XJR topic #9

Status
Niet open voor verdere reacties.
https://www.mpartz.nl/koppelingsdeksel-pakking-yamaha-xjr1200-1996-p-32458m293


hoi mogas is zag dat er in het begin van de pagina allemaal foto's staan van alle xjr's.
is het ook mogelijk om de oude foto van mijn xjr te verwijderen en een ander in de plaats te zetten
full
 
zijn dan misschien remschijven van een 1200sp..?die zijn ook goud-geel.


Ik ben nog niet bekend genoeg met dit type om te zien of dit niet het juiste zadel is.
Vaak vind ik de originele onderdelen ook fraaier, het is gewoon heel lastig dingen zo aan te passen dat het nog 1 mooi geheel blijft.

[afbeelding]

Het zadel lijkt er wel op, maar is z'n scherpe kanten kwijt na 16 jaar?
De spiegels zijn niet origineel.
Het hart van deze remschijf is geel... wellicht de trigger voor de eigenaar om de hele boel maar geel te maken.


Wat betreft BMW, die R1100S is NIET de meest betrouwbare.
Ik hoor het (nu) van verschillende ex-bezitters, beetje laat dat wel.
 
zijn dan misschien remschijven van een 1200sp..?die zijn ook goud-geel.


Ja, dat ik zie het met google images. Wel een andere uitsnede dan standaard. Wellicht gewoon een vervangings-schijf voor de 1200.

Ik probeer gek genoeg de motor straks stapsgewijs zo "origineel" mogelijk te krijgen. Omgekeerde tuning. :+
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat ik zie het met google images. Wel een andere uitsnede dan standaard. Wellicht gewoon een vervangings-schijf voor de 1200.

Ik probeer gek genoeg de motor straks stapsgewijs zo "origineel" mogelijk te krijgen. Omgekeerde tuning. :+
1200 schijven passen niet op een 1300 en andersom... de schijven op een 1200 zijn 320mm doorsnede en op een 1300 zijn ze 298mm ... :) zijn gewoon aftermarket schijfjes :)
 
Vandaag banden om laten leggen en daarom de wielen gedemonteerd. Dunlop RoadSmart 3. Ben zeer benieuwd naar het rijden met nieuwe banden. Nog niet eerder ervaren sinds het rijbewijs A 2 jaar geleden. Uiteraard de eerste 100 km rustig aan inrijden.

Hoe heten die borgclipjes nou, die door die gaatjes van de remblok-geleidepennen lopen? Per geleidepen 2 borgclipjes. Ik wil ze googlen, maar kom niet op het woord en vind dus niks. Er zijn er 2 stuks deels afgebroken.
 
Oh ja, nog een vraagje:
Het viel mij op dat de achter steekas moer (sw 32mm) op geen enkele wijze geborgd is. Geen splitpen, geen nylon binnenrand, geen ombuigplaatring erachter. Hoort dat zo?
 
Vandaag banden om laten leggen en daarom de wielen gedemonteerd. Dunlop RoadSmart 3. Ben zeer benieuwd naar het rijden met nieuwe banden. Nog niet eerder ervaren sinds het rijbewijs A 2 jaar geleden. Uiteraard de eerste 100 km rustig aan inrijden.

Hoe heten die borgclipjes nou, die door die gaatjes van de remblok-geleidepennen lopen? Per geleidepen 2 borgclipjes. Ik wil ze googlen, maar kom niet op het woord en vind dus niks. Er zijn er 2 stuks deels afgebroken.


Die Splitpennetjes bedoel je ?

En die achtermoer zit bij mij ook geen speciale ring achter
 
Haha, Mogas reageert zelfs 's nachts tijdens Nort Sea Jazz :)

Deze pinnetjes bedoel ik. Lengte 16mm en breedte 6mm (aantekening voor mezelf). Pinnetjes, clip, cotter pin, splitpen enz. Kom ze niet tegen met googlen. Zal ongetwijfeld zo op voorraad zijn in elke motorzaak, maar ben altijd wel van het online shoppen.

jMrfiO8m.jpg


Wat betreft de borging van de steekas moer van het achterwiel:
Heb inmiddels tig plaatjes bekeken van de XJR, maar inderdaad nergens een borging. Het manual spreekt echter wel van "Always use a new cotter pin". Vreemd. Ik denk dat de moeren een licht ovale binnendiameter hebben en materiaal verenstaal. Zelfborgend dus. Allemaal niet zo heel belangrijk, maar was er nieuwsgierig naar.

Verder stoor ik me aan de uitlaatbochten en de vorkpoten. De eerste zijn verchroomd en da's nix voor mij. Te veel poetswerk. Ik ga dus iets verzinnen, anders dan zo'n lelijke omzwachteling of zwart spuiten. Staat me iets bij dat met een bepaalde warmte behandeling de bochten diepblauw tot staalzwart gemaakt kunnen worden?

De poten laat ik een keer zwart moffelen / poeder coaten (is toch hetzelfde?). Dat aluminium is mij ook te poetsgevoelig. Iemand adresjes, bvk omgeving 020?
 
Laatst bewerkt:
Vork poten is een mooi winter klusje



Heb nog andere dingen ook laten Powdercoaten



Uitlaat bochten zou ik niet weten ,Heb die Akra en die kun je vrij makkelijk demonteren om hem af en toe eens lekker te cleanen





Moeren spul achterin heb ik vervangen door Pro-Bolt spul ,Is wat makkelijker schoon te krijgen

 
Hoe staat het nu met de coating? Is het beschadigd bij bijv. De ketting spanners of blijft dit punt gaaf?
 
Erg fraai allemaal hoor, Mogas *O* Je hebt je zaakjes goed op orde, weet ik inmiddels na bijna een jaar lezen en posten in dit topic.

Wat jij op de foto's laat zien is dus precies wat ik bedoel. Zo'n lekkere dikke laag poeder coating erop, poetsen passé. De poten wil ik zeker ooit doen. En dan gelijk het balhoofd, of hoe heet dat. Die zwarte plaat onder het balhoofd waar het voorvork in zit. Is ook vaak roestig. Achterbrug twijfel ik nog over, die blijft redelijk schoon.

Over de uitlaten lees ik dingen als olie inbranden, kachelpoets, blauwgloeien enz. Moet me er nog effe wat dieper over inlezen, maar for sure is dat ik iets wil doen met die rvs uitlaatbochten. Echt geen zin in om dat periodiek te gaan poetsen, met alle respect dat jij ze af en toe eraf haalt daarvoor. Ook handige tip van die moeren. Straks krijgen we nog 2 identieke motoren, haha.
 
Laatst bewerkt:
Hoe staat het nu met de coating? Is het beschadigd bij bijv. De ketting spanners of blijft dit punt gaaf?


Als het achterwiel eruit moet dan zie je idd wat kleine krasjes maar die poets je met wat WD 40 weer weg ,De blokken die ik erin heb zitten zijn van Oberon uit Engeland ,Zwart geanodiseerd
Maakt het gehele plaatje weer wat opgeruimder
full
 
Voor het eerst woon-werk met de XJR.
Ik kwam er achter dat ik mijn tank niet te vol moet doen omdat je 'm dan niet meer dicht krijgt. :P

Ik moet weer wennen aan het karakter van een viercilinder.
Bij de boxer laat je het gas los en rem je flink af op de motor.
Hier lijkt het alsof de motor in z'n vrij schiet en met de zelfde vaart door knalt. (Wat eigenlijk ook zo is)

Verder zat ik nog te hengelen naar een 6e versnelling bij 80km/u.
Wellicht ook nog wennen aan de fijne trillingen van een vier-pitter, want 3000tpm is niet hoog.

De XJR voelt toch flink sterker dan mijn vorige R1100S.
Hij stuurt ook fijner dan mijn (door Van Harten aangepaste) BMW die voor mijn kunnen te veel op z'n neus stond.
Ik heb alleen nog de tic om te veel terug te schakelen.

Gelukkig bevalt het rijden zonder kuip prima. Je mist zo ook de turbulentie.
Ik heb een leren combi aangeschaft wat ook veel klapperen scheelt.
 
Laatst bewerkt:
(...) Uitlaat bochten zou ik niet weten ,Heb die Akra en die kun je vrij makkelijk demonteren om hem af en toe eens lekker te cleanen
Sprak gister tijdens een tankbeurt een motorrijder die het over RVS uitlaatbochten had. Ik was me er niet van bewust dat de mijne niet van rvs zijn. Mijn Bos GT uitlaten overigens wél.

Mogas, bedoel je met Akra een merk? Is dat van rvs? Leveren die ook losse bochten? Ik denk dat rvs bochten voor mij echt DE oplossing zou zijn. Collector vind ik niet zo heel spannend in rvs, want die kan ik met hittebestendig Hammerite behandelen. Zie je toch nauwelijks iets van.
 
Sprak gister tijdens een tankbeurt een motorrijder die het over RVS uitlaatbochten had. Ik was me er niet van bewust dat de mijne niet van rvs zijn. Mijn Bos GT uitlaten overigens wél.

Mogas, bedoel je met Akra een merk? Is dat van rvs? Leveren die ook losse bochten? Ik denk dat rvs bochten voor mij echt DE oplossing zou zijn. Collector vind ik niet zo heel spannend in rvs, want die kan ik met hittebestendig Hammerite behandelen. Zie je toch nauwelijks iets van.

Met Akra bedoelt Mogas Akrapovic... dat is een heel vervangend systeem (4 in 1) van voor naar achteren. De originele bochten van de XJR zijn zwaar verchroomd en dubbelwandig, bij normaal onderhoud zullen deze ook niet snel verkleuren en of verroesten.

Voorbeeld Akrapovic systeem:

Akrapovic Carbon Oval Road Legal Exhaust System Yamaha Xjr1300 XJR 1300 SP 2005 | eBay

Deze is niet voor een injectiemodel RP19 (>2007)
 
Het grote voordeel van een 4 in 1 is niet alleen de vermogens winst maar ook de gewichts besparing
Als je het zelf monteert heb je als eerste die loodzware dubbelwandige pijpen en dempers in je handen
Vervolgens krijg je dan het 4 in 1 systeem in je handen ,Dat scheelt al gauw zo'n 20 kilo ijzer minder

Ik heb hem jaren geleden een keer op de testbank gehad en de fabrieks opgave is zoiets van 106 PK
Met alleen een (toendertijd) Laser 4in1 en een K&N filter zat ik al een kleine 10 pk hoger
En dat was gemeten op het achterwiel

full


Kreeg toen ook te horen dat de banden/Ketting spanning niet echt goed waren
Dat scheelde ook al een paar PK
 
Laatst bewerkt:
Ah okay, bedankt voor de uitleg. Ik neem genoegen met de 2 BOS GT uitlaten die ik er al op heb. Die zijn al van RVS. Snap nu ook waarom die zo heerlijk eenvoudig schoon te houden zijn. Effe droog lapje erover en klaar.

Collector behandel ik wel met Hammerite. Resteert alleen nog 4 RVS bochten. Eens kijken of die gebruikt te vinden zijn, maar zal wel lastig worden.
 
Ik weet dat Laser ze vroeger maakte maar die zijn failliet gegaan en hebben weer een doorstart gemaakt
Wat leveren betreft weet ik niet echt of ze nog te krijgen zijn

Je hebt ook Motad en die maakt ze ook http://www.motad.co.uk/media/1112/2015catalogue.pdf
Worden in NL geleverd door http://www.bolski.nl/motoruitlaten.htm en Roukema verkoopt ze ook

Ik weet eigenlijk niet of Cees Jol ze heeft in Zeist
Cees heeft een onderdelen magazijn vol met XJR onderdelen ceesjol@xs4all.nl

KGL zie ik heeft ze ook XJR 1200 : KGL Racing, de online motor shop voor iedere motorliefhebber
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de vele info. Ja natuurlijk, Cees. Ik ben enkele keren bij 'm geweest, ook wat gekocht toen, maar was 'm helemaal vergeten. Heb 'm net gelijk een mailtje gestuurd.
 
Het email adres klopt trouwens niet, kreeg een rebounce erop. Maar had zelf nog een ander adres die wel current is. Als je die ook wilt, stuur me maar een pm'tje dan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan