Olielekkage en rook uitlaat Kawasaki ZX-6R 1998

Kawa-Robert

MF veteraan
2 mrt 2005
1.082
0
Goedenavond,

De kleppen van mijn motor zijn pas gesteld, na het kleppen stellen heb ik olielekkage.
Een beetje olie komt linksboven bij de kleppendekselpakking, maar ook uit een gaatje aan de zijkant van het blok (vlakbij de uitlaat). Het lijkt niet heel veel, maar ik had het juist schoongemaakt, er lekt genoeg om naar de grond te druppelen.

full


Nu heb ik in dit topic gevonden dat dat gaatje mogelijk het afwateringsgaatje is voor de bougie, en dat het dus een lekkage bij klepdekselpakking naar de bougie is, en dat er via dat gaatje uitkomt?
Topic: Olie lekkage R1 2003

Naast het kleppen stellen is ook wat olie bijgevuld. Thuis kwam ik erachter dat er iets te fanatiek is gevuld tot flink boven maximum. Ik heb 300ml olie afgetapt en niveau staat nu weer goed.
Nu komt er bij gas geven op hogere toeren (bij stilstand) een flinke blauwe rookpluim uit de uitlaat, dit was eerst niet zo. Heeft dit te maken met de olielekkage of met teveel olie (luchtfilter vol olie?).

Ik breng de motor sowieso terug naar de garage, maar ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben?

Robert
 
Teveel olie kan voor overdruk zorgen in het blok en dan wordt het her en der door keerringen en pakkingen geperst. Ook kan er dan via de carterventilatie olie in het luchtfilter komen, met blauwe rook als gevolg. Dat er olie uit het afwateringsgaatje stroomt, betekent inderdaad, dat de pakking niet goed zit en lekt. Teruggaan dus.
 
Het gaatje komt uit bij de bougie. Heeft als functie water welke langs de bougiedop kan lekken af te voeren. Er is een pakking van het kleppendeksel niet goed geplaatst. Daarom heb je olie lekkage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan