zelf shims dunner slijpen

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hoi,
Even een vraagje.
Morgen ga ik de kleppen stellen van mn Honda NX 250. Het idee van deze motor voor mij is om alles zo goedkoop mogelijk te doen.

Als de speling te klein is kan ik dan de shims zelf dunner slijpen?
Bedankt voor het meedenken.
Hoi,
Aad.
 
Hoi,
Even een vraagje.
Morgen ga ik de kleppen stellen van mn Honda NX 250. Het idee van deze motor voor mij is om alles zo goedkoop mogelijk te doen.

Als de speling te klein is kan ik dan de shims zelf dunner slijpen?
Bedankt voor het meedenken.
Hoi,
Aad.

Dr zijn mensen die het doen (maar is in mijn ogen echt een beun oplossing).
Ik zou het persoonlijk afraden. Het gaat bij shims vaak over hele kleine dikte verschillen.
Een slijptol is nou niet bepaald nauwkeurig.
En wat bespaar je op deze manier nou. Echt maar een eurootje of 15.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het kort geleden met een 50cc scooter gedaan.
Shim 0,05 afgeschuurd eerst met P180 en later met P400 schuurpapier.

Ik ben er wel een half uurtje mee zoet geweest op die manier, maar toen was die niet ruw en net zo glad als eerst.
Dat shimmetje had slechts iets van 6 mm diameter, dus dan weet je hoe hard dat spul is.

Slijpschijf zou ik niet aanraden, gaat veel te hard en het risico dat je shim weg schiet is vrij groot. :+
 
Hoi,
Even een vraagje.
Morgen ga ik de kleppen stellen van mn Honda NX 250. Het idee van deze motor voor mij is om alles zo goedkoop mogelijk te doen.

Als de speling te klein is kan ik dan de shims zelf dunner slijpen?
Bedankt voor het meedenken.
Hoi,
Aad.


Gaat uitstekend met een vlakslijpmachine met magnetisch bed.
Maar heb je die thuisstaan :?
 
Wat Boevie zegt inderdaad. Een vlakslijpmachine werkt daar goed voor, die slijpen ook zuiver recht af. Een technische school heeft meestal wel zo'n ding staan. Misschien kun je daar wat mee regelen. Moet natuurlijk wel nauwkeurig gebeuren.
 
heb je een draaibank? daar gaat het perfect mee. shim recht inspannen en dan een slijptol / dremel / whatever op de slede vast zien te zetten en slijpen maar

is inderdaad geen nette / duurzame oplossing maar voor zo'n budget project werkt het zeker
 
Balkje hardhout, ondiep gaatje boren met passende speedboor, schuurschijfje in kleine slijptol, niet hard drukken en zorgen dat shim blijft draaien door de hoek van de schuurschijf.

Kleine stukjes tegelijk en meten met micrometer.
 
Hallo.

Probeer hem nou allemaal geen beunoplossingen aan te smeren.
Ik heb zelf ooit klepstelplaatjes laten slijpen op een vlakslijpmachine omdat de kleppen zo erg ingeslagen waren dat zelfs de dunste plaatjes nog te dik waren.

Toen 2 honderdste eraf laten slijpen bij een kennis.

Met heel fijn schuurpapier en een glasplaat of iets dergelijks lukt het je ook wel, mocht je dan toch wat te vrotten willen hebben.

Groeten en vooral succes ermee.
 
Als het nou een 16-klepper zou zijn kan het nog rendabel zijn, maar voor die 4 klepjes? Als je heel, heel heel veel pech hebt moet je 4 shims vervangen. Daar zou ik de moeite niet voor nemen. Met ook nog het risico dat je er teveel af haalt of scheef slijpt en ze alsnog moet vervangen.
 
heb je een draaibank? daar gaat het perfect mee. shim recht inspannen en dan een slijptol / dremel / whatever op de slede vast zien te zetten en slijpen maar

is inderdaad geen nette / duurzame oplossing maar voor zo'n budget project werkt het zeker
Budgetklus: draaibank , slijptol/Dremelding en beugelschroefmaat nodig voor een paar plaatjes.Beugelschroefmaat heb je bij de volgende stelklus weer nodig.
Als het er allemaal is, ok. Je kunt ook stad en land afrijden voor een paar plaatjes.
En je kunt het hier Het grote Honda NX250 topic deel 2 vragen of iemand nog wat heeft liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of deze al voorbij gekomen is. Heb dat andere topic niet helemaal door gelezen.

HOME begin

Je stuurt je plaatjes naar hem op,en je krijgt de maat die je wilt hebben retour.
Mocht je speling nog niet juist zijn,kun je ze kostenloos nog een keer omruilen.

gr
 
Je hebt een tolerantie van een paar honderdsten milimeter. Met schuren en slijpen gaat dit je niet goed lukken. Je shim wordt nooit recht. Weet niet of je ook tappets hebt maar dan zal hij er ook in slaan waardoor je verder van huis bent.

Of je moet het apparatuur thuis hebben staan waar je recht kan slijpen, maar dan had je deze topic ook niet geopend.

Zelf had ik wat shims besteld van 24mx.nl voor 2,90 per stuk Levertijd is wat langer dan een gemiddelde webshop(duurde 5 dagen).

Als je het zelf doet dan bespaar je al een arbeidsloon van 300-400 euro. Voor hooguit 2 tientjes voor de shims moet je dan ook niet moeilijk om doen.
 
Laatst bewerkt:
Balkje hardhout, ondiep gaatje boren met passende speedboor, schuurschijfje in kleine slijptol, niet hard drukken en zorgen dat shim blijft draaien door de hoek van de schuurschijf.

Kleine stukjes tegelijk en meten met micrometer.
Op ongeveer deze manier heb ik het ook wel eens gedaan. Schuurschijf in de kolomboor en veel bewegen zodat het plaatje vlak blijft.
Gaat prima, de plaatjes zijn door en door hard. Natuurlijk monteer je ze met de geslepen kant naar beneden. Het is wel een geduld klusje, doordat ze zo hard zijn neem je maar weinig materiaal weg.
Normaal gesproken hoef je er maar 1 of twee te doen, met slim uitwisselen binnen de tolerantie kan je het meestal uitshimmen tot je alleen de dikste hoeft aan te passen naar de kleinste maat.
Het is natuurlijk een beun oplossing, maar op zondagmiddag, of als het gratis moet kan het prima.
 
Misschien lees ik het topic verkeerd maar wat is het probleem? Stel er staat een klep niet goed dan heeft hij een dunnere shim nodig. Als hij zelf gaat slijpen en het mislukt dan... heeft hij een dunnere shim nodig. In het ergste geval veranderd er niks en in het beste geval bespaart ie een paar duppies en heeft hij een goed gevoel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan