RSV Mille ratel uit blok, niet meer in neutraal te krijgen

Sender

MF veteraan
23 jan 2011
7.435
495
Noord-Holland
Hoi MF'ers,

Heb onlangs een leuke Aprilia RSV Mille uit '00 gekocht om mee op het circuit te rijden.

Fiets ziet er tiptop uit voor zijn leeftijd.

Nu kwam ik er achter tijdens een rondje rijden dat hij hapert bij hoge toerentallen. Onderin en stationair loopt hij perfect, maarbals je vol gas geeft valt hij bij 7000 toeren stil en dan pakt hij weer op, valt weer stil en pakt weer op etc.
Dit heb ik tijdens het proefritje en de rit naar huis niet gemerkt. Hij heeft het ook niet als hij in zn vrij staat en je geeft dan gas.
Het is net alsof je het gas opeens los laat of dat de onsteking wordt uitgeschakeld en aan weer aan.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Heb de luchtfilterbox gecheckt en gekeken of er slangen loszaten oid, maar niks vreemds gezien.
 
Laatst bewerkt:
Graag wat meer details van de motor?
Originele uitlaat of ander systeem of alleen demper. Is de eprom aangepast etc.
RSV heeft wel een andere eprom nodig bij een andere uitlaat.
Als je op het circuit gaat rijden is het wellicht handig om een power commander te plaatsen.
 
Graag wat meer details van de motor?
Originele uitlaat of ander systeem of alleen demper. Is de eprom aangepast etc.
RSV heeft wel een andere eprom nodig bij een andere uitlaat.
Als je op het circuit gaat rijden is het wellicht handig om een power commander te plaatsen.

Ik denk dat het niet zo zeer het mengesel betreft, maar de aanvoer van bezine vanuit de tank. Verstopt filter, haperende brandstofpomp, tank ontluchting.

Bovenstaand verhaal van davetm moet je ook opvolgen mocht er hier aan daar wat aan gepast zijn.
 
:^ eerste gok lijkt me inderdaad brandstof toevoer. Zou eerst het brandstof filter even bekijken, mocht dat het niet zijn zou ik de pomp zelf even testen (of ie genoeg pompt maar ook of de druk hoog genoeg is)
 
Dank voor de reacties.
Zal snel even de brandstoftoevoer controleren.

Het is overigens een Mille uit 2000, volledig standaard, dus standaard uitlaat en luchfilter.
Zag wel de dat de inlaat restrictor eruit was, maar zal idd eerst de brandstoftoevoer checken.
 
Brandstoftoevoer verwacht je niet een "aan-uit" stotter, maar meer iets wat lijkt op inhouden.
Ik denk daarom dat het iets elektrisch is, wat ook veel typischer is voor de RSV.

Typische elektrische dingen waar een RSV nog wel eens last van wil hebben:
- jiffy schakelaar (pieletje verschuift)
- de notoire "bruine stekker" en daardoor boordspanning pieken en dalen.
- vuil in de kill-switch
- Een haperende bougie (1 vd 4, geeft ook altijd moeilijke klachten).
- omvalsensor
 
Brandstoftoevoer verwacht je niet een "aan-uit" stotter, maar meer iets wat lijkt op inhouden.
Ik denk daarom dat het iets elektrisch is, wat ook veel typischer is voor de RSV.

Typische elektrische dingen waar een RSV nog wel eens last van wil hebben:
- jiffy schakelaar (pieletje verschuift)
- de notoire "bruine stekker" en daardoor boordspanning pieken en dalen.
- vuil in de kill-switch
- Een haperende bougie (1 vd 4, geeft ook altijd moeilijke klachten).
- omvalsensor
Erwin

Dank voor je reactie!

Als het probleem na het vervangen van de bougies en accu aanhoudt, zal ik deze zeker even nalopen.
 
Ik ben benieuwd...

Zomaar nog wat algemene (RSV/Rotax) tips:

- check je luchtfilter op olie (vaak ligt er een plasje in, ivm vreemde aansluitng van de carter ontluchting)
- check ook het terugslagklepje voor je slipper clutch (origineel een WIT klepje: klik hier new bits ) zit aan de rechterkant van je motor, onder de tank. Deze is 9 van de 10x kapot. Nieuwe bestellen of een modificatie ervan bestellen

> Veel lezen op het apriliaforum > er zijn veel mods mogelijk, ook staat hier op het forum nog een mooie modificatie set >

Uitlaatlijn(en) en andere goodies RSV Mille 1998-2010

Geeft een flinke 'berg' bruikbaarder vermogen!
 
Ik ben benieuwd...

Zomaar nog wat algemene (RSV/Rotax) tips:

- check je luchtfilter op olie (vaak ligt er een plasje in, ivm vreemde aansluitng van de carter ontluchting)
- check ook het terugslagklepje voor je slipper clutch (origineel een WIT klepje: klik hier new bits ) zit aan de rechterkant van je motor, onder de tank. Deze is 9 van de 10x kapot. Nieuwe bestellen of een modificatie ervan bestellen

> Veel lezen op het apriliaforum > er zijn veel mods mogelijk, ook staat hier op het forum nog een mooie modificatie set >

Uitlaatlijn(en) en andere goodies RSV Mille 1998-2010

Geeft een flinke 'berg' bruikbaarder vermogen!
Bedankt smit.

Luchtfilterbox is gecheckt en was helemaal schoon, ook luchtfilter was nog erg goed.
 
Even een update.

Vandaag de nieuwe accu geplaatst en de nieuwe bougies zaten er dus in.
Motor startte prima maar het probleem met haperen was niet weg (leek zelfs wat erger omdat het al bij lagere toerentallen begint maar dat kan ook zijn omdat de tank bijna leeg was).

Dus ik denk dan moet het wel in de brandstoftoevoer zitten.
Ik heb de tank eraf gehaald maar zag aan de slangen niets raars en er kwam ook benzine uit.

Dus heb ik de tank en brandstofpomp maar open getrokken.
Tot mijn schrik zag ik dat er erg veel roest in zat. Alles zat onder. Ik heb daarop de brandstofpomp uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet. ook het aanzuigfiltertje met perslucht schoongeblazen. Ook heb in met een doekje de binnenkant van de tank schoon gemaakt.
De beruchte slangen in de tank zagen er nog goed uit en waren niet verstopt of lek.

Ik heb alles terug geplaatst en aangesloten. Vervolgens naar de pomp gefietst en wat benzine gehaald.
Toen ik het contact aanzette hoorde ik de brandstofpomp primen en hoorde wat benzine slurpen.
Helaas sloeg de motor na diverse pogingen niet aan. Wat zou het nu nog kunnen zijn?
 
Wat was er verroest?

Gebruik je de contactsleutel of de killswitch om de motor te stoppen? Kill switch zou best verdacht kunnen zijn.

Stinkt het nu naar benzine?
Wil de motor wel aanslaan, of gaat ie echt alleen maar rond en komt er geen kik?

Je zou de motor gewoon ouderwets verzopen kunnen hebben (vol gas starten wil nog wel eens helpen dan), maar dat moet je ruiken.
Als je niks ruikt, heb je geen injectie.
Als je wel benzine ruikt heb je geen ontsteking of de boel verzopen.

Ik vraag me trouwens af of het benzinefilter geschikt is om door te blazen. Daar doe je denk ik meer kwaad dan goed mee...? Misschien is 'ie nu kapot en verstopt van binnen.
Nieuw filter kost werkelijk een knaak en een rol drop.

Zit 'ie goed gemonteerd (juiste richting)?

20150523_215748.jpg
 
De benzinepomp zit idd gemonteerd zoals jij afbeeld.
Killswitch gebruik ik nooit.

Het stinkt nu behoorlijk naar benzine ja, ik merkte een kleine lekkage bij de snelkoppeling.
Klein beetje van dat isolatielint tussen gedaan (beun) maar is nu dicht. Ik zag wel dat er benzine aan de andere kant van de koppeling zat (dus aan de injectiekant).
 
Een lek aan de retourleiding merk je niks van (behalve de lekkende benzine en de stank, duh). Dan is je injectie gewoon op druk.
Probeer eens volgas te starten. Je zult hiet de eerste zijn die een Mille verzuipt, en volgas werkt prima om de boel te drogen. Zodra je klappen hoort het gas eraf.

Gebruik je de "choke" (stationair verhoger)? Ik gebruik de choke eigenlijk maar minimaal, anders staat mijn Falco ook in een wolk van benzinedamp te verzuipen...

Als dat niks oplevert zou ik het in de ontsteking zoeken.
- edit, bougies heb je gedaan -

zeker even je jiffyschakelaar controleren. Klusje van niks (één centraal boutje).
Door het te kleine 'pieletje' kan de schakelaar naast het spoor komen te staan, waardoor je rare storingen krijgt.

Controleer ook de stekkers op het blok (in de V) en de stekker bij de spanningsregelaar.
 
Laatst bewerkt:
Een lek aan de retourleiding merk je niks van (behalve de lekkende benzine en de stank, duh). Dan is je injectie gewoon op druk.
Probeer eens volgas te starten. Je zult hiet de eerste zijn die een Mille verzuipt, en volgas werkt prima om de boel te drogen. Zodra je klappen hoort het gas eraf.

Gebruik je de "choke" (stationair verhoger)? Ik gebruik de choke eigenlijk maar minimaal, anders staat mijn Falco ook in een wolk van benzinedamp te verzuipen...

Als dat niks oplevert zou ik het in de ontsteking zoeken.
- edit, bougies heb je gedaan -

zeker even je jiffyschakelaar controleren. Klusje van niks (één centraal boutje).
Door het te kleine 'pieletje' kan de schakelaar naast het spoor komen te staan, waardoor je rare storingen krijgt.

Controleer ook de stekkers op het blok (in de V) en de stekker bij de spanningsregelaar.
Erwin,

dank voor je reactie.

Ik heb zowel met-als zonder choke proberen te starten, en zowel volgas als zonder gas.

Wat mij opviel is dat de startmotor soms niet pakt, hij gaat dan één keer rond en stopt dan.
Soms dan pakt hij wel en kun je gewoon doorstarten. Net alsof de accu dood is, maar die is dus nieuw...

Daarnaast had ik gisteren de banjobout van de brandstofslang los gehaald en kwam tot mijn teleurstelling geen benzine uit. Aangezien het vanmorgen naar benzine stonk en er ook benzine in de retourleiding zat lijkt me dat hij nu wel benzine krijgt.

Jiffy zal ik ff naar kijken, viel me ook op dat ik geen melding krijg op het dashboard als hij uitgeklapt staat.
 
Ik heb meegemaakt dat mijn mille ook ineens uitviel, was gewoon een relais! Dus die allemaal checken!

Heb nu een soortgelijk euvel, hij haperde rond de 9000 toeren in zn drie en viel toen uit.

5 minuten gewacht en daarna weer lopen, kga dezelfde punten controleren, zou ook de massa kabel eens nalopen.

gr
 
Ik heb meegemaakt dat mijn mille ook ineens uitviel, was gewoon een relais! Dus die allemaal checken!

Heb nu een soortgelijk euvel, hij haperde rond de 9000 toeren in zn drie en viel toen uit.

5 minuten gewacht en daarna weer lopen, kga dezelfde punten controleren, zou ook de massa kabel eens nalopen.

gr
Thanx.

Startrelais zou onlangs nog vervangen zijn. Hij klikt nog goed iig.

Hou me eventueel op de hoogte hoe het bij jou verloopt.
 
Kan het zijn dat de injectoren verstopt zitten, omdat je zegt dat er zoveel roest in zat?

Jiffy schakelaar lijkt me sterk, als deze het zou zijn zou het blok uberhaupt niet rond gaan toch?
 
Kan het zijn dat de injectoren verstopt zitten, omdat je zegt dat er zoveel roest in zat?

Jiffy schakelaar lijkt me sterk, als deze het zou zijn zou het blok uberhaupt niet rond gaan toch?

Het is een driepolig systeem, waardoor dit evt. wel zou kunnen in het geval van een storing.
Sowieso gaat 'ie wel rond in N (en bij ingetrokken koppeling volgens mij).
 
Terug
Bovenaan Onderaan