GSX-R 600 Kleppen gesteld, nu NAKS te strak?

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hey allemaal,

Voor het eerst heb ik mijn kleppen gesteld van mijn GSX-R 600 K7. Zo n beetje alle uitlaatkleppen waren te strak en 2 inlaatkleppeen. De klepspeling en de tijd van de nokkenas zijn 3 keer nagecheckt. Alles leek in orde.

Nadat alles weer terug gemonteerd werd, startte ik hem voor het eerst. De startmotor draaide moeilijk rond, tevens na het starten hoor je een zoemgeluid als je een beetje gas geeft. Sindsdien heb ik de motor uitgezet en nogmaals alles uit elkaar getrokken.
Klepspeling en timing weer gecontroleerd, alles komt overeen zoals het handboek.

Na wat zoeken op internet hoor ik dat dit probleem bij mensen voorkomt die een manuele NAKS hebben. Te strak aandraaien zou als gevolg hebben dat hij gaat "whinen" als een supercharger. Te slap dan zou je tikken horen.

Ik heb echter nog steeds de OEM naks en het lijkt alsof deze te veel spant.

Filmpje:
Eerste deel: Eerste start zonder airbox.
Tweede deel: Met airbox


Kan iemand mij vertellen waardoor dit komt?
 
Kleppen gixxers komen eerder te strak te staan ;) Bij mijn trio resp 27000km tot 39000 stonden er meestal 1 a 2 kleppen ietsje afwijkend.Niets zorgwekkend allen IN boven de 0.10 en EX 0,22 dus op spec.
 
Laatst bewerkt:
Zolang je braaf je olie vervangt volgens de interval dan komt het goed. Risico die ik nam. Ik vond het ook raar dat overige merken in hun 600cc supersport wel de 40.000 als interval nemen en Suzuki weer niet.

Dit heb ik gelezen .
 
Vreemd dat niemand zich ergens zorgen over maakt als een volledig uitgeschoven kettingspanner zomaar in het blok gedraaid wordt...

Ik maak mij altijd zorgen :+

Wilde niemand in paniek jagen hoop dat het slechts 1-2 klikjes extra waren.

Verwacht ook niet dat hem lukt om een volledig uitgeschoven kettingspanner zomaar in het blok te monteren? }) Maar goed jij zou het wel moeten weten of dat dit mogelijk is zelf ken ik enkel de gixxers spanners tot 1998-2005.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak mij altijd zorgen :+

Wilde niemand in paniek jagen hoop dat het slechts 1-2 klikjes extra waren.

Verwacht ook niet dat hem lukt om een volledig uitgeschoven kettingspanner zomaar in het blok te monteren? }) Maar goed jij zou het wel moeten weten of dat dit mogelijk is zelf ken ik enkel de gixxers spanners tot 1998-2005.

Was een mooi leermoment geweest toch? Ben blij dat alles heel is gebleven. Gisteren een testritje gemaakt, en vandaag met de motor naar werk. Hij loopt weer als nieuw. Lijkt opeens veel meer vermogen te hebben.

Als je leest dat motorzaken deze fout ook wel eens maken en men door gaat rijden totdat alles de soep in loopt.
Denk dat ik weet waardoor hij naar buiten is geschoven. Bij het demonteren drukte ik met mijn vinger op het knopje waardoor hij naar buiten is geschoven. Was nogal duwen en trekken omdat het gaatje in het blok op zijn milimeter is den de naks precies recht uit gehaald moet worden. De kabelboom die in de weg zat hielp ook niet echt mee.
 
Was een mooi leermoment geweest toch? Ben blij dat alles heel is gebleven. Gisteren een testritje gemaakt, en vandaag met de motor naar werk. Hij loopt weer als nieuw. Lijkt opeens veel meer vermogen te hebben.

Als je leest dat motorzaken deze fout ook wel eens maken en men door gaat rijden totdat alles de soep in loopt.
Denk dat ik weet waardoor hij naar buiten is geschoven. Bij het demonteren drukte ik met mijn vinger op het knopje waardoor hij naar buiten is geschoven. Was nogal duwen en trekken omdat het gaatje in het blok op zijn milimeter is den de naks precies recht uit gehaald moet worden. De kabelboom die in de weg zat hielp ook niet echt mee.

Mwa..als je als monteur met een motor een proefrit gaat maken die hetzelfde geluid maakt als in jouw filmpje kun je als monteur beter ander werk gaan zoeken ;)
 
Was een mooi leermoment geweest toch? Ben blij dat alles heel is gebleven. Gisteren een testritje gemaakt, en vandaag met de motor naar werk. Hij loopt weer als nieuw. Lijkt opeens veel meer vermogen te hebben.

Als je leest dat motorzaken deze fout ook wel eens maken en men door gaat rijden totdat alles de soep in loopt.
Denk dat ik weet waardoor hij naar buiten is geschoven. Bij het demonteren drukte ik met mijn vinger op het knopje waardoor hij naar buiten is geschoven. Was nogal duwen en trekken omdat het gaatje in het blok op zijn milimeter is den de naks precies recht uit gehaald moet worden. De kabelboom die in de weg zat hielp ook niet echt mee.


Zelf haal ik alles weg wat in de weg zit het kost enerzijds meer tijd anderzijds levert het je overzicht op ;) En voortaan eerst kijken en voelen hoe het precies zit en het WPHB bestuderen.Mijn eerste keer kon ik het dromen wat ik allemaal moest doen.

Je hebt het zelf gedaan je hebt ervan geleerd en dat kunnen veel anderen niet van zichzelf zeggen })
 
Laatst bewerkt:
Wat een gezeur in dit topic eigenlijk. Best jammer.


On-Topic:
De boel heeft even staan draaien met een NAKS op maximale spanning. Zou dat gevolgen kunnen hebben voor bv kettinggeleiders ?
Klonk toch alsof die in rap tempo door de ketting uitgevreesd werden ?

En de klepspeling. TS omschrijft "zo'n beetje alle uitlaatkleppen en 2 inlaatkleppen" waren verlopen. Iig dusdanig dat TS ze wilde stellen. Ben ik de enige die het apart vind dat er zoveel kleppen gesteld dienden te worden bij 32.000 km :?
 
Wat een gezeur in dit topic eigenlijk. Best jammer.


On-Topic:
De boel heeft even staan draaien met een NAKS op maximale spanning. Zou dat gevolgen kunnen hebben voor bv kettinggeleiders ?
Klonk toch alsof die in rap tempo door de ketting uitgevreesd werden ?

En de klepspeling. TS omschrijft "zo'n beetje alle uitlaatkleppen en 2 inlaatkleppen" waren verlopen. Iig dusdanig dat TS ze wilde stellen. Ben ik de enige die het apart vind dat er zoveel kleppen gesteld dienden te worden bij 32.000 km :?

Ik weet niet of je de enige bent, maar dit is echt niet zo bijzonder. Vroeger sloeg de boel in en werd de speling groot, tegenwoordig slaat de boel in en wordt de speling klein.
 
Wat een gezeur in dit topic eigenlijk. Best jammer.


On-Topic:
De boel heeft even staan draaien met een NAKS op maximale spanning. Zou dat gevolgen kunnen hebben voor bv kettinggeleiders ?
Klonk toch alsof die in rap tempo door de ketting uitgevreesd werden ?

En de klepspeling. TS omschrijft "zo'n beetje alle uitlaatkleppen en 2 inlaatkleppen" waren verlopen. Iig dusdanig dat TS ze wilde stellen. Ben ik de enige die het apart vind dat er zoveel kleppen gesteld dienden te worden bij 32.000 km :?


Normaal is het alvast niet maar ik ga daar niet over zeuren omdat ik A zijn rijstijl niet ken ;) En B niet wist op welke waarden de EX kleppen stonden ook die info had ik niet.

Bij mij stonden 2 kleppen op spec en heb er 10 aangepast naar nominaal O-)
 
Alle uitlaatkleppen stonden op 0.15 en twee waren 0.10. De spec voor de uitlaatkleppen is 0.18-0.28.

Ik doe woon werkverkeer ermee. Ook de afgelopen winter doorgereden. Nou heb ik hem net iets langer dan een jaar. Met 19.000 gekocht en nu bijna 33.000.
 
Alle uitlaatkleppen stonden op 0.15 en twee waren 0.10. De spec voor de uitlaatkleppen is 0.18-0.28.

Ik doe woon werkverkeer ermee. Ook de afgelopen winter doorgereden. Nou heb ik hem net iets langer dan een jaar. Met 19.000 gekocht en nu bijna 33.000.

Was al benieuwd naar de meetwaardes, is inderdaad vrij extreem met die kilometerstand en dat gebruik. Mijn Triumph 600cc viercilinder zat al bij aankoop (14k) aan de krappe kant met de klepspeling, maar is nu bij 82k niet veel krapper gaan staan. Ga de boel bij de volgende beurt wrs. toch maar afstellen.
 
Wat een gezeur in dit topic eigenlijk. Best jammer.


On-Topic:
De boel heeft even staan draaien met een NAKS op maximale spanning. Zou dat gevolgen kunnen hebben voor bv kettinggeleiders ?
Klonk toch alsof die in rap tempo door de ketting uitgevreesd werden ?

En de klepspeling. TS omschrijft "zo'n beetje alle uitlaatkleppen en 2 inlaatkleppen" waren verlopen. Iig dusdanig dat TS ze wilde stellen. Ben ik de enige die het apart vind dat er zoveel kleppen gesteld dienden te worden bij 32.000 km :?

Mogelijk waren een paar uitlaatkleppen wel in de marge. Mijn voelermaten gaan in stappen van 0.05. Dus stel dat de speling 0.18-0.19 zou zijn, wat net aan in de marge valt, dan past mijn voelermaat van 0.20 er niet in, maar wel die van 0.15. Ik hanteer dan 0.15 als de speling van de klep. Dus uiteindelijk zou dan de speling 0.24mm worden als ik een shim plaats die 0.05mm smaller is(zoals aangegeven in het tabel in het handboek).

Dit zou de normale gang van zaken zijn bij het meten/stellen van de kleppen toch?
 
Mogelijk waren een paar uitlaatkleppen wel in de marge. Mijn voelermaten gaan in stappen van 0.05. Dus stel dat de speling 0.18-0.19 zou zijn, wat net aan in de marge valt, dan past mijn voelermaat van 0.20 er niet in, maar wel die van 0.15. Ik hanteer dan 0.15 als de speling van de klep. Dus uiteindelijk zou dan de speling 0.24mm worden als ik een shim plaats die 0.05mm smaller is(zoals aangegeven in het tabel in het handboek).

Dit zou de normale gang van zaken zijn bij het meten/stellen van de kleppen toch?

Je kan (inderdaad) de tweede decimaal van de grootte van de klepspeling ook schatten aan het gemak of juist de moeite waarmee de voelermaat erin gaat.
 
Mogelijk waren een paar uitlaatkleppen wel in de marge. Mijn voelermaten gaan in stappen van 0.05. Dus stel dat de speling 0.18-0.19 zou zijn, wat net aan in de marge valt, dan past mijn voelermaat van 0.20 er niet in, maar wel die van 0.15. Ik hanteer dan 0.15 als de speling van de klep. Dus uiteindelijk zou dan de speling 0.24mm worden als ik een shim plaats die 0.05mm smaller is(zoals aangegeven in het tabel in het handboek).

Dit zou de normale gang van zaken zijn bij het meten/stellen van de kleppen toch?


zou een setje kopen met 0,01 maten vind gokken 0,05 voor een gixxer te grof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan