Tankinhoud niet volledig beschikbaar

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.768
260
Beilen
Mijn motor, Suzuki GSR600 uit 2007, heeft een 16,5 liter tank volgens fabrieksopgave.

Bij een verbruik van 1:17 komt dit neer op een theoretische actieradius van 280km.

In de praktijk rijd ik ook 1:17. Bij mij begint het eerste reserve-symbool al bij 150km te knipperen, vanaf 200km beginnen alle alarmbellen af te gaan en enkele kilometers verder valt hij daadwerkelijk stil. Praktijk actieradius is dus max 210 a 220km. Daarna valt hij ook niet meer te starten, totdat hij weer benzine krijgt.

Er gaat dan echter maar 13,5 liter in. Er zou dus nog 3 liter in de tank moeten zitten, welke onbruikbaar is.

Ik ben op zoek naar tips hoe ik dit het beste kan onderzoeken - en beter nog: verhelpen.
Direct onder de tankdop zit een soort brug, waardoor je niet volledig de tank in kan kijken.

In de praktijk heb ik er last van omdat dagtrips vaak 230-250km zijn, en niet alle voorrijders voorstander zijn van tussentijdse tankstops. Afgelopen week ben ik (weer) samen met een zestal andere GSR600's op vakantie geweest, wat een referentiekader kan zijn. Mijn verbruik is normaal. De maximaal te gebruiken tankinhoud en de tijd waarop de reserve-symbolen bij mij aanspringen, verschilt erg met de rest.

596ae032ef7443fb194932b7939f5150.png
 
Laatst bewerkt:
:^
Die van jou is ook een apart kleurtje .
Is het idd geen import fiets met afwijkende tank ?
Het is een import ja, Italia. Maar dat zijn er wel meer..ook in de groep.
Daarnaast heeft Suzuki zover ik heb kunnen vinden geen afwijkende maat gebruikt. Sterker nog, zelfs de GSR400 (Japan) heeft 16,5liter. Men heeft gewoon zoveel mogelijk onderdelen hergebruikt.
 
Enigste wat ik kan bedenken is dat je aftermarktet tankdop een diepere hals heeft, zodat je een grotere luchtkamer maakt waar je geen benzine in krijgt omdat de lucht niet weg kan.

Soms hebben die halsen ook een lange en een korte kant,.. toevallig tankdop er verkeerd om opgezet ?

Heb je een foto of link van die aftermarket tankdop ?
Weinig spannends aan de tankdop, doet naar mijn idee weinig mbt tankinhoud.
RC_DD_BLK_GOD_1__56708.1375332084.1280.1280.jpg
 
Zittend tanken en om te betalen afstappen en naar binnen lopen :/


Als ik de tank mudjevol gooi met warm weer, dan stroomt bij de ouwe de benzine uit de tank, over de tere lak.
Bij de nieuwe zijkt het dan via het overloopslangetje op de grond.
Maar oké, liever dit dan voor de 5de keer de vangrail over naar die boer met motorzaagbenzine, Of een 6de jerrycan toevoegen aan mijn verzameling :+
 
Ga eens met een zwak magneetje eens langs de tank, wanneer deze overal plakt maar op een bepaald stuk niet dan zou daar een deuk kunnen zitten gevuld met plamuur.
 
Als ik de tank mudjevol gooi met warm weer, dan stroomt bij de ouwe de benzine uit de tank, over de tere lak.
Bij de nieuwe zijkt het dan via het overloopslangetje op de grond.
Maar oké, liever dit dan voor de 5de keer de vangrail over naar die boer met motorzaagbenzine, Of een 6de jerrycan toevoegen aan mijn verzameling :+
_O- _O-
Prutser :+
 


Is gewoon hilarisch jonge, die gezichten van de tegenwoordige weldoorvoede, nergens gebrek aan en goed geregelde mensen, die echt niet snappen hoe dat tegenwoordig nog kan met al die hightech :}

Een oude barrel uit 88 die zijn tijd qua looks toendertijd al ver vooruit was.
Heb ie geen benzinemeter dan? Nee, alleen een benzinekraan. Motor is in onderhoud geweest en wilde even duftig knallen om te kijken hoe geweldig het liep.
Alleen de motorzaak had de kraan op reserve gezet met proefrijden. Dan draai je met proefrijden en prutprutprut de benzinekraan weer naar normaal, maar dan blijft het prut.

Hilarisch was ook het gezicht van de tankbediendejongen op mijn vraag of ik de jerrycan nog weer kon inleveren, NEE :?
(dat was een zwarte)
 
Oja, nu schiet me het weekeind naar Magdenburg ook weer te binnen.

Ik had de tank van 16 liter s'avonds van te voren volgetankt, en nog even 10 km gereden, omdat het kon.
Het eerstvolgende tankstation in duitsland was nog wel een aardig eindje rijden terwijl we er al 1 gepasseerd waren, nog steeds niets in zicht en ik had de kraan al op reserve gezet en geprobeerd de voorrijder te waarschuwen dat ik moest tanken.
Helaas mislukt omdat er in de groep altijd aardig gegast word en ik durfde het niet aan om met een dienstplunjezak te hard te gaan gassen, omdat die toch nog wel wat wind ving met een kruissnelheid van 160.

Tot mijn schrik begon de motor opeens een beetje te haperen, en het werd snel erger.
Van armoe maar van de linker naar de rechterbaan, want echte snelheid was er niet meer.
Ondertussen reed ik al op de vluchtstrook, gelukkig kwam tijdens het springen en schudden op de motor opeens een tankstation in zicht.
De rest van de homo's waren mij al voorbij gegaan, maar ze waren wel allemaal afgeslagen richting station.
200 meter voor de afrit gaf mijn arme motortje het echt op, de laatste druppel was verbruikt.
Ik wou net beginnen te schelden tegen mijzelf op de rest die mij in de steek hadden gelaten, maar opeens zag ik 3 lopende figuren mijn kant opkomen.
Ze lachten mij uit, maar drukten mij wel de laatste 250 meter tot wel voor de pomp. Waar er met een tevreden gepruttel weer 16,5 liter inging.
 
Is gewoon hilarisch jonge, die gezichten van de tegenwoordige weldoorvoede, nergens gebrek aan en goed geregelde mensen, die echt niet snappen hoe dat tegenwoordig nog kan met al die hightech :}

Een oude barrel uit 88 die zijn tijd qua looks toendertijd al ver vooruit was.
Heb ie geen benzinemeter dan? Nee, alleen een benzinekraan. Motor is in onderhoud geweest en wilde even duftig knallen om te kijken hoe geweldig het liep.
Alleen de motorzaak had de kraan op reserve gezet met proefrijden. Dan draai je met proefrijden en prutprutprut de benzinekraan weer naar normaal, maar dan blijft het prut.

Hilarisch was ook het gezicht van de tankbediendejongen op mijn vraag of ik de jerrycan nog weer kon inleveren, NEE :?
(dat was een zwarte)
Kon je die in het verleden inleveren dan?
Ik laat er nooit op aankomen.
Mij zou het namelijk op het meest achterlijke moment overkomen _O-
 
Kon je die in het verleden inleveren dan?
Ik laat er nooit op aankomen.
Mij zou het namelijk op het meest achterlijke moment overkomen _O-

Nja, de ene keer lig je te slapen, de andere keer rij je in een groep en verrekken ze te stoppen. Weer een andere keer waren we in Belgie op circuit Zolder.
Gaan we weg aan het eind van de dag. Jaaa, zegt Joris, we gaan in Nederland tanken en niet hier in Belgie want de pinpassen doen het hier in Belgie niet.
Ik zeg, heb ie dat wel goed :? Blabla, het zal wel. Anyway zijn we de grens over bij Valkenswaard, rij ikzelf een tankstation voorbij. Even iets te laat gezien, ach keren is ook zoiets, we pakken de volgende wel.

Helaas :')
 
Laatst bewerkt:
Nja, de ene keer lig je te slapen, de andere keer rij je in een groep en verrekken ze te stoppen. Weer een andere keer waren we in Belgie op circuit Zolder.
Gaan we weg aan het eind van de dag. Jaaa, zegt Joris, we gaan in Nederland tanken en niet hier in Belgie want de pinpassen doen het hier in Belgie niet.
Ik zeg, heb ie dat wel goed :? Blabla, het zal wel. Anyway zijn we de grens over bij Valkenswaard, rij ikzelf een tankstation voorbij. Even iets te laat gezien, ach keren is ook zoiets, we pakken de volgende wel.

Helaas :')
_O-
Van je vrienden moet je het hebben :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan