GSX-R 600 Kleppen gesteld, nu NAKS te strak?

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hey allemaal,

Voor het eerst heb ik mijn kleppen gesteld van mijn GSX-R 600 K7. Zo n beetje alle uitlaatkleppen waren te strak en 2 inlaatkleppeen. De klepspeling en de tijd van de nokkenas zijn 3 keer nagecheckt. Alles leek in orde.

Nadat alles weer terug gemonteerd werd, startte ik hem voor het eerst. De startmotor draaide moeilijk rond, tevens na het starten hoor je een zoemgeluid als je een beetje gas geeft. Sindsdien heb ik de motor uitgezet en nogmaals alles uit elkaar getrokken.
Klepspeling en timing weer gecontroleerd, alles komt overeen zoals het handboek.

Na wat zoeken op internet hoor ik dat dit probleem bij mensen voorkomt die een manuele NAKS hebben. Te strak aandraaien zou als gevolg hebben dat hij gaat "whinen" als een supercharger. Te slap dan zou je tikken horen.

Ik heb echter nog steeds de OEM naks en het lijkt alsof deze te veel spant.

Filmpje:
Eerste deel: Eerste start zonder airbox.
Tweede deel: Met airbox


Kan iemand mij vertellen waardoor dit komt?
 
Er zijn 2 bevestigingsbouten en 1 bout op de naks zelf waar een veer in zit. Eerst de naks met de bevestigingsbouten monteren daarna de veer met de bout erop.
 
is dit er misschien 1 met een mechanische 'terugstel-inrichting'?

dwz dat die gedemonteerd helemaal uit spant en vervolgens niet zo meer terug stelt als je hem monteert

mijn xr600 heeft ook ziets

je zou hem dan in dat geval helemaal uitgesteld gemonteerd kunnen hebben waardoor je je ketting nu veel te strak spant

edit: haha, terwijl ik het bericht plaatste was het al opgelooooost _O-
 
Laatst bewerkt:
Nou alles zit weer in elkaar. Het was dus de spanner die ik terug moest duwen bij montage. Geen enkel raar getik, geratel of gezoem hoor ik nu. Motor loopt weer als nieuw.


Mag ik je vragen hoeveel km de motor heeft gedraaid? Ik vind het wel "bijzonder" dat er zoveel kleppen te strak zitten.
Volgens de serviceinterval zou de klepspelingcontrole op 24.000km moeten zijn. Dat vond ik net een beetje te vroeg. Ook een paar monteurs die ik sprak gaven aan dat het nauwelijks voorkomt dat je op 24.000km moet stellen. Rond deze kmstand hoorde ik ook geen eenkel raar geluid.
Ik heb besloten dit over te slaan en langer door te rijden. Motor zit op 32.000km nu.

Zolang je braaf je olie vervangt volgens de interval dan komt het goed. Risico die ik nam. Ik vond het ook raar dat overige merken in hun 600cc supersport wel de 40.000 als interval nemen en Suzuki weer niet.
 
En nog een tip olie verversen heeft niets met klepspeling te maken.

Ik denk dat het verstandig is beter in de materie te verdiepen en dan beginnen met sleutelen.
dan kan je geld besparen dit was heel makelijk mis gegaan
 
Volgens mij kan jij beter even een brilletje kopen wijnald, heb voor de zekerheid het topic nog even doorgekeken, maar ik zie ook nergens een discussie over de relatie van olie en klepspeling. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan