Draadloze intercom 3 rijders

Wilson101

Rookie
8 mei 2016
1
0
Goor
Hi,

Komende zomer ga ik samen met twee anderen motoren huren in het buitenland.
Graag zouden we met elkaar communiceren via een simpel, goedkoop intercomsetje.
Welke setjes zijn hiervoor geschikt? We gaan ook helmen huren, dus inbouwen is geen mogelijkheid.

Dank voor het meedenken!
 
Dan is de baofeng wel het makkelijkst.
Iets meer duiding zou geen kwaad kunnen denk ik. Baofeng heeft een heel groot aanbod.

Er zijn verschillende dingen die je kan doen:
Portofoon
- pmr446
- amateurzendradios

Bluetooth
- dure merken (sena/cardo) etc
- goedkope chinese setjes


Alles heeft zn voor en nadelen.
Portofoons krijg je automatisch bedraging bij. Headset, push to talkknop en mogelijk voeding. Een goed merk waar je niet de hoofdprijs voor betaalt is midland. Maar portofoon plus heaset kom je al gauw op 100 euro pp.
Daarnaast zijn er veel regels aan verbonden.
De pmr446 mag iedereen gebruiken maar daar mag je geen externe antenne op aansluiten.
Een amateurzendradio moet je eerst een examen voor halen maar dan mag je de boel wel aanpassen.
Groot nadeel hieraan is dat je de hele tijd met roepnamen bezig bent om geen "etherdiscipline" te overtreden.

Bluetooth setjes verschillen qua bereik niet bijster veel van de pmr446 portofoons.
Bij de dure merken kan je goed met meerdere mensen met elkaar communiceren.
Bij de goedkope chinese apparaten is t eigenlijk beperkt tot 2 personen. Maar je kan een 3e set toevoegen. Het lijkt dan alsof je met 3 verschillende mensen kan praten. Het is echter zo dat je of met de een of met de ander een open verbindingen hebt.
Ik heb zelf voor samen met mijn vriendin een chinese versie. We rijden zelden met meer mensen. Voor 80 euro hadden we twee prima werkende setjes.
Hiermee kan je via je telefoon muziek en navigatieaanwijzingen krijgen of met de ander een gesprek voeren. Als ik met mijn vriendin praat krijg ik geen aanwijzingen meer van de navigatie. Bij duurdere bluetooth sets is dit wel het geval.
Ik weet ook vrij zeker dat de chinese niet waterproof is.

Je moet voor je/jullie zelf heel goed duidelijk krijgen wat je wil en hoeveel geld je daarvoor over hebt

Communiceren (meer dan 2pers)
Muziek
Navigatie
Waterproof

Op basis van deze criteria weet je of je portofoon of bluetooth moet kiezen.
Dan is het vervolgens een kwestie van geld.


Edit:lees nu dat inbouwen geen mogelijkheid is.
Is het niet mogelijk om de voering los te maken en de speakers er achter te plaatsen. Dit gaat vaak gewoon met klitteband op een stukje tape en hoeft geen schade achter te laten.
Als je niet inbouwt in de helm zit je snel aan een pmr porto die je steeds uit je tanktas oid moet halen en dus alleen kan gebruiken als je ergens stopt.
Dan kan je net zo goed naast elkaar gaan staan.
 
Laatst bewerkt:
De baofeng 888s

Moest even googlen op het type.
Dit is dus wel zo'n portofoon waarvoor je een vergunning nodig hebt.
Belangrijk om erbij te vermelden.
Daarnaast zal het bereik in vergelijking met een midland g7 niet veel groter zijn.
Als je portofoons kiest zou ik voor cobra of midland gaan.
Walkie talkies heten dit eigenlijk.
Portoshop heeft geloof ik een prima aanbod
 
Baofeng uv5r heb ik op de motor ingebouwd met externe antenne (ja ja, is eigenlijk vergunningsplichtig). Dat is bijna dezelfde als de 888, maar met display en veel meer beschikbare documentatie. Gekocht via 409shop.com Kost echt niets, maar is even onderweg.

Ik zie alleen niet hoe je dat kunt gebruiken zonder inbouw in de helm. Luisteren kan nog wel, net als een rijschool met een oortje, maar de microfoon zul je toch in moeten bouwen.

Al met al lijkt mij communicatie zonder enige vorm van inbouw niet mogelijk.
 
Dit is dus wel zo'n portofoon waarvoor je een vergunning nodig hebt.
Belangrijk om erbij te vermelden.
Daarnaast zal het bereik in vergelijking met een midland g7 niet veel groter zijn.
Als je portofoons kiest zou ik voor cobra of midland gaan.
Walkie talkies heten dit eigenlijk.
Portoshop heeft geloof ik een prima aanbod

Een vergunningsvrije porto zendt met 0,5 Watt, de G7 ook. Er zijn exportmodellen die met meer kunnen zenden (2 Watt meen ik), maar die zijn in NL vergunningsplichtig.

De baofengs hebben meestal standaard 4 Watt op de PMR band en een afneembare antenne. Beide zaken maken het gebruik vam die dingen vergunningsplichtig als er voorzieningen zijn aangebracht om te zenden (meestal de ptt knop op het stuur). Geen hond die dat gaat controleren overigens als je op de PMR band blijft.

Het bereik van de baofengs is veel groter dan van de legale G7 en de G7 is 5 keer zo duur.

Ik gebruik zelf een getunede externe antenne en heb een behoorlijk bereik (enkele kilometers in onbebouwd terrein, 1 km in bebouwd terrein)
 
Terug
Bovenaan Onderaan