Intake air temperature sensor modification TDM 900

frits44

Rookie
18 apr 2016
13
0
Apeldoorn
Hallo iedereen,

Deze info is gratis en werkt perfect.

Heb er veel tijd in gestopt om dit te testen, dus als je er wat in ziet doe er je
voordeel mee.

Velen van jullie weten hoe het werkt op andere motoren maar weinig op een
TDM 900.

Lees het goed A.U.B. ik heb het in het engels gezet omdat ik het ook op meerdere
buitenlandse sites heb geplaatst.

Meer Pk meer Koppel en een veel betere gas reactie.
Loopt nu veel mooier in alle versnellingen.
Wel zelf toepassen en goed meten van je sensor.

http://www.tdm-trx.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=3497

Groet,Frits
 
Heren het hele systeem blijft in werking dus ook de lambdasonde in de uitlaat
die alles corrigeert als het teveel krijgt.
Dit wordt al meer dan 20 jaar zonder problemen toe gepast op auto's en motoren.
Lopen de motoren in koude landen ook kapot????
Veel theorieën mogelijk, ik ben bij de basis gebleven en ver binnen de marges van de ECU
450.Ohm tot en met 15.8K Ohm, verschild per motor en sensor. Ik gebruik maar 6K Ohm
weerstand.
Heren ik kan het niet vaak genoeg zeggen en ik bedoel het goed. LEES HET GOED A.U.B

Alle antwoorden staan erbij. Bevalt het niet haal je hem er weer tussen uit.

Groet,Frits
 
Wat je nu doet is de luchttemperatuur op een vaste (lage) waarde zetten. Dat houdt in dat hij 's-winters op ongeveer de normale waarden zal draaien en 's-zomers te rijk.

Ik ga er even van uit dat de sensor een NTC-weerstand zal zij. Bij lage temperatuur een hoge waarde en die zal zakken bij stijgende temperatuur.

Is het niet beter om in serie met de bestaande sensor een weerstand op te nemen waardoor de temperatuur/weerstandcurve hoger zal komen te liggen.

Stel dat bij 20o C de weerstand 10 kOhm is dan zal bij serieschakelen van een weerstand van 10 kOhm de ecu denken dat de temperatuur maar 0o C is en rijker inspuiten.
 
Nog meer theorieën, en je komt er niet meer uit.

Dit wordt op deze manier toe gepast op verschillende typen van motoren waaronder:

B.M.W, ducatie, cagiva, suzuki, kawasaki, yamaha, honda enz.

Zullen deze mensen die het toepassen op al deze motoren het dan fout hebben????

Op oude en op nieuwe motoren.

Ik denk het niet, je kunt er ook te veel theorieën op los laten.

Het werkt gewoon goed, het was alleen niet bekent genoeg bij velen.

Memjet doet precies hetzelfde heb ikzelf gelezen op dit forum, maar kost € 165,00

Dit kost €0,25.

Niet alles hoeft duur te zijn.

Klein verhaaltje van waarom ik dit ook gedaan heb.

Heb de motor nieuw gekocht oktober 2015, terug gegaan met mijn splinter nieuwe motor
vanwege het bokken in laag toeren en op rotondes en in de file.

Advies van de dealer: 2 nieuwe akropovic dempers open, K&N filter, iridium bougies,
power commander, plus montage en afstellen op een testbank.
Totaal prijs ongeveer €2500,00 .

Volgens mij ben je dan als dealer volledig je verstand kwijt.
Een nieuwe motor en dan je klant met zulke kosten confronteren????

Nee dank je, doe ik het zelf wel effe.

Groet,Frits
 
Heb de motor nieuw gekocht oktober 2015, terug gegaan met mijn splinter nieuwe motor
vanwege het bokken in laag toeren en op rotondes en in de file.

Advies van de dealer: 2 nieuwe akropovic dempers open, K&N filter, iridium bougies,
power commander, plus montage en afstellen op een testbank.
Totaal prijs ongeveer €2500,00 .

Volgens mij ben je dan als dealer volledig je verstand kwijt.
Een nieuwe motor en dan je klant met zulke kosten confronteren????

Nee dank je, doe ik het zelf wel effe.

Groet,Frits

Weet niet meer precies hoe het zit, maar volgens mij kan je de co waarde in je ecu wijzigen en dan ben je ook van het bokken af.
Is nog goedkoper als jou oplossing. ;)
 
het doet me erg denken aan een intervieuw in de performance bikes over de wereld's beste yamaha monteur die een r1 van 2005 won en daar eenzelfde soort modificatie met een potmeter deed, hij vond een powercommander wat overdreven .

nu kan je daar ook gemodificeerde motoren goed mee afstellen, maar misschien is dit wel voldoende voor veel mensen met een bijna standaard motorfiets?

Overigens vind ik het vergelijk in prijs een beetje onzinnig, er zijn wel meer producten waarvan meer dan de helft van de prijs bestaat uit research, ontwikkeling en zelfs reklame en marketing.

Als men er na x jaar achter komt dat dit voor een knaak en een appel na te maken is, maakt het product niet opeens slecht.
 
Laatst bewerkt:
Zelf geraak je daar niet in, dus zil je iemand moeten betalen en die gaat dat niet doen voor 25 cent ;)

Beste man,

Met alleen de CO hoger zetten ben je er niet, die heb ik ook al verhoogd naar 25.

de motoren staan vanaf fabriek veel te zuinig afgesteld ( wetgeving )

power commander is ook niks meer dan een veredeld potmetertje
die tevens je hele systeem uitschakelt. Dat is in mijn geval niet.
Bij mij blijft het hele systeem in tact daarom heb ik het ook gedaan.

Duur kan altijd nog.
Toepasbaar op heel veel motoren.
En bijna iedereen kan een draadje doorknippen en solderen.

Je moet alleen even weten welke waarde de weerstand moet hebben.

Groet,Frits
 
Je beschuldigt mensen voor het verzinnen van "theorieën"(alsof dat iets slechts is), een theorie is per definitie onderbouwd met goede argumenten, bewijsmateriaal en empirisch vastgestelde resultaten.
Jouw verhaaltje heeft enkel argumenten, het bewijsmateriaal zit tussen jouw oren dus dat moeten wij maar geloven en je hebt niks geen empirisch vastgestelde testdata (dyno voor en na de mod)

Heb je de afr gemeten voor en na jouw mod? kan je laten zien wat het met de afr doet?

Als je een op temperatuur variabele weerstand vervangt voor een weerstand met een vaste waarde dan zou deze mod dus maar bij 1 temperatuur juist werken, hoe ga je dat tegen?

In de review die je zelf plaatst komt ook naar voren dat je met de memjet(die naar ik aanneem hetzelfde doet als jouw mod) geen controle controle heb over de AFR.
Het enige probleem was opnieuw de lucht/brandstof mengeling, die was niet alleen buiten de norm, hij was ook heel onregelmatig en het was niet mogelijk om de wijzigingen die we door de nieuwe uitlaat kregen te corrigeren. Een Memjet op een origineel model zal voor genoeg extra vermogen en koppel zorgen, een voor 169 € is dat een meer dan degelijk koopje.

Ik zie het nut hier wel van in als je exact weet wat je doet en je rijd op het circuit en je stelt het in op een bepaalde waarde die hoort bij de temperatuur van de dag, maar waarom niet de computer afstellen dat deze dat per graad zelf bijstelt? en dan heb ik het niet over een power commander :r
 
Laatst bewerkt:
Beste man,

Met alleen de CO hoger zetten ben je er niet, die heb ik ook al verhoogd naar 25.

de motoren staan vanaf fabriek veel te zuinig afgesteld ( wetgeving )

power commander is ook niks meer dan een veredeld potmetertje
die tevens je hele systeem uitschakelt. Dat is in mijn geval niet.
Bij mij blijft het hele systeem in tact daarom heb ik het ook gedaan.

Duur kan altijd nog.
Toepasbaar op heel veel motoren.
En bijna iedereen kan een draadje doorknippen en solderen.

Je moet alleen even weten welke waarde de weerstand moet hebben.

Groet,Frits

Als je serieus denkt dat een powercommander een veredelde potmeter is zou ik nog maar eens achter je oren krabben.

overigens vind ik deze manier van tunen een hoog beunhaas gehalte hebben.

Als je dan toch op deze manier wilt tunen zorg dan dat je de karakteristiek verandert.
zodat je evengoed een regeling krijgt.
 
Heren,
het is niet mijn bedoeling om iemand te beledigen.

Ik heb ook nooit het woord tunen gebruikt dat maken anderen er van.

Probeer alleen maar een goede bruikbare tip door te geven.

Blijf bij de basis van het systeem dan zul je zien dat het werkt.

Wat ik probeer is het bokkige gedrag in laag toeren met een TDM 900 op te lossen
en dat is mij met deze aanpassing gelukt . Niet meer en niet minder.

Geen hoger benzine verbruik. twee lange test ritten gedaan verbruik nog steeds 1 op 20
met alle aanpassing die ik gedaan heb.

Sorry heren maar ik sta niet achter een power commander en K&N filters.

Nogmaals de tip is gratis het hoeft niet het mag.

Groet,Frits
 
Het is een prima oplossing. Ik ken het van de BMW vierklepsboxers ook. Gewoon een weestandje van een dubbeltje tussen de inlaat temperatuur sensor hangen. Dan ben je net van het schrale milieu lopen af.
 
Het is een prima oplossing. Ik ken het van de BMW vierklepsboxers ook. Gewoon een weestandje van een dubbeltje tussen de inlaat temperatuur sensor hangen. Dan ben je net van het schrale milieu lopen af.


tussen de inlaat temperatuur sensor hangen

:Y exact, want dan blijft de regeling intact, dat is iets anders als de sensor vervangen voor een weerstand.
 
Het is een prima oplossing. Ik ken het van de BMW vierklepsboxers ook. Gewoon een weestandje van een dubbeltje tussen de inlaat temperatuur sensor hangen. Dan ben je net van het schrale milieu lopen af.

Precies, jij zegt het met weinig woorden.
dat is wat ik gedaan heb een weerstandje van 6K Ohm, 0,25 watt, 5 volt
er tussen gehangen op mijn TDM 900a.

Groet,Frits
 
Het kan inderdaad erg goed werken, maar loopt je motor wel in elk toerengebied en bij elke gasklepstand te schraal?

Bij welke gasklepstanden en toerentallen wordt de inlaatluchttemperatuur als input voor het inspuittijdstip en -duur gebruikt? Dat is de theorie die je nodig hebt voor een optimaal resultaat.
 
Het kan inderdaad erg goed werken, maar loopt je motor wel in elk toerengebied en bij elke gasklepstand te schraal?

Bij welke gasklepstanden en toerentallen wordt de inlaatluchttemperatuur als input voor het inspuittijdstip en -duur gebruikt? Dat is de theorie die je nodig hebt voor een optimaal resultaat.

Helaas heb ik niet de kennis in huis om jou vraag te beantwoorden.

wel weet ik dat de eerste 3 versnellingen bij een TDM 900a te zuinig staan
afgesteld daarom bokt hij ook alleen in die lage versnellingen.( info internet )
het ging mij er dan ook alleen om om die dip weg te halen.
want zo als meerdere TDM bezitters hebben aangegeven is het heel vervelend rijden
in die lage versnelling.( hoger in toeren houden in file rijden met koppeling en rem spelen)
En heb ik er geen last meer van. Zeker ga ik hem t.z.t op de testbank zetten.
Kan het kwaad, nee volgens experts het wordt al 20 jaar toegepast op auto's
en motoren.

Groet,Frits
 
Helaas heb ik niet de kennis in huis om jou vraag te beantwoorden.

wel weet ik dat de eerste 3 versnellingen bij een TDM 900a te zuinig staan
afgesteld daarom bokt hij ook alleen in die lage versnellingen.( info internet )
het ging mij er dan ook alleen om om die dip weg te halen.
want zo als meerdere TDM bezitters hebben aangegeven is het heel vervelend rijden
in die lage versnelling.( hoger in toeren houden in file rijden met koppeling en rem spelen)
En heb ik er geen last meer van. Zeker ga ik hem t.z.t op de testbank zetten.
Kan het kwaad, nee volgens experts het wordt al 20 jaar toegepast op auto's
en motoren.

Groet,Frits
Nu wil ik toch wel eens weten welke "experts" je bedoelt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan