Elektrisch mysterie Fireblade 2005

SchuiverGalore

MF veteraan
Donateur
16 mei 2014
1.092
581
Utrecht
Beste techneuten,

Recent heeft mijn fireblade de geest gegeven en ik sta voor een raadsel wat er mis is.

Achtergrond informatie:
Recent afgesteld met PcV waarbij de stator, spanningsregelaar en dynamo ook zijn vervangen.

Moment van de geest geven:
Dinsdag 26-4-2016, super veel regen, ik door de regen rustig naar huis tuffen en opeens valt mijn display weg (motor loopt nog). Tijdens het rijden blijft de display uit, maar als ik ontkoppel en het toerental komt op stationair dan 'start' de display op zoals wanneer ik de sleutel omdraai naar aanstand in het contact. Bij gas geven/koppelen, zelfde verhaal, display valt uit.

Hiermee naar huis gereden, bij thuiskomst uitgezet en daarna tot vrijdag niets meer geprobeerd. Op vrijdag vastgesteld dat ze niet meer wilde ademen... RIP.

Zelf gedaan:
Zekeringen gecheckt.
Accu gecheckt en opgeladen. Hiermee gestart, dat lukte, maar deze laadde niet bij en de motor viel uiteindelijk uit. Deze accu gemeten. (die was nog geen jaar oud, maar is nu wel kapot) Spanning loopt langzaam weg, zowel vastgemaakt aan de polen van de motor als los.

Dus, dan denk je, met een andere accu oid zou die het moeten doen... Andere accu erop en... Niks, helemaal geen enkele kik. Geen lichten, geen startmotor, geen display, niks.

Heeft iemand ook maar een idee wat het kan zijn? Ik denk iets elektrisch, maar waar, maar wat...
 
Na accu wissel nogmaals (hoofd)zekeringen gesjekt?

En check meteen het laadsysteem even.

Yes, alle zekeringen na wissel gecontroleerd, maar niks deed het..

Het laadsysteem zal ik nagaan, maar wat mij zorgen baart is dat ze niks deed met een opgeladen, verse accu. Zelfs al zou het laadsysteem dood zijn gegaan dan nog zou de motor iets moeten doen met een verse accu?
 
Wat is een PcV?
Kan je de stroom meten met contact uit en aan vanaf de accu +
(Liefst met een GELIJKSTROOM ampère tang.)
Het lijkt wel of je een flinke sluiting hebt.

Kortsluiting dacht ik ook al aan, maar ik rook niks en kon nergens een zekering vinden die het had begeven.

Ik dacht misschien dat de Pc5 kortsluiting veroorzaakte, maar ik weet/kon niet vinden of die separaat gezekerd is.

Misschien een slecht contact met de massa op het frame?

Nee, plus op plus en min op min. 100%
 
Wat lach je, kan dat niet?



Daar hoort de volgende anekdote bij: Een bekende van me is dat een keer overkomen. Dus ik zeg tegen hem; "en als je dat ding nu eens omdraait". Vond ie een goed idee, dus hij heel de motor aan het omdraaien. Ik liet hem maar even zijn gang gaan. Dus hij weer proberen, de accupolen zaten nog steeds verkeerd. Na een kwartiertje of wat stoethaspelen heb ik zelf die accu maar er uit gehaald, omgedraaid en terug erin gezet, toen viel ook bij hem het muntje. Vandaar dat ik moest lachen.
 
_O- _O-

voor een volgende keer zou je kunnen zeggen als hij de motor heeft omgedraait dat hij het via de verkeerde kant deed.
dus niet naar voren duwen in een rondje maar naar achter duwen en dan steken, of vice versa , kijken wanneer het lampje gaat branden :P

hoeveelt volt geeft accu 2 ?
 
Laatst bewerkt:
Waarom de Dynamo en aanhang wijzigen voor zo'n PcV?
Je hebt de stroom nog niet gemeten.
Wat je zou kunnen doen is als je een oude hebt als multimeter deze tussen de pluspool en de afgaande kabel hangen en op 10 A DC zetten en kabeltjes goed aansluiten (AMPERE).
Motor niet starten!, met een beetje geluk zou je Multimeter het moeten overleven en heb je waardes waar wij iets aan hebben.
 
Waarom de Dynamo en aanhang wijzigen voor zo'n PcV?
Je hebt de stroom nog niet gemeten.
Wat je zou kunnen doen is als je een oude hebt als multimeter deze tussen de pluspool en de afgaande kabel hangen en op 10 A DC zetten en kabeltjes goed aansluiten (AMPERE).
Motor niet starten!, met een beetje geluk zou je Multimeter het moeten overleven en heb je waardes waar wij iets aan hebben.

Kun je er niet beter een lamp aanhangen dan?, hoe feller de lamp brand hoe groter de sluiting.
 
Waarom de Dynamo en aanhang wijzigen voor zo'n PcV?
Je hebt de stroom nog niet gemeten.
Wat je zou kunnen doen is als je een oude hebt als multimeter deze tussen de pluspool en de afgaande kabel hangen en op 10 A DC zetten en kabeltjes goed aansluiten (AMPERE).
Motor niet starten!, met een beetje geluk zou je Multimeter het moeten overleven en heb je waardes waar wij iets aan hebben.

Je gaat er van uit dat iemand zijn hele laadsysteem (laat) vervangen voor het plaatsen van een powercommander ?
vandaar dat ecu tunen zo populair is :+

bij een pc3 zit er een min kabeltje die je op de accu moet aansluiten, anders krijgt je pc geen stroom, geen zin om te zoeken of de 5 dat ook heeft, maar ben je dat misschien vergeten terug aan te sluiten bij het wisselen vd accu ?

met de prijs van een pc5 en alle voorgenoemde werkzaamheden en onderdelen denk ik dat het bedrijf je graag helpt zonder gelijk geld te rekenen.
Lijkt me enigzins redelijk, afhankelijk van wat het uiteindelijk is natuurlijk.

iets meer uitleg waarom de spanningsregelaar e.a vervangen zijn ben ik wel benieuwd naar.
 
Beste techneuten,

Recent heeft mijn fireblade de geest gegeven en ik sta voor een raadsel wat er mis is.

Achtergrond informatie:
Recent afgesteld met PcV waarbij de stator, spanningsregelaar en dynamo ook zijn vervangen.

Moment van de geest geven:
Dinsdag 26-4-2016, super veel regen, ik door de regen rustig naar huis tuffen en opeens valt mijn display weg (motor loopt nog). Tijdens het rijden blijft de display uit, maar als ik ontkoppel en het toerental komt op stationair dan 'start' de display op zoals wanneer ik de sleutel omdraai naar aanstand in het contact. Bij gas geven/koppelen, zelfde verhaal, display valt uit.

Hiermee naar huis gereden, bij thuiskomst uitgezet en daarna tot vrijdag niets meer geprobeerd. Op vrijdag vastgesteld dat ze niet meer wilde ademen... RIP.

Zelf gedaan:
Zekeringen gecheckt.
Accu gecheckt en opgeladen. Hiermee gestart, dat lukte, maar deze laadde niet bij en de motor viel uiteindelijk uit. Deze accu gemeten. (die was nog geen jaar oud, maar is nu wel kapot) Spanning loopt langzaam weg, zowel vastgemaakt aan de polen van de motor als los.

Dus, dan denk je, met een andere accu oid zou die het moeten doen... Andere accu erop en... Niks, helemaal geen enkele kik. Geen lichten, geen startmotor, geen display, niks.

Heeft iemand ook maar een idee wat het kan zijn? Ik denk iets elektrisch, maar waar, maar wat...


Ik stond in 2014 nabij Munchengladbach met een lege accu, de volgende dag is de motor opgehaald (door een lokale motorzaak), en na controle bleek de boel goed stuk te zijn.
volgende dag nieuwe dynamo, spanningsregelaar en accu gemonteerd en weer verder richting de Eiffel.
Na 1 dag rond tuffen de 2e dag weer een accu die wat zwakjes werd, bij een KTM dealer de boel laten doormeten en jawel, de regelaar naar de kloten.
Dit was naar zijn idee een te lichte regelaar, van een cbr 600 of zo, dus weer een nieuwe laten monteren.

Heel verhaal maar laat je laadsysteem nog maar eens goed nakijken, en de aansluitingen van de kabels die vanaf de accu naar startrelais/massa gaan.
En wat al gezegd is, de hoofdzekering checken.
 
Een aloude wijsheid.. meten is weten.. gissen is missen.. :+

ik ben de afgelopen week bezig geweest naar het zoeken van een draadbreukje in mn draadboom, gelukkig gevonden en gerepareerd. Bij mij viel mn display weg (tellers op 0 etc.) en ER-1 op het display. Al is een FJR natuurlijk wel een andere motor. Maar wellicht zit er ergens een connector niet goed vast of corrosie in de connector)

Meet ook even de spanning van je accu voordat je hem erin zit en als hij aangesloten is. Bij een flinke sluiting zal de spanning van de accu redelijk dalen (en zal bij het vastmaken van de polen :+ ook wel redelijk spetteren).

Wellicht ook nog mogelijk om je SR-Dynamo e.d. los te koppelen en alleen je accu aan te sluiten om te kijken of er dan wel enige teken van leven te zien is.

Nogmaals, meten is weten (het liefst met een goede Multimeter).. het is soms een kl*** werk maar brengt wel duidelijkheid als je ook een schema hebt :)

Succes!
 
Ik ben net 2 avonden aan het zooien geweest met een cockpit verlichting van mijn fazer. Beetje vage klachten, het leek op sluiting naar de aarde.

Uiteindelijk bleek het dus een stekker te zijn die rottig contact maakte. Alle pennetjes schoongemaakt / geschuurd en nu lijkt het verholpen.

Je zou eens kritisch alle stekker verbindingen kunnen checken.
 
Accu spanning al gemeten?
Ik houd het op een lege / kapotte accu.
Bij je laatste rit is de accu mogelijk niet meer bijgeladen en steeds leger geraakt, waardoor display uitval en niet meer startte.
 
Je gaat er van uit dat iemand zijn hele laadsysteem (laat) vervangen voor het plaatsen van een powercommander ?
vandaar dat ecu tunen zo populair is :+

bij een pc3 zit er een min kabeltje die je op de accu moet aansluiten, anders krijgt je pc geen stroom, geen zin om te zoeken of de 5 dat ook heeft, maar ben je dat misschien vergeten terug aan te sluiten bij het wisselen vd accu ?

met de prijs van een pc5 en alle voorgenoemde werkzaamheden en onderdelen denk ik dat het bedrijf je graag helpt zonder gelijk geld te rekenen.
Lijkt me enigzins redelijk, afhankelijk van wat het uiteindelijk is natuurlijk.

iets meer uitleg waarom de spanningsregelaar e.a vervangen zijn ben ik wel benieuwd naar.

Tijdens het testen op de bank bleek die het niet goed te doen.

In het verleden deed mijn kvs-temp heel vaag, die versprong steeds met 10 graden. Is toen door enkelen naar gekeken niemand kon het vinden. Dat was verholpen na het vervangen van de hele reutemeteut.

Het is niet preventief oid gedaan. Wel pas nadat bleek dat ze stuk/gaar waren.

Overigens is mij toen verteld dat het een component van dit type motor en in het algemeen honda is dat vaak stuk gaat.

Accu spanning al gemeten?
Ik houd het op een lege / kapotte accu.
Bij je laatste rit is de accu mogelijk niet meer bijgeladen en steeds leger geraakt, waardoor display uitval en niet meer startte.

Met andere accu die vers was deed ze helemaal niks meer.

Ik stond in 2014 nabij Munchengladbach met een lege accu, de volgende dag is de motor opgehaald (door een lokale motorzaak), en na controle bleek de boel goed stuk te zijn.
volgende dag nieuwe dynamo, spanningsregelaar en accu gemonteerd en weer verder richting de Eiffel.
Na 1 dag rond tuffen de 2e dag weer een accu die wat zwakjes werd, bij een KTM dealer de boel laten doormeten en jawel, de regelaar naar de kloten.
Dit was naar zijn idee een te lichte regelaar, van een cbr 600 of zo, dus weer een nieuwe laten monteren.

Heel verhaal maar laat je laadsysteem nog maar eens goed nakijken, en de aansluitingen van de kabels die vanaf de accu naar startrelais/massa gaan.
En wat al gezegd is, de hoofdzekering checken.

Zekeringen gecheckt voor, tijdens en na. Alles heel.

---

Persoonlijk denk ik dat het probleem tweedelig is, ergens een draad niet goed terug aangesloten door de motorzaak na vervangen van de spullen en aansluiten pcV en dat heeft ten tijde van het regenachtige weer ergens sluiting gemaakt en nu is datgeen dus fucked.
 
hmm, retemeteut, misschien ga ik dat ook maar op facturen zetten ;)
heeft wel een mooi sammenvattend maar toch niet te ingewikkeld klinkend iets over zich.

heb je al contact gehad met de zaak die het gedaan heeft?
 
Terug
Bovenaan Onderaan