RSV Mille ratel uit blok, niet meer in neutraal te krijgen

Sender

MF veteraan
23 jan 2011
7.435
495
Noord-Holland
Hoi MF'ers,

Heb onlangs een leuke Aprilia RSV Mille uit '00 gekocht om mee op het circuit te rijden.

Fiets ziet er tiptop uit voor zijn leeftijd.

Nu kwam ik er achter tijdens een rondje rijden dat hij hapert bij hoge toerentallen. Onderin en stationair loopt hij perfect, maarbals je vol gas geeft valt hij bij 7000 toeren stil en dan pakt hij weer op, valt weer stil en pakt weer op etc.
Dit heb ik tijdens het proefritje en de rit naar huis niet gemerkt. Hij heeft het ook niet als hij in zn vrij staat en je geeft dan gas.
Het is net alsof je het gas opeens los laat of dat de onsteking wordt uitgeschakeld en aan weer aan.

Iemand een idee wat het kan zijn?
Heb de luchtfilterbox gecheckt en gekeken of er slangen loszaten oid, maar niks vreemds gezien.
 
Laatst bewerkt:
Even een update.

Tijdens het primen van de brandstofpomp hoorde ik benzine in de tank klotsen.
Ik heb daarom wederom de tank eraf gehaald en de brandstofpomp unit eruit gehaald.
De leiding van de brandstofpomp naar het brandstoffilter schoot er af, dus ik vermoed dat die niet goed zat waardoor hij de benzine gewoon de tank in pompte. Ik heb de klem vervangen door een slangenklemmetje maar bij het aandraaien brak helaas het aansluitingsnippel af (iets te strak aangedraaid :$ ). Ik in paniek en vresend dat dat een dure grap gaat worden. Op Ebay worden echter brandstofpompen aangeboden voor een paar tientjes maar dan duurt het weer lang voordat het er is. Ik typte toen het originele artikelnummer van Aprilia in op Ebay (bij AF1 kost de pomp 440$) en toen bleek dat dezelfde brandstofpomp letterlijk in honderden auto's zit!

Dus ik ben naar de sloop gereden en heb daar een werkende brandstofpomp van een Suzuki Alto uit '97 meegenomen voor 25€ die letterlijk exact hetzelfde is! 8-)

Nu dus weer verder. Moet nog wel even een manier vinden om de tank van wat roest te ontdoen.

Ik houd jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Maakt de tank leeg en mik er fosforzuur in. Citroenzuur kan ook, maar fosforzuur laat een roestwerende fisfaatlaag achter op het staal. Laat dit zuur een dagje staan en dan de tank schoonspoelen. Alle roest is dan omgezet. Fosforzuur is o.a. als roestoplosser van hg te krijgen, of onder de naam rustyco.
 
Lijkt me een kostelijke grap als je een tank van, pak'em beet, 15 liter moet vullen met flesjes rustyco.

*edit

Heb de prijzen even opgezocht. Voor zo'n 26 euro heb je een bus Rustyco van 1 l, die moet je dan aanlengen met water. Dat is dan goed voor 20 liter kant en klaar product.
 
Laatst bewerkt:
Thanx voor de tips.

Die HG roestoplosser lijkt me een goed idee en kost ook niet zo veel.

Momenteel eerst kijken of de RSV uberhaupt start en loopt, dan kan ik later de tank een keer behandelen.
Het valt mee en de tank is nu vrij schoon. Zo even wat benzine halen en dan SPANNEND!!
 
Laatst bewerkt:
Startrelais is vaak niet goed bij een Mille. Deze kan je zo uit mijn hoofd vervangen door een van een Yamaha R1.
Heb een nieuwe besteld, inderdaad voor aan Yamaha (geen R1).

Motor start en rijdt nu goed, echter loopt stationair nog een beetje te hoog (1500-1750 toeren, 1250 is normaal). Echter is het stationair toerental niet af te stellen bij een Mille dus vermoed ik ergens een beetje valse lucht. Zijn er nog bekende plekken bij de Mille?
 
Tuurlijk is stationair wel af te stellen. Hoe kom je erbij dat dat niet zou kunnen?
Valse lucht kan eigenlijk niet omdat de TB's vlak voor de inlaatkleppen zitten. Er is niet een inlaattraject zeg maar. Ook zijn er geen LHM sensoren of iets van die geest.

Er zit maar één rubber manchet, en dat is daar waar je de TB's mee aan de cilinders zit.
Die gaan echt niet zomaar lek.

Trouwens, een wat hoger stationair toerental rijdt soms wel iets lekkerder omdat je gaslos reactie iets minder heftig is.
Rond de 1400 rpm is mijn voorkeur.
 
De stekker in de V van het blok
En de stekker voor de spanningsregelaar.

Het feit dat je startmotor zo moeilijk doet, is toch stroomgerelateerd...?

Jiffyswitch losgehad en gecheckt of het palletje in het gaatje van de jiffy zit?

Volgens mij heb je nu vooral een paar symptomen opgelost, maar de oorzaak nog niet.
 
Gisteren op Assen gerden met de Mille.

Op de heen- en terugweg niets aan de hand, maar na een paar sessies kwam het probleem met inhouden terug. Gebeurde steeds bij het uitaccelereren van bochten. Had ook nog tussen de sessies getankt dus aan te weinig benzine ligt het niet.

Daarnaast is bij mij ook het beruchte probleem met de slangen in de tank gebeurd waardoor de Mille benzine ging lekken. Ik kon het tijdelijk oplossen door het afwateringsslangetje af te knellen maar dat de tank weer open moet is duidelijk.
 
Vandaag met HG roestoplosser de tank roestvrij gemaakt. Werkt super!
Tevens nieuwe slangen gehaald voor in de tank (de beruchte tankslangen waren bij mij ook gaan lekken)

Maandag even een nieuw brandstoffilter scoren en dan kan de tank weer in elkaar.
Misschien nog even een brandstofsysteemreiniger door de benzine heen doen en dan hopen dat hij het perfect doet.
 
Natuurlijk prima onderhoud en reparatie wat je nu allemaal hebt gedaan, maar ik denk dat de oorzaak van het haperen nog steeds niet is opgelost. Dat moet wel bijna iets elektrisch zijn.
Met een verstopte injector ga je m.i. geen rondje circuit mee halen. En alle rotheid v.d tank zal toch wel gewoon door het oude benzinefilter zijn gestopt...

Dus zou nog steeds de kabelboom checken. Connector v.d spanningsregelaar en de belangrijkste stekkers. Overgangsweerstand in de kabelboom geeft een dip in beschikbare stroom, waardoor je vonk niet sterk genoeg is en de verbranding hapert.
 
Natuurlijk prima onderhoud en reparatie wat je nu allemaal hebt gedaan, maar ik denk dat de oorzaak van het haperen nog steeds niet is opgelost. Dat moet wel bijna iets elektrisch zijn.
Met een verstopte injector ga je m.i. geen rondje circuit mee halen. En alle rotheid v.d tank zal toch wel gewoon door het oude benzinefilter zijn gestopt...

Dus zou nog steeds de kabelboom checken. Connector v.d spanningsregelaar en de belangrijkste stekkers. Overgangsweerstand in de kabelboom geeft een dip in beschikbare stroom, waardoor je vonk niet sterk genoeg is en de verbranding hapert.
Thanx voor je reactie.

Heb inmiddels de brandstofpomp en tank weer in elkaar gezet met nieuw brandstoffilter en nieuwe slangen. Even kijken hoe hij nu doet. Hij start super in ieder geval.
 
Zijn de problemen nog steeds weg? Zo ja, dan pik ik dit topic graag in, ik heb namelijk eenzelfde probleem. :+

Mijn Tuono stottert bij volgas. Bij deellast niks aan het handje. Het is ook niet altijd, ongeveer de helft van de tijd. Bij 6000 toeren begint de ellende ongeveer. Horten, stoten maar wel weer doorpakken. Soms wel, soms niet. Motor slaat ook niet af, en ik kan er verder prima mee rijden.
Toen ik hem kocht afgelopen winter zat er veel water in de tank. Afvoer vrij gemaakt, tank leeg, verse benzine erin en gaan. Brandstofleidingen en filter zijn daarvoor al een keer vervangen. Bougies, kabels en doppen zijn ook vervangen. Ik heb daarna 5000 km probleemloos gereden, maar nu steekt dit probleem de kop op, het wordt naar mijn idee steeds wat erger. Vacuum slangen zijn intact, geen knik in benzineslang.
Is het verstandig pomp en filter er weer uit te halen en te bekijken/vervangen? Ik weet dat water hardnekkig is, maar zou het na 5000 km weer een rol kunnen gaan spelen?

Bij voorbaat dank voor het meedenken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan