Remschoen versleten?

postaldude

Die hard MF'er
1 okt 2010
995
5
Ik heb een Yamaha YX600 gekocht welke ik aan het opknappen ben.
Nu zag ik dat de indicator van de trommelrem voorbij het "eind" punt was.
Daarom heb ik maar besloten deze uit elkaar te halen.

Nu heb ik de schoen eens goed bekeken en ik kom er niet uit.
Volgens mijn Haynes manual moet het rem gedeelte 5mm dik zijn bij een gloed nieuwe.
Dit moet je meten met een schuifmaat wat mij niet lukt want er steekt niets uit. Als ik deze ernaast heb kom ik echter dik voorbij de 4mm.
Echter zie ik dat een aantal mm hiervan in het frame (weet geen ander woord) van de schoen valt. Dus voordat je hierbij komt heb je al gedeeltelijk staal op staal geremd lijkt mij.

Wat is jullie mening? Zijn deze versleten of is de vorige gewoon vergeten de indicator terug te zetten?





De drum (zoals de manual hem noemt) is in orde! Volgens Haynes is die nieuw 181mm en ik meet op meerdere plekken 180mm. Ook is deze goed rond en is er geen bijzondere slijtage te zien (scheuren enz).
 
Eeeuh..... Mag ik zeggen dat die remschoenen érg ver opgebruikt zijn (persoonlijke mening) en dat je dat inmiddels waarschijnlijk ook wel aan de trommel zal kunnen zien?

Post eens een fotootje van de trommel waar ze uit komen :P
 
Laatst bewerkt:
Afgezien van de voering lijkt het alsof de hele remschoen aanloopt ?

Slijtage aan de onderste helft lijkt ook meer opgeschoten te zijn, bovenste lijkt me nog 'zgan', onderste wel slijtage.

Niet helemaal correct gemonteerd geweest ?
 
Laatst bewerkt:
De slijtage is een beetje raar inderdaad. Bij 1 schoen is een deel van de onderkant niet helemaal glad. Beetje maanlandschap.

Nu een foto van de andere kant;


En van de trommel;

 
Die foto's van de trommel heb je normaal eigenlijk niet zoveel aan (beter maak je een foto van het contactoppervlak waarmee de de remvoering contact maakt) maar....... Dit lijkt op een behoorlijk verkeerde montage doordat de trommel aan de zijkant zwaar geleden heeft.

Heeft dit zo óóit goed geremd?
 
dit slijtagebeeld is normaal.
de slijtage van remschoenen in een trommel is altijd verschillend van elkaar.
je hebt bij deze rem een oplopende schoen en een aflopende schoen.
de aflopende doet bijna niets en de oplopende is een beetje zelfbekrachtigend en slijt dus harder en anders.
koop andere remschoenen als je het niet vertrouwd.
is meestal nog goedkoper dan remblokken.
 
Laatst bewerkt:
zit er verschil in dikte op de 4 uiteinden van de voering ?

op de 1 foto vd 3 hierboven worden de schoenen aan de onderkant uit elkaar gedrukt, die lijken daar dunner te zijn.
misschien is er ook te zien aan de voering of een gedeelte nog ongebruikt is? dat zou dan 5 mm moeten zijn.
 
dit slijtagebeeld is normaal.
de slijtage van remschoenen in een trommel is altijd verschillend van elkaar.
je hebt een oplopende schoen en een aflopende schoen.
de aflopende doet bijna niets en de oplopende is een beetje zelfbekrachtigend en slijt dus harder en anders.
koop andere remschoenen als je het niet vertrouwd.
is meestal nog goedkoper dan remblokken.

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik (gelukkig) nooit met motorfietsen gereden heb welke voorzien zijn van (2) trommelremmen maar ik wil nog wel eens ooit met auto's bezig zijn welke zich nog moeten/mogen bedienen middels 4 van die dingen.

Als ik een trommel zó aantref dan is er intern ergens toch écht wel iets goed mis gegaan :P
 
Laatst bewerkt:
de meeste autos hebben vast geen trommelrem met 1 remsleutel.
meestal zijn die hydraulisch bediend, en dan krijg je idd een heel ander veel gelijkmatiger slijtagebeeld.
 
Laatst bewerkt:
Die foto's van de trommel heb je normaal eigenlijk niet zoveel aan (beter maak je een foto van het contactoppervlak waarmee de de remvoering contact maakt) maar....... Dit lijkt op een behoorlijk verkeerde montage doordat de trommel aan de zijkant zwaar geleden heeft.

Heeft dit zo óóit goed geremd?

Dat is de 2e foto..

In ieder geval weet ik genoeg! Bedankt voor de antwoorden.
Ben dik 50€ kwijt voor nieuwe. Gezien je de achterrem toch niet zoveel gebruikt stop ik ze terug en zet ik de indicator wel op de helft. Zal ze wel in de gaten houden. Achterkant remde prima voordat ik de trommel open haalde.

Voorkant heeft 2 schijfremmen met gloednieuwe remblokken dus dat komt goed!
 
Laatst bewerkt:
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik (gelukkig) nooit met motorfietsen gereden heb welke voorzien zijn van (2) trommelremmen maar ik wil nog wel eens ooit met auto's bezig zijn welke zich nog moeten/mogen bedienen middels 4 van die dingen.

Als ik een trommel zó aantref dan is er intern ergens toch écht wel iets goed mis gegaan :P


Wat zie je er voor raars aan dan? ,
ik zie een mooi glad oppervlak, alleen wat roest daar waar de remschoen niet komt.
 
als de remschoenen te ver versleten zijn, kan de rem vastslaan.
het zelfbekrachtiging effect word steeds groter.
ook al kosten ze €50, gewoon vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is de 2e foto..

In ieder geval weet ik genoeg!
Ben dik 50€ kwijt voor nieuwe. Gezien je de achterrem toch niet zoveel gebruikt stop ik ze terug en zet ik de indicator wel op de helft. Zal ze wel in de gaten houden. Achterkant remde prima voordat ik de trommel open haalde.

Voorkant heeft 2 schijfremmen met gloednieuwe remblokken dus dat komt goed!

Als ik denkbeeldig de radius van het remoppervlak doortrek naar beneden (laatste foto van remschoenen) dan schat ik dat je er nog wel 10000 km me kan maken voordat je het alu van de constructie gaat raken.
 
Wat zie je er voor raars aan dan? ,
ik zie een mooi glad oppervlak, alleen wat roest daar waar de remschoen niet komt.

Waar zie jij het contactoppervlak van de remschoen/voering wat de trommel hóórt te raken? Ik zie alleen maar een stuk van de trommel wat niet geraakt dient te worden (er vanuit gaande dat de remschoenen netjes axiaal bewegen).
 
Laatst bewerkt:
Meet eens na of de rug waar de veren in zitten precies in het midden van de remschoen zit.

Het kan zijn dat de remschoenen verkeerom gemonteerd zijn, vandaar het aanlopen van de zijkant van de remschoen tegen de remtrommel. Of deze remschoen heeft nooit behoorlijk tegen de remas aangezeten.
 
het enige verkeerde wat ik zie, is dat de remschoenen aan de zijkant iets hebben aangelopen.
verkeerde remschoenen misschien?

Waarschijnlijk wel. Verkeerde zuinigheid vanuit een grijs verleden en aangezien je tegenwoordig eigenlijk geen nieuwe remvoeringen mee kunt "klinken" op een oude remschoen is het gewoon een kwestie van ALLES vervangen.....

Maar: Niet iedereen staat graag snel/op tijd stil :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan