Gezocht: helicoil plaatser / uitlaat draadeind verwijderen

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.409
382
Noord-Holland
Vanwege 2 afgebroken bouten op de uitlaat draadeinden ben ik op zoek naar iemand die hier ervaring mee heeft..

Het gaat dus om het verwijderen van 2 draadeinden ca 1 cm uitstekend uit de cilinder.
Als dat niet gaat helicoils plaatsen... :/

Uiteraard tegen vergoeding (pm maar)

(Niet in natura :+ )

Het betreft een yamaha XT600
 
Laatst bewerkt:
Als er nog delen uitsteken, is het vaak makkelijk te doen door daar een moer op te lassen...

Door de warmte die je dan inbrengt, komen de tapeinden ook vaak al los(ser)..

Heb je de cilinder los of zit die nog op de motor?
 
afgelopen winter ook last van gehad :/ :N

moest echt overgaan tot helicoils ondanks dat hij bijna 2cm uitstak -O- gelukkig een collega gevonden die hier ervaring in had maar alsnog een behoorlijk :X werk... sterkte
 
Vanwege 2 afgebroken bouten op de uitlaat draadeinden ben ik op zoek naar iemand die hier ervaring mee heeft..

Het gaat dus om het verwijderen van 2 draadeinden ca 1 cm uitstekend uit de cilinder.
Als dat niet gaat helicoils plaatsen... :/

Uiteraard tegen vergoeding (pm maar)

(Niet in natura :+ )

Het betreft een yamaha XT600

Denk dat het M8 is, zorg dat de kop van het uiteinde vlak is en sla een centerpunt exact in het midden, boor dan met een boor van 6,5 mm (M8 heeft een kern van 6,8 mm) Met onderstaande welke je linksom in moet draaien lukt het misschien in combinatie met een goed griptang. (de bouwmarkt heeft een goedkopere versie) Na het boren wel een dag of zo inspuiten met Imal.

5-in-1 beschadigd bout schroef afzuigkap remover
 
Laatst bewerkt:
Nee, niet doen. Ik neem aan dat ze zijn gebroken bij het losdraaien en dan zit dat stompje muurvast in het aluminium. De linkse tap gaat breken en dan zit dat stukje keiharde metaal muurvast in het stompje.

Ik ga voor de moer er op lassen en dan niet forceren, maar met beleid los proberen te draaien en neem de tijd en genoeg kruipolie van IMAL.
 
Vanwege 2 afgebroken bouten op de uitlaat draadeinden ben ik op zoek naar iemand die hier ervaring mee heeft..

Het gaat dus om het verwijderen van 2 draadeinden ca 1 cm uitstekend uit de cilinder.
Als dat niet gaat helicoils plaatsen... :/

Uiteraard tegen vergoeding (pm maar)

(Niet in natura :+ )

Het betreft een yamaha XT600


Ik gok dat het stukje wat er nog uitsteekt ook geen draad op zit?
Dan een M8 moer ven met een 8mm boor doorboren en erop tikken. Vastlassen, en dan (moecht je die tot je beschikking hebben, met een autogeenpit het hele uitstekende deel kersrood stoken. Liefst een paar keer. Even af laten koelen en heel voorzichtig proberen.
Mocht ie gaan draaien, niet blijven doordraaien maar op en neer blijven gaan en eventueel smeren met olie.
 
Ik gok dat het stukje wat er nog uitsteekt ook geen draad op zit?
Dan een M8 moer ven met een 8mm boor doorboren en erop tikken. Vastlassen, en dan (moecht je die tot je beschikking hebben, met een autogeenpit het hele uitstekende deel kersrood stoken. Liefst een paar keer. Even af laten koelen en heel voorzichtig proberen.
Mocht ie gaan draaien, niet blijven doordraaien maar op en neer blijven gaan en eventueel smeren met olie.

IDD, ook een goede optie, lassen/heet maken en op de bout tikken zodat deze "schrikt" en dan voorzichtig proberen kleine stukjes heen en weer (niet op en neer ;) ) te draaien.

Uitvonken kan, maar kost veel, heb veel ervaring met het uitvonken (vonkverspaning) van afgebroken tappen vanaf M20 en groter, maar of het werkt bij M8 weet ik niet.
 
Wie weet.

Jij geeft stap 6 aan als oplossing, terwijl dat een slecht advies is, als stap 1 tm 5 nog niet is gedaan.

Eerst moer erop lassen, daarna staan alle opties nog open, mocht het niet lukken.
Gezien de beperkte ruimte zou je kunnen overwegen om de kop er af te halen. Het valt niet mee om een sterke las te leggen onder deze omstandigheden. Half vastgeknetterd is kud.

Wat ik ook wel eens gedaan heb als de kop er af was: stompje draadeind in de bankschroef moervast zetten en de kop draaien. En dan zoals gezegd, beetje bij beetje, heen en weer.
 
Laatst bewerkt:
Waar is jouw stelling dat je in aluminium 8 mm in plaats van 8,4 mm moet boren op gebaseerd?

In de eerder genoemde data sheet lees ik daar nergens iets over.

Wel lees ik:

Gewindereparatur am Aluminium-Motor
Stark beanspruchte, häufig benutzte Gewinde am
Aluminium-Motor werden präventiv mit HELICOIL® plus
ausgerüstet. Dies ist beispielsweise im Motorsport eine
wichtige Anforderung

Die Reparatur von HELICOIL® plus Gewindeeinsätzen ist
ein zertifizierungsfähiges Verfahren, das z. B. anerkannt
ist von:
■ TÜV
■ Germanischer Lloyd
■ DET Norske Veritas
In der Nukleartechnik erfolgt eine Einzelabnahme.

Gewindeeinsätze schaffen hochbelastbare Verbindungen, insbesondere in
Werkstoffen geringer Festigkeit (z. B. Aluminium, Magnesium).
HELICOIL® Gewindeeinsätze sind seit rund 50 Jahren in der Praxis bewährt.

HELICOIL® plus Gewindeeinsätze entsprechen vielen Anforderungen und
Normen aus der Industrie sowie Luft- und Raumfahrt (z. B. DIN 8140, DIN 65536, EN 2944, LN 9039, LN 9490)

Vrij vertaald:
Helicoils vinden hun toepassing in aluminium motoren in de motorsport.
Het gebruikt van helicoils is gecertificeerd. (erkend)
Helicoil heeft 50 jaren ervaring met onder andere toepassing in aluminium en magnesium.
Helicoil voldoet aan een hele reeks DIN-normen uit de lucht- en ruimtevaart.
 
Laatst bewerkt:
Waar is jouw stelling dat je in aluminium 8 mm in plaats van 8,4 mm moet boren op gebaseerd?

In de eerder genoemde data sheet lees ik daar nergens iets over.

Wel lees ik:
Ik lees niet. Ik heb tientallen, zo niet honderden van die dingen in aluminium en kunststof gezet. Gewoon beroepsmatig. Niet om te herstellen, maar om slijtage en treksterkte te waarborgen. En nooit anders geboord als de eindmaat die er in komt. Een beetje ruim en de veer krijgt teveel ruimte en je kan hem er weer uit trekken. Maar wees vrij om het datenblatt te volgen, ik zou het niet doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan