Triumph Daytona 955i inhouden/stotteren lage toeren / volgas

H1985

MF'er
11 mrt 2010
67
4
Friesland
Beste sleutelaars, techneuten en ervaringsdeskundigen,

Onlangs een Triumph Daytona uit 2005 met 30.000km op de teller gekocht.

100km rustig gereden omdat de motor 5 jaar stil heeft gestaan. Uiteraard met nieuwe olie, remolie e.d.

Daarna eens flink doortrekken en goed gas geven (dacht ik).

De Triumph heeft een carbon lage demper van Triumph.

Het probleem:

1500 toeren in de 2e versnelling. Gas er vol op; resultaat; haperen/stotteren
80 rijden in de 6e versnelling en daarna gas vol open; resultaat; haperen/stotteren.

Zodra ik het gas terugneem en langzamer opbouw is er niks aan de hand en lijkt de motor vlekkeloos te versnellen en kan ik keurig doorschakelen.

Zodra ik onder de 2500 toeren kom en de motor kracht moet leveren en ik vol het gas open draai is er geen versnelling maar alleen stotteren.

Ik heb al injectiecleaner gebruikt en inmiddels zo'n 600km gereden.

Wat zou dit kunnen zijn?

Moet er misschien een andere mapping in?
Zijn de bougies versleten?
andere ideeën?

Wie heeft hier ervaring mee?
 
Beste sleutelaars, techneuten en ervaringsdeskundigen,

Onlangs een Triumph Daytona uit 2005 met 30.000km op de teller gekocht.

100km rustig gereden omdat de motor 5 jaar stil heeft gestaan. Uiteraard met nieuwe olie, remolie e.d.

Daarna eens flink doortrekken en goed gas geven (dacht ik).

De Triumph heeft een carbon lage demper van Triumph.

Het probleem:

1500 toeren in de 2e versnelling. Gas er vol op; resultaat; haperen/stotteren
80 rijden in de 6e versnelling en daarna gas vol open; resultaat; haperen/stotteren.

Zodra ik het gas terugneem en langzamer opbouw is er niks aan de hand en lijkt de motor vlekkeloos te versnellen en kan ik keurig doorschakelen.

Zodra ik onder de 2500 toeren kom en de motor kracht moet leveren en ik vol het gas open draai is er geen versnelling maar alleen stotteren.

Ik heb al injectiecleaner gebruikt en inmiddels zo'n 600km gereden.

Wat zou dit kunnen zijn?

Moet er misschien een andere mapping in?
Zijn de bougies versleten?
andere ideeën?

Wie heeft hier ervaring mee?
Dikke kans dat er her en der iets verstopt zit, door lange stilstand.

Check luchtfilter, en brandstofsysteem. Dat laatste begint bij binnenzijde tank, en eindigt bij uitgang injectoren.
 
Hoe kan het nou dat 'ie bij hogere toerentallen wel gewoon functioneert, als er iets verstopt zit? Dat kan toch niet?

Volgens mij is dit je Triumph's manier om je te laten weten dat je moet terugschakelen. Het is geen diesel. Met je 1500 toeren...
 
Stel dat er iets verstopt zit, hoe maak je dit het best gangbaar? Ik kan me voorstellen dat er iets aangekoekt zit in de leidingen e.d. Hoe krijg ik dit er dan het best uit?
Hangt er vanaf wat het is, en waar.

Dus eerst kijken wat het is, daarna verder denken. Ev vragen.
 
Hoe kan het nou dat 'ie bij hogere toerentallen wel gewoon functioneert, als er iets verstopt zit? Dat kan toch niet?

Volgens mij is dit je Triumph's manier om je te laten weten dat je moet terugschakelen. Het is geen diesel. Met je 1500 toeren...
Dat zou best eens kunnen, dat het te laag in de toeren is om fatsoenlijk te rijden.

Misschien kan een andere 955i rijder er wat uit eigen beleving over zeggen.
 
Hier een 955i rijder.
Verschijnsel komt mij bekend voor en doet zich bij mij voor bij een koude motor.
Ik heb ook al een idee waar het door veroorzaakt wordt en dat is de mapping.
De mijne staat nog op open tune terwijl er weer een standaard pijp op zit. (Nog te lui geweest om de standaard tune weer in te laden...)
Waarschijnlijk is dit bij jou ook iets dergelijks.
ik zou je adviseren even bij de dealer langs te gaan en de juiste tune in te laten laden.
Probleem van inhouden is dan waarschijnlijk weg.
 
Gister heb ik de fiets beter leren kennen omdat ik een avondje Lelystad heb gedaan.

Vergeleken bij de fireblade sc33 die ik eerst had, is de Daytona steviger en iets vlotter :-D en heb daardoor meteen vertrouwen in de fiets gekregen.

Waar ik wat minder blij mee was, accelereren uit krappe bochten vanuit de 2e versnelling. Gas erop en haperen.

Ik heb de leidingen gecheckt en het lijkt prima in orde. Luchtfilter zit er net nieuw op.

Zal de dealer vragen of er een andere mapping beschikbaar is, anders zelf maar eens klooien met Tune-ecu.
 
Hier een tiger 955 rijder.
Tijger trekt er vol aan vanaf 1500 rpm.
Heb wel laten tunen in Goes; meer vermogen vooral onderin en lager verbruik.
Je kan ook zelf een tune laden met tune-ecu op je laptop.

Wat me verder zo in valt:
sowieso bougies wisselen.
Checken of alle slangetjes goed zijn en niet verstopt
Bv slangetje van airbox naar ecu (zat bj mij ooit verstopt)
Geen valse lucht?
Bobines checken (maar ik weet niet hoe...)
..
 
Tune-ecu kabel inmiddels besteld en ik zal er volgende week eens andere software inzetten.

Bougies heb ik nagevraagd. De motor heeft een afleverbeurt gekregen (30.000km beurt) volgens Triumph voorschriften.

Nieuwe bougies
Nieuw luchtfilter
Nieuwe olie
Etc.

Dealer zit ook te denken aan andere mapping maar hij heeft pas over 2 weken tijd om de motor onder handen te nemen. (valt nog onder garantie)

Alles lijkt ook verder in orde, leidingen zijn mooi soepel en alles zit goed vast. Geen valse lucht voor zover ik het kan checken.
 
Tune-ecu kabel inmiddels besteld en ik zal er volgende week eens andere software inzetten.

Bougies heb ik nagevraagd. De motor heeft een afleverbeurt gekregen (30.000km beurt) volgens Triumph voorschriften.

Nieuwe bougies
Nieuw luchtfilter
Nieuwe olie
Etc.

Dealer zit ook te denken aan andere mapping maar hij heeft pas over 2 weken tijd om de motor onder handen te nemen. (valt nog onder garantie)

Alles lijkt ook verder in orde, leidingen zijn mooi soepel en alles zit goed vast. Geen valse lucht voor zover ik het kan checken.
Ok, je hebt gewoon garantie.

Doe dat dan, en laat de rest aub zitten.
 
Ik heb zelf ook een 955i, maar dan de teruggetunede oudere versie dan jij hebt en ondanks dat hij soepel draait is dat blok niet gemaakt om onder de 3000 toeren vol gas te geven! Alleen bij tokkelen op constante snelheid komt hij bij mij onder de 3000 toeren. Ik herken het inhouden trouwens niet, wat ik wel heb is konstantfahrrückeln door de arme afstelling, positief effect daarvan is het erg lage brandstofverbruik.

Ook is de Sprint af fabriek veel te lang gegeared (triumph-kwaaltje?), standaard 19 tanden voor en 42 of 43 achter. Dat heb ik heel snel veranderd naar 18 voor en 44 achter. Je levert misschien topsnelheid in, maar dit rijdt zoveel beter dat het echt een no-brainer is. Dus dat zou ik ook ff checken in jouw geval.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf een 955i Speed.
Naast al de bovenstaande tips, zou ik ook kijken naar je kettingset gezien de km's op de teller.
Bij mij heeft ie ook wel eens op 2 van de 3 cilinders gelopen.
Dat zorgde ook voor wat stottering.

just my 2 cents.
 
Apart dat het haperen niet is opgevallen tijdens de proefrit?

- luchtfilter, bougies/kabels en injectoren gecheckt
- spruitstuk en uitlaat in orde
- kabel motormanagement
- is de motor met een hogedrukreiniger gereinigd? vocht kan een hoop gedonder veroorzaken...

In principe zijn deze machines bulletproof en horen dit niet te doen, ik heb de eerste naar circa 80000 gereden no problemo
De huidige zit nu op 70000 ook een 2005 daytona met zwart frame, daar heb ik wel de spanningsregelaar moeten vervangen, thats it.
Ze zijn makkelijk uit te lezen dus ben benieuwd wat het veroorzaakt heeft.

suc6 en keep us posted
 
obd kabel is onderweg dus kan binnenkort in ieder geval de ecu uitlezen.

Kettingset is in orde en de motor is gewoon droog. (bougiedoppen e.d)

Uitlaat is dicht.

Enige wat ik niet heb gecontroleerd zijn de injectoren. Ik probeer eerst eens andere software. Mocht het daarna nog steeds niet goed zijn dan mag hij terug naar de dealer en zijn expertise erop loslaten. Boven de 2500 toeren geen problemen dus er valt opzich prima mee te rijden. Alleen korte bochtjes zoals minirotondes en stationair rollen in de file is nu wat vervelend.
 
Hier een tiger 955 rijder.
Hier nog zo eentje. Kijk je wel eens in het Grrrote Triumph Tiger Topic Deel Drie? Zitten vooral 1050 rijders maar ook een paar 955 en misschien zelfs 885 rijders.

Ik kom ook zelden onder de 2500 toeren, en als het zo is dan met wat beleid het gas erop. Mijn grootste "probleem" is de aan/uit reactie als je na gas dicht weer wat gas geeft. Het is geen grote ramp maar een carb fiets is wat dat betreft soepeler.
 
obd kabel is onderweg dus kan binnenkort in ieder geval de ecu uitlezen.

Kettingset is in orde en de motor is gewoon droog. (bougiedoppen e.d)

Uitlaat is dicht.

Enige wat ik niet heb gecontroleerd zijn de injectoren. Ik probeer eerst eens andere software. Mocht het daarna nog steeds niet goed zijn dan mag hij terug naar de dealer en zijn expertise erop loslaten. Boven de 2500 toeren geen problemen dus er valt opzich prima mee te rijden. Alleen korte bochtjes zoals minirotondes en stationair rollen in de file is nu wat vervelend.


Hoort het niet gewoon bij het karakter van de fiets, ik heb een SP1 en ben niet anders gewend.
Wel heb ik, net als iemand hier al zei, de tandwielverhouding veranderd, en dat scheelt behoorlijk.

Edit,
Ik lees nogmaals de OP en daar bij valt het me op dat je met lage toeren in een te hoge versnelling wonderen verwacht,
Koop dan een rocket3 of zo,
Die wil wel weg vanaf 1500rpm in 5.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de krappe bochtjes in zijn 1 doen.

Ik kom met mijn fiets eigenlijk nooit onder de 3000 en zeker niet als ik het gas erop zet.

Lijkt me ook niet al te best voor je lagers om bij zo weinig toeren vol gas te geven.
De oliedruk zal dan ook wel niet optimaal zijn lijkt mij.
 
Ik lees veel commentaar over lage toeren en wegtrekken, maar ik rij er vrijwel niet anders mee als de Hornet en Fireblade en Diversion 600 en 900. Daarnaast heb ik op 2 andere Daytona's gereden voordat ik deze kocht en daar was het stotteren niet aan de orde. Er is echt wel wat aan de hand en in plaats van het probleem omzeilen met tandwielen en terugschakelen naar de 1e versnelling e.d wil ik gewoon een motor hebben die doet wat ie moet doen.

Brandstoffilter is wel een goede tip, daar heb ik nog niet voldoende goed naar gekeken!

Ik lees meerdere mensen die gekke problemen hebben met een carbon demper en verkeerde mapping. Daarnaast heeft de motor langere tijd stilgestaan waardoor benzine wel de kans krijgt om de boel aan te tasten.

Luchtfilter is nieuw en schoon, Leidingen zijn gangbaar, soepel en goed aangesloten en bougies zijn nieuw. Dan blijft er wat mij betreft een brandstoffilter of injectoren over om de machine van sap te voorzien.

Daarnaast is een andere mapping het minste werk en wellicht ook een boosdoener. Helaas heb ik er niet een andere demper bij, anders had ik die eerst wel opgewisseld om de software uit te sluiten.
 
Beste sleutelaars, techneuten en ervaringsdeskundigen,

Onlangs een Triumph Daytona uit 2005 met 30.000km op de teller gekocht.

100km rustig gereden omdat de motor 5 jaar stil heeft gestaan. Uiteraard met nieuwe olie, remolie e.d.

Daarna eens flink doortrekken en goed gas geven (dacht ik).

De Triumph heeft een carbon lage demper van Triumph.

Het probleem:

1500 toeren in de 2e versnelling. Gas er vol op; resultaat; haperen/stotteren
80 rijden in de 6e versnelling en daarna gas vol open; resultaat; haperen/stotteren.

Zodra ik het gas terugneem en langzamer opbouw is er niks aan de hand en lijkt de motor vlekkeloos te versnellen en kan ik keurig doorschakelen.

Zodra ik onder de 2500 toeren kom en de motor kracht moet leveren en ik vol het gas open draai is er geen versnelling maar alleen stotteren.

Ik heb al injectiecleaner gebruikt en inmiddels zo'n 600km gereden.

Wat zou dit kunnen zijn?

Moet er misschien een andere mapping in?
Zijn de bougies versleten?
andere ideeën?

Wie heeft hier ervaring mee?
Injectoren laten reinigen. Injectorreiniger is een onderhoudsmiddel, daar ga je ze niet mee schoon krijgen na zo'n lange stilstand.
En niet zo laag in toeren rijden....
 
Terug
Bovenaan Onderaan