Hoe controleren accu/startrelais of spanningsregelaar stuk?

Turboturtle

MF'er
25 mei 2009
119
7
Hi,

Himmelfart komt eraan dus lang weekend DUitsland, betekend motor moet in orde zijn. Vandaar ff de vraag.

Gaat om een NL R6 uit 2004, met erg weinig KMs 17.500.
Accu Varta 12v. 8ah 2 seizoenen geleden erin gezet.En de vorige eigenaar heeft er amper mee gereden.

Ik heb deze afgelopen weekend gekocht. En voor het rijden de motor denk 4 a 5 x gestart zonder problemen. Proefrit 45 min ging ook helemaal prima.

Daarna naar huis gereden via de snelweg wat ongeveer een uur was. Toen thuis neergezet en na 15 min. wilde ik hem weer starten, maar dat ging niet meer. Klonk alsof de accu leeg was ( startmotor heel moeilijk op gang).

Daarna het zadel eraf gehaald en de multimeter erop. Accu geeft 12v. Toen proberen te starten en hoorde alleen de startrelair klapperen.

Daarna de accu opgeladen met de CTEK 5.0. Na 3 uurtjes zat hij weer vol volgens de CTEK. Starten ging weer probleemloos. 10 x geprobeerd en blijft goed gaan.

Weer meten. Motor uit geeft de accu 12.2v en met motor aan(stationair) geeft hij 14.2v.

Ondanks dat hij nu start met de opgeladen accu, moet er iets niet goed zijn lijkt me. Een uur op de snelweg rijden, en daarna niet meer starten klopt niet.

Dat de accu >14v meet als de motor draait zegt toch dat de dynamo genoeg vermogen levert?

Hoe of wat moet ik nu testen om erachter te komen welk onderdeel ik moet vervangen?

Thanks
 
Even je handboek kijken hoe je jouw dynamo moet meten.
Bij mijn GSX-R was de spanningsregelaar doorgebrand op de snelweg en alles viel na een paar minuten ook uit.
Volgens het handboek zou ik op 5000 toeren rond de 70 volt moeten meten op de 3 fasen van de dynamo en rond 14-15(uit mijn hoofd) uit de spanningsregelaar. Omdat mijn spanningsregelaar doorgebrand was kwam er 0 volt uit.

Nogmaals, de waardes kunnen verschillen per motor, daarom even je handboek raadplegen.
 
je kan kijken hoeveel volt je meet op het moment van starten, dan moet de accu (liefst) niet onder de 10 volt zakken.
Dan nog moet je eigenlijk de accu met een accutester meten onder belasting.

alles wat je vertelt hint richting defecte accu.

en als je gebruiksafbeelding je vriendin is en je neemt dr mee zou ik haar helm niet af laten nemen tijdens het eten.
liefst nooit ;)

Is himmel fart geen donder ?
 
Laatst bewerkt:
Hi,

Himmelfart komt eraan dus lang weekend DUitsland, betekend motor moet in orde zijn. Vandaar ff de vraag.

Gaat om een NL R6 uit 2004, met erg weinig KMs 17.500.
Accu Varta 12v. 8ah 2 seizoenen geleden erin gezet.En de vorige eigenaar heeft er amper mee gereden.

Ik heb deze afgelopen weekend gekocht. En voor het rijden de motor denk 4 a 5 x gestart zonder problemen. Proefrit 45 min ging ook helemaal prima.

Daarna naar huis gereden via de snelweg wat ongeveer een uur was. Toen thuis neergezet en na 15 min. wilde ik hem weer starten, maar dat ging niet meer. Klonk alsof de accu leeg was ( startmotor heel moeilijk op gang).

Daarna het zadel eraf gehaald en de multimeter erop. Accu geeft 12v. Toen proberen te starten en hoorde alleen de startrelair klapperen.

Daarna de accu opgeladen met de CTEK 5.0. Na 3 uurtjes zat hij weer vol volgens de CTEK. Starten ging weer probleemloos. 10 x geprobeerd en blijft goed gaan.

Weer meten. Motor uit geeft de accu 12.2v en met motor aan(stationair) geeft hij 14.2v.

Ondanks dat hij nu start met de opgeladen accu, moet er iets niet goed zijn lijkt me. Een uur op de snelweg rijden, en daarna niet meer starten klopt niet.

Dat de accu >14v meet als de motor draait zegt toch dat de dynamo genoeg vermogen levert?

Hoe of wat moet ik nu testen om erachter te komen welk onderdeel ik moet vervangen?

Thanks
Stationair 14,2 volt is prima.
12,2 zonder lopend blok is weinig.

Meet even hoe de spanning is bij verschillende toerentallen.

En laadt de accu op, lader er af, en dan de dag er na meten wat de accu in rust is.
Vervolgens meten wat de spanning doet bij het starten van de motor.

Gezien de laadspanning bij stationair, lijkt de dynamo en SR in orde, maar wat meer weten geeft uitsluitsel.

Ik verdenk de accu.
 
Ervaring ?
Meestal zit het maar in de 13V en vanaf een paar duizend toeren richting 14,5V.
Hoeft niet fout te zijn, maar TS vraagt hoe je alles kontroleert, dan lijkt het mij belangrijk om even te controleren dat hij op hoge toeren niet teveel doorgeeft (de spanningsregelaar)
;)
Ja, of te weinig.

Er is gewoon een bandbreedte waarin eea goed bij-laadt. Los van toerental.

En dan wil je dus bij alle toerentallen daar binnen blijven.
 
Net thuis. Spanning meten. Geeft 12.2V. Toen starten en dan zakt hij tot 7v. Starte wel. En dan zit hij op 14v of iets meer. Bij 6000toeren blijft hij 14.2v.

Toen weer uit. En daarna Starte hij niet meer. En zakte hij naar 5v.

Denk toch echt de accu verrot.
 
Laatst bewerkt:
Net thuis. Spanning meten. Geeft 12.2V. Toen starten en dan zakt hij tot 7v. Starte wel. En dan zit hij op 14v of iets meer. Bij 6000toeren blijft hij 14.2v.

Toen weer uit. En daarna Starte hij niet meer. En zakte hij naar 5v.

Denk toch echt de accu verrot.
Koop een Yuasa. Heb je langer plezier van dan Varta.
 
Accu was 2 dagen na de 12 maanden garantie periode, maar kreeg meteen een andere accu mee.

Varta YTX9-4 / YTX-BS

Ze hadden geen Yuasa helaas.

Koud heeft hij nu 12.75v en met lopende motor 13.66v.

Tijdens starten 11v.

Zo ff stukje rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan