Motor start niet. Xj600

Rinie93

Rookie
19 apr 2016
6
0
Best
Hallo,

Recent liep mijn XJ600 nog, heb vandaag de spanningsregelaar los gemaakt. Daarna weer netjes teruggezet. Maar sinds ik dit heb gedaan start de motor niet meer, koplamp etc. werkt goed en accu is goed. Alleen startmotor hoor ik niet. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Idee was om de spanningsregelaar ergens anders te plaatsen.

Groet
 
Heb dus verschillende punten doorgelopen, zekeringen zijn prima. Alles zat aangesloten zoals daarvoor, ben bezig om de motor om te bouwen naar een scrambler dus achterlicht, voorlicht en dashboard etc. is niet aangesloten en deze contacten hangen los (kan geen probleem zijn lijkt me). Motor staat in zijn neutraal op de bok, startknop staat goed. Benzinekraan open etc. Enig punt is dat het remvloeistof potje leeg is, compleet leeg. Zit hier een onderbreker op toevallig? Want startmotor geeft hoor je totaal niet.
 
Er zit geen onderbreker op die het niveau van de remvloeistof controleert. Het kan heel goed aan de startmotor liggen. Je hoort de startmotor helemaal niet ronddraaien ? Hoor je nog wat geklapper als je probeert te starten ? Dan is dat het startrelais wat je hoort, en dat kan duiden op een slechte accu.
Als je de startmotor helemaal niet hoort ronddraaien, kun je eerst controleren of de startmotor wel 12 Volt spanning krijgt als je de startknop indrukt. Als dat niet zo is, controleer dan eens goed de kabelboom en stekkers op corrosie en slechte verbinding,
Als je wel 12 Volt meet op de startmotor als je de startknop in drukt, en de startmotor draait niet, dan ligt het aan de startmotor. Deze kun je zelf reviseren als je een beetje handig bent.

De koolborstels van de startmotor kunnen versleten zijn, deze kun je nieuw kopen en dan vervangen. Wat ook een oorzaak kan zijn is dat het anker van de startmotor teveel stroom trekt bij het starten doordat binnenin de startmotor alles vervuild is met ferriet poeder. Dit kun je schoonmaken met ontvetter en een katoenen lap. En daarna nog even goed uitborstelen en nogmaals met een katoenen lap goed schoonmaken. Dan met contactspray een katoenen lap iets insprayen en daarme de binnenkant, en vooral de lamellen van de startmotor (die segmenten waar de koolborstels langsgaan) ook hiermee goed afvegen.

Dan weer in elkaar zetten en zou het weer moeten werken (ik ga er dan even vanuit dat de spoel niet defect is).
 
Weet je zeker dat je zekeringkast nog goed is? Ik heb het zelf wel eens gehad dat de zekeringen nog goed waren, maar dat de aansluitingen niet meer goed waren waardoor hij alsnog geen stroom door gaf.

Er zit een grote hoofdzekering bij de

Massapunten nog eens controleren, als je dingen aan de motor los gehaald hebt zou het kunnen dat er mogelijk één is losgegaan.
Verder willen ze nog wel eens een storing geven op stekkerverbindingen. Aangezien je de koplamp los hebt gehaald heb je alle stekkerverbindingen uit die lamp moeten halen, mogelijk is er daar ook nog iets misgegaan, een gecorrodeerde verbinding kan al een vreemde storing teweeg brengen.

Wanneer was het laatste moment dat je motor het nog deed? Was dat voor je alle verbindingen aan de voorkant los gehaald hebt? Anders nog eens stuk voor stuk de stekkers terugsteken zou kunnen helpen.
 
Allereerst bedankt! Heb alles gemeten en er is nergens geen sluiting, startmotor, relais etc. alles zit aangesloten en op spanning. Toen ik met de motor heb gereden, nu 2 weken geleden waren de kabels ook open dus ga er nu vanuit dat het aan de startmotor moet liggen. Gebeurt het vaker dat een startmotor zonder enige geluid, indicatie het begeeft? Laatste keer startte de motor zonder problemen en opeens zou de startmotor het begeven hebben.
 
Of je hebt een probleem met de massaverbinding. Had je gecheckt of de + aansluiting van de startmotor wel 12V krijgt als je de motor probeert te starten ?
Zie hierboven. Haal de startmotor eens eruit en check de koolborstels of die niet versleten zijn. Dat zou ik als eerste doen.

En verder goed de stekkers inde buurt van startmotor / accu / spanningsregelaar controleren op corrosie of vervuilde stekkers. Vaak zit hier een storing in vanwege slecht of geen onderhoud.

Startrelais ook gecontroleerd ? Of die niet blijft hangen. Kan door vocht of andere oorzaak slecht werken. Dan doet de startmotor het ook niet.
 
Laatst bewerkt:
@Peterboom Startmotor doet het wanneer ik de 2 hoofdpolen tegen elkaar doe! Dus met de startmotor is niks mis, fout zit em dus in de startrelais? Zat inderdaad wat carrosie op de boutjes van de startrelais, dit opgeschuurd te hebben maakt verder niks uit dus een nieuwe startrelais is de oplossing?
 
@Peterboom Startmotor doet het wanneer ik de 2 hoofdpolen tegen elkaar doe! Dus met de startmotor is niks mis, fout zit em dus in de startrelais? Zat inderdaad wat carrosie op de boutjes van de startrelais, dit opgeschuurd te hebben maakt verder niks uit dus een nieuwe startrelais is de oplossing?
Eerst controleren of het signaaltje van de startknop goed bij het relais aan komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan