Waarin zit verschil Suzuki 125 GN 100km/u of 80km/u versie?

MartinZaandam

Rookie
27 apr 2016
2
0
Zaandam
Beste lezer.

Ik ben in het bezit van (waarschijnlijk) de enige Suzuki 125 GN in Nederland.

Gegevens;
Bouwjaar 1996, verkocht in Griekenland
sinds 2008 in Nederland, met kenteken MT-PV-77


Motor nummer F401-292514
Frame nummer NF41A-215954

Alle papieren, ook de Griekse, zitten erbij.

Volgens de opgave van Suzuki (internet) zou dit type ongeveer 100km/u lopen maar mijn motor loopt maar max 82km/u

Nu ben ik al aan het zoeken op internet en kom daar een Suzuki 125 GN U (dus met een "U" erbij) en deze versie zou max 80km/u lopen

Nu is mijn vraag, waar zit de aanpassing in het blok, zodat ik kan kijken of dit een 100km/u uitvoering is of de 80km/u? er kan namelijk ook gewoon iets aan de motor mankeren, waardoor hij niet rond de 100km/u komt.

De Griekse papieren zijn moeilijk te lezen, maar ik kom wel de naam Suzuki 125 GN tegen, maar nergens de letter "U"

Zelf had ik al 4 aanpassingen bedacht die de snelheid zou kunnen reduceren, maar om nu alles vooraf los te maken lijkt mij niet handig

Zelf denk ik aan:

verkleiningsring in de uitlaat-spruitstuk (of een kleinere uitlaat-spruitstu)
verkleiningsring in de inlaat-spruitstuk (of een kleinere inlaat-spruitstuk)
kleinere sproeier in de carburateur
andere regelaar in de ontsteking

Is hier iemand die het antwoord weet?, met vriendelijke groeten, Martin
 
Zelf denk ik aan:

verkleiningsring in de uitlaat-spruitstuk (of een kleinere uitlaat-spruitstu)
verkleiningsring in de inlaat-spruitstuk (of een kleinere inlaat-spruitstuk)
kleinere sproeier in de carburateur
andere regelaar in de ontsteking

Is hier iemand die het antwoord weet?, met vriendelijke groeten, Martin
Uitlaatring is tweetakt bromfiets techniek, dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Inlaat restrictie zou kunnen, dat werd voor de Duitse verzekeringslimieten ook gedaan. Heeft Griekenland zo'n restrictie?
Kleinere sproeier kan niet, dan zou hij arm, heet en stuk lopen. Dat zou ik alleen willen geloven als hij uit het hoog gebergte komt.
Ontstekingsrestrictie, zie punt 2, voor de verzekering en andere restricties. Maar om 82 te rijden heb je maar 6kW nodig, wat is dat voor een rare limiet. :?

Ga eerst eens gewoon onderhoud doen. luchtfilter vervangen en kleppen stellen. Goede ketting en afstelling. Als je het met 8,5kW moet doen is elk kleine dingetje van belang.
 
In de zoektocht naar onderdelen voor mijn verzameling Suzuki SP 370 's heb ik iets vergelijkbaars ontdekt.

De world-wide geleverde SP 's (jaren 1978/80) hebben een vermogen van 18,5 kW.
Echter in een paar landen, onder andere in Duitsland en Rusland, zijn SP 's op de markt gebracht met een "gereduceerd" vermogen, namelijk 12,4 kW.
Dit zal ongetwijfeld óók gevolgen hebben gehad voor de topsnelheid.

De 2 varianten SP 's hebben geen aanpassingen in het blok.
De vermogensreductie is bereikt door een andere carburatie.

Het 18,0 kW blok heeft een 32 mm Mikuni carburateur.
Het 12,4 kW blok heeft een 22 mm Bing carburateur.

Mogelijk dat bij jouw Griekse GN 125 óók voor deze vorm (van verschillende carburateurs) is gekozen. Misschien is dit via fotomateriaal (Google afbeeldingen) te achterhalen.
 
Ik ben bang dat je inderdaad teveel denkt in brommertermen.

Ter vergelijking: Een 50PK-uitvoering van de Transalp voor bijvoorbeeld de Duitse markt verschilt qua carburatie op bijna alle punten: alle doorgangen (hoofdsproeier, naald, sproeierzitting, membraan en veer) zijn anders. Naarnaast zijn ook de nokkenassen in die fiets anders; even ombouwen zit er niet in.

Maar om even in de brommertermen te blijven: Kijk eens of het aantal tanden op je voor en achterkettingwiel overeenkomen met wat er op hoort: Het is niet ondenkbaar dat een vorige eigenaar die enkel in de stad reed, 18% topsnelheid wou inleveren voor 18% meer trekkracht.
 
Laatst bewerkt:
Allen,

Ik heb net via Suzuki Nederland bericht gekregen dat dit type nooit in Nederland is ingevoerd en dat zij via mijn gegevens hebben uitgevonden dat dit een type 125 GN R is, modeljaar 1994 en dat deze niet als "U versie" is gemaakt. De 82Km/u is een reële snelheid.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik zet er een nieuwe bougie in, nieuw luchtfilter, olie, klepppen stellen en karren maar.

Groeten, Martin
 
Fijn dat je van Suzuki NL nu zekerheid hebt gekregen.
Altijd weer leuk zo'n speurtochtje naar de "facts" van je motorfiets.
Het wordt dus "rustig aan" met 82 km/u. :]
 
wat voor carb zit erop zo'n fiets? Een CV type, ronde platte deksel bovenop?

Sommige CV carbs worden simpelweg uitgevoerd met een begrenzing in deze deksel, zodat de schuif niet verder omhoog kan.

misschien loont het de moeite te kijken en eventueel uit te wisselen met een andere deksel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan