Piepende rem

Mit46

MF veteraan
12 mei 2008
11.734
1.072
Mijn voorrem (geen idee welke van de 2 klauwen) piept als ik bijna tot stilstand ben gekomen.

Het gaat om een 600RR 2003 met remschijven van een 929RR (de originele 600RR klauwen). De blokjes zijn Brembo sintered SA.
Deze blokjes heb ik eerder gehad en die heb ik opgereden zonder gepiep (ze waren meer versleten dan deze).

De bokjes zijn ongeveer op de helft en het piepen is begonnen nadat het "pekel seizoen" voorbij was.

Wat heb ik allemaal heb geprobeerd:

Afgespoten onder de hoge druk nadat het gepekel voorbij was.
Remblokjes lichtjes geschuurd
De afvoer gaatjes schoongemaakt met een dunne schroevendraaier
Gekeken of alle zuigers netjes bewegen
Opnieuw kopervet achterop de blokjes gesmeerd


Ik heb afgelopen week op het circuit gereden en voor die dag had ik carbon blokjes van SBS gemonteerd en geen 1 piep! :(

Ik heb ook een "likje" kopervet op de schijven gesmeerd en dat hielp 1 dag.

Ik heb na de circuitdag weer de Brembo sinter blokjes gemonteerd en god*(@&(*@&*(@ B|

Het lijkt wel een oud barrel als ik tot stilstand kom. Het is geen nieuwe motor, maar nog zeker geen barrel.


Is er nog iets wat ik kan doen behalve de blokjes weg sodemieteren? Dat vind ik zo zonde aangezien ze nog genoeg "vlees" hebben.
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorrem (geen idee welke van de 2 klauwen) piept als ik bijna tot stilstand ben gekomen.

Het gaat om een 600RR 2003 met remschijven van een 929RR (de originele 600RR klauwen). De blokjes zijn Brembo sintered SA.
Deze blokjes heb ik eerder gehad en die heb ik opgereden zonder gepiep (ze waren meer versleten dan deze).

De bokjes zijn ongeveer op de helft en het piepen is begonnen nadat het "pekel seizoen" voorbij was.

Wat heb ik allemaal heb geprobeerd:

Afgespoten onder de hoge druk nadat het gepekel voorbij was.
Remblokjes lichtjes geschuurd
De afvoer gaatjes schoongemaakt met een dunne schroevendraaier
Gekeken of alle zuigers netjes bewegen
Opnieuw kopervet achterop de blokjes gesmeerd


Ik heb afgelopen week op het circuit gereden en voor die dag had ik carbon blokjes van SBS gemonteerd en geen 1 piep! :(

Ik heb ook een "likje" kopervet op de schijven gesmeerd en dat hielp 1 dag.

Ik heb na de circuitdag weer de Brembo sinter blokjes gemonteerd en god*(@&(*@&*(@ B|

Het lijkt wel een oud barrel als ik tot stilstand kom. Het is geen nieuwe motor, maar nog zeker geen barrel.


Is er nog iets wat ik kan doen behalve de blokjes weg sodemieteren? Dat vind ik zo zonde aangezien ze nog genoeg "vlees" hebben.

Dit lijkt me nou niet echt een handige oplossing als je het mij vraagt :X
 

Is dat plakkerig?
Vroeger in de garage gebruikten we dat ook en het hielp goed tegen het piepen.
Het piepen komt van een trilling die omgezet wordt in geluid, de plaksmurrie voorkomt de trillingen.
 
Laatst bewerkt:

Is dat plakkerig?
Vroeger in de garage gebruikten we dat ook en het hielp goed tegen het piepen.
Het piepen komt van een trilling die omgezet wordt in geluid, de plaksmurrie voorkomt de trillingen.


Het is een spulletje dat in je remblokken trekt,. niet heel plakkerig.

Ik maak dan ook mijn schijven schoon met alcohol, en dan heb ik er een tijdje geen last meer van..

(ik heb het nog steeds over een fiets, geen idee hoe lang dit houd op een motor)
 
Het is een spulletje dat in je remblokken trekt,. niet heel plakkerig.

Ik maak dan ook mijn schijven schoon met alcohol, en dan heb ik er een tijdje geen last meer van..

(ik heb het nog steeds over een fiets, geen idee hoe lang dit houd op een motor)


O, wat ik bedoel spoot je achterop de blokken.
Het stalen gedeelte dus, door de kleefkracht werd het trillen voorkomen.
 
Probeer de bussen in je remschijven eens goed schoon te maken en voorzichtig te smeren met wd40.

Welke bussen?
De bedoelt de zuigers? Die bewegen allemaal soepel.


Niet goed gelezen.

Die zou ik nog eens kunnen bekijken. Echter heb ik geen gepiep met andere blokjes. Ik ben dus geneigd het in de blokjes te zoeken. Maar dit gevoel is nergens op gebaseerd behalve op mijn gevoel. :+

Ik zal in ieder geval morgen die bussen eens bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik op de mtb discs (die veel vaker piepen), disk brake silencer van swisstop.
Mischien dat het ook helpt bij motor remmen..

Ik heb de schijven met remreiniger schoongemaakt \ afgenomen. Evenals de zuigers van de klauwen schoongespoten (niets was overigens bijzonder of opvallend smerig)

Blokjes heb ik er niet mee ingespoten. Zou dat verschil maken? :?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch benieuwd naar de details van dit verhaal

Je bent ten einde raad en dan roept iemand die meer verstand van de techniek heeft zo iets.

Ik kan dan eigenwijs zeggen dat die gek is (dat zei ik in eerste instantie ook, want ik dacht dat het een grap was), maar hij meende het.

Hij heeft op beide schijven met zijn vinger een veegje er op gesmeerd, dwars over de schijf. Dus niet de hele schijf in de lengte vol gekliederd ofzo. Ja raar, ik zou het zelf nooit doen.

Het hielp overigens wel even en de motor remde er niet minder om, maar het is natuurlijk geen oplossing als het na een dag weer net zo begint te piepen.

Geen idee of er nog verschillende soorten kopervet zijn. Die wij hebben komt uit een tube en is vrij ruw. Geen smeervet achtige kopervet in ieder geval. Het smeert voor geen meter, maar is volgens mij erg duur.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag is mijn voorvork er onderuit geweest met wiel, klauwen en al.

De rit naar huis geen gepiep. Nu zegt dit helemaal niets, want de ene dag is het meer dan de andere.

Wellicht dat er bij iemand een lampje gaat branden. De heen rit naar mijn garage piepte het als vanouds. :(

Ik snap er vooralsnog niets van.
 
Laatst bewerkt:
Links en rechts een schuine kantje vijlen aan de voering wil ook wel vaak helpen, niet te veel natuurlijk. Sommige blokken hebben dat origineel. Ook als je naar trommelrem segmenten of een koppeling in een scooter vario kijkt dan zie je dat ook. Het vangt het "oplopen" van de rem op. Alhoewel het bij schijven iets anders werkt werkt het trucje toch verrassend vaak goed.
 
Gemonteerd in januari, misschien te koud geweest en te voorzichtig ingesleten. Kijk ff op de site van Stoptech, staat ergens een interessant stuk over remmen.
 
Ik zou ze eens goed opruwen met wat groffer schuurpapier (korrel 80), heb ik bij mijn eigen blokken vorige week ook gedaan, bleek dat de blokken verglaasd waren.
Wereld van verschil daarna.
 
Ik maak mij geen zorgen. Ik smeer vet op mijn remschijven. Wat nou zorgen? 8-)

Ik vind het vooral storend. Mede omdat het doet klinken alsof er iets mis is met mijn voertuig. Men kijkt er van op. Ik houd niet van belangstelling. :o

Ik ga de blokjes nog een goed opschuren ipv lichtjes zoals ik de vorige keer heb gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan