Achterwiel lijkt weg te schieten

bart1701

Rookie
28 feb 2016
6
0
Hallo,

Ik heb een yamaha r6 bj 2000.
Tijdens het rijden lijkt het net of mijn achterwiel soms wegschiet (op een rechte weg).
ivm lek ventiel is deze opnieuw gebalanceerd.
Tevens zijn vervangen remschijf en remblokken, complete kettingset.
Heb mijn achterwiel al 2 keer opnieuw afgesteld met een schuifmaat en is op de micromm nauwkeurig.

Dit geeft niet een heel fijn en veilig gevoel bij het rijden.

Wellicht dat mijn lagers versleten zijn, maar wat is de beste manier om dit te testen?
 
Ik denk mee

Motor rechthouden en ff het achterwiel van link naar rechts proberen te wegen.


Kijk ook naar de bouten in je achterbrug of die nog vast zitten (dit heb ik een keer gehad en dit voelde ook zoals jij het beschrijft)
 
Hallo,

Ik heb een yamaha r6 bj 2000.
Tijdens het rijden lijkt het net of mijn achterwiel soms wegschiet (op een rechte weg).
ivm lek ventiel is deze opnieuw gebalanceerd.
Tevens zijn vervangen remschijf en remblokken, complete kettingset.
Heb mijn achterwiel al 2 keer opnieuw afgesteld met een schuifmaat en is op de micromm nauwkeurig.

Dit geeft niet een heel fijn en veilig gevoel bij het rijden.

Wellicht dat mijn lagers versleten zijn, maar wat is de beste manier om dit te testen?

zijn vervangen volgens ts
 
Hallo,

Ik heb een yamaha r6 bj 2000.
Tijdens het rijden lijkt het net of mijn achterwiel soms wegschiet (op een rechte weg).
ivm lek ventiel is deze opnieuw gebalanceerd.
Tevens zijn vervangen remschijf en remblokken, complete kettingset.
Heb mijn achterwiel al 2 keer opnieuw afgesteld met een schuifmaat en is op de micromm nauwkeurig.

Dit geeft niet een heel fijn en veilig gevoel bij het rijden.

Wellicht dat mijn lagers versleten zijn, maar wat is de beste manier om dit te testen?
Bij balanceren zouden versleten wiellagers zo 'naar boven' moeten komen.

Ik zou in ieder geval alle (lager)bussen controleren.

Wiel er dus uit, en alles nalopen.
 
Bedankt voor alle reacties.

Achterbrug was het eerste wat ik gecontroleerd heb.
Ketting is inderdaad vervangen.
Bussen passen volgens mij maar op één manier, daarnaast heb ik alles gelabeld en gecontroleerd, maar ga het nogmaals nalopen.

Hoe kan ik mijn wiellagers het beste controleren?
Als ik luister met een schroevendraaier, maakt het een beetje een schrapend. Dus niet zzzzzzzzz.
Maar meer grrrrrr.
En als ik het niet kan vinden ga ik naar de dealer, want er is iets niet goed.
 
Misschien een wat vreemde antwoord... vering ??? Als die knoeterhard staat dan zwabbert t ook nogal. Mensen denken vaak dat harde vering meer en beter grip brengt... niets is minder waar
 
Laatst bewerkt:
Misschien een wat vreemde antwoord... vering ??? Als die knoeterhard staat dan zwabbert t ook nogal. wat voor motor rij je???

Hallo,

Ik heb een yamaha r6 bj 2000.
.....

Ik heb in het verleden eens meegemaakt dat een slechte / oude achterband dezelfde klachten (echter niet continu maar met enige regelmaat) flinke zwabbers veroorzaakte. Nieuwe achterband erop en problemen waren weg :? :? Vreemd maar waar! Kon het toen niet verklaren, nu nog steeds niet :')
 
Laatst bewerkt:
En toch als de vering verkeerd staat gaan de banden "cuppen" en dat word alleen maar erger... dus met nieuwe banden krijg je t zelfde euvel weer. Bandenspanning 2.5 bar voor en 2.4 bar achter... ook niet veel harder
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik mijn wiellagers het beste controleren?
Als ik luister met een schroevendraaier, maakt het een beetje een schrapend. Dus niet zzzzzzzzz.
Maar meer grrrrrr.

Een lager mag niet grommen of schuren maar hoort nagenoeg geluidloos te draaien. Hoofdverdachte zou ik zeggen
Verder bandenspanning controleren, bouten en moeren allemaal nog eens natrekken en alles wat hierboven beschreven staat.
Heb je ook al eens gekeken of er speling op de achterbrug zit?
 
Ik heb een tijdje rondgereden met exact hetzelfde, ik had Bridgestone Batlax T23 eronder en zwabberde alle kanten op, voelde net of de achterkant van mijn motor me wilde inhalen.

Op een gegeven moment was er zo zat van dat ik toen ben overgestapt op Dunlop Roadsmart 2 + Hyperpro combikit & nieuwe balhoofdlager heb laten monteren, toen was het eindelijk weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje rondgereden met exact hetzelfde, ik had Bridgestone Batlax T23 eronder en zwabberde alle kanten op, voelde net of de achterkant van mijn motor me wilde inhalen.

Op een gegeven moment was er zo zat van dat ik toen ben overgestapt op Dunlop Roadsmart 2 + Hyperpro combikit & nieuwe balhoofdlager heb laten monteren, toen was het eindelijk weg.

Op ddie manier is niet meer met zekerheid te zeggen wat de oorzaak is geweest
 
Ben maar gewoon langs de dealer geweest, want kreeg het niet gevonden.
Geen problemen met mijn lagers, maar hij zag het probleem gelijk....
Hetgeen waar ik zelf nooit aan gedacht had, versleten banden.
De ronding was er helemaal uit. Het was gewoon (_), al was het profiel nog wel goed.
Maar je voelde echt wel het verschil tussen mijn gebruikte band en een gebruikte band van een andere motor die er stond.
Vooral de achterband.
Heb ook geen idee wanneer deze verwisseld is geweest door de vorige eigenaar.
Want had overal bonnen van, behalve van de banden.

Tevens wiellagers, balhoofdlagers, vering etc. gecontroleerd. Maar dat was allemaal in orde.
 
Laatst bewerkt:
ACHTERWIEL LIJKT WEG TE SCHIETEN> Lijkt net of ik val bij het sturen.

Je hebt nergens gezegd dat hij tijdens het sturen was, in je eerste post zeg je "op een rechte weg" ik nam aan dat het tijdens rechtdoor rijden gebeurde, misschien dat anderen het wel interpreteren zoals jij bedoeld maar ik niet.
Probleem van een forum, met woorden is niet alles duidelijk te maken.

Mooi dat het opgelost is :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan