De toerenbegrenzer

Rode monster

Rookie
17 apr 2016
7
0
Alkmaar
Beste motorrijders,

De vraag die ik heb word nergens echt goed en duidelijk beantwoord, iedereen heeft er weer verschillende meningen over.

Situatie: Je rijdt met je motor onder een tunnel of viaduct je knijpt je koppeling in en geeft zodanig veel gas dat je toeren begrenzer begint te werken en je dat "stotterende geluid" krijgt. Is dit nou echt slecht voor je motor? (ervan uitgaande dat je motor goed warm is en je dit 1x per dag zou doen.)

De een zegt dat je niet voor niets een toeren begrenzer hebt en dat het dus niet schadelijk is en de ander zegt weer dat het juist wel schadelijk is.

Heeft iemand hier echt verstand van en weet het antwoord op deze vraag?
Zelf koop ik mijn motoren nieuw en gebruik ik deze maximaal 3-4 jaar met 20.000-30.000km erop. Heb er nog nooit problemen mee gehad en heb de dealer er ook niet over gehoord bij de jaarlijkse beurten.
 
Beste motorrijders,

De vraag die ik heb word nergens echt goed en duidelijk beantwoord, iedereen heeft er weer verschillende meningen over.

Situatie: Je rijdt met je motor onder een tunnel of viaduct je knijpt je koppeling in en geeft zodanig veel gas dat je toeren begrenzer begint te werken en je dat "stotterende geluid" krijgt. Is dit nou echt slecht voor je motor? (ervan uitgaande dat je motor goed warm is en je dit 1x per dag zou doen.)

De een zegt dat je niet voor niets een toeren begrenzer hebt en dat het dus niet schadelijk is en de ander zegt weer dat het juist wel schadelijk is.

Heeft iemand hier echt verstand van en weet het antwoord op deze vraag?
Zelf koop ik mijn motoren nieuw en gebruik ik deze maximaal 3-4 jaar met 20.000-30.000km erop. Heb er nog nooit problemen mee gehad en heb de dealer er ook niet over gehoord bij de jaarlijkse beurten.
Toerenberenzer is er niet voor om de motor onbelast vol in de begrenzer te jagen, maar om de motor onder belasting niet door te laten lopen.
Ik ben geen technicus op dit gebied, maar kan me voorstellen dat er hele andere krachten (versnellingen) optreden.

Daarnaast: What's the fucking use :P
 
Ik heb er niet echt verstand van, maar als ik gewoon logisch nadenk dan heeft de fabrikant de toeren extra op een bepaald veilig punt begrenst, anders zouden ze daar gezeik mee krijgen in de garantieperiode. Of een slecjte naam, dat merk loopt altijd kapot, en dat wil een fabrikant niet.

Natuurlijk betekenen hoge toeren wel meer slijtage, Dus dat het echt goed is, nee. Maar dan zou ik denken, Ik hoef geen 50 jaar te doen met de motor, 20 jaar is ook goed. Een compromis zeg maar.

Lange tijd te lagen toeren kan trouwens ook slecht zijn voor een blok.
 
Als je een motor te hoog in toeren jaagt, kun je te maken krijgen met zwevende kleppen (kleppen sluiten niet snel genoeg), waarna de zuiger de klep raakt en je motorschade hebt. De begrenzer is dus om motorschade te voorkomen
 
je hebt een maximum toerental en dat ligt lager dan het toerental waarbij de begrenzer ingrijpt.
Wanneer je begerenzer in komt zat je dus boven het maximum toerental en dat is niet goed voor je motor.
Onbelast zoveel toeren maken is nog slechter.
 
je hebt een maximum toerental en dat ligt lager dan het toerental waarbij de begrenzer ingrijpt.
Wanneer je begerenzer in komt zat je dus boven het maximum toerental en dat is niet goed voor je motor.
Onbelast zoveel toeren maken is nog slechter.

Maar wat betekend niet goed voor je motor precies? Is het alleen verhoogde slijtage, of praten we dan echt over serieuze schade in korte tijd?
 
Maar wat betekend niet goed voor je motor precies? Is het alleen verhoogde slijtage, of praten we dan echt over serieuze schade in korte tijd?
De vraag was of het er slecht voor is en het antwoord is ja.
Hoeveel die schade precies is weet ik niet.
Hoeveel extra schade is acceptabel voor iets wat totaal nutteloos is?
 
Als je een motor te hoog in toeren jaagt, kun je te maken krijgen met zwevende kleppen (kleppen sluiten niet snel genoeg), waarna de zuiger de klep raakt en je motorschade hebt. De begrenzer is dus om motorschade te voorkomen

Dus die zwevende kleppen kun je niet krijgen doordat er een begrenzer standaard is ingebouwd. Of begrijp ik je nu verkeerd?
 
je hebt een maximum toerental en dat ligt lager dan het toerental waarbij de begrenzer ingrijpt.
Wanneer je begerenzer in komt zat je dus boven het maximum toerental en dat is niet goed voor je motor.
Onbelast zoveel toeren maken is nog slechter.

Ik snap dat je begrenzer er niet voor niets in komt, echter vraag ik mij af of de 'schade' die je motor er mee oploopt zodanig groot is dat je er na 4 á 5 jaar last van kan krijgen.
 
Niet veel schade zou ik zeggen, je moet natuurlijk niet 5 minuten aan een stuk in de begrenzer zitten.
Een seconde ofzo is niet erg, kijk maar hoe lang de crossers in de begrenzer zitten als ze in de lucht zitten.
Maar je hebt wel nog steeds de kans dat dit gebeurt:
 
Niet veel schade zou ik zeggen, je moet natuurlijk niet 5 minuten aan een stuk in de begrenzer zitten.
Een seconde ofzo is niet erg, kijk maar hoe lang de crossers in de begrenzer zitten als ze in de lucht zitten.
Maar je hebt wel nog steeds de kans dat dit gebeurt:


Oke, maar je hebt het nu wel over opgefokte crossers en niet over straatmotoren. Waarbij de kans een stuk kleiner is, lijkt mij.
 
Ja, dat wel, kijk anders naar stunters, zij trekken hun gas ook ver open tot ze aan de limiter zitten.
Ik doe het ook soms (maar ik heb maar 1 cilinder), en dat doet niet veel.
Heb m'n olie vervangen, en ik zie geen enkele metaaldeeltjes in de olie of in de filter.

Niet dat ik zeg dat het goed is om te doen, maar het kan wel.
Ligt er natuurlijk aan hoe lang je in de limiter zit.

Hier een voorbeeldje van 4 cilinders:
 
Laatst bewerkt:
En waarom dan niet, als het geen schade oplevert wat zou het dan uitmaken?

Het levert uiteindelijk wel schade op!!!
En als je een beetje gevoel voor techniek hebt dan doe je dit gewoon niet.

Maar als jullie het leuk vinden om te doen ga dan vooral door, en verkloot lekker je duurbetaalde motorfiets, en trek je vooral niets van mij ouwe grommelpot aan.
 
Het levert uiteindelijk wel schade op!!!
En als je een beetje gevoel voor techniek hebt dan doe je dit gewoon niet.

Maar als jullie het leuk vinden om te doen ga dan vooral door, en verkloot lekker je duurbetaalde motorfiets, en trek je vooral niets van mij ouwe grommelpot aan.

Dat is het hem juist, kun je ook uitleggen waarom het schade oplevert en wat de gevolgen zijn. Want voor mijn gevoel is het niet schadelijk en neemt 80% van de mensen alles klakkeloos over wat er op het internet geroepen word..
 
Dat is het hem juist, kun je ook uitleggen waarom het schade oplevert en wat de gevolgen zijn. Want voor mijn gevoel is het niet schadelijk en neemt 80% van de mensen alles klakkeloos over wat er op het internet geroepen word..

Trek die motor gewoon 1x per dag in de begrenzer onder een tunneltje als jij daar gelukkig van wordt, de imagoschade die je jezelf aandoet is hoe dan ook groter dan de motorschade :+
 
Dat is het hem juist, kun je ook uitleggen waarom het schade oplevert en wat de gevolgen zijn. Want voor mijn gevoel is het niet schadelijk en neemt 80% van de mensen alles klakkeloos over wat er op het internet geroepen word..
Bij een injectie fiets geen idee of dit ook geldt, maar de klappen die je hoort bij het in de Begrenzer jagen zijn ontbranding buiten de cilinders. Dus op een plaats die daar niet op ontworpen is, de uitlaat. Je krijgt dan ook dus druk aan de verkeerde kant van je kleppen. Ik heb geen bewijs, maar ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor je uitlaatsysteem en cilinderkop/kleppen.
 
Bij een injectie fiets geen idee of dit ook geldt, maar de klappen die je hoort bij het in de Begrenzer jagen zijn ontbranding buiten de cilinders. Dus op een plaats die daar niet op ontworpen is, de uitlaat. Je krijgt dan ook dus druk aan de verkeerde kant van je kleppen. Ik heb geen bewijs, maar ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor je uitlaatsysteem en cilinderkop/kleppen.

Tegenwoordig is elke 'moderne' motor voorzien van injectie toch? Het blijft een aanname maar in ieder geval bedankt dat je iets erover kon vertellen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan