Iemand ervaring met een olie test setje?

Jksukino

Rookie
23 feb 2016
18
0
Utrecht
Ik heb dus sinds kort een eigen motor en ben een leek als het gaat om motortechniek en weet niet veel van onderhoud. Nu vind ik mijzelf best handig dus lijkt het mij mooi en leuk om dit soort dingen zelf te leren. Godzijdank voor youtube :} .

Nu merk ik dat je met de juiste tools best veel zelf kan doen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik terecht op dit olie en remvloeistof controlleersetje van de ANWB.

http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/fluidcheckup-2-wielers.html

Heeft iemand hier ervaring mee? Als het om olie vervangen gaat lees ik dat iedereen er gewoon maar nieuwe in pleurt omdat dit altijd de beste optie is zonder enige extra controles. Voelt voor mij een beetje een achterhaalde methode.

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening en ervaringen hierover. (Liever geen reacties als "gewoon verversen" want dat kan ik zelf ook nog wel bedenken.)
 
Ik heb dus sinds kort een eigen motor en ben een leek als het gaat om motortechniek en weet niet veel van onderhoud. Nu vind ik mijzelf best handig dus lijkt het mij mooi en leuk om dit soort dingen zelf te leren. Godzijdank voor youtube :} .

Nu merk ik dat je met de juiste tools best veel zelf kan doen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik terecht op dit olie en remvloeistof controlleersetje van de ANWB.

http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/fluidcheckup-2-wielers.html

Heeft iemand hier ervaring mee? Als het om olie vervangen gaat lees ik dat iedereen er gewoon maar nieuwe in pleurt omdat dit altijd de beste optie is zonder enige extra controles. Voelt voor mij een beetje een achterhaalde methode.

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening en ervaringen hierover. (Liever geen reacties als "gewoon verversen" want dat kan ik zelf ook nog wel bedenken.)
Het is onnodig.
Om laatst genoemde reden :)

Testen is achterhaald. Bijhouden obv tijd en km's is het nieuwe denken.
 
Het idee is om geld te besparen met het testsetje toch om later pas een oliewissel te doen? Ik denk dat je meer bespaard door de kachel thuis een grade lager te zetten of een euroknaller bij de Mcdonalds over te slaan.

Edit:
Als je wilt weten of alles nog OK is in het blok zelf dan kan je beter zo een magneet aftapplug kopen (die kost maar 1x 3 euro en is herbruikbaar!) en erin stoppen. Als er veel metaal op zit dan gaat er iets mis, als er niks op zit dan is het in zeer goede staat. Voor de rest gewoon de onderhoudsintervallen van de fabrikant aanhouden.
 
Laatst bewerkt:
Ok? Ik weet dus niet precies wat zo'n setje bijvoorbeeld voor informatie geeft. Uit de reacties haal ik er uit dat het alleen verteld of de olie ververst moet worden? Misschien verteld het wel iets over de staat van de motor waar ik met simpel verversen niet achter gekomen zou zijn?
 
Ik kende het niet, wel grappig. Er lijkt wel meer achter te zitten dan alleen wel/niet vervangen. Het is blijkbaar wel een verbruiksmiddel, op een gegeven moment zijn die speciale test papiertjes op (denk ik).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok? Ik weet dus niet precies wat zo'n setje bijvoorbeeld voor informatie geeft. Uit de reacties haal ik er uit dat het alleen verteld of de olie ververst moet worden? Misschien verteld het wel iets over de staat van de motor waar ik met simpel verversen niet achter gekomen zou zijn?
Als je een website maakt met wat gedetailleerde fantasieverhalen dan kan je er misschien wel wat aan verdienen.
Olie - onderhoud en onwetendheid = angst. ;)
 
Testen is achterhaald. Bijhouden obv tijd en km's is het nieuwe denken.
Testen van olie in plaats van vervangen kan op zich wel, maar dan met een fatsoenlijke test die je naar een lab opstuurt en niet zoiets.
Dat doen ze bij mij op het werk ook.
Maar dat heeft alleen nut bij pompen en motoren waar meer als 30/40 liter olie ingaat, zo`n test is namelijk ook niet gratis, €50 betaal je al snel.
Als je motoren hebt waar 500 liter olie ingaat dan kan dat wel uit.

Maar bij auto`s of motoren waar maar een paar liter olie in gaat ?
Gewoon vervangen.
Ook niet te snel, dat is ook overdreven, in de VS heb je tientallen miljoenen mensen die nog elke 3000 mijl hun olie verversen _O- :X
 
De termijn van vervangen hangt toch ook af van het gebruik?
Rij je af en toe maar wel lange stukken, waarbij de motor goed op temperatuur komt of rij je vaak en maar 10 km heen en 10 km terug dan is de interval toch veel korter lijkt mij.

Iemand zei mij eens dat hij nooit olie bij hoefde te vullen (auto).
Dus ik vroeg, "maar het loopt zeker zo van je peilstok af?"
Ik weet dat hij altijd heel korte stukjes rijdt.
Moet je er eens aan ruiken, dan kan je de benzine ruiken, hij was heel verbaasd.

En idd voor die 3 liter jaarlijks verversen en of na zoveel kilometers.
Vergeet het filter ook niet te vervangen, kost ook maar een paar euro.
 
Ik heb onlangs het testsetje toch aangeschaft om te zien wat het is.

Het zou moeten kunnen vertellen of er bijvoorbeeld koelvloeistof in de motor terecht is gekomen. Ook zou het moeten aantonen of de olie te snel verouderd is zoals te veel vocht opname en dergelijke. Dit zou moeten aantonen of de motor gezond is of niet. Lijkt me voor een paar euro'tjes toch geen verkeerde informatie die ik met alleen verversen van olie niet zo snel zou opmerken.

Dus ik zal binnenkort even testen.
 
Ik heb onlangs het testsetje toch aangeschaft om te zien wat het is.

Het zou moeten kunnen vertellen of er bijvoorbeeld koelvloeistof in de motor terecht is gekomen. Ook zou het moeten aantonen of de olie te snel verouderd is zoals te veel vocht opname en dergelijke. Dit zou moeten aantonen of de motor gezond is of niet. Lijkt me voor een paar euro'tjes toch geen verkeerde informatie die ik met alleen verversen van olie niet zo snel zou opmerken.

Dus ik zal binnenkort even testen.
Lijkt me meer handig om mee te testen als je een oudere gebruikte auto/motor gaat kopen.
 
Helemaal waar! ;)
Bij twijfel -> een laag oliepeil -> geldt zeker de regel bijvullen wat er voorhanden is om motorschade te voorkomen onderweg. :P

Het aantal geregistreerde slippertjes van de koppeling zijn nog op 1 hand van de honderd gebruikers te tellen.
Net zoals bij de voorgeschreven olie.
 
Bij twijfel over de oliekwaliteit ga je pas zo'n setje kopen.
Maar dan kan je beter een keer olie verversen want zo"n setje is duurder dan een oliewissel, daarbij je dan zeker weet dat je goede olie hebt.

Stel je doet zo"n test en de olie is matig of slecht dan ben je 2x geld kwijt.

Ik zou gaan voor een extra oliewissel
 
Met een scheepsmotor met een paar duizend liter in de circulatie is het wel handig om monsters naar een lab te sturen om verversing uit te kunnen stellen.
In 1971 werden we binnen gesleept in Delfzijl en weken gelegen ivm met uitgelopen lagers en krukas slijpen in het blok.
We waren amper binnen en kwam de fax binnen dat er ververst moest worden.....
ieder voordeel hep ze nadeel he.
 
Terug
Bovenaan Onderaan