6e versnelling pakt niet & gear indicator doet raar

Sledgehammer

Die hard MF'er
3 nov 2005
553
1
Den Bosch
Bonjour,

Ik heb afgelopen winter een circuitmotor opgebouwd uit een goed lopend blok plus versnellingsbak. Het gaat om een gsxr1000 K8. De versnellingsbak gaf vooraf geen problemen en ik ben er eigenlijk ook niet aan geweest.

Na alles opgebouwd te hebben is er bij Pajic een tussenstuk op maat gemaakt van spruitstuk tot een demper die ik nog had. Daarna is de motor daar op de testbank geweest voor de afstelling. Helaas ging het daar wat minder goed. De motor zelf presteert perfect in de eerste 5 versnellingen. In 6 ging het helaas fout en ging hij niet in de versnelling. Bij vol doortrekken ging'ie dus mis en dat geluid... ik dacht dat de hele bak de soep in ging.

Daarna zachtjes 6 nog een keer geprobeerd maar hij wil niet. De eerste 5 dus prima. Volgens Pajic kan dit vanwege speling tussen 5 en 6. Om hier achter te komen moet het gehele blok uit het frame, en geheel open gemaakt worden.

Ik heb dit weekend in Clastres voor het eerst echt gereden met de motor (alleen 2, 3 en 4e versnelling nodig). De versnellingsindicator gaat alle kanten op. Soms klopt deze helemaal en soms doet 'ie maar wat. érg irritant als je eind rechte stuk naar 2 wil en je ziet in je ooghoek '1' staan.. je schrikt je kapot.

Nou sprak ik iemand daar (beste stuurlui aan wal he) die zei dat je bij deze motoren de versnellingsbak er zo onderuit schuift, links van het blok. Als je de motor naar rechts laat hangen hoeft zelfs de olie niet uit het blok volgens hem.

Nog één ding, tijdens het afstellen was de ketting aan vervanging toe, en bleek deze véél te slap te hangen. Die heb ik dus daarna meteen vervangen en op juiste spanning gezet. Dit kan er volgens Pajic niks mee te maken hebben gehad dus dat geloof ik dan ook.

Heeft iemand ervaring met deze problemen, en uiteraard, oplossingen? De 6e versnelling kan ik als het moet wel missen, maar ik begrijp dat de kans groot is dat de 4e er ook snel de geest aan gaat geven. De versnellingsindicator vind ik ook bijzonder vervelend.

Alvast bedankt! 8-)
 
Laatst bewerkt:
De eerste keer dat het probleem zich voordeed was op de testbank bij vol belasten. Daarna alleen heeel voorzichtig nog eens geprobeerd maar toen lukte het in zn geheel niet meer. Er is uiteraard niet vol gas dat ding erin proberen te jengelen terwijl we wisten dat er iets niet goed was. Ik zal Hoegee eens bellen over de schakelwals, misschien dat zij weten wat het is en het kunnen oplossen.

Dan is het goed gedaan, maar nu zal het blok er toch echt uit moeten en de bak bekeken moeten worden..
 
Verstandig om niet meer te rijden idd.

Mogelijk verergerd het alleen maar met levensgevaarlijke situaties als blokkerende wielen en uit elkaar klappende bak terwijl je rijdt. Begrijp niet dat iemand zegt dat je wel gewoon kan rijden als je niet weet wat er mis is.


Krijg je hem ook niet in zijn zes als je met de hand aan het wiel draait op een bok en dan probeert in zijn zes te zetten?
 
Verstandig om niet meer te rijden idd.

Mogelijk verergerd het alleen maar met levensgevaarlijke situaties als blokkerende wielen en uit elkaar klappende bak terwijl je rijdt. Begrijp niet dat iemand zegt dat je wel gewoon kan rijden als je niet weet wat er mis is.


Krijg je hem ook niet in zijn zes als je met de hand aan het wiel draait op een bok en dan probeert in zijn zes te zetten?

Nou snap ik dr helemaal geen snars meer van. Ik heb 'm op de bok gezet, draaiend en hij schakelt prima, ook naar 6. GI doet het niet goed

Ik heb even (heel amateuristisch met een hand koppelen, en een schakelen en filmen dus het ziet er niet uit) een filmpje gemaakt en op youtube gezet:

Ik schakel eerst op totaan 6 en dan een aantal keer tussen 5 en 6.

Dit klinkt volgens mij soepel als boter :?

Nou is het als volgt gegaan. Ik bouw de motor op (blok en bak als geheel overgezet). Ik zet er voor een kleiner tandwiel op en zet volgens mij alles keurig terug zoals het zat.

Vervolgens is hij bij pajic op de rollerbank geweest en dus de knaller bij het in z'n 6 zetten.

Daarna: Ik heb dat ding waar ik in het begin van het filmpje even mee beweeg iets verzet omdat die niet goed haaks stond met de pin die van de schakelpook komt. (echt maar één tandje verder verschoven)

Ik kwam er daarna achter dat mijn ketting echt belabberd slap hing en eigenlijk ook niet zo goed meer was. (niet versleten maar ook niet echt goed meer) De ketting hing zo slap dat ik zelf niet snap dat ik dat de vorige dag met de laatste loodjes opbouwen niet gezien heb.
Er is dus nu een nieuwe ketting en achtertandwiel opgekomen en hij staat nu op de juiste spanning.

Met deze twee veranderingen heb ik z'n 6 (tot zojuist) eigenlijk niet meer geprobeerd. Men zei dat het niet aan een van deze twee dingen kon liggen en dat het in de bak zit.

Maar nu, wel heel zachtjes geprobeerd, lijkt ie het te doen :? :?

Kan één van de twee bovenstaande dingen het probleem geweest zijn? Of ging ie zojuist een paar keer goed met wat geluk en kan ik straks ook bij 250 alsnog tandwielen koppen '(

Bedankt weer :]
 
Het zou me zomaar niks verbazen dat die monteur van de testbank gruwelijk mis geschakeld heeft,
zo een waar de nokken net niet in elkaar grijpen maar even flink langs elkaar rammelen.
Kan zomaar komen door de te slappe ketting, of zijn voet is tijdens het schakelen net niet hoog genoeg opgetild, juist ook omdat je nu zelf zegt de stand van de schakelpook verandert te hebben.
 
Nou snap ik dr helemaal geen snars meer van. Ik heb 'm op de bok gezet, draaiend en hij schakelt prima, ook naar 6. GI doet het niet goed

Ik heb even (heel amateuristisch met een hand koppelen, en een schakelen en filmen dus het ziet er niet uit) een filmpje gemaakt en op youtube gezet:

Ik schakel eerst op totaan 6 en dan een aantal keer tussen 5 en 6.

Dit klinkt volgens mij soepel als boter :?

Nou is het als volgt gegaan. Ik bouw de motor op (blok en bak als geheel overgezet). Ik zet er voor een kleiner tandwiel op en zet volgens mij alles keurig terug zoals het zat.

Vervolgens is hij bij pajic op de rollerbank geweest en dus de knaller bij het in z'n 6 zetten.

Daarna: Ik heb dat ding waar ik in het begin van het filmpje even mee beweeg iets verzet omdat die niet goed haaks stond met de pin die van de schakelpook komt. (echt maar één tandje verder verschoven)
Dit luistert HEEL erg nauwkeurig staat de pook niet goed haaks dan kan je hem soms net niet in een versnelling trappen.
Ik kwam er daarna achter dat mijn ketting echt belabberd slap hing en eigenlijk ook niet zo goed meer was. (niet versleten maar ook niet echt goed meer) De ketting hing zo slap dat ik zelf niet snap dat ik dat de vorige dag met de laatste loodjes opbouwen niet gezien heb.
Er is dus nu een nieuwe ketting en achtertandwiel opgekomen en hij staat nu op de juiste spanning.

Met deze twee veranderingen heb ik z'n 6 (tot zojuist) eigenlijk niet meer geprobeerd. Men zei dat het niet aan een van deze twee dingen kon liggen en dat het in de bak zit.

Maar nu, wel heel zachtjes geprobeerd, lijkt ie het te doen :? :?

Kan één van de twee bovenstaande dingen het probleem geweest zijn? Of ging ie zojuist een paar keer goed met wat geluk en kan ik straks ook bij 250 alsnog tandwielen koppen '(

Bedankt weer :]
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat de combinatie van je schakelhevel die niet lekker stond in combinatie met een gare ketting en onder max belasting voor een flinke misshift hebben gezorgd.

Als er in je bak mogelijk iets licht krom is bijvoorbeeld kan het zijn dat het alleen met max belasting naar voren komt en met rustig rijden niet.

Als je nu het idee hebt dat alles wel soepel gaat. Dan zou ik persoonlijk wel een stukje rustig gaan rijden. En rustig proberen te schakelen. Met rustig bedoel ik als een oud wijf rijden.

Vergeet je GI nou even. Je bak moet het ook goed doen zonder dat ding.
 
Laatst bewerkt:
Ooit met mijn crosser een in elkaar gelopen bak gehad.
Na vervanging van de defecte tandwielen leek het tijdens het rijden of hij vastliep.
Zo draaiend aan het wiel leek het schakelen ook goed te gaan.
Wel 10 keer de bak open gehaald en niets kunnen vinden.
Iedere keer hetzelfde resultaat.
Uiteindelijk heeft de dealer de bak gecontroleerd , en bleek er 1 ringetje op de verkeerde plek te zitten.
of zoals master tommy al schrijft "uit gesimd"
Dus dat hij het nu zonder belasting goed doet zegt helemaal niets.
 
Hmm, weet ik het nog niet dus. Ik ga er van het weekend eens rustig opbouwend mee rijden en schakelen en goed luisteren wat ie doet.
Het enige positieve is dat ie op de testbank ook met minimale belasting niet in z'n 6 wilde en nu dat iig al wel soepel doet.

Ik zou er van staan te kijken als het echt in de bak zit om eerlijk te zijn. Hij heeft het namelijk altijd perfect gedaan en nu na het overzetten in circuitmotor, zonder blok en bak ook maar open gehad te hebben, de eerste de beste keer niet meer. Het kan uiteraard want eens moet de eerste keer zijn dat een fout naar boven komt, maar de timing zou dan wel erg toevallig zijn. Dan zou ik gokken om iets eromheen zoals eerder in het topic genoemd zoals schakelwals (ga ik voor galgje gebruiken) o.i.d. Iets wat ik niet helemaal goed terug heb gezet, aangezien het nogal nauw komt.

Oh nog één ding vergeten. De lokale dealer zei ook dat 'flushen' van de olie in bak en het blok kon helpen. Dat heb ik dus ook gedaan en daarna nieuwe olie. Er zijn dus eigenlijk 3 dingen anders dan op de testbank.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, weet ik het nog niet dus. Ik ga er van het weekend eens rustig opbouwend mee rijden en schakelen en goed luisteren wat ie doet.
Het enige positieve is dat ie op de testbank ook met minimale belasting niet in z'n 6 wilde en nu dat iig al wel soepel doet.

Ik zou er van staan te kijken als het echt in de bak zit om eerlijk te zijn. Hij heeft het namelijk altijd perfect gedaan en nu na het overzetten in circuitmotor, zonder blok en bak ook maar open gehad te hebben, de eerste de beste keer niet meer. Het kan uiteraard want eens moet de eerste keer zijn dat een fout naar boven komt, maar de timing zou dan wel erg toevallig zijn. Dan zou ik gokken om iets eromheen zoals eerder in het topic genoemd zoals schakelwals (ga ik voor galgje gebruiken) o.i.d. Iets wat ik niet helemaal goed terug heb gezet, aangezien het nogal nauw komt.

Oh nog één ding vergeten. De lokale dealer zei ook dat 'flushen' van de olie in bak en het blok kon helpen. Dat heb ik dus ook gedaan en daarna nieuwe olie. Er zijn dus eigenlijk 3 dingen anders dan op de testbank.

Ik blijf het raar vinden dat je gewoon helemaal niks gaat controleren en geen deksel gaat loshalen na je verhaal in de OP en het plotseling weer normaal schakelen van de bak.

Maargoed.
 
Hmm, weet ik het nog niet dus. Ik ga er van het weekend eens rustig opbouwend mee rijden en schakelen en goed luisteren wat ie doet.
Het enige positieve is dat ie op de testbank ook met minimale belasting niet in z'n 6 wilde en nu dat iig al wel soepel doet.

Ik zou er van staan te kijken als het echt in de bak zit om eerlijk te zijn. Hij heeft het namelijk altijd perfect gedaan en nu na het overzetten in circuitmotor, zonder blok en bak ook maar open gehad te hebben, de eerste de beste keer niet meer. Het kan uiteraard want eens moet de eerste keer zijn dat een fout naar boven komt, maar de timing zou dan wel erg toevallig zijn. Dan zou ik gokken om iets eromheen zoals eerder in het topic genoemd zoals schakelwals (ga ik voor galgje gebruiken) o.i.d. Iets wat ik niet helemaal goed terug heb gezet, aangezien het nogal nauw komt.

Oh nog één ding vergeten. De lokale dealer zei ook dat 'flushen' van de olie in bak en het blok kon helpen. Dat heb ik dus ook gedaan en daarna nieuwe olie. Er zijn dus eigenlijk 3 dingen anders dan op de testbank.

Het ergste wat je kan overkomen is dit :+ Die ene schakelvork met de schuifmaat erop die stond haaks _O-

full
 
Hoi Oma! :W

Het blok is geheel uitelkaar gehaald en de versnellingsbak had wat klappen gehad..
Ik wilde even een update plaatsen voor degene die in de toekomst misschien met dezelfde problemen kampen.

Zoals eerder gemeld kon het de schakelwals wel eens zijn. Dat klopte! Er was een stukje weggeslagen, dus die is vervangen. (zie foto)
full
 
Alle onderdelen origineel gekocht en weer bijna in elkaar.
De gear indicator deed zeer waarschijnlijk raar vanwege metaaldeeltjes die erin zaten. Er kwam bij schoonmaken hiervan heel veel gruis van de tandwielen uit.

Just FYI als iemand met vergelijkbare problemen komt te zitten.
:W
 
Bedankt voor je update :t

Ongeveer hetzelfde als wat ik had zie foto's.

Als iemand 1 x flink foutief mis-schakelt dan kan je zoiets al krijgen.

Bij de mijne haperde de quickshifter 2 x bij c.a 200-250km/uur }) toen bak-kapoet.

Waren je schakelvorken allemaal nog goed ?

Heb de mijne alle 3 vervangen wilde voor 240 euro extra geen risico lopen.
 
De schakelvorken zijn nog helemaal prima gelukkig. Niet te onderscheiden van nieuwe die ernaast lagen.
Het is inderdaad dezelfde schade als jij had zo te zien.. Het leuke is wel dat nu het hele blok opnieuw is opgebouwd, dus straks echt als nieuw gaat rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan