooi inkoppertje }) . Maar je hebt gelijk, het gebruik van me in plaats van mijn wekt bij mij ook meer ergernis op dan andere fouten. Voor de rest vind ik de strekking van het verhaal belangrijker dan eventuele taalfouten. Bij het zijspanforum zit iemand die alles fonetisch opschrijft, dat is even wennen maar hij krijgt van niemand commentaar.
 
Het is helemaal niet mijn bedoeling om je af te zeiken maar het viel me wel op dat je in je stukje over taalfouten er zelf een aantal in had staan. Ja, de voorbeelden die ik aangaf zijn taalfouten en geen spelfouten. Er staan ook nog een aantal spelfouten in je stukje maar ik vond het kinderachtig om daarop ook te reageren.
Ik bezoek dit forum al een aantal jaren en zie enorm veel fouten voorbij komen en ik stoor me er eigenlijk niet zo aan, ik maak zelf ook genoeg fouten, maar dit was gewoon een te mooi inkoppertje }) . Maar je hebt gelijk, het gebruik van me in plaats van mijn wekt bij mij ook meer ergernis op dan andere fouten. Voor de rest vind ik de strekking van het verhaal belangrijker dan eventuele taalfouten. Bij het zijspanforum zit iemand die alles fonetisch opschrijft, dat is even wennen maar hij krijgt van niemand commentaar.
Ik heb er geen bezwaar tegen als ik gewezen word op mijn fouten. Ik kan er alleen maar van leren.
 
Als je weet dat er mensen bellen om te zeggen dat hun motor niet meer lekker schakelt en dat hun tandwiel kaal is, ga je dan kijken naar de versnellingsbak of naar de ketting?

Dat soort gevallen komen dus voor, en dat is de reden dat ik altijd navraag of iemand soms een kettingwiel nodig heeft als hij om een tandwiel vraagt.....

Een kettingwiel is wel een getand wiel (in de volksmond tandwiel), maar een tandwiel is niet altijd een kettingwiel.
Een ijsbeer is wel een beer, maar niet elke beer is een ijsbeer.

Hetzelfde foutje is de vraag om een ander wiel als ze alleen een andere band willen. Het komt niet vaak voor, maar toch elk jaar wel 1 of 2 keer.....

De juiste benamingen gebruiken scheelt gewoon erg veel onduidelijke communicatie. |( (begrijp je?)

Kijk dan maar eens naar een kettingtakel, daar zitten toch echt kettingwielen op zonder tanden, en voor een morse ketting worden toch echt ook tandwielen gebruikt, dus voor elke situatie is wel weer een omgekeerde situatie te vinden
 
Laatst bewerkt:
Als je weet dat er mensen bellen om te zeggen dat hun motor niet meer lekker schakelt en dat hun tandwiel kaal is, ga je dan kijken naar de versnellingsbak of naar de ketting?

Dat soort gevallen komen dus voor, en dat is de reden dat ik altijd navraag of iemand soms een kettingwiel nodig heeft als hij om een tandwiel vraagt.....

Een kettingwiel is wel een getand wiel (in de volksmond tandwiel), maar een tandwiel is niet altijd een kettingwiel.
Een ijsbeer is wel een beer, maar niet elke beer is een ijsbeer.

Hetzelfde foutje is de vraag om een ander wiel als ze alleen een andere band willen. Het komt niet vaak voor, maar toch elk jaar wel 1 of 2 keer.....

De juiste benamingen gebruiken scheelt gewoon erg veel onduidelijke communicatie. |( (begrijp je?)


:N Noem dingen bij hun juiste naam en men ziet jou als een onmogelijk mens.


b.v. Zweedse sleutel = baco

Wie volgt :+
 
die zijn toch verplicht zodra men een paar keer zijn/haar kinderen in de supermarkt is kwijtgeraakt ?

vroeger had je gewoon een sleutelhanger die piepte als je floot, maar kinderen krijsen tegenwoordig harder dan hun ouders kunnen fluiten dus dat werkt niet meer.

lastige materie..
 
kan je ze ook chippen voor minder dB ? net als dat je voor meer vermogen en/of trekkracht kan chippen ?
meestal gaat dat samen met een open pijp maar dat lijkt me contra productief in dit geval.

zou er nu weer iemand een topic openen omdat jij dit topic ontspoort hebt ?

dan nog het is BAan COmmisaris dus ik snap de hele discussie niet zo.
 
Laatst bewerkt:
kan je ze ook chippen voor minder dB ? net als dat je voor meer vermogen en/of trekkracht kan chippen ?
meestal gaat dat samen met een open pijp maar dat lijkt me contra productief in dit geval.
Dat kan :Y

Het heet alleen dan geen chippen, maar P.M.O.W.D.M.

zou er nu weer iemand een topic openen omdat jij dit topic ontspoort hebt ?
:o Waar is Jan B als je hem nodig bent ?...........

dan nog het is BAan COmmisaris dus ik snap de hele discussie niet zo.
Het is ook niet zo erg, want Baancommissarissen zijn meestal vrijwilligers
 
Beste allen, we hebben dit topic weer eens nodig:


Het enige echte kettingwiel.

[afbeelding]
Klopt. En toen de eerste fietsen nog met dit soort ketting werden aangedreven, hadden die dus uiteraard van die kettingwielen.

De allereerste motoren waren niets meer dan een fiets met een motor(tje) erin gezet, en reden dus ook hiermee.

Iedereen die op school tijdens de les (technische) geschiedenis opgelet heeft, weet dat daar de uitdrukking "kettingwielen" op een motor (en fiets) nog van afstamt.

Alleen mensen die in hun achterhoofd nog in een ver verleden leven (lees: blijven hangen zijn) gebruiken die uitdrukking nog daadwerkelijk.

Maar nogmaals, en het is duidelijk, op een motor zowel als op een fiets, zijn de tandwielen zowel TANDWIELEN als KETTINGWIELEN
 
Ik weet welk topic je bedoelt. Maar nu heb ik toch een aanvulling.


Als een kettingwiel zover versleten is dat er geen tanden meer op zitten kan je het moeilijk nog een tandwiel noemen. Terwijl de ketting er nog steeds omheen kan liggen, en dus nog steeds een kettingwiel is.

Heb jij ook zo'n zin in een biertje?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet welk topic je bedoelt. Maar nu heb ik toch een aanvulling.


Als een kettingwiel zover versleten is dat er geen tanden meer op zitten kan je het moeilijk nog een tandwiel noemen. Terwijl de ketting er nog steeds omheen kan liggen, en dus nog steeds een kettingwiel is.

Heb jij ook zo'n zin in een biertje?
Daar heb je gelijk in.
Ik wijzig mijn stelling.
Op een motor is een TANDWIEL ook een KETTINGWIEL, zolang deze in goede staat is.

Een TANDWIEL kan echter gedegradeerd worden tot enkel KETTINGWIEL naar aanleiding van overmatige slijtage.

Het is dan echter nog niet geheel verloren, het kan gerecycleerd worden als kettingwiel voor bijvoorbeeld oude katrollen in oude boerderijen en dergelijke :Y
Je moet ze dan nog enkel van twee flanken voorzien natuurlijk ...

----------

Later op de avond misschien, ik moet nu nog rijden :]
(maar ik wil er wel nootjes bij :9 die heb je toch he? )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een aluminium gietwiel uit een stuk wordt in de volksmond veelal 'velg' genoemd. De velg, is het buitenste gedeelte van een wiel waar de band in ligt, en welke met losse spaken verbonden wordt aan een naaf. De velg, spaken en naaf kunnen ook uit een stuk gegoten, gesmeed of gefreesd zijn. Het geheel noemt met een wiel, ongeacht de manier waarop deze drie delen met elkaar verbonden zijn.

In de volksmond en zelfs in reclameuitingen is velg een algemeen geaccepteerd synoniem voor wiel, al is dat technisch niet correct. Sommige mensen moeten hier nog even aan wennen en menen dat er elke keer wat van gezegd moet worden als het woord velg valt waar volgens de letter der technische wet het woord wiel had moeten staan. De rest van ons is inmiddels gewend en voelen niet echt de behoefte om er elke keer een boek over te schrijven.

:} :} :}
 

Alstublieft. Eerlijk delen hè.

59293-280x280.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan