Voorvorkvalbeschermingsdoppen

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.033
53.963
Kampen (Overijssel)
Ik weet niet of het de juiste benaming is maar weet idereen ongetwijfeld wat ik bedoel?
Voor mijn motor, een CBR 1000rr uit 2005, zoek ik dus van die doppen die de vork beschermen tijdens een val.
Als ik ze zoek op het www dan zie ik steeds het zelfde, een pen en twee doppen. Die pen is bedoeld om door de as te steken.
De as van de CBR is alleen niet helemaal hol en dus aan een kant dicht.

Hoe doen ze dat nou?
 
de meesten doen dat gewoon niet. de voorvork beschadigt namelijk heel moeilijk tijdens een val. er zit een motorblok achter dat breder is als de vork met daar om heen kappen die het geheel nog breder maken. bij omvallen tilt het blok en de kuip het voorwiel normaal van de grond en ook de voorvork. verder zit er aan de bovenkant van de vork ook nog een uitstekend handvat dat voorkomt meestal ook al aanraking van de vork met de grond (trek maar eens een touwtje van de tip van het handvat naar de zijkant van de band en kijk hoeveel ruimte je overhoudt tussen het touwtje en de vork). en als het stuur ingedraaid is beschermd het wiel en de band de velg nog meer.
en als het harder gaat en er echt schade ontstaat is dat meestal van een impact en daar helpen die doppen niet echt bij.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het de juiste benaming is maar weet idereen ongetwijfeld wat ik bedoel?
Voor mijn motor, een CBR 1000rr uit 2005, zoek ik dus van die doppen die de vork beschermen tijdens een val.
Als ik ze zoek op het www dan zie ik steeds het zelfde, een pen en twee doppen. Die pen is bedoeld om door de as te steken.
De as van de CBR is alleen niet helemaal hol en dus aan een kant dicht.

Hoe doen ze dat nou?
Dat zijn merendeels sierdoppen.
 
beschadigingen aan een vorkpoot onderaan zijn echt geen rariteit.

heb je geen holle as, moet je iemand zoeken met een draaibank, en langs beide kanten van de as er schroefdraad in laten zetten waar je dan je valtoppen kan mee bevestigen. (gaat ook zonder draaibank, maar of ze dan mooi recht en in het midden gaan zitten ... :? ). minstens een M8 als je wil dat je doppen effektief beschermen.
 
Bij de CBR 1000 RR en CBR 600 RR weet ik dat die doppen aan de voorvork aan de ene zijde met zo een expansie rubber vast wordt geklemd en aan de andere zijde met een speciale as bout waar schroefdraad in zit. Daarnaast heeft het zoals iedereen hierboven al meld niet zoveel zin om vooras doppen te hebben. Tenzij je echt Ohlins SBK vorken hebt die je kosten wat het kost wilt beschermen zou ik de moeite niet nemen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan