welke stekker voor aansluiten trekhaak

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Ik heb voor mijn motor een trekhaak gekocht welke nu aangesloten moet worden op de bestaande bedrading.
aangezien hij er af gaat als hij niet gebruikt word moet ik met een stekkertje gaan werken.
Een manier is kroonsteentjes gebruiken maar dat gaat niet gebeuren.
Dus de vraag: hóe heet een autobedrading stekker waarmee ik de huidige bedrading kan splitsen naar dubbele bedrading?
Als ik dan mijn trekhaak monteer ik alleen nog maar de stekker in de bedrading hoef te steken.
Bedankt
 
Nee dan heb ik niet goed uitgelegd of jij hebt het niet goed begrepen. ;)
Die 7 polige heb ik uiteraard maar die moet op de bestaande bedrading.
Maar die bestaande bedrading zal moeten worden aangepast.
De huidige bedrading loopt naar de achterkant van de motor, gaat over in een stekker en dan loopt het door naar je verlichting.
Nu kan ik daar een amp superseal tussen zetten maar dan blijft het 1 kabel.
Dus ik heb een stekker nodig waarbij bijvoorbeeld de kabel van de remlicht in gaat en er 2 uitkomen, 1 voor het originele remlicht en 1 voor naar de stekker van de aanhanger.

Soort van scotch locks, maar dan wel kwalitatief en het liefst in een multistekker zodat ik maar 1 stekker heb ipv een losse stekker voor alle kabels.
 
Ik heb dat gewoon gedaan met een setje losse (passend op de originele) stekkers, soldeerbout&tin en krimpkous. Als ik straks mijn trekhaak er weer op zet steek ik de verlichting tussen de originele kabelboom.

35190n8.jpg


Let niet op de draden met label, ik had ff geen andere kleur liggen :+

Ik kan je trouwens van harte een 13 polige stekker aanraden, werkt zoveel fijner dan zo'n 7 polig kreng. Altijd gekut met erin en eruit halen terwijl je de 13 polige stekker er soepeltjes in draait. Daarbij zit hij ook nog veel steviger. Voor mij was dat extra van belang omdat de doos onafgeveerd op de achterbrug zit. Wel een hoop loze pinnen maar goed wie let daar op. Voor mij nooit meer 7 polig.
 
Laatst bewerkt:
Voor in de auto heb ik de draden voor de aansluiting stroom van de trekhaak gesplitst mbv enkele stuks: "quick splice wire connector"

In de kofferbak vd auto is het droog, maar in vochtige omgeving heb je nog wel eens storing door corrosie.

voorbeeld connector:
50 STKS SCOTCH LOCK QUICK SPLICE WIRE CONNECTOREN 10 22 AWG Connector gratis verzending in 50 STKS SCOTCH LOCK QUICK SPLICE WIRE CONNECTOREN 10-22 AWG Connector gratis verzending van terminals op AliExpress.com | Alibaba Groep


WHAAAAAA :X
 
Ik denk dat ik het ook maar zo ga doen kapitein.
Bedankt voor de uitleg.

Vwb die splice connectors, die zijn van hetzelfde kaliber(misschien zelfs nog slechter) als kroonsteentjes en die komen absoluut niet op mijn motor.
Die zijn niet alleen amateuristisch, maar als ik dit soort verbindingen op welk voertuig dan ook zie heb ik direct twijfels over de rest van de aanpassingen ca onderhoud van het voertuig.

Maar toch bedankt voor het meedenken :)
 
Voor in de auto heb ik de draden voor de aansluiting stroom van de trekhaak gesplitst mbv enkele stuks: "quick splice wire connector"

In de kofferbak vd auto is het droog, maar in vochtige omgeving heb je nog wel eens storing door corrosie.

voorbeeld connector:
50 STKS SCOTCH LOCK QUICK SPLICE WIRE CONNECTOREN 10 22 AWG Connector gratis verzending in 50 STKS SCOTCH LOCK QUICK SPLICE WIRE CONNECTOREN 10-22 AWG Connector gratis verzending van terminals op AliExpress.com | Alibaba Groep
Dat zijn de allerslechtste en onbetrouwbaarste aansluitingen die er ooit gemaakt zijn.
 
Ik denk dat ik het ook maar zo ga doen kapitein.
Bedankt voor de uitleg.

Vwb die splice connectors, die zijn van hetzelfde kaliber(misschien zelfs nog slechter) als kroonsteentjes en die komen absoluut niet op mijn motor.
Die zijn niet alleen amateuristisch, maar als ik dit soort verbindingen op welk voertuig dan ook zie heb ik direct twijfels over de rest van de aanpassingen ca onderhoud van het voertuig.

Maar toch bedankt voor het meedenken :)
:^
 

Mag ik zeggen dat ik de vraag niet helemaal snap?

Stekers én contra stekers hebben een "pin-out" welke redelijk goed vast gelegd is in een standaard. Of je nou een 13 Pins of een 7 Pins steker gebruikt...... Als de pin-out goed is dan wérkt alles zoals bedoelt, tóch?
 
Laatst bewerkt:
Dat mag je zeker zeggen.
Aan de achterzijde van de motor heb je een aantal draden.
rem licht, achterlicht, massa en knipperlichten.
naar elke lamp loopt 1 draadje.
maar aangezien ik nu een trekhaak heb moeten er 2 draadjes naar achter(1 voor elke lamp op de motor en 1 op de aanhanger).
Ik moet dus elke draad splitsen om die dubbele bedrading te krijgen.
aangezien ik de trekhaak alleen wil monteren als hij daadwerkelijk gebruikt gaat worden wil ik met een stekker werken.
en ik hoop eigenlijk dat er een stekker bestaat waarbij die 5 al bestaande kabels in gaan en er 10 uitkomen(van elke dus 1 dubbele).
maar dat zal wel niet.
Dus zal ik moeten gaan solderen om een originele look te behouden.
 
Dat mag je zeker zeggen.
Aan de achterzijde van de motor heb je een aantal draden.
rem licht, achterlicht, massa en knipperlichten.
naar elke lamp loopt 1 draadje.
maar aangezien ik nu een trekhaak heb moeten er 2 draadjes naar achter(1 voor elke lamp op de motor en 1 op de aanhanger).
Ik moet dus elke draad splitsen om die dubbele bedrading te krijgen.
aangezien ik de trekhaak alleen wil monteren als hij daadwerkelijk gebruikt gaat worden wil ik met een stekker werken.
en ik hoop eigenlijk dat er een stekker bestaat waarbij die 5 al bestaande kabels in gaan en er 10 uitkomen(van elke dus 1 dubbele).
maar dat zal wel niet.
Dus zal ik moeten gaan solderen om een originele look te behouden.
Dat moet je doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan