Welke app voor gpx gedownloade routes?

13 jun 2004
83
5
goor
Ik wil graag mijn mobiel (s5) gebruiken voor mooie ritten.

Hierbij zou ik graag gedownloade gpx routes willen gebruiken.

Kan alleen geen goede app vinden die hiermee werkt op mijn mobiel.

En hoe werkt het verder(ben dus ook niet verder hiermee gekomen).

Moet je naar het beginpunt rijden en dan de gpx laden?
En geeft de nav verder de route aan zodat je lekker rond kunt kijken,

Tnx voor meedenken,
 
Navigatie app op smartphone
Huiswerk.. :P

Ik gebruikte Osmand werkt erg goed, gpxen er in zonder converteren of ander gezeur.
grens van maximaal 10 kaart downloads maar dat is voor Benelux geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
OsmAnd is prima, letop: je telefoon kan wel (erg!) warm worden tijdens navigeren.

Interface is niet heel super, maar functioneert wel.
Na 1jr met OsmAnd gereden te hebben toch een tomtom rider gekocht, wel stiekem stukken relaxer!
 
Ik heb dezelfde ervaring met OsmAnd. Ik vind het een erg zenuwachtige app. Anderzijds heeft het de mogelijkheid om gevolgde tracks vast te leggen.
 
Via mydrive kan je tegenwoordig ook gpx bestanden naar je tomtom app op je android telefoon sturen.

Nog niet uitgebreid getest echter.
 
Na voorheen gebruik gemaakt te hebben van Sygic, sinds kort overgestapt op de TomTom app. GPX bestanden kun je via Mydrive inlezen en dan op je mobiel gebruiken.

Dit weekend tijdens een toer in Zeeuws-Vlaanderen gebruikt en werkt iets prettiger dan Sygic. Sowieso vind ik de gebruiksinterface prettiger maar als je bij Sygic een routepunt miste dan bleef Sygic je "terug" sturen... TomTom doet dit ook wel ansich maar als je verder rijdt en de route opnieuw inlaadt gaat hij navigeren vanaf het dichtstbijzijnde routepunt. Blijft niet ideaal maar goed het is ook maar software ...
 
OsManD geprobeert, maar is erg slordig met routes... neemt vaak een totaal nadere route tussen 2 routepunten dan wat logisch is. Had zelfs dat als ik er nog een routepunt tussen deed op die weg, dat hij alsnog in een driehoek iets anders deed. (en nee het was geen zandweg of zo).

Gebruik eigenlijk altijd Sygic, dat werkt zoveel beter.
 
Ik prefereer Sygic als je alleen rijdt of met de auto.
OsmAnd+ (geen beperking van kaarten en volledige versie) is heel goed, maar je hebt dan best een degelijke quadcore smartphone.
OsmAnd laat het rijden met GPX-Tracks(sporen) en GPX-routes toe, evenals het plaatsen van POI's langs de route. Het laat ook toe om een rit op te nemen in een GPX-Track. Verder geeft het tijdens het rijden heel veel info, dat je parametreert zoals je zelf wil.
Het is wel even wennen als je rijstrookbegeleiding moet volgen. Daar is Sygic echt top in.
Maar in vergelijking met Sygic, waar je dan via andere software moet gaan converteren en bijwerken, kan je met OsmAnd gewoon de GPX-track rijden, zonder er verder tijd te moeten in stoppen.
 
Toch even een schop voor dit topic omdat ik het antwoord (ook in de andere topics) niet kan vinden.

Ik heb Sygic op een iPhone en routes gemaakt met Tyre. De routes vervolgens geconverteerd met ITN naar het juiste formaat.

Ik heb deze routes in de map Sygic/Res/Itinerary gezet, zoals ik las in verschillende tutorials. Echter zie ik ze nog niet bij favorieten in de app staan.

Waar kan dit aan liggen?
 
Zelf gebruik ik OsmAnd op mijn (waterdichte) Galaxy S7. Ik ben er niet helemaal tevreden over maar het is tot nu toe de minst slechte om routes mee te rijden.

De meeste problemen heb ik met het onjuist weergeven van aanwijzingen. Zo gaat het bv. elke keer fout als de doorgaande weg naar links buigt waarbij je eigenlijk in die bocht rechtsaf moet slaan.
OsmAnd: volg deze weg 5 kilometer
Werkelijkheid: sla over 100 meter rechtsaf

Verder is OsmAnd dus wel voldoende, alleen af en toe de halve draai oefenen als hij een aanwijzing is vergeten.
 
ben ook net bezig met osmand uit te proberen.
op het moment dat je routes op het toestel wil zetten doet de navigatie het niet, dan is de map niet toegankelijk voor de telefoon en andersom, zoiets word ook vermeld bij de info maar dat klikt men natuurlijk te snel weg ;)

ook zijn er 2 mappen met de naam osmand maar je moet de diepliggende hebben in de android map/folder.
daar staat ook de map 'routes' .

binnen kort maar eens mee gaan rijden :P
 
Via mydrive kan je tegenwoordig ook gpx bestanden naar je tomtom app op je android telefoon sturen.

Nog niet uitgebreid getest echter.

Ik wel, Evenals alternatieven als Sygic, OSMand etc. Wat mij betreft wint de TomTom app met glans van alle alternatieven, nadeel is dat hij niet gratis is; voordeel is dat routes als gpx-track geladen kunnen worden en daarmee de kans op afwijking echt minimaal is.

Bovendien, en dat is echt super gemakkelijk, kun je je routes plannen op pc of tablet en via de cloud naar het toestel sturen. Zie ook de laatste drie video's op TomTom Rider 400/410/450/550: uitgebreide video-review — MrGPS

Bij de TT app werkt het maken en laden van routes precies hetzelfde als bij de Rider.

Daarnaast heb ik begrepen dat ook MyRouteApp binnenkort met navigatie op de smartphone komt. Ook die zal gebruikmaken met track-import.

Sygic en OSMand waren lange tijd de beste opties, maar langzaam maar zeker zijn er betere alternatieven.
 
Mapfactor Navigator op de Samsung Xcover.
Mapfactor kun je gratis gebruiken met de gratis kaarten van OSM. De rode lijntjes van geimporteerde gpx bestanden kun je volgen in Navigator. Navigator heeft geen dataverbinding nodig.
Met Kurviger Motoplaner de routes maken op de pc. Export naar gpx optie route met veel punten.

De gpx bestanden maak ik op twee manieren. Door bestaande rondrit routes te gebruiken als template en ze aan elkaar te knopen tot een mooie route die je ergens brengt of met ViaMichelin: routes, kaarten, verkeersinformatie, hotelreserveringen de groene weggetjes opzoeken,
http://www.road-concept.eu/uebersicht-msd voor de leuke ritjes in Duitsland,
14887 Motorcycle Rides and Motorcycle Roads voor de leuke routes internationaal.

Samsung Xcover zit in een hoes: Interphone SM43
Nadeel van de Interphone: de weerspiegeling is erg sterk. Nog op zoek naar een no glare folie. 3m heeft wel wat, maar ik zoek nog ervaringen van anderen.

In het begin wat gedoe met Mapfactor Navigator op de Xcover. Door het instellen van de locatie op alleen gps en het uitzetten van de wifi zijn de problemen opgelost. Na de installatie van de laatste android versie lijken de problemen helemaal opgelost.

Met twee powerpacks kan ik meer dan 9 uur rijden.
 
toch nog even een vraag voor hans. zelf ben ik ook even bezig geweest met de navigatieapps. nu heb ik er sygic opgezet wat voor mij nu even goed werkt, het enige nadeel is dat ik gpx routes om moet zetten en deze moet gaan beperken tot 48 routepunten. Ik weet dat de rider 400 van TT er tegenwoordig voortaan 255 als ik me niet vergis. maar hoe zit dit bij de TT app, beperkt deze zich ook tot 48 routepunten?
 


voordeel is dat routes als gpx-track geladen kunnen worden en daarmee de kans op afwijking echt minimaal is.

De app werkt met de gpx-track. Betekent in de praktijk dat er meestal zelfs duizenden punten in een route zitten. En dat is imho een geweldig groot voordeel boven Sygic.

Met wat puzzelen zie je dat de app ook wel een itn directory kent, maar het is me nog niet gelukt via itn een route in het toestel te activeren.

Maar.. probeer het zelf uit. Zolang je niet meer dan, ik meen, 75 km rijdt kun je de TT Go app gratis installeren. Maak vervolgens in Mydrive een route, zorg dat je op telefoon en pc hetzelfde mydrive account hebt en stuur die route over. Werkt 'uit de kunst'.
Je kunt zelfs op je telefoon of tablet in de (web based) mydrive een route ontwerpen en overzetten.

Het enige nadeel is dat je met dit format geen 'benoemde viapunten' (zoals lunch) kunt gebruiken. Ben je bang aan de lunchlocatie voorbij te rijden dan is de meest praktisch oplossing de route in twee delen te knippen.
 
Je moet ITNs naar ITF converteren voor sygic. Dit kan met ITN converter. Hiermee kan je ook direct GPX naar ITF converteren. Als ik een GPX met 3000 punten open in ITN converter, kan ik ook "route" ipv "tracks" kiezen, die heeft maar 23 punten ipv 3000 en werkt perfect met sygic. Ik weet niet of dit met elke GPX kan, probeer het zou ik zeggen.

Je kan ook de GPX met 3000 "tracks" converteren naar ITF. Hoe Sygic hier mee omgaat weet ik niet, nooit geprobeerd. Ik zie zelf de meerwaarde daar niet van in, je kan met 10-20 routepunten makkelijk een accurate dagroute maken.
 
Laatst bewerkt:
Vraag van een amateur : ik heb een tomtom rider 5, en nu importeer ik gpx routes voor toertochtjes van de motorclub.
Als ik de route open, vraagt de TomTom of ik de kortste route wil , of een kronkelroute.
Maar ik wil gewoon wat ik geïmporteerd heb. Blijkbaar hebben meer rijders er last mee, je moet gewoon maar de voorrijder volgen ondanks dat hij soms een andere weg kiest.

Weet iemand hoe dit zit/wat te doen om de TomTom dictatuur te voorkomen/omzeilen ?
 
als de route correct is gemaakt, met genoeg punten moet je kiezen voor de kortste route, dit was bij de oudere tomtom's ook al.

aangezien bij een route een aantal dingen niet meer gevraagd hoeft te worden, zoals snelwegen vermijden, aangezien dit door de route bepaald zou moeten worden, is dit nog iets wat hij wel kan vragen.

als je via adenau naar bonndorf wil zal je met de kronkelroutes een leukere route krijgen als dat je korste weg kiest met alleen bovenstaande plaatsen.
 
je kan met 10-20 routepunten makkelijk een accurate dagroute maken.

Als je een 'snelle rijder' bent die vooral op de N-wegen zit dan is dat mogelijk. De meeste toertochten zoeken echter bewust de kleine wegen op en dan heb je in Nederland gemiddeld om de 2 a 3 km een viapunt nodig. Met 10 a 20 punten kom je dan niet ver.

Bij conversie van een track naar ITN/ITF is de kans op afwijking groot, en al helemaal als je maar weinig punten kunt gebruiken. Ik zou dan sowieso adviseren de route via Tyre of Myrouteapp om te zetten naar ITN, en te controleren op onvolkomenheden.

Overigens kun je vanuit de Myrouteapp - app routes ook automatisch naar Sygic overzetten (zie ook onderaan op MyRouteapp is gelanceerd — MrGPS). Tot voor kort was dat voor smartphone eigenlijk de beste optie. Nu de TT Go app echter gpx ondersteunt is er qua smartphone routes echter een hele grote stap gemaakt. ik raad je echt aan dat te proberen want als je het eenmaal in de vingers hebt werkt het echt héél erg makkelijk en goed; véél makkelijker en betrouwbaarder dan Sygic.

Vraag van een amateur : ik heb een tomtom rider 5, en nu importeer ik gpx routes voor toertochtjes van de motorclub.

Ik raad dat zeer af. De Rider5 gaat fundamenteel anders om met gpx dan de nieuwe rider. Hij zal kijken naar punten op splitsingen en die vertalen naar viapunten voor een ITN route. Als de track maar iets naast de weg loopt zullen er veelvuldig viapunten in zijwegen staan; ik heb zelfs gehad dat de route onder een snelweg doorliep, maar er 'keurig' een viapunt OP de snelweg geplaatst werd. Op papier kan het, in de praktijk is het een volstrekt onbruikbare methode. Beter via Tyre of MyRouteapp converteren naar ITN.

Let wel: dit betreft de Rider 5. De Rider 400 gaat hier echt fundamenteel anders mee om. Zie voor toelichting de video op
 
Als je een 'snelle rijder' bent die vooral op de N-wegen zit dan is dat mogelijk. De meeste toertochten zoeken echter bewust de kleine wegen op en dan heb je in Nederland gemiddeld om de 2 a 3 km een viapunt nodig. Met 10 a 20 punten kom je dan niet ver.
Ik maak al jaren routes en vooral kleine weggetjes en het kan makkelijk. Ok, dan gebruik je er 30, of 40. Mijn punt is dat je er geen 3000 nodig hebt en je met ITN of ITF ook prima routes kan rijden. (en het zelf maken/aanpassen kan veel makkelijker)
Bij conversie van een track naar ITN/ITF is de kans op afwijking groot, en al helemaal als je maar weinig punten kunt gebruiken. Ik zou dan sowieso adviseren de route via Tyre of Myrouteapp om te zetten naar ITN, en te controleren op onvolkomenheden.

Je hoeft niet Tyre of Myrouteapp te gebruiken om de route te controleren. ITNconverter heeft zijn eigen map waar je de route kan zien en aanpassen.. en het werkt nog een stuk sneller dan tyre ook.
 
Laatst bewerkt:
@Squishy
I.v.m. dat je met .itn (TomTom) en .itf (Sygic) routes prima routes kan rijden, gaat meestal op, maar niet altijd, als je bijvoorbeeld een rit van meer dan 200 km gaat rijden langs veel punten waar je wil passeren (bochten, mooie wegen, stopplaatsen, enz).
Maar wat belangrijker is als je een route gaat rijden met meerderen met verschillende GPS-systemen. Dan is het zoals Hans zegt het beste om een .gpx track(spoor)bestand te rijden, waarbij je een heel kleine kans krijgt dat het toch nog mis loopt. Maar als je dan op dezelfde kaart gaat rijden, en dezelfde update van kaart, dan is de kans wel heel minimaal.

Wat het gebruik van ITNconverter betreft met Sygic, moet je wel de instellingen plaatsen dat je de rit wil laten berekenen op een TomTom-kaart en dat je ook best de TomTom-kaart als visuele kaart gaat nemen als laatste controle. Wat ik niet weet is of ITNConverter altijd de laatste versie van TomTom-kaarten in hun systeem laadt als je daarvoor kiest.

Ik gebruikte tot voor kort en nog steeds altijd Sygic. Zeker als je alleen rijdt is het een heel goed en gebruiksvriendelijke GPS-Navigatie. Eén van de meest overzichtelijke en eenvoudig te gebruiken. Spijtig hebben ze nog geen plannen om ook .gpx-routes te kunnen rijden.
Ik heb TomTom Go nog niet geprobeerd, maar zal dat zeker eerstdaags eens bestuderen en uittesten.
Wat ik gebruik als ik in groep ga rijden met meerderen is OsmAnd+. Dit is een heel goede GPS app (die bij mij onder Android draait).
Deze bevat heel veel mogelijkheden, maar vraagt wel wat aanleren, want de mogelijkheden zijn veel uitgebreider dan Sygic en die laat toe om .gpx-bestanden te openene, zelfs verzamelingen met zowel de route, spoor als de POI's erin.
Hij werkt met de kaarten van OpenStreetMaps, waarbij je automatisch ze online kan updaten (best onder WiFi).
Veel anderen waarmee ik ga toeren staan verbaasd hoe uitgebreid die OsmAnd werkt en hoe duidelijk en gedetailleerd de kaarten zijn. Ook de info op het scherm is te configureren.
Het verschil tussen de gratis OsmAnd en de OsmAnd+ is dat de laatste niet de beperking heeft van te werken met 7 kaarten.
Wat ik heel goed vind is dat je met layers kan werken van meerdere routes, die je kan aan- en uitvinken. Je kan bijvoorbeeld van 1 .gpx-bestand dat zowel een route als een spoortrack bevat kiezen om de route te rijden, met de spoortrack zichtbaar in een andere kleur eronder.
De OsmAnd kan je best gebruiken met Basecamp waarbij je de OpenStreetMaps als kaarten gebruikt. Je moet wel een paar kneepjes toepassen als je een internationale route gaat rijden, waarbij je over andere deelkaarten gaat rijden, maar dat los je dan op door per kaart op te slaan en dan de route samen te voegen. Voor het lezen van een route dan gewoon even naar de volgende kaart gaan.

Hier een link van iemand die getracht heeft een summiere Nederlandse handleiding te maken van OsmAnd :
OsmAnd navigatie met Android 4plus-Met werkende NL stembegeleider-Handleiding (20160415).pdf

Ten slotte : Rij je met verschillende systemen in een groep, kijk dan altijd na op je toestel zelf of de route overeenkomt met wat je op PC-gemaakt hebt. Zoom de routes op je GPS-toestel in en ook op de PC of tablet waarmee je het gemaakt hebt in zodat je zeker bent dat de gemaakte route ook identiek is in je GPS-toestel. Zo vermijdt je onnodig stoppen of dat een deel van de groep die even moet lossen een andere route begint te rijden.
 
Mijn punt is dat je er geen 3000 nodig hebt

Dat is ook niet wat ik zeg. Dat grote aantal vind z'n oorzaak in een geheel andere technische bandering van route-interpretatie. Bij een ITN zal de route van punt naar punt altijd bepaald worden door routecalculatie op basis van routeringsinstellingen van het toestel. Bij een track gebeurt dat door projectie. Zie
voor toelichting van het verschil.

En, als gezegd: het aantal benodigde via's hangt af van het type route. Als je rijdt over wegen die de navigatie zelf zal kiezen (vaak de verbindingswegen) heb je gelijk. Gaat het je om de boerenweggetjes beslist niet. Ga maar na: met 30 a 40 viapunten heb je bij een beetje leuke dagrit om de 10 kilometer een viapunt. In Nederland kom je daarmee onherroepelijk veelvuldig op de doorgaande wegen.

De oude tomtom's hadden een maximum van 48 via's; specifiek voor die toestellen worden routes vaak in twee-en gesplitst. De rider V kan er een kleine honderd aan, de rider 400 (in ITN) zo'n 250.
Routes voor de (oudere) Riders zijn dan ook vaak in twee delen opgesplitst.

Overigens mee eens: route controleren kan ook met ITN conv. Het gaat me er vooral om dat je niet 'blind' vertrouwd op conversie, maar het resultaat ervan controleert, ongeacht waarmee je dat doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan