Een Spook Honda SP2

WicherSP2

Rookie
30 apr 2016
4
0
Tilburg
Beste mensen,

Er gebeurd iets raars met mijn Honda VTR 1000 SP2 uit 2003. Nu hoopte ik op een beetje hulp aangezien ik even niet meer weet waar ik het moet zoeken.

Wat is er aan de hand: Als ik de motor start en in z'n vrij laat staan dan geeft de KM teller een snelheid aan van een paar km p/u. Ondanks dat de fiets stilstaat. Zodra ik gas geef dan gaat de snelheid op mijn display naar een km of 30 p/u. Laat ik het gas los dan zakt hij weer tot ongeveer 10 km p/u. Ook als ik de motor b.v. in de eerste versnelling zet veranderd er niets.

Wat heb ik al gedaan: Ik heb alle stekkers los gehad en de contacten in deze stekkers schoon gemaakt. Ik heb de magnetische sensor (rechts achter op het blok) vervangen voor een nieuwe. Helaas blijft het probleem hetzelfde. Zodra ik de genoemde sensor los trek maar in het blok laat zitten gaat de teller naar 0 km p/u. Als ik daarna de "oude" sensor (waarvan ik dacht dat hij stuk was) op de kabel druk en gewoon los laat hangen dan blijft de km teller op 0 km p/u staan.

Het lijkt dus alsof er iets in het blok niet goed zit. Of is dat een verkeerde aanname?

Ik hoop dat er iemand is die hiervan misschien meer weet of suggesties heeft om een diagnose te kunnen stellen.

Bedankt alvast!

Grtz Wicher
 
Misschien heel stom hoor, maar is het naaldje niet gewoon versprongen? Met andere woorden, wat is de daadwerkelijke snelheid als je rijdt? Even meten met een andere motor of beter nog met GPS.
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat de mgnetische sensor geaard moet zijn aan het blok?
Blokbouten verroest en dus geen aarde? Zonder aarde gaan elektrische componenten vaak heel vaag doen.

Ik ben ook geneigd om het in deze richting te zoeken. Geen goede aarding of ergens lekspanning/kortsluiting in het circuit. Meten is dan weten.
 
Laatst bewerkt:
Wat Boevie zegt,
alle massa's controleren, onder het kuipwerk van het kontje zit er ook nog een gemonteerd aan het subframe.

Anders zou je menen dat het signaal ergens anders door beïnvloed wordt, ik zou alleen ff niet weten door welk signaal.
ik denk dat je dingen moet proberen, licht aan, licht uit, knippers aan/uit, claxon, etc. , eventueel de zekeringen er 1 voor 1 uit.
Misschien dat er dan ergens de teller op reageert.
 
maxresdefault.jpg


ben je al wezen rijden en zo ja wat doet je km teller dan aangeven ?

als die niks aangeeft of hetzelfde als je stilstaat kan er een defect zijn.

als die wel wat aangeeft maar continue die 10 of 30 km teveel, is het een ijkingsprobleem/afwijking.
die dat dat niet door een defect sensor kan komen, maar dat lijkt me schelen met zoeken.

heb je het electrische schema bij de hand zodat je kan kijken welke onderdelen hierop van invloed kunnen zijn ?
 
Laatst bewerkt:
:^ maar het is wel een check die de teller maakt bij het aanzetten van het contact, ook daaruit kan je dingen opmaken.
tenminste bij een naald die naar uiterst rechts en terug gaat weet je dat de aansturing daarvan werkt ;)
 
slechte aarding en toch zou de startmotor en ontsteking goed werken ?

nah ...


De startmotor maakt aarde via het blok, er gaat maar 1 kabel heen en dat is de +.
Hoe en waar de ontsteking geaard is weet ik niet, ik weet iig wel dat er vanaf de accu een (dikke) massa net naast de snelheids-sensor en aan het subframe zit.(2 dunne)

Edit; kleine moeite dus om deze even te bekijken.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor alle reacties! Ik heb een digitale meter zoals op het plaatje hierboven. Als ik het contact aan zet dan lijkt alles normaal. toerenteller slaat uit en de snelheidsmeter geeft even aan 299 km/u.

Zojuist nog even gaan kijken bij de motor. Ik heb alle massa's los gehad en opnieuw aangesloten, zelfde probleem. Ik heb de sensor er ook nog eens uitgehad en met mn vinger in het blok gevoeld. ik voel een tandwiel die ik met de hand soepel kan bewegen.

ik heb nu de massa van de accu losgekoppeld en laat het een nachtje zo staan.

heb trouwens nog wel iets raars gemerkt, zodra ik de koppeling in knijp gaat de teller naar 0 km/u. als ik dag gas geef gaat hij wel weer omhoog...

kan het zijn dat het tandwiel waarvan de sensor de snelheid afmeet misschien kapot is ofzo..?

rare is ook als ik rij dan geeft hij soms wel de juiste snelheid aan..

iemand nog ideeën?

Thanks
 
Net even opgezocht voor je en het type sensor waar we over praten is als het goede is deze. een veel gebruikte Hall sensor. Een sensor die een blokspanning creëert die door je ecu omgezet wordt naar een signaal waar je dashboard iets mee kan. Even inlezen/kijken op youtube is handig.

Deze specifieke sensor heeft 3 draden dus een plus en signaal en een massa draad. Het signaal zelf is zonder scope lastig te meten en is met het vervangen van de sensor ook niet de fout gebleken. Dan blijft het meten van de voeding spanning, een goede massa en de afstand van de sensor tot het tandwiel over. De constante spanning naar de sensor moet 5v volt zijn. De massa is doorgaans de zwarte draad. Zorgen dat deze verbinding goed is is inderdaad belangrijk anders krijg je hele vreemde signalen. De afstand tot het tandwiel is in principe ook een vast gegeven en zou niet zomaar moeten veranderen. Wanneer deze sensoren als abs sensor gebruikt worden is de afstand van de sensor nog te bepalen met dunne shims die tussen sensor en wiel gemonteerd worden om de afstand te vergroten of verkleinen. Mocht om wat voor rede dan ook de tandwiel positie verplaatst zijn of een tand beschadigd zijn(onwaarschijnlijk; zeker bij honda maar niet onmogelijk) Dan kan dit dus het signaal ook veranderen.

Kloppen alle bovenstaande gegeven punten dan kan het ook nog zijn dat ofwel de ecu dan wel het dashboard het signaal niet goed weet om te zetten en het probleem daar gezocht moet worden.

Zoals het probleem zich laat horen klinkt het inderdaad als een massa probleem. En voor al het bovenstaande geld, meten is weten!
 
Net even opgezocht voor je en het type sensor waar we over praten is als het goede is deze. een veel gebruikte Hall sensor. Een sensor die een blokspanning creëert die door je ecu omgezet wordt naar een signaal waar je dashboard iets mee kan. Even inlezen/kijken op youtube is handig.

Deze specifieke sensor heeft 3 draden dus een plus en signaal en een massa draad. Het signaal zelf is zonder scope lastig te meten en is met het vervangen van de sensor ook niet de fout gebleken. Dan blijft het meten van de voeding spanning, een goede massa en de afstand van de sensor tot het tandwiel over. De constante spanning naar de sensor moet 5v volt zijn. De massa is doorgaans de zwarte draad. Zorgen dat deze verbinding goed is is inderdaad belangrijk anders krijg je hele vreemde signalen. De afstand tot het tandwiel is in principe ook een vast gegeven en zou niet zomaar moeten veranderen. Wanneer deze sensoren als abs sensor gebruikt worden is de afstand van de sensor nog te bepalen met dunne shims die tussen sensor en wiel gemonteerd worden om de afstand te vergroten of verkleinen. Mocht om wat voor rede dan ook de tandwiel positie verplaatst zijn of een tand beschadigd zijn(onwaarschijnlijk; zeker bij honda maar niet onmogelijk) Dan kan dit dus het signaal ook veranderen.

Kloppen alle bovenstaande gegeven punten dan kan het ook nog zijn dat ofwel de ecu dan wel het dashboard het signaal niet goed weet om te zetten en het probleem daar gezocht moet worden.

Zoals het probleem zich laat horen klinkt het inderdaad als een massa probleem. En voor al het bovenstaande geld, meten is weten!

Thanks, ik ga morgen (op m'n verjaardag _O- ) weer zoeken ik laat weten wat mijn bevindingen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan