Lage compressie op achterste cilinder

cavecustom

Rookie
6 mei 2016
5
0
Hallo,

Mijn Yamaha tr1 (xv1000) loopt al een tijdje niet lekker op 2 cilinders. Nu heb ik dus een compressietest gedaan en kwam het volgende tegen:

Bij de voorste cilinder meet ik netjes een compressie va 155 psi, maar bij de achterste cilinder meet ik 120 psi. Heb dus een beetje olie in het bougie gat van de achterste cilinder gedaan en de compressie sprong omhoog van 120 naar 145 psi.

Mijn conclusie is dus dat of de zuigerveren of de cilinderwand niet meer 100 is.

Nu vraag ik mij af hoe ik er achter kom welke van de 2 de boosdoener is. Kan ik dit gewoon met het blote ook zien als ik de cilinder los haal of moet ik het opmeten en wat heb je daar dan voor nodig.

Ik vraag mij ook af waar ik een zuiger of zuigerveren van dit model kan kopen. heb al lopen zoeken, maar vind niet echt wat. Of kan het ook een imitate zijn en waar moet ik dan naar kijken ?
 
Schade aan de cilinderwand kan je vaak wel optisch zien, lichte krasjes zijn niet zo heel erg, krasjes die je kan voelen wat meer.
De zuiger/cilinderspeling moet je opmeten met precisie gereedschap dan kan je beter laten doen.

Wat waarschijnlijk de oorzaak zal zijn is versleten zuigerringen, die zijn makkelijker te meten: haal ze los van de zuiger en steek ze in de onderkant van de cilinder en meet de slotspeling met een voeler.

De achterste cilinder zal waarschijnlijk wat heter lopen (luchtgekoeld).

Heb je al eens op CMSNL gekeken? die hebben enorm veel leverbaar
 
Wat waarschijnlijk de oorzaak zal zijn is versleten zuigerringen, die zijn makkelijker te meten: haal ze los van de zuiger en steek ze in de onderkant van de cilinder en meet de slotspeling met een voeler.

ik zou ze bovenaan plaatsen en daar de speling meten. ik denk dat het einde van de compressieslag belangrijker is dan het begin ervan.

en misschien ook omdat de cylinder bovenaan harder slijt.
 
Meten is weten. Als er zuigerspeling is ben je toe aan cilinders bewerken en overmaat zuigers. Ook de kleppen en zittingen schuren of vervangen en frezen. Al met al ee reparatie die de motor niet waard is, zelfs als je het montagewerk zelf doet.
 
ja, ik doe vaak beide, het gekke is, in heel veel boekwerk staat onderin.

Misschien heeft dit ook te maken met de minimale speling die nodig is. Als je perfecte (koude) speling bovenin de cilinder hebt en je hebt vervolgens een negatieve speling onderin de cilinder omdat de cilinder niet meer 100% recht is dan ga je geen 80.000 km meer rijden met die zuiger en of cilinder.

/ontopic
Misschien eerst ook andere dingen uitsluiten? Je kan dan wel drukverschil hebben maar als de achterste cilinder te weinig brandstof krijgt of hij is niet netjes synchroon gesteld kan de evengoed een oorzaak zijn.

Als je de cilinders en zuigers wilt verversen is het gewoon open sleutelen en kijken en meten wat je kan meten en indien gewenst wegbrengen voor bewerkingen. Dan kunnen zij ook vaak de bijbehorende onderdelen leveren als je nieuwe overmaats zuigers en veren nodig hebt.

db
 
Laatst bewerkt:
waarschijnlijk is het hier niet het geval maar controleer het toch voor de zekerheid: staat je klepspeling van een van de kleppen op de achterste cilinder niet te krap / negatief? Nogmaals het zal wel niet maar het zou lullig zijn om alles open te trekken als dat de oorzaak blijkt dus controleer dat eerst
 
Meten is weten. Als er zuigerspeling is ben je toe aan cilinders bewerken en overmaat zuigers. Ook de kleppen en zittingen schuren of vervangen en frezen. Al met al ee reparatie die de motor niet waard is, zelfs als je het montagewerk zelf doet.

Ik dacht al wel dat er zulke reacties zouden komen, :') de kleppen zijn gewoon goed lees zijn verhaal nog maar eens.

Op de een of andere manier zijn er altijd mensen die zeggen dat je het complete blok moet reviseren en dat dat het niet waard is als enkel je ventieldopje gescheurd is.

waarschijnlijk is het hier niet het geval maar controleer het toch voor de zekerheid: staat je klepspeling van een van de kleppen op de achterste cilinder niet te krap / negatief? Nogmaals het zal wel niet maar het zou lullig zijn om alles open te trekken als dat de oorzaak blijkt dus controleer dat eerst

Nogmaals, de kleppen zijn goed, want met een drupje olie erin schiet de compressie omhoog.
 
Ga dan de oorzaak maar zoeken in ontsteking en carburatie, beide kunnen problematisch zijn bij de xv blokken. Staar je niet blind op het compressoeverschil, die is ook op de achterste cilinder hoog genoeg om normaal op te lopen. Bobines kunnen slecht zijn, cdi kan haperen en carburateurs van deze blokken zijn berucht om hun storingen. Inlaatrubbers willen nogal snel scheuren.

Genoeg te zoeken, buiten cilinderslijtage om. Wil je daar wat meer zekerheid in, bestel een goedkope endoscoop op aliexpres (10 tot 15 EUR) sluit die aan op je android telefoon of tablet, bougie er af en kijk eens rond in de cilinder.
 
zuigerveerslotspeling meet je op ongeveer 30% van de slag want daar is de meeste slijtage want daar is de zuigersnelheid het hoogst(drijfstang staat dan haaks op de krukas)
(boven in de cilinder meten heeft geen zin want daar komen de zuigerveren niet en is ook geen slijtage (stootrand) en het zelfde geld voor een meting onder in de cilinder)
(de cilinder slijt maar aan 1 kant (de lei zijde)en dat is bij de meeste motoren de voorkant)
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht al wel dat er zulke reacties zouden komen, :') de kleppen zijn gewoon goed lees zijn verhaal nog maar eens.Nogmaals, de kleppen zijn goed, want met een drupje olie erin schiet de compressie omhoog.
Je verwart vuistregeltjes met een diagnose.
Natuurlijk zijnde kleppen niet dicht bij zo'n oude motor. En natuurlijk schuur je die even als de kop en de cilinder er af zijn.
 
Schade aan de cilinderwand kan je vaak wel optisch zien, lichte krasjes zijn niet zo heel erg, krasjes die je kan voelen wat meer.
De zuiger/cilinderspeling moet je opmeten met precisie gereedschap dan kan je beter laten doen.

Wat waarschijnlijk de oorzaak zal zijn is versleten zuigerringen, die zijn makkelijker te meten: haal ze los van de zuiger en steek ze in de onderkant van de cilinder en meet de slotspeling met een voeler.

De achterste cilinder zal waarschijnlijk wat heter lopen (luchtgekoeld).

Heb je al eens op CMSNL gekeken? die hebben enorm veel leverbaar

Ik denk dat ik eerst ga proberen of ik beide carburateurs goed kan afstellen omdat iemand hier al aangaf dat die lagere compressie niet uit moet maken. Als ik het blok uitelkaar trek ga ik dat zeker doen. Bedankt voor de reactie


Ik heb inderdaad gekeken op cmsnl, maar mijn type xv1000 (tr1) staat er helaas niet tussen.
 
Misschien heeft dit ook te maken met de minimale speling die nodig is. Als je perfecte (koude) speling bovenin de cilinder hebt en je hebt vervolgens een negatieve speling onderin de cilinder omdat de cilinder niet meer 100% recht is dan ga je geen 80.000 km meer rijden met die zuiger en of cilinder.

/ontopic
Misschien eerst ook andere dingen uitsluiten? Je kan dan wel drukverschil hebben maar als de achterste cilinder te weinig brandstof krijgt of hij is niet netjes synchroon gesteld kan de evengoed een oorzaak zijn.

Als je de cilinders en zuigers wilt verversen is het gewoon open sleutelen en kijken en meten wat je kan meten en indien gewenst wegbrengen voor bewerkingen. Dan kunnen zij ook vaak de bijbehorende onderdelen leveren als je nieuwe overmaats zuigers en veren nodig hebt.

db

Ik had het misschien beter moeten verwoorden, maar ik weet al waarom de achterste cilinder niet lekker loopt. De bijbehorende carburateur geeft niet voldoende mengsel. Als ik het stationair omhoogdraai gaat de achterste cilinder ook aan.

Kwam bij het meten van de compressie erachter dat eentje wat minder psi had en vroeg mij gewoon af hoe ik dat kan verhelpen en waar ik de onderdelen kan bestellen

Klepspelling heb ik gecontroleerd en bijgesteld. Zal morgen nog een keertje gaan controleren.
 
Ga dan de oorzaak maar zoeken in ontsteking en carburatie, beide kunnen problematisch zijn bij de xv blokken. Staar je niet blind op het compressoeverschil, die is ook op de achterste cilinder hoog genoeg om normaal op te lopen. Bobines kunnen slecht zijn, cdi kan haperen en carburateurs van deze blokken zijn berucht om hun storingen. Inlaatrubbers willen nogal snel scheuren.

Genoeg te zoeken, buiten cilinderslijtage om. Wil je daar wat meer zekerheid in, bestel een goedkope endoscoop op aliexpres (10 tot 15 EUR) sluit die aan op je android telefoon of tablet, bougie er af en kijk eens rond in de cilinder.

De cilinder loopt niet lekker omdat de carburateur niet genoeg mengsel geeft. Ik heb de carburateurs omgedraaid en toen ging het probleem van de ene cilinder naar de andere cilinder. Wel raar want heb de carbs ultrasoon laten reiningen en er zit een revisie setje in.

Zodra ik het gas opendraai draaien beide cilinders. Ga dus morgen even checken of ik de carbs goed kan afstellen.

De klepspellingen en ontsteking heb ik gecontroleerd en deze zijn goed
 
Revisie setjes voor carbs zijn doorgaans van belabberde kwaliteit, dat je het even weet.


Je verwart vuistregeltjes met een diagnose.
Natuurlijk zijnde kleppen niet dicht bij zo'n oude motor. En natuurlijk schuur je die even als de kop en de cilinder er af zijn.


Ik verwar helemaal niks, wat jij zegt klopt helemaal, het zou beter zijn om de kleppen gelijk even in te slijpen, maar als je shims heb, moet je daarna weer nieuwe shims kopen, en als je dan toch bezig ben kan je net zo goed gelijk even alle veren nameten en matchen, tja...dan ligt de boel er toch uit gelijk even de klepgeleiders opmeten en of vervangen verder de verbrandingskamer polijsten, nokkenas speling nameten heej die is eigenlijk best ver heen......enz.
Mijn punt is, als de ringen het probleem zijn, die lekker vervangen en klaar, lekkende kleppen zal wel meevallen.
 
Revisie setjes voor carbs zijn doorgaans van belabberde kwaliteit, dat je het even weet.Ik verwar helemaal niks, wat jij zegt klopt helemaal, het zou beter zijn om de kleppen gelijk even in te slijpen, maar als je shims heb, moet je daarna weer nieuwe shims kopen, en als je dan toch bezig ben kan je net zo goed gelijk even alle veren nameten en matchen, tja...dan ligt de boel er toch uit gelijk even de klepgeleiders opmeten en of vervangen verder de verbrandingskamer polijsten, nokkenas speling nameten heej die is eigenlijk best ver heen......enz.
Mijn punt is, als de ringen het probleem zijn, die lekker vervangen en klaar, lekkende kleppen zal wel meevallen.
Geen nieuwe zuigerveren in een oude gietijzeren cilinderbus plaatsen.
 
Omdat nieuwe zuigerveren rond zijn en een gesleten cilinder is ovaal (eivormig)

4-takt zuiger heeft geen pennen om zuigerveren op hun plaats te houden, en die blijven dus ook effektief niet op hun plaats. de gebruikte zuigerveren zijn dus ook helemaal niet mee ovaal gesleten met de cylinder.
nieuwe zuigerveren zullen nog steeds beter afdichten dan de oude weer te plaatsen. cylinder kan nog in heel goede staat zijn terwijl de zuigerveren echt op zijn.
dus tenzij de cylinders rotversleten zouden zijn, zie ik niet echt een bezwaar om geen nieuwe zuigerveren te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
4-takt zuiger heeft geen pennen om zuigerveren op hun plaats te houden, en die blijven dus ook effektief niet op hun plaats. de gebruikte zuigerveren zijn dus ook helemaal niet mee ovaal gesleten met de cylinder.
nieuwe zuigerveren zullen nog steeds beter afdichten dan de oude weer te plaatsen. cylinder kan nog in heel goede staat zijn terwijl de zuigerveren echt op zijn.
dus tenzij de cylinders rotversleten zouden zijn, zie ik niet echt een bezwaar om geen nieuwe zuigerveren te plaatsen.

Is dat bij moderne motoren zo? want eigenlijk zie ik meer zuigers met pennen dan zonder, verder ben ik het helemaal met je eens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan