Benzinekraan M18x1

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo.

Lang verhaal kort, mijn oude benzinekraantje van mijn Honda cb 900 Bol'Dor uit 1981 was gaan lekken bij het rubberen schijfje met de gaatjes erin.
De benzinekraan was dicht geklonken, ik heb de klinknagels opgeboord en er draad in getapt zodat het kraantje open en dicht kon.
In de zoektocht naar een nieuw rubbertje van diameter 22,5 ( zal wel 23 zijn maar omdat het een oud rubbertje is en dus nu ook lek is is hij wat kleiner ) en de 4 kleine gaatjes kwam ik geen geschikt rubber tegen.
Of te klein, te groot of met 5 of 3 ipv 4 gaatjes.

Nu heb ik een nieuw benzinekraantje kunnen kopen met de juiste schroefdraad ( M18x1 ) maar deze bleek bij de eerste montage al lek... het was ook zo'n goeiekoop chinees ding waar ik eigenlijk al niet veel vertrouwen in had.

Mijn vraag nu is als volgt:
Zijn er mensen hier die toevallig weten van een benzinekraantje dat reviseerbaar is van een fatsoenlijke motor met schroefdraad M18x1?
Het meeste wat ik tegenkom is M16x1,5.

Of mocht er iemand weten waar ik het versleten rubberen schijfje kan vinden is dat natuurlijk ook prima.

Het benzinekraantje ziet er als volgt uit.




( sorry voor de slechte foto )

M18x1,5 dus met een enkele uitgang naar achteren ( naar rechts mag ook ) met een On-Off en Res stand.
De maat van de moer is 24 dacht ik maar die is niet echt bepalend.

Alvast bedankt, Tom.
 
@ Boevie?
Voor een nieuw kraantje bedoel je?
Of voor een rubber?

Als het een goed kraantje is wil ik dat eventueel wel overwegen, maar het liefst zie ik een kraantje van een andere motor die reviseerbaar is die op mijn tank past.

Groeten en bedakt.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt gewoon een standaard honda kraan.
De 1 of andere Arkie verkocht altijd revisiesetjes incl schroefjes.
Maar het zal waarschijnlijk wel te duur worden met de verzendkosten.

IK zal wel even kijken of ik hem weer kan vinden.
 
@Boevie.
Nou, na al het gehannes wil ik van alles overwegen, zeker als ik het snel in huis kan hebben.
Het mooie weer komt er tenslotte toch echt aan! ( vroeg of laat )

@ Squishy.
Deze rubberen schijfjes bedoel ik ( rechtse rubber met de 4 gaatjes erin ) die is bij mij versleten/verteerd.

HONDA TRX250R OEM FUEL TANK PETCOCK REBUILD KIT

Alvast bedankt allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
@ Boevie.
Bedankt voor de linkjes.

Ik kan via mijn lokale motorzaak ook een nieuwe benzinekraan bestellen ( origineel Honda ) maar die is iets prijziger als die van de link ( een paar euro maar )
Maar zou zo'n kraantje niet ook al hartstikke oud zijn?
Met als kans een uitgedroogd rubber ofzo?

Ik heb het toen ook al overwogen maar ik ben eerst even naar andere opties gaan kijken.

Groeten.
 
@ Boevie.
Bedankt voor de linkjes.

Ik kan via mijn lokale motorzaak ook een nieuwe benzinekraan bestellen ( origineel Honda ) maar die is iets prijziger als die van de link ( een paar euro maar )
Maar zou zo'n kraantje niet ook al hartstikke oud zijn?
Met als kans een uitgedroogd rubber ofzo?

Ik heb het toen ook al overwogen maar ik ben eerst even naar andere opties gaan kijken.

Groeten.



Normaal gesproken worden er nog 20 jaar lang onderdelen gemaakt voor een model. Maar dit is ook nog eens een standaard kraan.
Dus kan, lijkt mij, hagelnieuw zijn, maar ook >10 jaar oud. Kweet het niet.
 
Laatst bewerkt:
@ Hansy
Zo!
Dat lijkt inderdaad het goede setje te zijn!
Ik ga die vanavond nog proberen te bestellen.

@ Edje
Die zijn een andere afmeting dacht ik?

@Boevie
Mocht ik nou echt geen rubber kunnen bestellen of net wat dan ook wil ik wel een nieuwe proberen.

Ik heb vandaag ook contact opgenomen met Sixcenter, de Cbx 1000's uit 81 hebben dezelfde benzinekraan als de Bol D'or en hij dacht dat hij nog wel wat had liggen maar dat ging hij even uitzoeken voor me.
Dus wie weet :)

Allemaal bedankt alvast :)

*EDIT*
Ik vraag me alleen af bij dat linkje van Hansy waar die andere ringetjes voor zijn?
1 rubberen schijfje met gaatjes snap ik, en een ringetje voor op het heveltje snap ik ook.
Maar die andere 2?
 
Laatst bewerkt:
@ Hansy
Zo!
Dat lijkt inderdaad het goede setje te zijn!
Ik ga die vanavond nog proberen te bestellen.

@ Edje
Die zijn een andere afmeting dacht ik?

@Boevie
Mocht ik nou echt geen rubber kunnen bestellen of net wat dan ook wil ik wel een nieuwe proberen.

Ik heb vandaag ook contact opgenomen met Sixcenter, de Cbx 1000's uit 81 hebben dezelfde benzinekraan als de Bol D'or en hij dacht dat hij nog wel wat had liggen maar dat ging hij even uitzoeken voor me.
Dus wie weet :)

Allemaal bedankt alvast :)

*EDIT*
Ik vraag me alleen af bij dat linkje van Hansy waar die andere ringetjes voor zijn?
1 rubberen schijfje met gaatjes snap ik, en een ringetje voor op het heveltje snap ik ook.
Maar die andere 2?

Soms zit er ook een stalen platte golvende ring bij om de kraan los van de behuizing te drukken. Het zou kunnen dat de dunne o-ring hiervoor dient.
Soms is het ook een all-round setje voor meerdere verschillende kranen, En dan krijg je een mix van onderdelen. Dat zie je ook wel eens bij carb revisiesetjes.
 
Soms zit er ook een stalen platte golvende ring bij om de kraan los van de behuizing te drukken. Het zou kunnen dat de dunne o-ring hiervoor dient.
Soms is het ook een all-round setje voor meerdere verschillende kranen, En dan krijg je een mix van onderdelen. Dat zie je ook wel eens bij carb revisiesetjes.


Is ook niet helemaal zo, denk ik. De stalen veerplaat zorgt volgens mij dat de kraan iets gaat zweven in de behuizing.
En het is lekker glad materiaal en zorgt ervoor dat het aluminium niet op elkaar gaat invreten.
Het zorgt er dus voor dat de kraan lekker soepel met iets weerstand draait.
(of zo'n O-ring daar nu voor bedoeld is, lijkt me ook sterk? Zal wel een extra afdichting wezen tussen huis en kraan)
 
Hallo.

Bij mij zit er inderdaad ook zo'n golfring tussen en daarachter weer een plastic ringetje zodat het stalen ringetje niet in gaat vreten in het aluminium.

In het heveltje zelf zit een X Ring maar dat dient niet als afdichting maar meer om de speling tussen het heveltje en het huis op te vangen.
Het heveltje wordt tegen het huis aangedrukt door het stalen plaatje waar ON OF en RES op staat.
Maar er zit dus nog net genoeg speling tussen om het heveltje te kunnen draaien.

Ik heb overigens het revisie setje vanuit Engeland besteld.
Zodra ik die binnen heb laat ik dat weten in mijn topic.
Honda cb 900 F2 Bol Dor klaarmaken/opknappen

Misschien wel interessant voor de mensen met hetzelfde probleem.

Groeten en bedankt allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan