Nieuwe motor met koppelingsdefect? (Kawa Z800)

8 mei 2016
9
0
Den Haag
Hallo,

Ik heb sinds november mijn motorrijbewijs gehaald en heb toen gelijk een nieuwe motor Kawasaki Z800 barracuda gekocht. (eerste eigenaar)
Ik heb de motor nu ongeveer 6maanden, 1200km gereden (heel weinig dus).

Vandaag is mijn motor voor de 2e keer ''kapot'' gegaan, de koppeling voel ik pas heel laat en als ik gas geef zie ik de toeren omhoog gaan maar snelheid blijft dezelfde.
Dit heb ik dus eerder al een keer gehad, ben naar mijn garage gegaan en volgens hun lag het aan mij...(motoport wateringen) Ik heb uiteindelijk uit eigen zak rond de 150euro betaald (vervangen koppelingsplaat) omdat het volgens hun (motoport en kawasaki) niet onder garantie valt.

Omdat ik vrij weinig verstand heb van motor vroeg ik me dus af of het echt aan mij kan liggen... Ik hoor van veel mensen dat het haast niet mogelijk is (omdat de motor nog nieuw is)

Wat denken jullie?
 
1200km gereden, dan zit je/Ben je net uit de inrijfase. Misschien dat je je niet aan bepaalde inrijvoorschriften hebt gehouden? (Zelf geen ervaring met inrijden). Volgend op dat, hoe zit het met je olie? Dat kan de koppeling flink beinvloeden.

Verder is een vervanging van de koppeling in 1200km totaal niet normaal, zolang je zelf normaal rijdt zoals hierboven vermeld en de koppeling niet door jouw schuld slippend staat afgesteld ligt het probleem buiten jouw schuld.

Oja, motoport is voor zover ik weet niet echt bepaald het juiste adres voor een kwalitatief technisch advies...

Klok/klepel.




En het motoport deel: Motoport is een overkoepelende organisatie, maar ieder bedrijf is er 1 op zichzelf. Als de ene motoport slecht zou zijn dan zegt dat dus helemaal niets over een andere.
 
Dit kan alleen gebeuren als op de een of andere manier de koppeling continu blijft slippen. Om 2x een koppelingset te verslijten binnen 1200 km moet je aardig je best doen, dus ik denk eerder dat je een technisch probleem hebt wat de slip veroorzaakt. Ik ga er vanuit dat er een hydraulische bediende koppeling op zit. Misschien een koppelingsstift die blijft wat blijft hangen ?
 
Het is normaal dat dit niet onder de garantie valt.

3 dingen die mogelijk zijn:

1. Je koppeling had een productiefout, het probleem zal nu dus niet meer voorkomen.

2. Je rijdt onbewust met heel veel slippende koppeling

3. Wellicht was de speling in de koppelingshendel te weinig, met als gevolg dat je met slippende koppeling reed.

Alleen aan 2 kun je zelfs iets doen, om dat uit te sluiten, trek rustig op en laat de koppelingshendel bij wegrijden maar heel kort bediend. Gewoon zoals op je rijles.

1. Garantie, sowieso.
2. Lijkt me heel sterk dat je koppelingsplaten in 1200 km op kan rijden. Dan moet je echt een beoefend koppelingsplatensloper zijn.
3. Dealer hoort hier toch zorg voor te dragen en als zij dat nalaten toch ook garantie?

Ik denk dat ik juist te netjes over kom, waardoor zei zoiets hebben van laten we eerst even kijken of hij (dus ik) het zelf wilt betalen.

Probleem is dat ik weinig verstand van motors heb. Als ik zeker wist dat het niet aan mij lag, zou ik het anders aanpakken
Zo te horen klinkt het wel zo.
Een vriend van mij heeft een nieuwe auto gekocht en daar zat ook een mankement in. Na 6 x terug rijden gingen ze er eens naar kijken. 6 x 40km op en neer... En hij noemt de dealer schappelijk omdat hij hem een kop koffie aanbood. Wellicht ben ik soms te strijdlustig in dergelijke gevallen, maar je mag wel voor jezelf opkomen.


Het is toch een nieuwe, nieuwe motor en geen tweedehands (je bent tweede eigenaar) of lees ik verkeerd.
 
Raar verhaal....Nou heb ik me eens laten vertellen (correct me if i'm wrong) dat je voor de fabrieksgarantie helemaal niet verplicht bent om naar een merkdealer te gaan. Wellicht kun je dus even langs een lokale onafhankelijke motorzaak om e.e.a. uit te leggen en na te laten kijken?
 
Ik vind het knap in ieder geval :+ , maar het maakt geen hol uit of je in zijn vrij gas geeft hoor, als ie daar van kapot zou gaan dan zou ongeveer 99% van alle motoren nu al in op de schroothoop liggen.

Ik zou er gewoon mee naar een andere kawadealer gaan, en horen wat die zeggen.
 
Laatst bewerkt:
1. Garantie, sowieso.
2. Lijkt me heel sterk dat je koppelingsplaten in 1200 km op kan rijden. Dan moet je echt een beoefend koppelingsplatensloper zijn.
3. Dealer hoort hier toch zorg voor te dragen en als zij dat nalaten toch ook garantie?Zo te horen klinkt het wel zo.
Een vriend van mij heeft een nieuwe auto gekocht en daar zat ook een mankement in. Na 6 x terug rijden gingen ze er eens naar kijken. 6 x 40km op en neer... En hij noemt de dealer schappelijk omdat hij hem een kop koffie aanbood. Wellicht ben ik soms te strijdlustig in dergelijke gevallen, maar je mag wel voor jezelf opkomen.


Het is toch een nieuwe, nieuwe motor en geen tweedehands (je bent tweede eigenaar) of lees ik verkeerd.

Mijn (automotive) ervaring leert het volgende:

1x kapot? -> Productiefout, zou onder garantie moeten vallen.
2x kapot? -> Waarschijnlijk rijder fout, geen garantie.

Mits de montage helemaal juist was.
 
Er zit als accessoire een koppelings handel van Barracuda op, laat zoals ik al eerder heb opgemerkt die eens nakijken op pasvorm. Veel aftermarket spullen hebben problemen met de pasvorm en dat kan in een niet goed terugkomen van de koppelingscilinder zorgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan