GSX-R 600 Kleppen gesteld, nu NAKS te strak?

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hey allemaal,

Voor het eerst heb ik mijn kleppen gesteld van mijn GSX-R 600 K7. Zo n beetje alle uitlaatkleppen waren te strak en 2 inlaatkleppeen. De klepspeling en de tijd van de nokkenas zijn 3 keer nagecheckt. Alles leek in orde.

Nadat alles weer terug gemonteerd werd, startte ik hem voor het eerst. De startmotor draaide moeilijk rond, tevens na het starten hoor je een zoemgeluid als je een beetje gas geeft. Sindsdien heb ik de motor uitgezet en nogmaals alles uit elkaar getrokken.
Klepspeling en timing weer gecontroleerd, alles komt overeen zoals het handboek.

Na wat zoeken op internet hoor ik dat dit probleem bij mensen voorkomt die een manuele NAKS hebben. Te strak aandraaien zou als gevolg hebben dat hij gaat "whinen" als een supercharger. Te slap dan zou je tikken horen.

Ik heb echter nog steeds de OEM naks en het lijkt alsof deze te veel spant.

Filmpje:
Eerste deel: Eerste start zonder airbox.
Tweede deel: Met airbox


Kan iemand mij vertellen waardoor dit komt?
 
Het is gebeurd, wat nu? Preventief nokkenasketting en geleiders vervangen ofzo? TS trekt zich al niets aan van de onderhoudsinterval van de fabrikant. Daarbij: Tis een 2007 GSXR, zijn vast wel één of twee blokjes voor te vinden.

Ik heb mijn GSXR750 uit 2006 netjes bij 24k laten controleren. €350 neergeteld en geen 1 klep die gesteld hoefde te worden en dus ook niet gesteld is.

Volgende controle was weer bij 48k.

Naar mijn inziens heeft de TS het dus veel verstandiger aangepakt in deze.

Ik heb precies hetzelfde gedaan met mijn huidige motor!

Die interval van 24k heb je niets aan als er niets gesteld hoeft te worden en er vervolgens pas weer bij 48k gekeken wordt.
 
Laatst bewerkt:
Wat een gezeur in dit topic eigenlijk. Best jammer.


On-Topic:
De boel heeft even staan draaien met een NAKS op maximale spanning. Zou dat gevolgen kunnen hebben voor bv kettinggeleiders ?
Klonk toch alsof die in rap tempo door de ketting uitgevreesd werden ?

En de klepspeling. TS omschrijft "zo'n beetje alle uitlaatkleppen en 2 inlaatkleppen" waren verlopen. Iig dusdanig dat TS ze wilde stellen. Ben ik de enige die het apart vind dat er zoveel kleppen gesteld dienden te worden bij 32.000 km :?

Bij mijn 600RR "moesten" 12 van de 16 kleppen gesteld worden bij 32k.

Een aantal "hoefde" niet, maar die waren minimaal. Als je dan toch bezig bent en je de wetenschap hebt dat de volgende check eigenlijk pas 24k verder hoort te zijn, dan stel je die toch (naar mijn inziens).
 
Voelermaten Midlock, extra fijn

Ondanks het feit dat de motor weer goed loopt is het misschien een idee om met bovenstaande set alles nog een keer na te meten.
Ik heb deze: Voelermaten Mannesmann 20dlg

Maar ik ben het er niet mee eens dat ik een voelermaat met een afwijking van 0.01 moet hebben. Het lijkt mij logisch dat als ik iedere keer een meting doe dat ik dezelfde waarde krijg(met een afwijking van 0,05mm). Dus al zou ik vandaag nogmaals de speling controleren dan wil ik dezelfde speling meten.

De klepspeling zal altijd wel een afwijking hebben. Als je je krukas 2 maal draait dan krijg je hoe dan ook altijd een andere waarde omdat je het nooit voor elkaar zal krijgen om je krukas en de hele mikmak bij je nokkenas op zijn honderdste millimeter na gelijk te krijgen.
Ik durf er zelfs geld voor neer te leggen.

In eerste instantie waren al mijn inlaatkleppen in de marge. Na het stellen van de uitlaatkleppen is de nokkenasser en spanner weer terug. Na het controleren van alle kleppen zag ik opeens dat er 2 inlaatkleppen te strak stonden. Dus de kleppen waar een voeler maat van 0.10 in paste, ging er niet meer tussen.
Ik heb nogmaals de nokkenassen losgemaakt en die 2 inlaatkleppen ook gesteld. Totdat de spelingen in de marge vallen ging ik door met de volgende stap. Het handboek hanteert ook een ruime marge van 0.10mm dus ik ben tevreden als ik daar in val.

Misschien kan het komen omdat ik het voor het eerst doe, maar ik heb er ruim de tijd voor genomen. Alles is echt minimaal 5 keer gemeten.
Ik heb op basis van mijn klepspeling geconcludeerd dat alles aan de strakke kant stond. Dus al zou ik een uitlaatklep hebben die 0.18mm zou zijn, dat ik hem alsnog ga shimmen om hem ruimer te maken met het idee dat deze klep ook langzaam strakker wordt.

Na dit topic heb ik de spanner correct gemonteerd en nogmaals de boel gemeten. Van de 8 uitlaatkleppen zijn er 6 met een speling van 0.20 en 2 van 0.25.
Van alle inlaatkleppen zijn er 2 van 0.15 en 6 van 0.10.
Misschien zullen sommigen wel proberen om alle kleppen dezelfde speling te geven. Maar ik vind de marges van het handboek prima.
Dus:
EX: 0.18-0.28
IN: 0.08-0.18

Om nogmaals terug te komen waarom ik de interval geskipt heb. Ik heb wat gezocht op internet waarom suzuki zo n snel een klepspeling controle nodig heeft. Er waren een aantal die aangaven dat het bijna nooit voorkomt dat een klep buiten marges valt in de interval van 24.000km.

Dit verhaal heb ik ook laten bevestigen door 3 verschillende motorzaken. Waarvan 1 Suzuki dealer. Ene zei dat het eigenlijk vrij weinig uitmaakt als je het 10.000km later doet, zolang je je maar houdt aan je olie interval. Geen geratel, getik, of inhouden dan zou er niet veel mis kunnen gaan.
Is het een risico? Waarschijnlijk. Heb ik er spijt van. Nee. Net zoals dezelfde monteurs zeiden dat ik mijn rubberen pakkingen kon herbruiken indien deze er nog intact uitzag.

Alles is in combinatie met een gezond verstand gedaan. Ben wel super tevreden met mn 1/4 BGS Momentsleutel van autogereedschap.com. Dat ding is echt ideaal

Nu ik het zelf kan, dan ben ik sneller geneigd om het wel op de 24.000km doen. Het viel uiteindelijk wel allemaal mee.

Gisteren zei een maat van met met zijn Honda CBR 929rr dat zijn klepspeling nog nooit is gecontroleerd. En hij heeft 84.000 op de teller :+
 
Laatst bewerkt:
Dat verhaal van de krukas 2 maal draaien en weer een andere klepspeling is daarentegen onzin. :X

Je draait de krukas idd ongeveer op de zelfde plek, maar als je een klep stelt raakt die het perfect ronde deel van de nok...

Dus daar is keer op keer exact dezelfde speling aanwezig.... :Y

Tenzij je het spannend (no pun intended) wil maken en de kleppen stelt wanneer ze dicht "lijken" te staan.
 
Nou dit is mijn 2e dag dat ik naar werk op en neer ben geweest. Met een koud blok hoor ik geen enkel raar geluid. Na ongeveer een kwartier wanneer het blok warm, dan hoor ik getik rond 4000-5000 toeren.
Als hij stationair draait dan hoor je niets vreemds. Olie is ook meteen na het stellen vervangen icm de filter.

Ik heb wat uitzoekwerk gedaan op internet en de volgende conclusies heb ik kunnen vinden:
-Klepspeling moet opnieuw gecontroleerd worden
-Kleppen staan te ruim
-Naks moet vervangen worden
-GSX-R maken normaal gesproken tik geluid, omdat de kleppen voorheen te strak stonden hoorde je ze niet. Ruimere kleppen hoor je wel. Niets aan de hand.
-Het is normaal

Of ik ben te overijverig?

Filmpje
 
Nou dit is mijn 2e dag dat ik naar werk op en neer ben geweest. Met een koud blok hoor ik geen enkel raar geluid. Na ongeveer een kwartier wanneer het blok warm, dan hoor ik getik rond 4000-5000 toeren.
Als hij stationair draait dan hoor je niets vreemds. Olie is ook meteen na het stellen vervangen icm de filter.

Ik heb wat uitzoekwerk gedaan op internet en de volgende conclusies heb ik kunnen vinden:
-Klepspeling moet opnieuw gecontroleerd worden
-Kleppen staan te ruim
-Naks moet vervangen worden
-GSX-R maken normaal gesproken tik geluid, omdat de kleppen voorheen te strak stonden hoorde je ze niet. Ruimere kleppen hoor je wel. Niets aan de hand.
-Het is normaal

Of ik ben te overijverig?

Filmpje



Ik zou voor de zekerheid en om met een lekker gevoel op de motor te stappen het volgende doen:
Klepspeling nogmaals controleren.
NAKS controleren.
Nokkenasketting en geleidingen/spanbladen controleren.
Lagering nokkenassen controleren.
 
Dat verhaal van de krukas 2 maal draaien en weer een andere klepspeling is daarentegen onzin. :X

Je draait de krukas idd ongeveer op de zelfde plek, maar als je een klep stelt raakt die het perfect ronde deel van de nok...

Dus daar is keer op keer exact dezelfde speling aanwezig.... :Y

Tenzij je het spannend (no pun intended) wil maken en de kleppen stelt wanneer ze dicht "lijken" te staan.

Precies.
 
Dat verhaal van de krukas 2 maal draaien en weer een andere klepspeling is daarentegen onzin. :X

Klopt het zou ook te gek voor woorden zijn als de klepspeling elke 2 omwentilingen 0,18mm verloopt :+

Wel is het raadzaam om na het terugleggen van de nokkenas (sen) dit wel een aantal keren te doen.

Je draait de krukas idd ongeveer op de zelfde plek, maar als je een klep stelt raakt die het perfect ronde deel van de nok...

Dus daar is keer op keer exact dezelfde speling aanwezig.... :Y

Tenzij je het spannend (no pun intended) wil maken en de kleppen stelt wanneer ze dicht "lijken" te staan.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat is dan duidelijk. Ik zal dan nauwkeuriger voelermaten moeten halen. Ik kan die dingen op elkaar zetten toch?

Ik denk dat (een van) de uitlaatkleppen die op 0.25mm gemeten zijn waarschijnlijk groter zijn, dus 0.26, 0.27 of zelfs 0.28. Naarmate het blok warmer wordt wordt de klepspeling groter waardoor ze te ruim staan en ik tikken hoor. Klopt mijn constatering?

Tevens zal ik de naks nogmaals controleren. Deze zou ik als het goed is moeten controleren of de veer intact is en of de tandjes heel zijn.

Ik had ook gelezen dat mensen wel eens een tik horen na het stellen omdat de monteur ze wat ruimer heeft gezet en hierdoor de volgende beurt mee uitstelt. Er werd aangegeven dat doorrijden geen probleem zou zijn en dat het geluid vanzelf weg zou gaan. Hier ben ik wel nogal terughoudend in. Ieder raar getik of geratel zit ik zeker niet lekker op de motor.
Men had het over the standaard GSX-R getik. Deze zou niet zomaar na het kleppen stellen onstaan denk ik dan.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat is dan duidelijk. Ik zal dan nauwkeuriger voelermaten moeten halen. Ik kan die dingen op elkaar zetten toch?
:Y 0,15+0,01=0,16 *D
Ik denk dat (een van) de uitlaatkleppen die op 0.25mm gemeten zijn waarschijnlijk groter zijn, dus 0.26, 0.27 of zelfs 0.28. Naarmate het blok warmer wordt wordt de klepspeling groter waardoor ze te ruim staan en ik tikken hoor. Klopt mijn constatering?

Tevens zal ik de naks nogmaals controleren. Deze zou ik als het goed is moeten controleren of de veer intact is en of de tandjes heel zijn.

Ik had ook gelezen dat mensen wel eens een tik horen na het stellen omdat de monteur ze wat ruimer heeft gezet en hierdoor de volgende beurt mee uitstelt. Er werd aangegeven dat doorrijden geen probleem zou zijn en dat het geluid vanzelf weg zou gaan. Hier ben ik wel nogal terughoudend in. Ieder raar getik of geratel zit ik zeker niet lekker op de motor.
Men had het over the standaard GSX-R getik. Deze zou niet zomaar na het kleppen stellen onstaan denk ik dan.

Het kan best eens zo zijn dat de NAKS 1 klikje strakker gezet kan worden maar dat dien je dan ook te checken met het kleppen deksel open. Paar tyraps op de nokkenas geleiding eraf en voelen hoe strak de ketting NU staat.

Zelf doe ik dat niet en laat gewoon de spanner het werk doen.

Maar ik zou alles nog eens nalopen wat door meerdere al geroepen is.Dubbel werk kost immers enkel maar tijd.

En iets meer tikken omdat de kleppen nu wat losser staan is ook logisch.
 
Je hebt geforceerd je nokkenas spanner gemonteerd is de geleider door gebogen verbogen .
Bedoel de kracht moet ergens heen ,ergens moet er iets buigen of barsten.

Als het tikken is is het vaak de klepspeling rattelen kan duiden op schade door je verkeerde spanner afstelling
 
Nou klepspeling nogmaals gemeten met een nauwkeurigere voelermaat.
Uitkomst:
EX 0.20 0.20==0.26 0.20==0.23 0.25==0.26 0.25
IN 0.15 0.16==0.11 0.11==0.11 0.11==0.11 0.11

Nou alles is netjes binnen de marges. Echter wanneer de koelvloeistof de 100 graden bereikt dan hoor ik dus tikken wanneer ik gas geef en klinkt de motor als een naaimachine. Stationair en bij een koud blok gaat alles goed.


Ik ga de oude shims terugplaatsen van de kleppen die op 0.26 staan. Deze zouden dan daarna ongeveer op 0.21-0.22 moeten staan.
Ik hou jullie op hoogte *D
 
Waar komt dat idee toch vandaan dat kleppen gaan tikken als de speling te ruim is? En al zouden ze dat doen (en dat doen ze alleen als de speling iets van 0,40 of meer is) dan doen ze dat als de motor koud is. Als ie warn wordt neemt de speling af, daarom stek je dat nou juist af... |(

Maar ik zou vooral weer niet je kettingspanbladen, spanner en distributieketting er even uithalen om het in detail te bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Waar komt dat idee toch vandaan dat kleppen gaan tikken als de speling te ruim is? En al zouden ze dat doen (en dat doen ze alleen als de speling iets van 0,40 of meer is) dan doen ze dat als de motor koud is. Als ie warn wordt neemt de speling af, daarom stek je dat nou juist af... |(

Maar ik zou vooral weer niet je kettingspanbladen, spanner en distributieketting er even uithalen om het in detail te bekijken.

Ooit eens op een verjaardag een automonteur gehoord, daar zijn/waren klepspelingen van 0.20-0.30 heel normaal.
Door een heel ander mechanisme(tuimelaars b.v.) hoorde je bij enige afwijking sneller een klep tikken dan met de hedendaagse techniek die vooral in motorfietsen toegepast wordt.
Broodje aap verhalen dus.
 
Ooit eens op een verjaardag een automonteur gehoord, daar zijn/waren klepspelingen van 0.20-0.30 heel normaal.
Door een heel ander mechanisme(tuimelaars b.v.) hoorde je bij enige afwijking sneller een klep tikken dan met de hedendaagse techniek die vooral in motorfietsen toegepast wordt.
Broodje aap verhalen dus.

Yup, maar een systeem met tuimelaars is nogal wat meer overbrengingen dan een nok die direct op de klep staat te slaan. Bovendien heb je met tuimelaars ook nog axiale speling die heel wat vaker oorzaak is van bijgeluiden (en die je ook af moet stellen)...
 
Yup, maar een systeem met tuimelaars is nogal wat meer overbrengingen dan een nok die direct op de klep staat te slaan. Bovendien heb je met tuimelaars ook nog axiale speling die heel wat vaker oorzaak is van bijgeluiden (en die je ook af moet stellen)...

Bij de auto's waar ik vroeger (30jaar geleden) aan sleutelde viel daar niks aan af te stellen.
Die werden met een veer op hun plaats gehouden.
Goeie ouwe(lekker simpel) tijd.
 
Bij de auto's waar ik vroeger (30jaar geleden) aan sleutelde viel daar niks aan af te stellen.
Die werden met een veer op hun plaats gehouden.
Goeie ouwe(lekker simpel) tijd.


Ik sleutel veel aan industrie diesels, 4 kleppen per cilinder, gewoon met stoterstangen en die veer voor axiale speling inderdaad, werkt prima en het materiaal is tegenwoordig zo goed dat de klepspeling niet vaak afgesteld hoeft te worden.
En die tikken dus ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan