Mikuni vraagje(voor de kennerts..)

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.069
8.224
Assen
Dag mensen,
Ik zoek dus 'om te proberen met open luchtfilter' een 28mm tweetakt carburateur.
Ik heb dus net over MP van een brommerboer een carb. binnengekregen waar;
1 nix van klopt.. -O-
2 er staat geen type aanduiding (VM ofzo) op het huis.
Alleen 'mikuni corp'

Mijn vraag; kan dit een imitatie zijn? of wel een echte, maar van een bep. type of serie?

Er worden meer mikuni 2 takt carbs op MP aangeboden, die ook geen typeaanduiding hebben..?
 
Het type carb brengt je niet veel verder want in 1 type zijn nog altijd 1000 varianten specifiek voor 1 motor.
Het grootste gevaar bij een tweetakt is de naald en buis, die bepaald het mengsel ruwweg van 1/4 gas tot 3/4 en als die te arm is kan hij vastlopen.
In een niet goed werkende carb zelf een andere naald en buis combo vinden die het wel goed doet vereist kennis en veel tijd en het liefst een dyno.
Als de naald en buis niet kloppend zijn krijg je een motor die in het gebied 1/4 tot 3/4 gas afwisseld te rijk en/of te arm staat en dat is niet op te lossen door de naald wat hoger of lager te zetten, je zult er een andere naald en buis in moeten zetten met een andere karakteristiek, mikuni heeft (gokje) duizenden naald vormen en enkele honderden buizen.

Als je dat allemaal niet wilt doe je er verstandig aan om een carb te kopen die van origine op ongeveer dezelfde motor zat als dat jij hem op wilt gaan zetten zodat de mengsel afstelling ongeveer in de buurt zit en je met een paar hoofd en stationair sproeiers het ding goed gaat lopen.

Voor de goede orde hier de dingen die van invloed zijn op het mengsel en dus configureerbaar zijn bij mikuni:
Hoofdsproeier
Stationair sproeier
Stationaire lucht regel
Gasschuif afschuining
Choke sproeier
Vlotter niveau
Gasnaald type en hoogte
Gasbuis type en doorlaat.

Minkuni maakt ook carbs voor bv 4t grasmaaiers, je kunt er van uit gaan dat zo'n ding lopend krijgen op een 2t crosser lastig word.
 
Laatst bewerkt:
@ Robber, dat weet ik..
sproeiers en naalden kun je gelukkig uitwisselen, met een mikuni type vm28- bijvoorbeeld- voor een 2takt(andere afschuining en uiteinde naaldbuis) hoop ik daarmee er uit te komen.

Ik snap dat er veel soorten mikuni's zijn, daarom vind ik het opvallend dat er geen typeaanduiding op zit.
Gezien dit exemplaar een samengeraapt ding is (kan nooit normaal functioneren)heb ik de verkoper met klem verzocht 'm terug te nemen.
Gelukkig heeft hij de foto's nog op deze link;

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
 
Het is zo te zien hetzelfde type dat ik gebruikte voor mijn 80cc racer, voor zover ik weet is dit het typedat je destijds, jaren 80 , op 125 cc crossers vond.
Dus luchtgekoelde suzuki en yamaha 125 cc crossers en wellicht ookwel opmotorfietsen als de rd350 en suzuki GT

1 mogelijk probleempunt: de vlotternaald kan geheel metaal zijn of metaal met een rubber tip, die rubber tip kan niet tegen loodvrije benzine.

Dit soort heeft idd geen type nummer aangezien ik gok dat ze in die tijd maar 1 type haden nl met ronde gasschuif, wat je hoogstens vind zijn 3 piepkleine letter/cijfertjes ergens op de body bv 3ck,2tu enz.
Wat deze betekent is mij nooit duidelijk geworden.
Als ze van een weg motorfiets komen herken je dat aan de extra aansluiting ( messing nippel) voor de olie-druk smering , deze lijkt er zo 1 te zijn?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan