Versmallen van aanhanger

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Ik heb een aanhanger met een polyester opbouw.
Deze heeft een breedte van 125cm welke ik gebruikte achter mijn trike.
Ideale maat was dat.
Maar nu is het de bedoeling dat de aanhanger achter de motor komt en is de maat niet meer ideaal maar te breed.
Aangezien ik de aanhanger toch wel erg mooi vind en simpelweg vanwege de kosten overweeg ik om de huidige te gaan versmallen.
Nu kom ik op 2 struikelpunten:
Zoals ik al zei is de opbouw van polyester, nu is dat natuurlijk een mooi materiaal om te bewerken maar wat is nu de juiste aanpak hiervan.
Om exact te zijn moet hij niet alleen smaller worden maar mag hij ook zo'n 10cm lager worden.

Ten 2e zit er een torsie as onder, kan ik deze zonder problemen doorslijpen en er zo'n 30cm vanaf halen in het midden??

Adviezen zouden zeer welkom zijn.
 
Ik heb een aanhanger met een polyester opbouw.
Deze heeft een breedte van 125cm welke ik gebruikte achter mijn trike.
Ideale maat was dat.
Maar nu is het de bedoeling dat de aanhanger achter de motor komt en is de maat niet meer ideaal maar te breed.
Aangezien ik de aanhanger toch wel erg mooi vind en simpelweg vanwege de kosten overweeg ik om de huidige te gaan versmallen.
Nu kom ik op 2 struikelpunten:
Zoals ik al zei is de opbouw van polyester, nu is dat natuurlijk een mooi materiaal om te bewerken maar wat is nu de juiste aanpak hiervan.
Om exact te zijn moet hij niet alleen smaller worden maar mag hij ook zo'n 10cm lager worden.

Ten 2e zit er een torsie as onder, kan ik deze zonder problemen doorslijpen en er zo'n 30cm vanaf halen in het midden??

Adviezen zouden zeer welkom zijn.

Laat even wat foto's zien, dat geeft iedereen een beter beeld!
 
Hallo.

Houd me er niet aan vast.... maar een torsie as inkorten kan volgens mij niet.
Torsie assen zijn niet zo denderend duur ( zeker 2e hands ) en je hebt ze in veel verschillende maten.
Het zou denk ik makkelijker ( indien het inkorten uberhaupt al mogelijk is ) en veiliger zijn om een andere as eronder te zetten.

Groeten en succes ermee.
 
Op gelijke afstand tov de vouw rondom doorzagen en weer vastplakken.

Of verder over onderstel laten zakken.

Een as die een geheel is, is niet bedoeld om in te korten. Maar wie weet is 10 er af niet een probleem.

Bij deze moet het iig kunnen;

torsieas_veerunit_550kg.jpg


Je kunt uitsparingen in de zijkant zagrn. Zodat de wieltje in de bak vallen. En dan lekker kliederen met matjes en hars.
 
Gezien de wensen, is het niet eenvoudiger, zo niet goedkoper om een nieuwe te bouwen ?

Eventueel deze verkopen, en de -winst- gebruiken voor een andere.

Oud glasvezel wil zich niet altijd netjes meer in model weten te vormen , het word broos door de zon
en een ellende om nog sterk te krijgen.
Zeker om die deksel er weer mooi strak op te krijgen, ik voorzie een hoop ellende om dat
goed te krijgen.

Zo maar een dwars schot, een kleine skibox op een smallere as fabrieken ?
 
Gezien de wensen, is het niet eenvoudiger, zo niet goedkoper om een nieuwe te bouwen ?

Eventueel deze verkopen, en de -winst- gebruiken voor een andere.

Oud glasvezel wil zich niet altijd netjes meer in model weten te vormen , het word broos door de zon
en een ellende om nog sterk te krijgen.
Zeker om die deksel er weer mooi strak op te krijgen, ik voorzie een hoop ellende om dat
goed te krijgen.

Zo maar een dwars schot, een kleine skibox op een smallere as fabrieken ?
Ik vermoed dat je gelijk hebt.
Hèb hem op speurders gezet.
Nu maar afwachten en van het geld waar ik hem verkoop ga ik voor een geschikte voor de motor zoeken.
 
Even schoonmaken en die spoiler, mosgroene tas en de stickers er af halen.
Dan lijkt het al heel anders en zal er ook meer op geboden worden.

Torsie as kan je niet zomaar inkorten.
 
Laatst bewerkt:
Tja, dat hij er nu niet uitziet kan ik niet ontkennen.
En had hem idd beter eerst kunnen schoonmaken.
Maar als zo,n ding nieuw minstens 2000 euro kost(even een gemiddelde schuring aangehouden)
Dan vind IK 50 te weinig.
Maar ipv 50 euro slijp ik de bende eerst in stukken en probeer ik hem te verkleinen.
Lukt het niet ben ik 50 euro misgelopen :')
Ik zie wel wat ik doe
 
Binn een uur is me ook alweer duidelijk geworden waarom ik een hekel heb aan het plaatsen van advertenties op speurders en marktplaats.
Dan krijg je een bod van 50 euro.
Maar dan ga ik toch liever aan de slag met een slijptol en wat glasvezel matjes.
Dan bied ik wel 60 euro hoor.

Maar eeh: ff poetsen en nette foto's maken. Scheelt een hoop.

Te koop zetten als motoraanhanger: die gaan ongeveer voor 300~400 weg (tenzij een mooie, nette, kan ook veel duurderder).
 
Gezien de wensen, is het niet eenvoudiger, zo niet goedkoper om een nieuwe te bouwen ?

Eventueel deze verkopen, en de -winst- gebruiken voor een andere.

Oud glasvezel wil zich niet altijd netjes meer in model weten te vormen , het word broos door de zon
en een ellende om nog sterk te krijgen.
Zeker om die deksel er weer mooi strak op te krijgen, ik voorzie een hoop ellende om dat
goed te krijgen.

Zo maar een dwars schot, een kleine skibox op een smallere as fabrieken ?
Das idd ene leuke: gebruikte skibox, net framepje maken, asje er onder :)

Ik ben er inmiddels al lang achter dat zelf "ff een aanhangertje maken" al gauw duurder wordt dan je had gewild.

Nu ook weer bezig met twee motortrailers, eerder aanhanger gemaakt van wijnvat (die TS heeft overgekocht, ooit), en een ander motoraanhangertje dat ik voor 50 heb overgenomen van klant (rijd ik nu mee, maar is nog niet 100% af).

Je moet er echt ff zin in hebben, vooraf nadenken en plannen, en nog wat tijd zien te vinden.
 
Daarom wilde ik eigenlijk ook het liefst deze aanpassen.
Scheelt een hoop poen, want alles is al aanwezig.
En een slijpschijfje en polyester troep kost niet zoveel.

Te koop zetten als motoraanhanger zal niet werken aangezien hij daar te breed voor is met zijn 125cm.
 
Daarom wilde ik eigenlijk ook het liefst deze aanpassen.
Scheelt een hoop poen, want alles is al aanwezig.
En een slijpschijfje en polyester troep kost niet zoveel.

Te koop zetten als motoraanhanger zal niet werken aangezien hij daar te breed voor is met zijn 125cm.
Er zijn toch nieuwe regels?
Ik dacht het behoorlijk verruimd was, behalve lengte vanaf de achteras. Maar zeker ben ik er niet van.

Artikel 5.15.6

1. Aanhangwagens mogen:

a. niet breder zijn dan 2,00 m

b. niet hoger zijn dan 1,00 m. In geval van twijfel wordt gemeten, waarbij artikel 5.1a.1 van toepassing is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Te koop zetten als motoraanhanger: die gaan ongeveer voor 300~400 weg (tenzij een mooie, nette, kan ook veel duurderder).

Ik weet niet of dat gaat werken want er zit niet eens een meedraaiende koppeling op. Je moet wel heel goedgelovig zijn om het dan aan te nemen als motoraanhanger en er dan ook nog eens 6x de marktwaarde voor te betalen :+



Das idd ene leuke: gebruikte skibox, net framepje maken, asje er onder :)

Was ook mijn eerste idee, de skibox heb ik nog steeds in de schuur liggen want ik vond dat ie niet genoeg ruimte had. Wil je een skibox dan zou ik daar zeker nu naar op zoek gaan want over 2 maanden begint de gemiddelde 2de hands prijs daarvan enorm te stijgen. Tegen die tijd gaat die van mij om die reden ook marktplaats weer op O-)



Had ik gelezen ja, maar ik denk eigenlijk dat dit problemen gaat opleveren.
Zodra je even vergeet dat er zo'n bak achter hangt kon je wel eens een inschattingsfout maken.

Die van mij is een meter en er is echt geen mogelijkheid om hem te vergeten als hij erachter hangt. Jij zal wel een zwaardere motor hebben dan een GS500 dus wellicht scheelt dat maar als nog zou ik daar niet heel bang voor zijn.
 
Op mijn vorig werk verhuurden we ook aanhangwagens en regelmatig reden klanten assen krom door ze te overladen. Heb toen eens zo'n as uiteen geslepen uit nieuwsgierigheid.

wat op het eerste zicht dikwijls een torsieas lijkt, is dat helemaal niet, en dan heb ik het over die waarvan de verbinding tussen beide wielen een vierkante buis is. Je moet dat maar eens goed bekijken : aan ieder wiel zit ook een vierkante buis en die buis steekt in de verbindingsbuis, maar dan wel iets van een 20graden verdraait. Daardoor krijg je aan iedere zijde tussen beide vierkanten aan 1 kant behoorlijk wat ruimte, en in die riimte steekt gewoon rubber. De vering bestaat er dan in dat die 4 rubber stukken ''bijeen geplet worden''.
Er zit dus absoluut niets in dat getordeerd wordt.

De vierkante buis aan het wiel is maar een 30 a 40 cm lang, dus je kan zo'n as gerust in het midden doorslijpen en inkorten. Voor de stevigheid beide stukken aaneen lassen met een passenbe buis binnenin.
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande kan alleen bij een rubber geveerde as. Heb je een echte torsieas met een torsie veer er in dan kan het niet.
Rubber geveerd is makkelijk te herkennen. Er steken namelijk altijd stukjes rubber uit de buitenkoker bij de as zijdes.
 
Ik weet niet of dat gaat werken want er zit niet eens een meedraaiende koppeling op. Je moet wel heel goedgelovig zijn om het dan aan te nemen als motoraanhanger en er dan ook nog eens 6x de marktwaarde voor te betalen :+
Ik rijd al jaren met standaard koppelingen. Geen probleem.

Was ook mijn eerste idee, de skibox heb ik nog steeds in de schuur liggen want ik vond dat ie niet genoeg ruimte had. Wil je een skibox dan zou ik daar zeker nu naar op zoek gaan want over 2 maanden begint de gemiddelde 2de hands prijs daarvan enorm te stijgen. Tegen die tijd gaat die van mij om die reden ook marktplaats weer op O-)Die van mij is een meter en er is echt geen mogelijkheid om hem te vergeten als hij erachter hangt. Jij zal wel een zwaardere motor hebben dan een GS500 dus wellicht scheelt dat maar als nog zou ik daar niet heel bang voor zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan