Motor springt meteen naar 8000 toeren

Bas12345

MF'er
31 jul 2015
45
0
Ls.,

Onlangs heb ik een schuiver gemaakt met mijn honda cbr 600rr uit 2003. Hierbij is de motor over zijn rechter kant geschoven en met het subframe tegen een paal gekomen. Inmiddels alles vervangen en de motor een grote beurt gegeven. Toen ik de motor vandaag voor het eerst wilde starten sprong de motor meteen naar 8000 toeren. Ik snap hier niks van en hoop dat jullie een oplossing hebben want ik wil zeer graag weer gaan rijden!

Ik heb wel de gaskabels vernieuwd, maar als ik kijk naar het kleppenhuis dan staan deze gewoon dicht bij het starten. Tevens zit er 4mm speling in de gashandle.
Ik durf de motor na het starten en als hij gaat gieren niet door te laten lopen, dus zet hem na 1 seconde direct af....

Nogmaals, hoop dat jullie suggesties hebben om dit probleem op te lossen!

(wat nog meer vervangen voor zover de oorzaak hierin kan liggen: bougies, koelvloeistof, motorolie, remvloeistof, subframe, steps, gaskabels, koppelingskabel, handvaten, teller)
 
Hey Donkeykong,

Dank voor je reactie. Nee, denk niet dat alle lucht uit het koelsysteem is aangezien de motor sinds de vloeistofvervanging nog niet aan is geweest... Maar als ik hem nu aanzet dan gaat ie meteen richting de 8000 toeren dus zal er wel iets mis zijn en durf ik hem niet aan te laten staan. Kortom, er zit nog wel lucht in... is er een andere manier om te ontluchten anders dan 'stationair' draaien?
 
Zeker weten dat de gaskleppen dicht staan?
Een CV carburateur heeft een gasschuif én een gasklep. De gasklep bedien jij (die zie je niet tenzij je de gasschuif omhoog schuift) en de gasschuif wordt door het vacuüm open getrokken.
Ik denk dat het nog niet helemaal goed zit en daardoor de gasklep dus toch open staat.

Dus echt kijken met een schroevendraaiertje oid of de kleppen wel dicht staat (het zijn vlinderkleppen).

Om het duidelijker te maken:

De gasklep is paars, die bedien je met de kabel. De gasschuif is groen en wordt door het vacuüm bediend. Die staat dus inderdaad dicht als de motor niet loopt (geen vacuüm).
hqdefault.jpg
 
Laatst bewerkt:
Atmoz,
Dank voor de verduidelijking. Ik zal morgen nog is goed gaan kijken.

Een dingetje: je schrijft dat de gasklep door mij wordt bediend, maar dat je die niet ziet... die zie je toch juist wel? alleen de gasschuif niet behalve als je de gasklep opent en naar binnen kijkt?
 
Als bas een 2003 heeft, dan heeft hij een injectie en niet een carb.

Ik weet dat je de koelvloeistof vervangen hebt, vandaar de opmerking over lucht.
Lucht trekt uit het koelsysteem als de motor even draait, je laat hem dan draaien zonder de dop erop.
Nadeel van een motor die meteen naar 8000rpm gaat is dat het er best wel eens uit kan spuiten als je dit doet.

Ook ik vraag me af hoe je zeker weet dat je gasklep dicht is, dan kan je denk ik alleen zien als je je tank ligt en luchtfilter verwijderd. Vergeet niet dat je op een dergelijk fiets veel elektronica hebt die hierbij een rol speelt.
 
probleem gevonden... hele gasklephuis lag los van de motor zelf... is waarschijnlijk losgeschoten toen de motor tegen de paal tot stilstand kwam... maar er kon dus genoeg lucht bij ;) Nu maar het zaakje goed vastzetten...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan