Piepende rem

Mit46

MF veteraan
12 mei 2008
11.734
1.072
Mijn voorrem (geen idee welke van de 2 klauwen) piept als ik bijna tot stilstand ben gekomen.

Het gaat om een 600RR 2003 met remschijven van een 929RR (de originele 600RR klauwen). De blokjes zijn Brembo sintered SA.
Deze blokjes heb ik eerder gehad en die heb ik opgereden zonder gepiep (ze waren meer versleten dan deze).

De bokjes zijn ongeveer op de helft en het piepen is begonnen nadat het "pekel seizoen" voorbij was.

Wat heb ik allemaal heb geprobeerd:

Afgespoten onder de hoge druk nadat het gepekel voorbij was.
Remblokjes lichtjes geschuurd
De afvoer gaatjes schoongemaakt met een dunne schroevendraaier
Gekeken of alle zuigers netjes bewegen
Opnieuw kopervet achterop de blokjes gesmeerd


Ik heb afgelopen week op het circuit gereden en voor die dag had ik carbon blokjes van SBS gemonteerd en geen 1 piep! :(

Ik heb ook een "likje" kopervet op de schijven gesmeerd en dat hielp 1 dag.

Ik heb na de circuitdag weer de Brembo sinter blokjes gemonteerd en god*(@&(*@&*(@ B|

Het lijkt wel een oud barrel als ik tot stilstand kom. Het is geen nieuwe motor, maar nog zeker geen barrel.


Is er nog iets wat ik kan doen behalve de blokjes weg sodemieteren? Dat vind ik zo zonde aangezien ze nog genoeg "vlees" hebben.
 
Laatst bewerkt:
Bij originele remblokken zitten vaak anti-piep plaatjes, rvs blikjes die tussen zuiger en remblok horen, bij imitatie remblokken krijg je ze er vaak niet bij en vergeet men de plaatjes over te zetten die dan met de oude originele remblokken in de klikko belanden.

Is dit niet toevallig bij jou het geval ?
In dat geval zit er niets anders op dan een setje originele blokken te kopen zodat je weer nieuwe blikjes hebt, bij ori remblokken zitten ze er nl wel bij.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik rij nu al sinds mijn laatste circuitdag met carbon blokjes (omdat ik te lui ben deze weer om te wisselen) en deze piepen niet.

Het ligt echt specifiek aan deze Brembo blokjes.

Nogmaals, ik heb deze blokjes eerder gehad en die piepte niet en waren verder versleten. Daarnaast was ik met die vorige set het circuit op geweest (wat overigens niet beviel), maar met deze set niet.


Mijn klauwen hebben geen piepplaatjes of iets dergelijks. Uiteraard ben ik #7 niet vergeten te monteren, maar dat is toch niet een "piepplaatje"? Als dit het wel is, dan ben ik ook deze niet vergeten.

c1d23809cf7be40b1c3fc1285339ebb4919279a2.png



Ik heb het dus opgelost door de Italiaanse troep niet terug te monteren, maar dat vind ik best zonde van het geld. Verder remmen die blokjes op straat ook gewoon prima dus ik was er best tevreden over totdat dit zich begon voor te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga SBS sintered blokjes proberen. Heb nu de Carbon versie voor (eigenlijk) de circuitdagen en deze bevallen goed.

Eens kijken of de straatblokjes ook goed bevallen. Brembo heb ik wel gezien :(
 
Laatst bewerkt:
Bij nummer 3 zie je van die plaatjes op de achterkant van de blokken zitten met gaatjes er in, die moeten normaal helpen tegen het piepen, maar kopervet/keramisch vet moet normaal ook veel doen.

Bij mn bandit was het kopervet opgedroogd die begon ook steeds meer te piepen, beetje vet er achter en opgelost (zelfs zonder die plaatjes)
 
Een OEM blokje heeft het niet zoals op de tekening.

Deze foto hoort bij het part nummer van het OEM blokje.

06455mbwe12-honda-frbrake-pads-cbr-600f-en.jpg


Dus als dat een plaatje is op die tekening dan kan je deze schijnbaar niet los kopen.


Kopervet heb ik al tig keer geprobeerd. :)

Ik ben er mee opgehouden, want het wekt irritatie op :o
Steeds blokjes er af, weer er op, weer er af.

Mss dat ik het ooit nog een probeer, maar ik denk dat ik gewoon andere ga halen en deze in de bak met reserve troep gooi (daar liggen ze nu toch al).
 
Laatst bewerkt:
Gemonteerd in januari, misschien te koud geweest en te voorzichtig ingesleten. Kijk ff op de site van Stoptech, staat ergens een interessant stuk over remmen.

die van mij piepen ook, maar zijn onlangs vervangen (gingen andere bandjes op en blijkbaar waren ze verder op dan ik dacht :p ).

Of temperatuur er iets mee van doen heeft ben ik niet zeker van. Wat het inslijten betreft wil ik best geloven.
 
Ik zie de plaatjes met gaatjes er in zoals hierboven ook al gemeld op de remblokken zitten, het zijn dunne rvs blikjes met idd gaatjes er in en aan de randen van het blikje zitten lipjes waarmee je het blikje klem op het remblokje kunt klemmen, omdat ze nieuw best stevig aan de blokken vast zitten komt het bij veel mensen niet in ze op om de plaatjes met een schroevedraaier van de oude blokken af te wrikken, het lijkt alsof de plaatjes vast aan de blokken zitten, waarna ze weggegooid worden, een begrijpelijke fout.
Maar ik begin nu wel te twijfelen of je ze er bij krijgt, ik kan het me nu niet meer goed herinneren.
Als jij ze niet bij originele blokken krjgt dan heb je een probleempje als je ze kwijt bent, ik denk dan maar ff de dealer inschakelen, die zou zoiets wel moeten kunnen regelen.

Overigens: piepende remmen is een optelsom van resonante frequenties van de delen waaruit de rem is opgebouwd, als de resultante van de diverse tonen overeenkomt met de resonantie van de schijf en of blokken krijg je piepende remmen, als de schijf iets meer afgesleten raakt verandert de eigen resonantie van de schijf en kan het piepen weggaan of juist terug komen.
De plaatjes hebben hetzelfde effect als een barst in een poceleinen kopje, een kopje zonder barst geeft een tinggggg als je er tegen tikt met een lepeltje, een kopje met een barst word amorph oftewel akoestiek "dood" en doet "tok" als je er tegen tikt.
De anti piep plaatjes doen hetzelfde met de schijf en blokken als deze samen geknepen worden door de zuigers.

Lastig te vinden maar zo heten ze echt: Anti piep plaatjes 4 pistons remmen Subaru Fineline imports
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk verhaal robber (Y) !

Zowel bij motor als auto heb ik ze nog nooit nieuw geleverd gekregen met een set blokken dus ik vermoed inderdaad dat iemand ze een keer weggegooid heeft.

Eventueel de dealer eens proberen.
 
Ik zal ook eens de dealer bellen om te vragen of ze er op horen bij mijn motor.

Normaliter kan je bij Partzilla (waar ik de tekening van geleend heb) alle OEM onderdelen kopen t\m de kleine schroefjes en boutjes aan toe.

Even bellen kan uiteraard geen kwaad. :)
 
Ik begin me nu ook vaag iets te herinneren dat ik de ervaring heb dat de blikjes er bij auto remblokken wel bij zitten maar bij motorfietsen zelden of nooit en dat ze idd niet in de parts manual staan, net ff gecheckt en idd: ik kan ze van mijn honda ook niet bestellen :') , maar ik heb de mijne nog *D

Een degelijke doe het zelf oplossing die langer houd dan een klodder vet is een "pakking" iets kleiner dan het remblokje van klingerit 1000 oid (een staaldraad gewapende pakking +/- 1mm dik) op het remblokje plakken met superlijm.
Bij het plakken met een bankschroef tussen twee plankjes goed vastklemmen voor 10 minuten oid.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan