Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

Op asfalt voor 2.5 en achter 2.6 en offroad voor tussen 1.0 en 1.6 en achter 2.0.
De bandenspanning aanpassen is eenvoudig met een 12V Airman compressor. Deze werkt probleemloos op het 12V canbuscontact van de Tiger (maar niet op een GS).
39729gr.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag Puig touring scherm en SW-motech GPS houder geïnstalleerd.
Ging vlot, minder dan half uur werk.

Nu nog eens tijd vinden om het inrijden te beginnen.
 
Idd, maar ik ga toch maar een extra cursus haarspeldbochten volgen. :-)
Het was een paar keer "net wel". En één keer dacht ik zelfs "net niet" toen een vrachtwagen van wegenwerken achteruit naar de haarspeldbocht reed, er net een tegenligger van de andere kant kwam en ik rond de vrachtauto de bocht rond moest en dan nog eens de tegenligger moest ontwijken. Hoe ik daar ben doorgeraakt weet ik nog altijd niet echt.
En het tweede wat ik geleerd heb: in het vervolg stippel ik mijn tochten zelf voor 100% uit en niet meer deels door een "organisatie".
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag. Bezit een xrx en heb met regelmaat de zijkoffers erop. Licht bepakt zeg ik, laptop en wat klein goed.
Nu zit er dan een lichte trilling aan de voorkant. Rolde ook eens uit zonder handjes aan het stuur (ja, weet dat dat niet mag) en toen wilde het stuur gelijk links rechts om zich heen gaan slaan. Direct stuur maar weer gepakt en weg was de irritatie.
Echter blijft een soort van trilling vanaf de voorkant komen. Moet het nog eens proberen zonder koffers, maar denk enerzijds soms te zwaar aan de achterkant anderzijds?? Iemand idee?
 
Klopt. Bij mij met topkoffer en 170+ begint ze ook te slaan. Probeer je verrvoorspanning eens te verhogen. Stel je balhoofdlager eens na op moment/speling. En Probeer eens de bandenspanning te verhogen cq te verlagen. Maar diverse testritten na elke aanpassing.
 
Hahaha, het slaan had ik al bij 70km/h. Maar het zachtjes, edoch irriterende, gehobbel brengt ook geen vreugde.
Zal eens langs Leusden knallen om ze eens te laten kijken...
Zal ook eens kijken naar weggedrag zonder koffers... tippie aan mezelf :)
 
Idd, maar ik ga toch maar een extra cursus haarspeldbochten volgen. :-)
Het was een paar keer "net wel". En één keer dacht ik zelfs "net niet" toen een vrachtwagen van wegenwerken achteruit naar de haarspeldbocht reed, er net een tegenligger van de andere kant kwam en ik rond de vrachtauto de bocht rond moest en dan nog eens de tegenligger moest ontwijken. Hoe ik daar ben doorgeraakt weet ik nog altijd niet echt.
En het tweede wat ik geleerd heb: in het vervolg stippel ik mijn tochten zelf voor 100% uit en niet meer deels door een "organisatie".


Mooie rit inderdaad.

Heb je de route ook als GPX of GDB bestand beschikbaar?
Door die foto's begint het weer te kriebelen.

Rij je altijd met off-road banden of is dit speciaal voor je trip?

Groet,

Hans
 
De eerste 20.000 km heb ik met de standaard banden gedaan. Deze deden het zeer behoorlijk op asfalt maar waren ongeschikt offroad, zeker op natte ondergrond.Wel zeer slijtvast.
Normaal rij ik nu doorgaans met TKC70 banden omdat die zowel op asfalt als offraod goed tot zeer goed presteren. Alleen in verse modder doen ze het iets minder. Speciaal voor deze trip TKC80 gelegd. Maar dat viel eigenlijk tegen. Presteren zeer goed in de modder maar daar heb ik hoogstens 500 meter van gezien. Op losse stenen en bosgrond doen ze het niet beter dan de 70 en moet je de druk al aflaten beneden de 1.6 om enig gevoel met de ondergrond te behouden. En op asfalt slijten ze als hel. Na 2700 km zijn ze al half op. Zijn er al terug af en hou ze gewoon achter de hand voor als het slecht weer en modder is. Op natte asfalt presteren ze ook slecht in de bochten en op droog asfalt trillen de noppen en maken ze meer lawaai dan de 70.

De terugweg heb ik nog volledig op .gpx. De heenweg en ter plaatse bleken bij thuiskomst "verdwenen" uit de Z340. Waarschijnlijk heeft de terugweg zoveel geheugen gevergd dat hij de rest heeft overschreven.
 
Laatst bewerkt:
Jammer!

Ik rij gewoon op straatbanden (originele RXR banden). Geen probleem denk ik, los van die 500 meter modder?

Mocht je de route nog reconstrueren houd ik me aanbevolen :)
 
De terugroute kan ik je altijd laten geworden. Is ook volledig zonder péage en tolwegen -tunnels zoals hievoor omschreven. De heenroute was maar één dag langs mooie slingwegen over Luxemburg tot in de Vogezen. Gezien ik deze niet zelf had samengesteld en gewoon achterna reed geen flauw benul meer waar ik overal gezeten heb (gewoon rondgekeken naar het landschap). Omdat het slecht weer was de tweede dag (onophoudende gietende regen) gewoon de péage tussen Nancy en Dijon opgereden tot in Lyon en vandaar richting Chambery en door de Fréjustunnel tot in Italië gereden. Denk niet dat iemand daar iets aan heeft. :-)
Die modder was op het offroad gedeelte. De standaard (Pirelli) straatbanden voldoen uitstekend op het asfaltgedeelte. Beter dan de TKC80.
Op asfalt rij ik ook met de standaard waarden voor 2.5 en achter 2.9.
 
Laatst bewerkt:
Beetje aan het doodbloeden dit topic? Dan maar een vraagje van mij:

30hprfd.jpg


Zie foto, op mijn rek zitten van de rubbers, nu nog 3 want ik mis er 1-tje..Hier rust de Topkoffer op, maar op sommige foto's van het rek, zie ik deze rubbers ook niet? Waar kan ik deze krijgen? Of beter alle 3 eraf en zonder gaan rijden, maakt dat verschil ivm stevigheid/duurzaamheid etc?

Thanx!
 
Mijn ervaring is dat het beter is om met alle rubbers in het rek te rijden.
De kans bestaat dat de koffer teveel kan trillen als je zonder deze rubbers gaat rijden waardoor de bevestigingspunten slijten.

o.a. hier te verkrijgen:
GIVI Rubbers Standaard
 
Wat de gek er voor geeft uiteraard. Deze vrprijs geeft wat ruimte voor onderhandeling. Ik denk dat wanneer je er €225 à €250 voor krijgt dat dat prima is.
 
Mijn accu heeft me in de steek gelaten afgelopen weekend. Nu ben ik aan het oriënteren op een nieuwe accu. Ik kan gaan voor de originele ytx-16 accu. Nu zag ik ook de ytx20ch-bs welke prima past in het compartiment.

Wat is de beste keuze? Of wellicht hebben jullie goede ervaringen met bepaalde merk/type accu?
 
Heb een accu besteld van motobatt die hoef je niet te vullen
En is gelijk gebruiksklaar, heb hem nog niet zo lang dus kan je er verder ook niet veel meer over vertellen 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan