Gearindicator

richard02

MF'er
31 aug 2013
66
1
lelystad
Hallo MFr's,

Ik had 2 jr. geleden een Yamaha r1 2004 waar ik een gt310-y3 gearindicator van PZRacing op had gezet. Nu heb ik een zx10r 2005 en wil hier de indicator opzetten... aangezien dit een model is speciaal gemaakt voor de r1 kan ik 'm volgens PZRacing niet swappen naar de zx10r en zou een nieuwe moeten kopen. Heeft iemand de ervaring om t wel aan te kunnen passen?? Mvgr Richard
 
tja qua plug & play is het natuurlijk per stekker / type afhankelijk.
Maar de boel er afknippen en gewoon de power / toeren en snelheid apart aansluiten!
Dat laatste vraagt natuurlijk wel wat kennis over elektronica hoe en wat...
Ik zou kijken in je vriendenkring of iemand daar verstand van heeft en kan komen kijken.
Moet de overeenkomst/verschillen tussen R1 en zx10 goed in kaart hebben (signaal(type) draden e.d. power is het probleem niet ;-) )
 
Idd Norwin, stekkers zouden hooguit anders zijn. Dus naar mijn mening zou t met verloop stekkers opgelost moeten kunnen worden... maar ook MDI (distributeur pz) zegt t ook niet te weten. Lijkt zo simpel hahaha
 
Om even je topic te 'stelen'. Gebeurt het nooit dat zo'n indicator de verkeerde versnelling aangeeft?

Ik heb zelf een gearindicator, maar als je mis schakelt of hij schiet net een versnelling terug dan geeft de gearindicator de versnelling aan waar je eigenlijk in wilde zitten.

Stel in schakel van 2 naar 3. Gearindicator springt naar 3, maar door net te zacht tikken schiet hij bijvoorbeeld terug in z'n 2. Dan blijft de indicator 3 aangeven (en telt vanuit daar weer door).
Ik moet dan m'n contact aan/uit zetten om deze weer te resetten.

Gaat overigens om een oudere motor die niet altijd even lekker in de versnelling gaat (met een universele gear indicator).
 
Hai SGTI, in dit geval lijkt t me onwaarschijnlijk want de versnelling wordt berekend door snelheid en toerental... types met een schakelaar die je bij t koppelingspedaal plaatst zou t wel kunnen gebeuren maar dit is een behoorlijk modern electronisch ding haha
 
starlane Engear op VFR800

Hier even lezen.

Zo werkt het bij de meeste (wellicht zelfs alle) die de versnelling berekenen voor zover ik weet.

Hier een uitleg mbt een PZracing gear indicator op een 600RR (deze how to heb ik ook gebruikt voor mijn Chinese). Het lijkt mij sterk dat het op een zx10r anders werkt (het is uiteraard best mogelijk!).
DIY - PZRacing Geartronic install - 600RR.net

Een vriend van mij heeft een ZX6R 2004 met Aim Mychron 3. Die cockpit heeft een ingebouwde gear indicator die ook de versnelling bekerekent. Bij het aansluiten waren ook dezelfde signalen vanaf de kabelboom nodig (hoewel deze zx6r 2 draden voor rpm heeft wat weer verwarrend was!).

Volgens mij leert die van PZracing zichzelf in zonder dat je er iets voor hoeft te doen (net zoals de Mychron 3 cockpit). Bij mijn Chinese moet je per versnelling nog een draadje tegen het frame aanhouden (soort van op het knopje drukken) om deze juist te programmeren.
 
Laatst bewerkt:
Hahaha... zou ik maar doen. Is noet heel moeilijk, kleuren worden aangegeven in schema's. Plug and play is ideaal en dacht dmv verloop stekkers dit wel voor elkaar te krijgen maar de fabrikant denkt er anders over
 
Hai Turbo, sorry maar lees nu pas je berichtje. De bij k dat je helemaal gelijk hebt en ga t dan ook die manier proberen. Ben beetje huiverig... misschien is t iets te complex. Daar ben ik nu overheen 😂. Thnx voor de uitleg en hou jullie op de hoogte op t moment dat t werkt...
 
Haha, ja ik heb dus zo'n universeel ding met sensoren op het schakelpedaal :D

Wellicht eens investeren in een fatsoenlijke indicator :D


Geen idee wat jij nu hebt, maar een gear indicator werkt maar op twee manieren zover ik weet;
De eerste vergelijkt toerentallen van krukas en uitgaande as en hangt daar dan de gebruikte versnelling aan.
De tweede heeft een positiesensor op de schakelwals zitten in het blok.

Beide zijn eigenlijk wel bomb proof volgens mij, dus ee verkeerde indicatie is eigenlijk wel uitgesloten.
 
Je hebt ook Chinese waarbij je 2 magneetjes moet monteren bij het schakelpedaal. 1 boven en 1 onder en een sensor die op de schakelstang wordt gemonteerd. Naar mijn mening een kwestie van tijd totdat 1 van deze 3 er af pleurt of defect raakt.

Foutmarge schijnt er ook nogal te zijn geeft SGTI16V aan.
 
Hai Turbo, sorry maar lees nu pas je berichtje. De bij k dat je helemaal gelijk hebt en ga t dan ook die manier proberen. Ben beetje huiverig... misschien is t iets te complex. Daar ben ik nu overheen 😂. Thnx voor de uitleg en hou jullie op de hoogte op t moment dat t werkt...

Ik vond het niet heel moeilijk en ik ben alles behalve professioneel sleutelaar. _O-

Even uitzoeken welk draadje van de gear indicator wat doet en uitzoeken welk draadje je van de kabelboom nodig hebt om deze mee te verbinden. Je bent denk ik langer bezig met de kleurtjes uit elkaar zien te houden dan het daadwerkelijk aansluiten. :')
 
Moeilijk is t zeker niet... maar ik heb plug and play en wil niet de kabelboom doorknippen en op de zx10r draden gaan solderen. Hoeft denk ik alleen een ander stekkertje op maar wist dat niet zeker vandaar deze post...
 
Je hebt ook Chinese waarbij je 2 magneetjes moet monteren bij het schakelpedaal. 1 boven en 1 onder en een sensor die op de schakelstang wordt gemonteerd. Naar mijn mening een kwestie van tijd totdat 1 van deze 3 er af pleurt of defect raakt.

Foutmarge schijnt er ook nogal te zijn geeft SGTI16V aan.


Oow, daar heb ik nog geen ervaring mee.
Klinkt mij meer als weggegooid geld. Want inderdaad, misschakelen en de boel is in de heg.

Dank voor de uitleg!
 
Ik vond het niet heel moeilijk en ik ben alles behalve professioneel sleutelaar. _O-

Even uitzoeken welk draadje van de gear indicator wat doet en uitzoeken welk draadje je van de kabelboom nodig hebt om deze mee te verbinden. Je bent denk ik langer bezig met de kleurtjes uit elkaar zien te houden dan het daadwerkelijk aansluiten. :')


Ik zat zelf ook met het idee om een gear indicator aan mijn draadboom te solderen. Maar hoe kom je er achter welke kabels je nodig hebt? Zo komen er al 4 kabels van de ignition switch, welke heb je dan nodig?

Nu heb ik natuurlijk al wel het een en ander gevonden maar ik zou graag de logica er achter willen begrijpen |(
 
Ik heb toevallig afgelopen weekend een gear indicator gemonteerd op mijn RF uit 1993.
Dit is een versie met magneten bij de schakelpook.

Installatie is redelijk simpel, je hebt een aantal draden:

Rood = + (heb ik geschakeld aan mijn verlichting)
Zwart = - (gewoon met een oogje aan het frame)
Wit = neutraal, deze is even goed opletten, bij sommige motoren zit er na de sensor een diode (bij suzuki gaat hij daar van blauw = goed, naar blauw zwart = foute boel).
Groen = sensor 1 bovenste draad
Geel = sensor 2 bovenste draad
Blauw = sensor 1 & sensor 2 onderste draden samen

Vervolgens is het afhankelijk van je motor hoe je de magneet monteert, ik heb de sensoren met dubbelzijdige tape vastgezet aan het frame, en de magneet met ducttape aan mijn schakelpook.
 
Ik zat zelf ook met het idee om een gear indicator aan mijn draadboom te solderen. Maar hoe kom je er achter welke kabels je nodig hebt? Zo komen er al 4 kabels van de ignition switch, welke heb je dan nodig?

Nu heb ik natuurlijk al wel het een en ander gevonden maar ik zou graag de logica er achter willen begrijpen |(

Dat staat in de kabelboom tekening in het werkplaatshandboek van jouw motor.

Anders lijkt het mij onbegonnen werk tenzij er een how to specifiek voor jouw model is ofzo.

Ze bedoelen met ignition switched trouwens niet de startknop maar een geschakelde 12v draadje.
De koplamp bijvoorbeeld zoals hierboven is aangegeven. Een 12v draad in ieder geval welke pas spanning heeft wanneer je het contact aan zet zodat de gear indicator uit gaat wanneer je het contact weer uit zet.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij werkt de gt310 met snelheid en toeren signaal (en neutraal) !
Je kan via het schema van de R1 2004, welk draadje van de GT310 welk signaal is.

Daarna uitzoeken waar die zelfde signalen bij de ZX10 zitten.

Persoonlijk zou ik ze lekker direct aan de bedrading aansluiten (je kan dan natuurlijk ook een verloop draadboompje maken zodra je weet waar welk draadje heen moet)
 
Ik heb ze ook wel ingebouwd op zx6jes... dashboard gedemonteerd en en daar alles aangesloten mbv schema's. Stelt niet veel voor. En als er 4 kabels uit de switch komen pak je degene die gestuurd is via de switch...
 
Norwin, thnx. Heb een mailtje gestuurd naar PZRacing met de vraag waar de stekkers zich bevinden... maar krijg geen reactie haha. Nader onderzoek leert dat de zx10r een diagnose stekker onder t zadel heeft en ze daar op aan gesloten moeten worden. Haal zaterdag t zadel eraf en kijk ff wat voor stekker t is en dan maak ik zelf idd de verloop ervan. Dank voor t meedenken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan