Van glanzend carbon mat carbon maken

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Beste forummers,

Ik zit met het volgende. Ik heb een Ducati monster waar af fabriek al een aantal carbon onderdelen op zitten. Dit is een beetje half glanzend, maar niet heel erg.

Wanneer ik nu carbon onderdelen toe wil voegen, kan ik kiezen tussen of hoogglans, of mat. Beiden gaan erg afsteken tegen hetgeen reeds op de motor aanwezig is.

Ik heb 1 onderdeel in zowel Glans als Mat, en mat ziet er imo beter uit.
Kan ik nu de reeds gemonteerde onderdelen ook mat maken?

Iemand een idee hoe dit werkt? Welke soort van lak er dan overheen gaat? Iemand misschien bekend met een bedrijf welke dit soort dingen doet?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 
Ik ben geen spuitert of lak-expert, maar zou matte blanke lak niet al voldoende zijn?

OF misschien ff vragen in het 'alles over spuitwerk' topic.
 
Ik ben geen spuitert of lak-expert, maar zou matte blanke lak niet al voldoende zijn?

OF misschien ff vragen in het 'alles over spuitwerk' topic.

Ja ik verwacht ook dat het idd met het soort lak te maken heeft. Maar ben ook erg benieuwd naar hoe ver de spullen geschuurd moeten worden etc.. Of dit tot op het carbon moet. Of het carbon hierna nog gepolijst moet worden etc..

Thnx iig ;)
 
Beste forummers,

Ik zit met het volgende. Ik heb een Ducati monster waar af fabriek al een aantal carbon onderdelen op zitten. Dit is een beetje half glanzend, maar niet heel erg.

Wanneer ik nu carbon onderdelen toe wil voegen, kan ik kiezen tussen of hoogglans, of mat. Beiden gaan erg afsteken tegen hetgeen reeds op de motor aanwezig is.

Ik heb 1 onderdeel in zowel Glans als Mat, en mat ziet er imo beter uit.
Kan ik nu de reeds gemonteerde onderdelen ook mat maken?

Iemand een idee hoe dit werkt? Welke soort van lak er dan overheen gaat? Iemand misschien bekend met een bedrijf welke dit soort dingen doet?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Carbon van mij heb ik ook mat laten spuiten.Wel door een pro.
 
;)
full
 
Ik spuit mijn zelfgemaakte carbon delen ook. En wel met 2K blanke lak uit spuitbus.
Als je dit niet doet zal het door uv gelig uitslaan en dat is natuurlijk niet de bedoeling bij optische verfraaing. Optisch carbon is altijd behandeld om die reden. (race carbon ook wel eens niet)

Carbon kan je licht opschuren met bv korrel 1200 of 2000. Dan spuiten met 2K lak. Kan je met een goede spuitbus makkelijk zelf als je weleens gespoten hebt. (Spraymax heeft 2K hoogglans, zijdeglans en mat lak in spuitbus)
 
Ik spuit mijn zelfgemaakte carbon delen ook. En wel met 2K blanke lak uit spuitbus.
Als je dit niet doet zal het door uv gelig uitslaan en dat is natuurlijk niet de bedoeling bij optische verfraaing. Optisch carbon is altijd behandeld om die reden. (race carbon ook wel eens niet)

Carbon kan je licht opschuren met bv korrel 1200 of 2000. Dan spuiten met 2K lak. Kan je met een goede spuitbus makkelijk zelf als je weleens gespoten hebt. (Spraymax heeft 2K hoogglans, zijdeglans en mat lak in spuitbus)

Bedankt voor je antwoord. Maar kan ik dus de blanke lak die er nu op zit er gewoon af schuren, het carbon opschuren met 2000 en er dan een matte lak laag op laten zetten, of zelf doen. Heb al wel het nodige gespoten. Werkt die 2K ook goed voor de demperts?

Het kan vast niet gestraald worden of iets dergelijks? Met name de belt covers zitten een hoop hoekjes enzo in.

Alvast bedankt!
 
Foto'tje van de fiets in kwestie.

Je ziet bevoorbeeld dat het hitteschild op de uitlaatbochten donkerder is en meer glanst dan het overige carbon. Mijn aanname (stom) was dan ook dat het overige carbon mat was, en het hitteschild glans. Dus ik een matte besteld, maar ook dat komt niet echt overeen. Ik vind het wel mooier. Dus nu moet alles er dan maar aan gaan geloven, als het niet te lastig is allemaal.
Maarja, het zijn best wat onderdelen, voorspatbord, riem deksels, uitlaatdempers en nog wat klein spul

13103415_1014448768632744_8438196412478993837_n.jpg
 
Bedankt voor je antwoord. Maar kan ik dus de blanke lak die er nu op zit er gewoon af schuren, het carbon opschuren met 2000 en er dan een matte lak laag op laten zetten, of zelf doen. Heb al wel het nodige gespoten. Werkt die 2K ook goed voor de demperts?

Het kan vast niet gestraald worden of iets dergelijks? Met name de belt covers zitten een hoop hoekjes enzo in.

Alvast bedankt!

Als de delen geen krassen hebben, schuur je de delen met heel fijn schuurpapier mat, zodat de nieuwe laklaag goed hecht en klaar. Niet er af proberen te schuren, dat kost je je carbon. Wel eerst ontvetten en dan pas schuren.
 
Als de delen geen krassen hebben, schuur je de delen met heel fijn schuurpapier mat, zodat de nieuwe laklaag goed hecht en klaar. Niet er af proberen te schuren, dat kost je je carbon. Wel eerst ontvetten en dan pas schuren.

Het juiste antwoord.
(ook als er wel een kras in zit zou ik niet de beschermingslaag eraf schuren. Als je het carbon raakt met schuurpapier dan wordt het lastig het weer netjes te krijgen.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan