OsmAnd en OsmAnd+ - Ervaringe met GPX-routes en -tracks

old-scooterfan

MF veteraan
Voor degene die OsmAnd of OsmAnd+ gebruiken :
graag jullie ervaringen en opinie
Paar vraagjes :
- is dit de ideale Android App om GPX-routes en GPX-tracks te rijden en op te nemen ?
- werkt deze app voldoende snel
- zijn er beperkingen inzake routepunten, afstanden, enz. inzake het rijden van GPX-routes of GPX-tracks
Ik gebruik op dit ogenblik Sygic GPS Navigatie waar ik heel tevreden over ben, maar als ik in groep ga rijden met mensen die gebruik maken van GPS Toestellen die met GPX-werken (zoals Garmin Zumo of TomTom 400-410, lijkt het me wel gemakkelijker om op smartphone ook met deze bestanden weg te kunnen.
Is het kaartmateriaal dat OsmAnd gebruikt compatibel met TomTom- of Garmin (HER)-kaarten ?
Is het mogelijk om met OpenStreetmaps in Basecamp te werken die toelaat op identieke routes te rijden vanuit OsmAnd en Garmin Zumo ?
Mvg en dank voor jullie bijdragen. Eddy :Y :} ;)
 
Ja, je kunt OSM kaarten in BaseCamp gebruiken.
Maar als alle andere rijders deze niet gebruiken zul je verschillen in de route krijgen.
Die verschillen zijn er niet, of in ieder geval veeeeel minder, als je allemaal dezelfde kaart gebruikt, dus ook dezelfde releases.

Op zich werkt Osmand prima al is het wel een beetje afhankelijk van je device...
 
Mijn smartphone is een Huawei Ascend P7 met quad-core en nog niet zo oud. Deze laat me veel toe.
Moet ook wel omdat ik soms bij het rijden gebruik maak tegelijkertijd van filmen met de dashcam app, de music app, en mijn sygic gps nagivatie app, en soms neem ik dan ook nog telefoons op. Ik had vroeger een Samsung Advance S dual core, maar die trok het niet meer allemaal. Deze Huawei kan je een beetje vergelijken met de Samsung S6, misschien nog iets sneller. Niet heel recent maar toch nog doenbaar.

Ik zou OsmAnd dan ook gebruiken om tijd uit te sparen met het converteren en controleren van routes om samen te rijden met mensen die GPX gebruiken.
Of zijn er nog betere alternatieven dan OsmAnd voro het rijden en opnemen van GPX routes en tracks ?
 
Lekker oud topic dan 🤔🕺🏿

Ik heb net 220 km genavigeerd met Osmand, de vorige dagen is het mij niet opgevallen, maar vandaag werd ik tot 3 keer toe door een onnozel dorp geleid ipv de rondweg. Nog erger was dat ik de N88 afgestuurd werd ( gestreept aangegeven dus Osmand dacht misschien dat de weg nog niet af was en 15 km later kon ik terug de N88 op , de weg waar ik op reed was ook de N88 .
Enige wat ik kan bedenken is dat ik ' economische route ' uit heb staan.
Als iemand iets weet, graag citeren anders merk ik de reactie niet.
Bvd 🍹🌮🕺🏿
 
Als je van te voren een GPX track hebt gemaakt (bv in BaseCamp) dan ligt die route vast en zal OSMAND je de instructies geven zoals de track loopt.
Ik gebruik OSMand veel op de fiets en dan is die echt ideaal.
Gesproken route aanwijzingen heb ik dan uit staan, want er zit alleen een Engelse TTS licentie in het programma en die geeft nog wel eens rare instructies links moet dan rechts zijn of zo. (kan een fout zijn met Noord Boven c.q. koers boven als je dan naar het zuiden rijdt)
OSMAND is op een Samsung S9 wel een accuvreter, dus heb ik een laadkabeltje naar een powerbank en op de motor een 5V USB aansluiting.

Het mooie van OSMAND is dat je met een doorlopend abonnement (iets van 6,95 per jaar) altijd de laatste Open Street Map kaarten kunt laden en dat ze ook vectorized zijn, dus kun je onbeperkt inzoomen met behoud details en ook offline te gebruiken als je geen mobiel dataverkeer (roaming in niet Europees land bv) wilt.

Gewoon navigeren met OSMAND gaat ook redelijk goed. De zoekfunctie naar adressen is redelijk goed.
 
Als je van te voren een GPX track hebt gemaakt (bv in BaseCamp) dan ligt die route vast en zal OSMAND je de instructies geven zoals de track loopt.
Ik gebruik OSMand veel op de fiets en dan is die echt ideaal.
Gesproken route aanwijzingen heb ik dan uit staan, want er zit alleen een Engelse TTS licentie in het programma en die geeft nog wel eens rare instructies links moet dan rechts zijn of zo. (kan een fout zijn met Noord Boven c.q. koers boven als je dan naar het zuiden rijdt)
OSMAND is op een Samsung S9 wel een accuvreter, dus heb ik een laadkabeltje naar een powerbank en op de motor een 5V USB aansluiting.

Het mooie van OSMAND is dat je met een doorlopend abonnement (iets van 6,95 per jaar) altijd de laatste Open Street Map kaarten kunt laden en dat ze ook vectorized zijn, dus kun je onbeperkt inzoomen met behoud details en ook offline te gebruiken als je geen mobiel dataverkeer (roaming in niet Europees land bv) wilt.

Gewoon navigeren met OSMAND gaat ook redelijk goed. De zoekfunctie naar adressen is redelijk goed.
Het viel mij die dag op en vandaag ook, na 120 meter herberekenen, standaard instelling, pakte hij vandaag ook de ringweg. Maar kan, voor zover ik gevonden heb, alleen kiezen voor ' economische route ' .
Misschien maar een keer proberen maar zou juist verwachten dat hij je dan juist zo rechtstreeks mogelijk stuurt.
En als het qua berekening ook echt zowel sneller als korter is, tja 😑 . Dan is het meer het gevoel of gemak dat je geen vluchtheuvels en verkeerslichten krijgt.
 
Ik heb OSMAnd+ van mijn Iphone verwijderd, omdat een lange route berekenen oneindig lang duurde.
Als het al lukte, en ik week van de route af (tanken, hapje eten, of een wegafsluiting), begon het drama van voor af aan.
Voorheen op mijn Samsung nooit problemen mee gehad.

De helpdesk heeft ook geen verklaring hiervoor, behalve dat ze meteen al terughoudend zijn om een bug te erkennen.

Hebben jullie ervaring met OSMAnd op Iphone?
 
Laatst weer eens met Osmand een bestaande gpx route gereden. Viel mij ook op dat Osmand zo traag met herberekenen was. Zolang je de route netjes volgt, gaat het wel. Met Maps of Kurviger heb ik daar nooit last van. Osmand is bij mij ook weleens helemaal van het pad af geweest. Door wat wegopbrekingen moesten we zelf een omweg zien te vinden. Geen probleem natuurlijk, maar Osmand stopte helemaal met herberekenen en crashte keer op keer.
Ik rijd meestal met een Kurviger route, maar een bestaande gpx route in Kurviger gaat niet altijd goed. Dan gebruik ik Osmand.
Gebruik een Samsung S10.
 
Terug
Bovenaan Onderaan