verschil tussen wiel en velg, tandwiel en kettingwiel

tribute

MF veteraan
Donateur
7 sep 2008
1.225
622
enschede
Om serieuze topics niet om zeep te helpen mag iedereen hier uitleggen hoe het werkelijk in mekaar steekt. Zo zullen mensen die het niet boeit dus (hopelijk) ook niet meer lastig gevallen worden in serieuze topics, die keer op keer uitdraaien op een discussie die totaal niet terzake doet.
Ik zeg: leef je uit!
 
Alstublieft. Eerlijk delen hè.

[afbeelding]
En hier mijn deel voor jou ;)
full

Geniet ervan ... 't is ideaal terrasjesweer *O*
 
Hoe word er over gedacht dat bewust me wordt gebruikt waar het mijn moet zijn?
Me fiets i.p.v. mijn fiets b.v. Als hier niks van gezegd word zegt straks half Nederland Me i.p.v. mijn. Ik vind het triest dat de Nederlandse taal zo verbasterd. Mag hier iets van gezegd worden of ben je dan een zeurkous? Het valt me erg op dat op meerder fora dit steeds meer toeneemt. Ik heb het hier niet over per abuis een schrijffout maar bewust het gebruik van de verkeerde woorden.

Waar ik mij over het algemeen behoorlijk aan kan ergeren zijn topics waar in de tekst geen gebruik wordt gemaakt van interpunctie en of hoofdletters. Het gebruik en of verwisselen van woorden zoals dan en als, men i.p.v. m'n of mijn of lidwoorden die verwisseld worden zoals de en het.
Wat ook een mooie is is het verwisselen van de werkwoorden irriteren en ergeren. Bijvoorbeeld "ik irriteer mij aan jou". Het zit namelijk zo: Iemand ergert zich aan iemand anders, maar vind iemands gedrag of iets irritant.
Komt gewoon door invloeden van buitenaf en de menselijke luiheid iets behoorlijk te formuleren.
Onwetendheid en domheid zal daarnaast ook zeker meespelen '(
 
Daar heb je gelijk in.
Ik wijzig mijn stelling.
Op een motor is een TANDWIEL ook een KETTINGWIEL, zolang deze in goede staat is.

Nee, het moet andersom zijn. Een kettingwiel is een verdere specificatie van een tandwiel.
Als iemand aangeeft nieuwe tandwielen te moeten, dan is de correcte wedervraag welke tandwielen hij dan nodig heeft. "Kroonwielen, wormwielen, tandwielen of kettingwielen?". Uiteraard zijn er nog meer opties mogelijk.

Iemand mag zonder problemen over tandwielen praten. Wij blijven netjes vragen wat hij/zij vervolgens bedoelt ;)

En dan het volgende ook nog maar even:
Remolie is correct, net als remvloeistof :P
 
Daar heb je gelijk in.
Ik wijzig mijn stelling.
Op een motor is een TANDWIEL ook een KETTINGWIEL, zolang deze in goede staat is.

Een TANDWIEL kan echter gedegradeerd worden tot enkel KETTINGWIEL naar aanleiding van overmatige slijtage.

Het is dan echter nog niet geheel verloren, het kan gerecycleerd worden als kettingwiel voor bijvoorbeeld oude katrollen in oude boerderijen en dergelijke :Y
Je moet ze dan nog enkel van twee flanken voorzien natuurlijk ...

----------

Later op de avond misschien, ik moet nu nog rijden :]
(maar ik wil er wel nootjes bij :9 die heb je toch he? )
Dus kort samengevat heeft jouw motor een versnellingsbak vol met kettingwielen? :z
 
Dus kort samengevat heeft jouw motor een versnellingsbak vol met kettingwielen? :z
De context beschouwend geeft aan dat het hier over de eind overbrenging gaat ;)
Uiteraard zitten er in mijn versnellingsbak geen kettingwielen :')



Wat een wiel betreft, een velg is geen wiel. Een band is dat ook niet.
Een velg + band KAN een wiel zijn, maar is dat niet altijd. Enkel in geval die velg volledig is met spaken en naaf*, of beter gezegd, wanneer heel dat ding zo opgebouwd is dat het aan een object kan bevestigd worden om dat te kunnen verplaatsen door middel van een ronddraaiend ding, dat dus de naam wiel heeft gekregen. Het eerste wiel was dus niet meer dan een stenen of houten schijf. Later werd dat een houten naaf, met houten spaken en een ijzeren ring errond, enz ...

Remolie/remvloeistof? Ik heb altijd geleerd dat het zeker GEEN remolie is. Durf er verder geen uitspraak over te doen, want ik weet zelf niet precies wat de samenstelling is van dat goedje.


* zoals al eerder iemand aanhaalde, wordt er ten orechte door de term "velg" begrepen dat het een geheel van naaf, spaken en velg zijn, zoals dat dus bij de meeste auto "velgen"idd ook is. Trouwens, de naaf hoeft geen onderdeel van het wiel te zijn. Het wiel moet wel op/over een naaf geplaatst kunnen worden. Bijvoorbeeld bij een fiets is de naaf onderdeel van het wiel, bij een auto niet. Bij de meeste motoren is de naaf ook onderdeel van het wiel, maar niet altijd. Bijvoorbeeld het achterwiel van een cardan aangegedreven motor bevat meestal géén naaf, die zit op de motor, in het cardanhuis dus.

Maar om het "bier en chips nootjes gehalte nog wat op te peppen:
Een balpen is niet altijd een Bic, en normaal zou ik zeggen, een Bic is daarentegen wel altijd een balpen ... maar ook dat klopt niet altijd ...
Balpen ... is "kogelpen" eigenlijk niet correcter?

En nog eentje, mijn oudste zus zei enkele maanden terug, "ik heb een nieuwe Kodak gekocht", en liet hem zien.
Ik zei haar meteen, "dat is geen Kodac, dat is een Nikon!"
Zei weer, "Awel ja, dat bedoel ik he, een Kodak van het merk Nikon."
... heb maar niets meer gezegd ... :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De context beschouwend geeft aan dat het hier over de eind overbrenging gaat ;)
Uiteraard zitten er in mijn versnellingsbak geen kettingwielen :')



Wat een wiel betreft, een velg is geen wiel. Een band is dat ook niet.
Een velg + band KAN een wiel zijn, maar is dat niet altijd. Enkel in geval die velg volledig is met spaken en naaf*, of beter gezegd, wanneer heel dat ding zo opgebouwd is dat het aan een object kan bevestigd worden om dat te kunnen verplaatsen door middel van een ronddraaiend ding, dat dus de naam wiel heeft gekregen. Het eerste wiel was dus niet meer dan een stenen of houten schijf. Later werd dat een houten naaf, met houten spaken en een ijzeren ring errond, enz ...

Remolie/remvloeistof? Ik heb altijd geleerd dat het zeker GEEN remolie is. Durf er verder geen uitspraak over te doen, want ik weet zelf niet precies wat de samenstelling is van dat goedje.


* zoals al eerder iemand aanhaalde, wordt er ten orechte door de term "velg" begrepen dat het een geheel van naaf, spaken en velg zijn, zoals dat dus bij de meeste auto "velgen"idd ook is. Trouwens, de naaf hoeft geen onderdeel van het wiel te zijn. Het wiel moet wel op/over een naaf geplaatst kunnen worden. Bijvoorbeeld bij een fiets is de naaf onderdeel van het wiel, bij een auto niet. Bij de meeste motoren is de naaf ook onderdeel van het wiel, maar niet altijd. Bijvoorbeeld het achterwiel van een cardan aangegedreven motor bevat meestal géén naaf, die zit op de motor, in het cardanhuis dus.

Maar om het "bier en chips nootjes gehalte nog wat op te peppen:
Een balpen is niet altijd een Bic, en normaal zou ik zeggen, een Bic is daarentegen wel altijd een balpen ... maar ook dat klopt niet altijd ...
Balpen ... is "kogelpen" eigenlijk niet correcter?

En nog eentje, mijn oudste zus zei enkele maanden terug, "ik heb een nieuwe Kodak gekocht", en liet hem zien.
Ik zei haar meteen, "dat is geen Kodac, dat is een Nikon!"
Zei weer, "Awel ja, dat bedoel ik he, een Kodak van het merk Nikon."
... heb maar niets meer gezegd ... :')




Vriend, nou gooi je me toch een partij knuppels in het hoenderhok....

Hou het even hier bij; motor-forum.NL

;)
 
~
Maar om het "bier en chips nootjes gehalte nog wat op te peppen:
Een balpen is niet altijd een Bic, en normaal zou ik zeggen, een Bic is daarentegen wel altijd een balpen ... maar ook dat klopt niet altijd ...
Balpen ... is "kogelpen" eigenlijk niet correcter?



Dan zal ik jou maar geen scheermesje van Bic geven. Daar komen vast ongelukken van.
 
... een Bic is daarentegen wel altijd een balpen ... maar ook dat klopt niet altijd ...
Balpen ... is "kogelpen" eigenlijk niet correcter?
...
Dan zal ik jou maar geen scheermesje van Bic geven. Daar komen vast ongelukken van.
Ik zei het toch al ;)

Ik was daarbij eigenlijk aan het denken aan vulpotloden (of hoe noemen jullie dat? :P ), en aanstekers voor kankerstokjes. Dat ze ook nog scheermesjes hebben wist ik niet.

Ik gebruik Gillette, ja, echt Gillette, niet een of ander ander merk dat ik bestempel als Gillette :+

Btw: ik heb nog altijd geen antwoord, is het nu balpen, of kogelpen?

[me=DKP]grijpt weer naar de nootjes ... [/me]
 
~
De context beschouwend geeft aan dat het hier over de eind overbrenging gaat ;)
Uiteraard zitten er in mijn versnellingsbak geen kettingwielen :')



Wat een wiel betreft, een velg is geen wiel. Een band is dat ook niet.
Een velg + band KAN een wiel zijn, maar is dat niet altijd. Enkel in geval die velg volledig is met spaken en naaf*, of beter gezegd, wanneer heel dat ding zo opgebouwd is dat het aan een object kan bevestigd worden om dat te kunnen verplaatsen door middel van een ronddraaiend ding, dat dus de naam wiel heeft gekregen. Het eerste wiel was dus niet meer dan een stenen of houten schijf. Later werd dat een houten naaf, met houten spaken en een ijzeren ring errond, enz ...

Remolie/remvloeistof? Ik heb altijd geleerd dat het zeker GEEN remolie is. Durf er verder geen uitspraak over te doen, want ik weet zelf niet precies wat de samenstelling is van dat goedje.


* zoals al eerder iemand aanhaalde, wordt er ten orechte door de term "velg" begrepen dat het een geheel van naaf, spaken en velg zijn, zoals dat dus bij de meeste auto "velgen"idd ook is. Trouwens, de naaf hoeft geen onderdeel van het wiel te zijn. Het wiel moet wel op/over een naaf geplaatst kunnen worden. Bijvoorbeeld bij een fiets is de naaf onderdeel van het wiel, bij een auto niet. Bij de meeste motoren is de naaf ook onderdeel van het wiel, maar niet altijd. Bijvoorbeeld het achterwiel van een cardan aangegedreven motor bevat meestal géén naaf, die zit op de motor, in het cardanhuis dus.

Maar om het "bier en chips nootjes gehalte nog wat op te peppen:
Een balpen is niet altijd een Bic, en normaal zou ik zeggen, een Bic is daarentegen wel altijd een balpen ... maar ook dat klopt niet altijd ...
Balpen ... is "kogelpen" eigenlijk niet correcter?

En nog eentje, mijn oudste zus zei enkele maanden terug, "ik heb een nieuwe Kodak gekocht", en liet hem zien.
Ik zei haar meteen, "dat is geen Kodac, dat is een Nikon!"
Zei weer, "Awel ja, dat bedoel ik he, een Kodak van het merk Nikon."
... heb maar niets meer gezegd ... :')~




Belgen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan