Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

Begin juni gaan we,,moto-skooly en ik,een lang weekend naar de vogezen.
De bedoeling is om met onze tigers xrx eens wat offroad te proberen,we hebben beide offroad ervaring.

Oja ivob ,bedankt voor de airman tip!Handig apparaatje wat dan natuurlijk ook meegaat.
 
Die 12V Airman compressor overweeg ik ook.
Heb je die getest Ivo?
Op RAD beweren ze dat die niet werkt met een Tiger 800.
Aan stuur of aan het frame (zadel) inpluggen?
 
Ja getest. Ik gebruik dat altijd als ik van offroad (weinig spanning) terug naar onroad moet.
Via de 12V aansluiting van de Tiger 800 (MY 2014).
MY2014 heeft alleen een plug aan het stuur.
Op een BMW 12V canbus werkt dat idd niet. Dat heeft niets te maken met de airman maar met de onderbreker van de 12V op de BMW-canbus wegens te weinig spanning.
 
Laatst bewerkt:
Leuk die Ardennen challenge, maar zoals jos16 al aangeeft ga ik ook mijn frisse Tiger hier niet aan wagen.

Mijn lichaam heeft al wel genoeg krassen, krijg spontaan zin een oude crosser o.i.d. op te kop te tikken en mee te rijden :)
 

Schitterend.

Ik kan op de weg redelijk meekomen, maar dit is denk ik net teveel voor mij. Ben denk ik te benauwd om veel schade te rijden. :N
De blackbird was hier niet geschikt voor, af en toe een gravelpaadje........ :N

Off Road rijden is dus nieuw voor mij :)

Voor dit doel is een oude crossmotor lekker, maakt niet uit hoe vaak je daarmee omvalt O-)
 
Tiger Hans schreef

Mooie lampen.
Hebben die ook praktisch nog toegevoegde waarde? De tiger heeft redelijke koplampen en ik vraag me af of je er in het donker meer mee ziet.
Je wordt wellicht wel beter gezien natuurlijk.
Met de standaard mistlampen in elk geval wel. Verlichten de weg over de ganse breedte + fiets- en voetpad en geven een veel witter helderder licht dan de koplampen.
 
Laatst bewerkt:
Tiger Hans schreef

Schitterend.

Ik kan op de weg redelijk meekomen, maar dit is denk ik net teveel voor mij. Ben denk ik te benauwd om veel schade te rijden. :N
De blackbird was hier niet geschikt voor, af en toe een gravelpaadje........ :N

Off Road rijden is dus nieuw voor mij :)

Voor dit doel is een oude crossmotor lekker, maakt niet uit hoe vaak je daarmee omvalt O-)

Net het voordeel van deze organisatie. Je krijgt op voorhand de on- en offroad tracks. Afhankelijk van het weer en je kunnen rij je ofwel onroad, offroad of een mix, alleen of in groep(jes).
Heb al erger meegemaakt (inzake organisatie die niet omkeek naar de klanten of hun kunnen).
Ideaal om te beginnen dus (denk ik).
 
Voor alle duidelijkheid: ik heb niets met die organisatie te maken (ook maar viavia tot hun website gekomen) en moet nog ondervinden of hun websitebeloften in werkelijkheid ook zo zijn (heb bij mijn vorige reis met een andere organisatie het tegendeel meegemaakt).
Wat mij vooral (op papier) aanspreekt is de vrijheid en verschillende opties die ze beloven. Ik ben niet zo voor de "grote leider" die voorop rijdt en wiens wil de onverzettelijk wet is en waar de klant niet meer dan een melkkoe is die de hobby van de organisator moet bekostigen.
 
Lijkt mij heel leuk om te doen, met de Tiger (roadie). Maar waarschijnlijk pas volgend jaar. Laat er dan wel nopjes onder leggen.
Nelizzz
 
Met een TKC 70 (geschikt voor road en offroad) en occasioneel de 80 (bij modder) kom je al een heel eind. Rekening mee houden dat je altijd (veel) meer asfalt zal doen dan onverhard. Alleen al de heen/terugweg.
Als je echte noppen nodig hebt heb je eigenlijk ook al een andere motor nodig.
 
Hoe zit het?
Als ik op bijv. motorocassion kijk naar de 2017 tiger 800, dan zitten er bij sommige ( heel lelijke) ronde oranje zijreflectors aan de voorkant. Aan de bevestiging van het voorspatbord gemonteerd.
Ik heb dit ook gezien op de motorbeurs in keulen.
Maar ze hebben dit niet allemaal.
Is dit nu verplicht op alle motoren vanaf 2017? En hebben sommige dealers deze eraf gehaald voor de foto?

Ik ben nl. van plan om dit jaar mijn tiger 800 van 2011 in te gaan ruilen voor een nieuwe maar die lelijke zijreflectors zouden mij daarvan weerhouden.
 
De reflectors zijn onderdeel van de Euro-4 norm. Niet echt tof inderdaad. Net als die dikke uitlaatdemper en waarschuwingsstickers overal. Maar ach, alles is te veranderen toch?
 
Het zou ook idd. het eerste zijn wat eraf ging, maar ik vroeg me af of je er een bekeuring voor zou kunnen krijgen.
Nou ben ik daar in nederland niet zo bang voor, maar in duitsland misschien wel?
Op de tiger sport 1050 is het wat subtieler op voorvorkpoot gemaakt.
Moet ik dan toch die maar kopen, haha. :9~
Keuze voor komend voorjaar zal tussen de 800 en de 1050 gaan. :]
 
Het zou mij niet verbazen dat er ooit nog wel bekeuringen voor worden gegeven, of problemen met de verzekeraar bij een ongeval waar slecht zicht een issue is. Maar denk dat het wel los zou lopen.

In de vorige MotorPlus konden normale rijders testen en vergelijken de 800 versus 1050 versus de 1200 Tiger. Opvallend dat de rijders vooral de 800 en 1200 positief beoordeelde en de 1050 toch met als sport beoordeelde, met name zithouding. Ik vond de 1050 zelf ook niet echt een sport adventure zithouding hebben, meer sport toer. En wat minder modern overkomen.

Het 800 model bj 2015 en 2016 in X uitvoering gebruikt kopen, is dat een optie? Die zullen niet anders rijden als een gloednieuwe 2017, ondanks die Euro4 norm...
 
Ah. Bedankt voor die info. Zal die test eens opzoeken.
het is idd een optie om een 2015 te kopen.
Ik was een beetje gevallen voor de nieuwe kleur mat zilver.
En ach, ik kan altijd ook nog lekker met mijn huidige 800 doorrijden.
Maar altijd leuk om weer eens wat nieuws te rijden.
 
Voor wie zin heeft, of vanavond slecht in slaap komt. Hierbij de officiële regelgeving: L_2013060NL.01005201.xml

Ik kan zo ff snel niets vinden over reflectoren, maar dat zegt sowieso niks over hoe in Nederland of andere EU-landen wordt gehandhaafd.
Volgens mij geldt de Euro 4 norm alleen voor typegoedkeuring en is het niet verboden om achteraf aanpassingen te doen. Maar ik ben geen jurist.
 
Ik heb effe gekeken en bij mij staan er geen reflectoren op.
Is ook iets voor amerika dacht ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan